Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han er en dritt.

Anonymkode: 27062...6a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Men hvor mye har du inn i måneden da? Det er jo ganske relevant

Anonymkode: fb7dd...74a

Mellom 12  og 20000. Varierer iht til jobbing. Da holder jeg også på å betale ned gjelda mi, 4500 i mnd. 

Anonymkode: 7aeda...aa0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mellom 12  og 20000. Varierer iht til jobbing. Da holder jeg også på å betale ned gjelda mi, 4500 i mnd. 

Feil 15000 isteden for 12

AnonymBruker
Skrevet
Juniper skrev (52 minutter siden):

Hvor mye tjener du om det du tjener ikke holder for mat til deg og barnet de ukene han er vekk?

I utgangspunktet har jeg stor sympati for deg her. Men jeg tar forebehold om at du bruker det du tjener fornuftig. Hvis du deler månedsbudsjettet ditt med oss er det lettere å si noe.

Om det faktisk er sånn at du er veldig sløsete med det du har forstår jeg mannen. Men han har da valgt en helt feil strategi for å håndtere det. Om du har et nøkternt pengeforbruk er det han driver med ille! 

Her er det først og fremst holdningene jeg vil til livs og mangel på forståelsenav at en familie er ett og deler på godene. Og evn byrdene

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Feil 15000 isteden for 12

15-20.000 inn. 4.500 til avbetaling av lån. 
og resten er mat, personlig pleie, klær og sånt? Bidrar du til felles utgifter? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her er det først og fremst holdningene jeg vil til livs og mangel på forståelsenav at en familie er ett og deler på godene. Og evn byrdene

Begge må jo dele byrdene, da.

Om den ene sløser med penger for så å forvente at den andre dekker det opp, så blir det også veldig feil! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Juniper skrev (3 minutter siden):

15-20.000 inn. 4.500 til avbetaling av lån. 
og resten er mat, personlig pleie, klær og sånt? Bidrar du til felles utgifter? 

Ja bidrar når jeg kan.  Vil ikke kalle meg en sløser men har forbedringspotensiale og prøver hardt å være flink økonomisk nå. Veldig mye av gjelda har gått til mat og ting til barnet for å unngå krangel ved å spørre etter penger.
Jeg snuser desverre og det mener han jeg må slutte med fordi jeg ikke har råd. Sant nok men han snuser også. Men har vurdert å slutte men ikke ved å bli presset. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja bidrar når jeg kan.  Vil ikke kalle meg en sløser men har forbedringspotensiale og prøver hardt å være flink økonomisk nå. Veldig mye av gjelda har gått til mat og ting til barnet for å unngå krangel ved å spørre etter penger.
Jeg snuser desverre og det mener han jeg må slutte med fordi jeg ikke har råd. Sant nok men han snuser også. Men har vurdert å slutte men ikke ved å bli presset. 

Du trenger å få kontroll på økonomien din og et bevisst forhold til forbruket ditt. Det er mulig du faktisk bruker unødig mye penger på ting, men samtidig er du uten tvil i et giftig forhold!

Det kan være at du har nytte av å høre på podcastene til Dave Ramsey. Han har noen gode poeng om personlig økonomi, selv om det er i overkant for mye religion for meg. 

Masse lykke til! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Forstår jeg dette rett om jeg tror at han betaler på lån, kommunale avgifter, strøm og alt av fast? Mens din lønn går til mat når han er på jobb og ellers rent forbruk (inkludert forbrukslån)?

Skrevet

Hei. Rart å lese. Jeg kommer fra en familie som var lik. Bara et jeg var barnet med behov. Samme problemstilling ang økonomi. Vurderte selv og jobbe på havet etter barn og vi diskuterte dette mye. Jeg valgte tilslutt og ikke jobbe på havet pga at man mister så mye tid med barna. 

Men jeg mener at man bør løse det er slik. Personen som jobber på havet bor og spiser gratis. Personen som er hjemme må jobbe for to i huset. Noe som ofte innebærer redusert stilling uansett.

Så jeg mener man må betale inn fast beløp på en felles konto til faste utgifter bolig. Strøm, klær til barn, aktivitetstilbud o.l til barn æ, forsikringn, drivstoff, mat 

(hvis man har dyrere bolig/bil en man ønsket siden den med sterkest økonomi ville er det naturlig at den med sterkest økonomi betaler mere på disse lånene. Her har man forhåpentligvis pratet om hva man maks ønsker og bruke på disse tingene på forhånd) 

Å mat forbruke er konstant. Siden man har mere tid når man er to til å lage mat å når man kun er 1 voksen må man ta noen snarveier.

Personlig forbruk klær, frisør,sminke snus/tobakk er fra egne sparepenger. 

(Men mener hygeneprodukter som tamponger o.l går på felles forbruk. Koster ikke rare greien men er en nødvedighet )

Dett skal være en lik sum i henhold til 100% stilling så hvis du jobber 50% så må da mannen i dette tilfelle betale inn 50% mer. I tillegg siden du jobber redusert siden det er en nødvendighet så må også ta hensyntatt pensjonen din,  du skal ikke tape noe i sener tid.

La mannen din ta alt ansvaret i huset når han er hjemme. All henting, alle legebesøk, alle kranglingen/diskusjonene med barna. All handel av klær og mat. Så skjønner han kanskje hvor mye arbeid det er. 

Man havner fort litt på siden av familie når man er borte lenge i min barndom var far mye lengre borte. Og jeg tror mange glemmer at begge trenger og hente seg inn og ha litt fri når begge er hjemme siden begge har faktisk jobbet ekstra når ene er borte.

Hvis det har noe å si er jeg mann.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver ikke detaljert nok til at jeg kan bedømme din situasjon. Men jeg hørte en gang en lignende klagesang fra en dame som av en eller annen grunn anså meg som kvalifisert "hobbysamlivsterrapeut". Når jeg pirket litt borti detaljene og spurte hvem som betjente det store lånet på den store leiligheten som de og alle barna bodde i, hvem som betaler månedlige felleskostnader, strøm, forsikringer og alt på felles bil, og 80% av alle dagligvarer, barnehager og unødvendig dyre ferier som hun bare "måtte" ha, og som gir ekstra penger til samboeren, aldri andre veien, så måtte hun innrømme at mannen betalte alt dette og at det var mange utgifter hun "glemte" å ta med. Selv for det ene barnet som ikke var hans og som bodde 50% hos faren. Men et tips kan være å skrive ned alle utgiftene med kronebeløp så dere kan se mer nøyaktig hva dere er enige om og ikke som virkelige og nødvendige utgifter. Det bør være riktig at han betaler mye mer når han tjener såpass og i hvert fall på bolig og på felles barn. Hvis han f eks har insistert på en større bolig og dyrere bil enn det som er nødvendig så kan han ikke presse deg for halvparten av det han har presset fram. Da må han ta det meste av dette. Du kan jo undersøke hvor mye du kunne fått i barnebidrag fra ham hvis dere gikk fra hverandre og du fikk all eller mesteparten av det daglige foreldreansvaret og ta utgangspunkt i det beløpet.

Anonymkode: 48458...756

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Juniper said:

Du trenger å få kontroll på økonomien din og et bevisst forhold til forbruket ditt. Det er mulig du faktisk bruker unødig mye penger på ting, men samtidig er du uten tvil i et giftig forhold!

Det kan være at du har nytte av å høre på podcastene til Dave Ramsey. Han har noen gode poeng om personlig økonomi, selv om det er i overkant for mye religion for meg. 

Masse lykke til! 

Han har en del gode tips. Blant annet trinnene ("baby steps") for å bedre sin økonomi, måter å tenke på, mye er psykologisk. https://www.google.com/search?q=youtube+dave+ramsey  Men noen ganger virker han en smule gal, man må ha et filter og ikke høre på alt han sier Hans stil er ikke alles tekopp.

Anonymkode: 48458...756

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Juniper skrev (1 time siden):

Masse lykke til! 

Tusen takk! Prøver å lære så skal høre på podcasten. Men det er også holdningen og det å  måtte spørre når det er tomt eller noe spesielt som er tøft. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Xantana skrev (1 time siden):

Hei. Rart å lese. Jeg kommer fra en familie som var lik. Bara et jeg var barnet med behov. Samme problemstilling ang økonomi. Vurderte selv og jobbe på havet etter barn og vi diskuterte dette mye. Jeg valgte tilslutt og ikke jobbe på havet pga at man mister så mye tid med barna. 

Men jeg mener at man bør løse det er slik. Personen som jobber på havet bor og spiser gratis. Personen som er hjemme må jobbe for to i huset. Noe som ofte innebærer redusert stilling uansett.

Så jeg mener man må betale inn fast beløp på en felles konto til faste utgifter bolig. Strøm, klær til barn, aktivitetstilbud o.l til barn æ, forsikringn, drivstoff, mat 

(hvis man har dyrere bolig/bil en man ønsket siden den med sterkest økonomi ville er det naturlig at den med sterkest økonomi betaler mere på disse lånene. Her har man forhåpentligvis pratet om hva man maks ønsker og bruke på disse tingene på forhånd) 

Å mat forbruke er konstant. Siden man har mere tid når man er to til å lage mat å når man kun er 1 voksen må man ta noen snarveier.

Personlig forbruk klær, frisør,sminke snus/tobakk er fra egne sparepenger. 

(Men mener hygeneprodukter som tamponger o.l går på felles forbruk. Koster ikke rare greien men er en nødvedighet )

Dett skal være en lik sum i henhold til 100% stilling så hvis du jobber 50% så må da mannen i dette tilfelle betale inn 50% mer. I tillegg siden du jobber redusert siden det er en nødvendighet så må også ta hensyntatt pensjonen din,  du skal ikke tape noe i sener tid.

La mannen din ta alt ansvaret i huset når han er hjemme. All henting, alle legebesøk, alle kranglingen/diskusjonene med barna. All handel av klær og mat. Så skjønner han kanskje hvor mye arbeid det er. 

Man havner fort litt på siden av familie når man er borte lenge i min barndom var far mye lengre borte. Og jeg tror mange glemmer at begge trenger og hente seg inn og ha litt fri når begge er hjemme siden begge har faktisk jobbet ekstra når ene er borte.

Hvis det har noe å si er jeg mann.

Var leit du vokste opp med slik problemstilling. Synes barn ikke skal få med seg slikt og få slike rollemodeller det har jeg tydelig sagt fra om her selv om det ikke hjelper så godt. 
Du har også mange gode råd her så takk!

AnonymBruker
Skrevet
Aristoteles skrev (1 time siden):

Forstår jeg dette rett om jeg tror at han betaler på lån, kommunale avgifter, strøm og alt av fast? Mens din lønn går til mat når han er på jobb og ellers rent forbruk (inkludert forbrukslån)?

Prøver å betale på faste utgifter når jeg kan. Ofte om jeg har jobba ekstra. Men kan nok bli bedre på det. Når jeg får betalt med gjelda har jeg iallefall mer til faste utgifter og vil betale mer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Prøver å betale på faste utgifter når jeg kan. Ofte om jeg har jobba ekstra. Men kan nok bli bedre på det. Når jeg får betalt med gjelda har jeg iallefall mer til faste utgifter og vil betale mer. 

Hvis det jevnt over har vært slik at han betaler alt, unntatt mat når han er på plattform, og du har hatt 15-20 000 å bruke på mat de ukene og ellers rent forbruk, så skjønner jeg ham godt. Hvis du har hatt så mye penger til ingenting, og enda tatt opp forbrukslån, så forstår jeg at han ikke stoler på deg økonomisk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan i alle dager holder ikke 15-20 000 til mat og ting til deg og barnet? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tusen takk! Prøver å lære så skal høre på podcasten. Men det er også holdningen og det å  måtte spørre når det er tomt eller noe spesielt som er tøft. 

Det første du må gjøre, siden han ikke vil «hjelpe», er å lage deg en bufferkonto. Den er kun for kriser, ikke fordi man har lyst på noe. Deretter kan du lage en egen sparekonto hvor du sparer opp til planlagte utgifter. Overfør et lite beløp hver måned til hver av kontoene. Samtidig som du prioriterer å få ned gjelden din.

Se om du kan handle smartere og billigere mat.  Skru ned på alt mulig av forbruk! Dropp frisør og shopping, og vær kreativ med det du alt har. Det er også helt greit å si «jeg har ikke råd» om noen vil ha deg med på noe. Hvis mannen klager på at du ser shabby ut, så svarer du bare at økonomien ikke tillater at du prioriterer utseende nå. Blir gøy for han å dra deg med i selskap! 

Siden han ikke vil overføre penger til deg, så må du disponere dine penger smart og la han få minst mulig av dem. La han ta mest mulig av fellesen. Steng han ute av kontoene dine, han gir deg uansett ikke penger. 

Dette er ikke sånn det skal være i et økonomisk forpliktende forhold, men så har du heller ikke et ok forhold. Det å være uenige om økonomien er forøvrig en av de store grunnene til skillsmisser. 

Utover det. Familie på 4 med to glupske unger spiste helt ok for ca 8.000,- pr måned. En del penger ble satt av til å storhandle tilbudsvarer. Jeg var veldig prisbevisst, og brukte minimalt halvfabrikata. Heller ikke de dyreste kjøttproduktene. Du bør kunne trimme ned matutgiftene en hel del! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men hvordan i alle dager holder ikke 15-20 000 til mat og ting til deg og barnet? 

Om du leser litt ovenfor så ser du at jeg også betaler i faste utgifter

AnonymBruker
Skrevet
Aristoteles skrev (18 minutter siden):

Hvis det jevnt over har vært slik at han betaler alt, unntatt mat når han er på plattform, og du har hatt 15-20 000 å bruke på mat de ukene og ellers rent forbruk, så skjønner jeg ham godt. Hvis du har hatt så mye penger til ingenting, og enda tatt opp forbrukslån, så forstår jeg at han ikke stoler på deg økonomisk. 

Jeg betaler også i faste utgifter og har betalt en del av oppussing og div ting til båten. Forbrukslån ble tatt opp da jeg hadde mye mindre jobb enn nå også. Han sto ofte med åpne øyner og så at jeg betalte mat med kredittkort uten å si noe. 
jeg er langt fra skyldfri her men vi lever ikke i 1950 å må tigge husbonden etter penger om det skulle være tomt. Det er ikke tomt hver måned foresten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...