Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her i huset har vi felles matkonto og felles regningskonto der vi betaler inn like mye fordi vi tjener likt. Hadde jeg tjent lite og vært hjemme med barn og han tjente mye og var mye borte hadde jeg forventet at han betalte inn mer. 

Resten av lønnen går til å dekke personlige utgifter, som bl.a. klær til meg (ikke barn), hobbier osv. 

Mannen din høres kjip ut. Både fordi han er gnien og fordi han får deg til å føle deg dritt. 

Anonymkode: 99f33...4e7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Han tjener det tredoble av meg men vi har en del lån på hus og båt. Og nå når renta renta stiger så forstår han ikke hvordan dette skal gå når han må hjelpe meg økonomisk i tillegg 😅

HELT seriøst. 

Skill deg. 

Da får du stønader og bidrag, mestringsfølelse og din egen frihet. 

Hvem trenger fiender med ektefeller som dette? 

Uansett hva vi skriver her så er det på ingen måte normalt å ha det slik. Selg ALT dere eier sammen, kjøp deg noe lite å fint til deg selv å barn, å bygg ditt eget liv. 

Så kan han legge barnebidrag på toppen av at han må finne seg ny jobb for å passe barn i hans uker. 

Anonymkode: e7a94...fa0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tjener du mindre enn 320 000 (+25 000 siden du har barn) kan du ha rett på fri rettshjelp.

En advokat kan innhente hans skatteoppgjør for 2020 og estimere hva du får med deg dersom det blir skilsmisse. Han trenger ikke å vite at du har snakket med en advokat. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tjener du mindre enn 320 000 (+25 000 siden du har barn) kan du ha rett på fri rettshjelp.

En advokat kan innhente hans skatteoppgjør for 2020 og estimere hva du får med deg dersom det blir skilsmisse. Han trenger ikke å vite at du har snakket med en advokat. 

Tror ikke jeg har rett på fri rettshjelp når vi er gift   Da telles vel begge inntektene?

Anonymkode: 7aeda...aa0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror ikke jeg har rett på fri rettshjelp når vi er gift   Da telles vel begge inntektene?

Ikke i saker av akkurat den typen.  

Jeg jobber med familierett selv og har sett flere få fri rettshjelp i slike saker selv om de ikke formelt har bedt om separasjon eller skilsmisse. 

Du kan få 7 timer med bistand mot en egenandel på 1121 kr. Advokaten kan bruke tiden på å si litt om hva du evt. får med deg videre og så kan du vurdere om du ønsker å forsøke å stå på egne ben. Du får sannsynligvis med deg en del egenkapital til bolig dersom han/dere har spart seg opp formue i bolig. Med barnebidrag og evt. startlån fra Husbanken kan du komme deg i egen bolig. Enslige forsørgere med lav inntekt prioriteres der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

HELT seriøst. 

Skill deg. 

Da får du stønader og bidrag, mestringsfølelse og din egen frihet. 

Hvem trenger fiender med ektefeller som dette? 

Uansett hva vi skriver her så er det på ingen måte normalt å ha det slik. Selg ALT dere eier sammen, kjøp deg noe lite å fint til deg selv å barn, å bygg ditt eget liv. 

Så kan han legge barnebidrag på toppen av at han må finne seg ny jobb for å passe barn i hans uker. 

Anonymkode: e7a94...fa0

Har lyst å få dette til å fungere. Men ikke slik det er nå. Er skilt fra før og har et voksent barn fra det ekteskapet. Der delte vi pengene og alt var vårt så forskjellen er stor. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan vurdere å kontakte familievernkontoret. Forklar han at ting må endre seg og foreslå time der slik at brudd forhåpentligvis blir unødvendig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke i saker av akkurat den typen.  

Jeg jobber med familierett selv og har sett flere få fri rettshjelp i slike saker selv om de ikke formelt har bedt om separasjon eller skilsmisse. 

Du kan få 7 timer med bistand mot en egenandel på 1121 kr. Advokaten kan bruke tiden på å si litt om hva du evt. får med deg videre og så kan du vurdere om du ønsker å forsøke å stå på egne ben. Du får sannsynligvis med deg en del egenkapital til bolig dersom han/dere har spart seg opp formue i bolig. Med barnebidrag og evt. startlån fra Husbanken kan du komme deg i egen bolig. Enslige forsørgere med lav inntekt prioriteres der.

Tenker at mulig det kan gå å få en time alene på familievernkontor å legge fram problemene og få råd? Så om de mener det er  nyttig så kan han begynne å bli med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan vurdere å kontakte familievernkontoret. Forklar han at ting må endre seg og foreslå time der slik at brudd forhåpentligvis blir unødvendig. 

Tenker isåfall at første time må være alene så en slipper en storkrangel fra hans side. Han har virkelig null forståelse for dette

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For en idiot. Hva kan du gjøre for å sikre deg selv? Ville tatt en prat med nav hvert fall om eventuelle stønader du kan få fra de. Om du jobber redusert på grunn av helsa kan jo uføre eller aap være aktuelt. Ville startet der. 
I tillegg tatt en prat med mannen om hva et ekteskap betyr. 

Anonymkode: 40801...451

Hun jobber redusert pga barnet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Duff skrev (1 time siden):

Hun jobber redusert pga barnet. 

Helsa og barnet står det i HI

Anonymkode: 40801...451

AnonymBruker
Skrevet

Håper du også eier boligen deres? 

Anonymkode: 2bcec...34c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Håper du også eier boligen deres? 

Ja

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja

Bra. Du bør nok ta det opp med mannen din. Virker som han har noe å skjule ettersom du ikke får innsyn i hans økonomi, og han kontrollerer deg gjennom din økonomi.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som er.. er at vi kan si hva som helst. Men verken vi eller du kan forandre han om han ikke vil. Men.. dette er skikkelig dårlig. 

Kunne aldri levd sånn og det synest jeg ikke du skal gjøre heller.

Anonymkode: 7f459...a36

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det som er.. er at vi kan si hva som helst. Men verken vi eller du kan forandre han om han ikke vil. Men.. dette er skikkelig dårlig. 

Kunne aldri levd sånn og det synest jeg ikke du skal gjøre heller.

Anonymkode: 7f459...a36

Det står klart frem for meg nå at fortsettelsen ikke blir slik med en fattig og en rikere i ett ekteskap. Han forstår ikke dette så jeg regner med det blir en kamp og sinne. Men dette kan jeg ikke leve med. Blir både frustrert og føler jeg trekker meg litt unna det sosiale pga dette av en merkelig grunn🥺

Skrevet

Hvor mye tjener du om det du tjener ikke holder for mat til deg og barnet de ukene han er vekk?

I utgangspunktet har jeg stor sympati for deg her. Men jeg tar forebehold om at du bruker det du tjener fornuftig. Hvis du deler månedsbudsjettet ditt med oss er det lettere å si noe.

Om det faktisk er sånn at du er veldig sløsete med det du har forstår jeg mannen. Men han har da valgt en helt feil strategi for å håndtere det. Om du har et nøkternt pengeforbruk er det han driver med ille! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har også begynt å ta ut litt kontanter slik at jeg kan kjøpe en kaffe og snus uten å bli overvåka😅

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Juniper skrev (1 minutt siden):

Hvor mye tjener du om det du tjener ikke holder for mat til deg og barnet de ukene han er vekk?

I utgangspunktet har jeg stor sympati for deg her. Men jeg tar forebehold om at du bruker det du tjener fornuftig. Hvis du deler månedsbudsjettet ditt med oss er det lettere å si noe.

Om det faktisk er sånn at du er veldig sløsete med det du har forstår jeg mannen. Men han har da valgt en helt feil strategi for å håndtere det. Om du har et nøkternt pengeforbruk er det han driver med ille! 

Sløser ikke nå men gjorde det kanskje litt tidligere da jeg hadde kredittkort. Det var så lett da. En bitter erfaring. 

Nå står hårklipper , gaver og litt nye klær og sånt da det er en del selskapeligheter fremover. Da strekker ikke mine penger til. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sløser ikke nå men gjorde det kanskje litt tidligere da jeg hadde kredittkort. Det var så lett da. En bitter erfaring. 

Nå står hårklipper , gaver og litt nye klær og sånt da det er en del selskapeligheter fremover. Da strekker ikke mine penger til. 

Men hvor mye har du inn i måneden da? Det er jo ganske relevant

Anonymkode: fb7dd...74a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...