AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #1 Skrevet 24. april 2022 Trenger noen synspunkt angående økonomi. Mannen min jobber på sjøen i 3 uker i slengen. Tjener det tredoble av meg. Jeg har halv stilling pga helse og jenta vår med spesielle behov. Har i alle år måttet spurt etter penger når jeg ikke har mer og har fått men det har ofte vært en kamp og etterfulgt av moralpreken. Dette føles vondt og rokker ved selvfølelsen min. Har prøvd å si at arbeid i hjemmet er likestilt med lønnet arbeid i hjemmet i et ekteskap men det trenger ikke inn. Han vasker aldri inne og sånt og vet ikke hvor mye arbeid slikt kan være, men er flink til andre ting da. Han mener lønnen min må holde til neste lønn og at jeg ikke kan bruke mer enn jeg tjener. Bare mat alene de ukene han er borte spiser opp det meste av lønna mi. Så er det å spørre etter penger da som blir etterfulgt av dårlig stemning og krangel. Han sier jeg må få mer jobb men jeg har ikke kapasitet til så mye mer desverre. Men det trenger heller ikke inn. Er det noen som har noen råd eller tips? Anonymkode: 7aeda...aa0
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #2 Skrevet 24. april 2022 Gidder du å være sammen med et slikt menneske? Virkelig? Hvorfor giftet du deg med noe sånt? Anonymkode: 2d2f2...a89 25 1 6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #3 Skrevet 24. april 2022 Herrefred… Si at du har sett på noen jobber som innebærer reising/flere døgn borte, og at han nå har med å tilpasse jobb og bidrag hjemme i forhold til dette. Anonymkode: 0cc12...915 16
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #4 Skrevet 24. april 2022 Men dere har vel en felles matkonto uansett om han er borte eller hjemme? Du får få deg en offshore jobb du også, så skal du se at pipa endrer lyd. Anonymkode: fb7dd...74a 8 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #5 Skrevet 24. april 2022 Kjæresten din høres ut som en pikk, TS. Anonymkode: 08043...366 9 3
Sofakona Skrevet 24. april 2022 #6 Skrevet 24. april 2022 Høres teit ut...dere er gift... samme hvem som tjener mest..dere deler jo på alt . Aldri i livet om jeg måtte spørre mannen min om penger. Håper dere finner en løsning 6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #7 Skrevet 24. april 2022 For det første: hvis du ikke kan jobbe mer enn deltid pga helse, så må du ta kontakt med nav, bli arbeidsavklart og søke ufør for den prosenten du ikke kan jobbe. For det andre: hvis deler av tiden du kunne jobbet går til pleie av sykt barn, så må du søke pleiepenger. For det tredje: han har forsørgerplikt for deg i ekteskapet, det skal dekke både mat, klær og underholdning osv, dvs vanlig forbruk, når du har brukt opp dine penger. Hvis han nekter dette kan du kontakte advokat og han kan tvinges til å betale deg et fast bidrag. Relevante utdrag og lenker: "Ekteskapsloven § 38 lyder slik: 38. Ektefellers felles ansvar for underhold av familien. Ektefellene har sammen ansvaret for de utgiftene og det arbeidet som kreves for det felles hushold og til dekning av andre felles behov, oppfostringen av barna og hver ektefelles særlige behov. Ektefellene bidrar ved tilskudd av penger, ved virksomhet i hjemmet eller på annen måte. En ektefelle kan i rimelig utstrekning kreve penger av den andre ektefellen til å dekke utgifter som nevnt i første ledd. En ektefelle som ikke oppfyller plikten til å stille nødvendige midler til rådighet for den andre, kan pålegges å betale bestemte beløp. §§ 81 andre ledd, 83, 84, 85 andre ledd, 92 og 93 gjelder tilsvarende så langt de passer." https://advokatoslo.no/advokattjenester/advokattjenesterskilsmisse/sentrale-rettsvirkninger-ekteskapet/ektefellenes-underholdningsplikt/ektefellenes-gjensidige-underholdningsplikt/ "Dersom ektefellene ikke blir enige, må omfanget av den gjensidige underholdsplikten avgjøres ved en konkret vurdering i det enkelte tilfelle. Vurderingen må ta utgangspunkt i hvilke utgifter og hvor stor arbeidsinnsats som er vanlig blant ektepar med tilsvarende inntekts- og formuesforhold, antall barn m.v. Særlige behov som følge av sykdom e.l. vil også kunne ha betydning. » Etter annet ledd er det hjemmel til å fastsette bidragsplikt til den annen ektefelle i rimelig utstrekning under samlivet, dersom den andre ektefelle etter en konkret vurdering ikke oppfyller sin underholdsplikt. Eksempelvis hvis ektefellen reiser bort, og etterlater ektefellen alene uten midler til underhold. ... ”Etter annet ledd første punktum har en ektefelle rett til å kreve penger av den annen ektefelle til dekning av utgifter til familiens underhold. Regelen skiller ikke mellom f.eks. utgifter til felles underhold og utgifter til dekning av vedkommende ektefelles personlige behov. Uttrykket « i rimelig utstrekning » viser for det første til de begrensninger som gjelder for det felles ansvar for familiens underhold, jfr. motivene til første ledd. For det annet må ektefellen ha søkt å oppfylle sin plikt til å bidra til familiens underhold før han eller hun kan kreve kontanttilskudd fra den annen ektefelle. Dersom en ektefelle på grunn av sykdom e.l. bare i begrenset utstrekning er i stand til å bidra til familiens underhold, vil den annen ektefelles plikt til blant annet å bidra med kontanttilskudd kunne øke tilsvarende. Annet punktum gir hjemmel for å pålegge en ektefelle, som ikke oppfyller plikten til å bidra med kontanter etter første punktum, å betale bestemte beløp til den annen ektefelle. " https://jusinfo.no/skilsmisse/underholdsplikt-og-gjeldsansvar/underholdsplikt/ Anonymkode: a2bbc...a1b 8 12
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #8 Skrevet 24. april 2022 Vi deler alt vi tjener i to. Han tjener mer enn meg. Jeg vet ikke hva som er vanlig, men vi tenker på oss som en husstand. (Jeg, han og de to barna våre) Alt vi tjener går i en pott, så fordeler vi pengene på ulike kontoer. F.eks Huslån, mat, strøm, klær, bil, båt osv.. Det som er igjen deles så i to. Dette kaller vi "fuck you money" 😆 Altså penger vi kan spare, eller bruke på oss selv. Jeg liker å bruke litt på velvære som bryn/negler/hud, han liker å bruke penger på elektronikk/data. Vi eier alt 50/50. Så han tjener jo ikke noe på dette, men det gjør jo at jeg føler meg trygg og vi krangler aldri om økonomi. Min mann vil jo heller ikke at han skal ha det "bedre" enn meg.. Håper dette kan være til inspirasjon til din mann. Du fortjener bedre enn sånn dere har det i dag. Anonymkode: a1d90...9c4 9 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #9 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men dere har vel en felles matkonto uansett om han er borte eller hjemme? Du får få deg en offshore jobb du også, så skal du se at pipa endrer lyd. Anonymkode: fb7dd...74a Nei ingen felles matkonto. Og har også opparbeidet meg kredittgjeld som startet med at det var mer behagelig enn å spørre etter penger. Føler han er også ansvarlig for den summen som har gått til mat og hus.Det som har gått til egne klær og litt turer kan jeg ta skylden for. Men nei, alt er min feil. Skammer meg over det altså og håper jeg slipper ta opp noe mer. Nå har han tilgang til min konto slik han er sikker på at jeg ikke tar opp noe lån. Han ville "hjelpe" meg siden han er mest økonomisk av oss😏 Jeg har ikke fått tilbud om å få tilgang til hans. Anonymkode: 7aeda...aa0
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #10 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kjæresten din høres ut som en pikk, TS. Anonymkode: 08043...366 Siterer meg selv og sier TS: kjæresten din oppfører seg som en pikk og gjør livet ditt vanskeligere for deg. Gå fra han eller krev at parøkonomien deres gjøres rettferdig/snill. Derr er ett lag, eller skal være det. Han er IKKE en lagspiller. Anonymkode: 08043...366 7 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #11 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Siterer meg selv og sier TS: kjæresten din oppfører seg som en pikk og gjør livet ditt vanskeligere for deg. Gå fra han eller krev at parøkonomien deres gjøres rettferdig/snill. Derr er ett lag, eller skal være det. Han er IKKE en lagspiller. Anonymkode: 08043...366 Du har så rett. Er et oppegående menneske. Sterk og har meninger. Men her har det låst seg totalt Anonymkode: 7aeda...aa0
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #12 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei ingen felles matkonto. Og har også opparbeidet meg kredittgjeld som startet med at det var mer behagelig enn å spørre etter penger. Føler han er også ansvarlig for den summen som har gått til mat og hus.Det som har gått til egne klær og litt turer kan jeg ta skylden for. Men nei, alt er min feil. Skammer meg over det altså og håper jeg slipper ta opp noe mer. Nå har han tilgang til min konto slik han er sikker på at jeg ikke tar opp noe lån. Han ville "hjelpe" meg siden han er mest økonomisk av oss😏 Jeg har ikke fått tilbud om å få tilgang til hans. Anonymkode: 7aeda...aa0 Hvorfor har dere ikke felles matkonto egentlig? Betaler du for maten alene da? Anonymkode: fb7dd...74a 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #13 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor har dere ikke felles matkonto egentlig? Betaler du for maten alene da? Anonymkode: fb7dd...74a Neida. Han kjøper mye mat når han er hjemme Anonymkode: 7aeda...aa0
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #14 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): For det første: hvis du ikke kan jobbe mer enn deltid pga helse, så må du ta kontakt med nav, bli arbeidsavklart og søke ufør for den prosenten du ikke kan jobbe. For det andre: hvis deler av tiden du kunne jobbet går til pleie av sykt barn, så må du søke pleiepenger. For det tredje: han har forsørgerplikt for deg i ekteskapet, det skal dekke både mat, klær og underholdning osv, dvs vanlig forbruk, når du har brukt opp dine penger. Hvis han nekter dette kan du kontakte advokat og han kan tvinges til å betale deg et fast bidrag. Relevante utdrag og lenker: "Ekteskapsloven § 38 lyder slik: 38. Ektefellers felles ansvar for underhold av familien. Ektefellene har sammen ansvaret for de utgiftene og det arbeidet som kreves for det felles hushold og til dekning av andre felles behov, oppfostringen av barna og hver ektefelles særlige behov. Ektefellene bidrar ved tilskudd av penger, ved virksomhet i hjemmet eller på annen måte. En ektefelle kan i rimelig utstrekning kreve penger av den andre ektefellen til å dekke utgifter som nevnt i første ledd. En ektefelle som ikke oppfyller plikten til å stille nødvendige midler til rådighet for den andre, kan pålegges å betale bestemte beløp. §§ 81 andre ledd, 83, 84, 85 andre ledd, 92 og 93 gjelder tilsvarende så langt de passer." https://advokatoslo.no/advokattjenester/advokattjenesterskilsmisse/sentrale-rettsvirkninger-ekteskapet/ektefellenes-underholdningsplikt/ektefellenes-gjensidige-underholdningsplikt/ "Dersom ektefellene ikke blir enige, må omfanget av den gjensidige underholdsplikten avgjøres ved en konkret vurdering i det enkelte tilfelle. Vurderingen må ta utgangspunkt i hvilke utgifter og hvor stor arbeidsinnsats som er vanlig blant ektepar med tilsvarende inntekts- og formuesforhold, antall barn m.v. Særlige behov som følge av sykdom e.l. vil også kunne ha betydning. » Etter annet ledd er det hjemmel til å fastsette bidragsplikt til den annen ektefelle i rimelig utstrekning under samlivet, dersom den andre ektefelle etter en konkret vurdering ikke oppfyller sin underholdsplikt. Eksempelvis hvis ektefellen reiser bort, og etterlater ektefellen alene uten midler til underhold. ... ”Etter annet ledd første punktum har en ektefelle rett til å kreve penger av den annen ektefelle til dekning av utgifter til familiens underhold. Regelen skiller ikke mellom f.eks. utgifter til felles underhold og utgifter til dekning av vedkommende ektefelles personlige behov. Uttrykket « i rimelig utstrekning » viser for det første til de begrensninger som gjelder for det felles ansvar for familiens underhold, jfr. motivene til første ledd. For det annet må ektefellen ha søkt å oppfylle sin plikt til å bidra til familiens underhold før han eller hun kan kreve kontanttilskudd fra den annen ektefelle. Dersom en ektefelle på grunn av sykdom e.l. bare i begrenset utstrekning er i stand til å bidra til familiens underhold, vil den annen ektefelles plikt til blant annet å bidra med kontanttilskudd kunne øke tilsvarende. Annet punktum gir hjemmel for å pålegge en ektefelle, som ikke oppfyller plikten til å bidra med kontanter etter første punktum, å betale bestemte beløp til den annen ektefelle. " https://jusinfo.no/skilsmisse/underholdsplikt-og-gjeldsansvar/underholdsplikt/ Anonymkode: a2bbc...a1b Lever i håpet om å kunne klare jobbe mer så har ikke tenkt på ufør. Får ellers litt omsorgslønn for jenta vår men det er ikke store summen. Har også sendt de linkene ang underholdningsplikt til han flere ganger men det går ikke inn. Merkelig Anonymkode: 7aeda...aa0 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #15 Skrevet 24. april 2022 Huff så leit når man er et par burde begges økonomi telles likt. Dere er et par. Eksmannen var veeeldig dårlig økonomisk. Åpna aldri regninger eller betalte dem, måtte kjempe om å få innsyn i regninger, for han mente regningene kun var hans. Så når vi splitta oss opp , og jeg har blitt ufør har jeg faktisk endelig begynt å kunne spare til barna. Ha oversikten over egen økonomi, få betalt alt. Du må enten sette ned foten hardt, eller at dere splitter dere. Man kan ikke leve på den måten 🙈😬 Anonymkode: 2148d...b55 1
nomore82 Skrevet 24. april 2022 #16 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Lever i håpet om å kunne klare jobbe mer så har ikke tenkt på ufør. Får ellers litt omsorgslønn for jenta vår men det er ikke store summen. Har også sendt de linkene ang underholdningsplikt til han flere ganger men det går ikke inn. Merkelig Anonymkode: 7aeda...aa0 Hvorfor skal han endre noe egentlig? Du godtar det jo uansett. 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #17 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Huff så leit når man er et par burde begges økonomi telles likt. Dere er et par. Eksmannen var veeeldig dårlig økonomisk. Åpna aldri regninger eller betalte dem, måtte kjempe om å få innsyn i regninger, for han mente regningene kun var hans. Så når vi splitta oss opp , og jeg har blitt ufør har jeg faktisk endelig begynt å kunne spare til barna. Ha oversikten over egen økonomi, få betalt alt. Du må enten sette ned foten hardt, eller at dere splitter dere. Man kan ikke leve på den måten 🙈😬 Anonymkode: 2148d...b55 Ja det er vondt. Føler meg som en tigger. Så fint at det ordna seg for deg og barna 🥰 Anonymkode: 7aeda...aa0
Gliffy Skrevet 24. april 2022 #18 Skrevet 24. april 2022 Google økonomisk vold. Dette høres ut som det. 3 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #19 Skrevet 24. april 2022 nomore82 skrev (2 minutter siden): Hvorfor skal han endre noe egentlig? Du godtar det jo uansett. Mulig det er slik denne situasjonen har blitt. Anonymkode: 7aeda...aa0
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #20 Skrevet 24. april 2022 Gliffy skrev (1 minutt siden): Google økonomisk vold. Dette høres ut som det. Du aner ikke hvor mye jeg har googla. Anonymkode: 7aeda...aa0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå