Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Statistisk setter fødsel nummer to halvparten så kort som fødsel nummer en. Men da lurer jeg på om kortere fødsel skyldes mer effektive rier=vondere? Jeg har kun født en gang og det var dyrisk vondt, nå ønsker mannen seg en til men jeg er redd fødsel nummer to er vondere fordi det går fortere?

Hva er din erfaring? Gikk andre fødsel fortere? Var den vondere eller mindre vond? :) 

Anonymkode: 88b2b...0ec

Skrevet

Ja, det var den. Min første og ne 3 gikk smertefritt. Men nr 3 var styrtfødsel og riene var intense

Skrevet (endret)

Jeg tror det var like vondt altså, men fødsel 1 tok 3 dager og mange gode pauser mellom svakere rier... Nr 2 kom på 3 timer og det var intense rier non stop, med omtrent null pause å hente seg inn mellom slagene. Men var jo veldig greit å bli ferdig fort, reise inn på natta og ungen var ute før soloppgang 😀

Endret av mingus
Skrevet

Jeg har tre barn og følte det ble vondere for hver fødsel.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre. Første tok 35 timer, og det ble tang/vakuum og epidural. Andre og tredje var styrtfødsler med spontan vannavgang/styrtrier. Andre tok 1,5 timer fra a-å. Tredje 2 timer. De to siste var mer intense, og dermed kanskje vondere også, men så hadde jeg jo ikke smertelindring heller. Ville likevel valgt det igjen når som helst! Det var mye verre å være i fødsel så lenge, og det tok mye lenger tid før jeg var i form etterpå! 

Anonymkode: b1a69...f3e

AnonymBruker
Skrevet

1: Fra vannet gikk til babygråt: 11 timer

2: Fra vannet gikk til babygråt: 50 minutter

1: Lystgass, 2: all natural. Tar 2 lett igjen

Anonymkode: 45ffb...dd5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Åh, fødsel nr.2 kunne gjort så vondt den bare ville for min del om jeg var garantert null skader. Varige skader er det jeg er mest redd for.

Anonymkode: 7e03f...055

AnonymBruker
Skrevet

Kan vel planlegge noe smertestillende da...  ?

Anonymkode: d62ba...98f

AnonymBruker
Skrevet

Den var mer intens, men jeg pustet meg lettere gjennom riene.

Anonymkode: 8ebb1...3a0

AnonymBruker
Skrevet

Min første fødsel var grusom, jordmor og sa at jeg hadde en helt for jævlig fødsel. Den varte i 17 timer, og jeg hadde grusomme rier uten noe pause mellom. 

Andre fødsel var en drøm, den varte i 1,5 time, riene var vonde, men jeg hadde pause mellom, og var 100% med hele veien, babyen var og ute på 2 press, så alt gikk veldig fort, men var mye mindre vondt.

Anonymkode: 3a84f...9f1

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fødsel nr to gikk fort, men var verre enn nummer en. Vondt, ungen kom ikke ordentlig ned, epidural fungerte ikke like godt som ved første osv osv.

Anonymkode: 7cdcd...395

AnonymBruker
Skrevet

Andre fødsel var mye verre. Den startet ganske greit, men siste 2 timene var grusomme. Ikke virket epiduralen heller. Andre fødsel varte lenger enn første fødsel, men det i seg selv var greit nok, da de første timene var helt håndterbare. 

Anonymkode: 36302...10e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den var mer intens, men jeg pustet meg lettere gjennom riene.

Anonymkode: 8ebb1...3a0

Å puste seg gjennom riene... er ikke det bullshitt? Det eneste jeg opplevde at det "hjalp på" med den pustingen var at jeg "gjorde noe". En illusjon av arbeid, for kroppen jobbet mot fødsel like mye om jeg pustet eller ikke. Synes det er rart at kvinner føder hver dag og mirakelkuren er pusting. Ingen mann hadde godtatt det🤣

Blir de reelt mindre vonde av denne pustingen? Er det bevist gjennom forskning? Lurer oppriktig, så hvis noen vet blir jeg glad😊

Anonymkode: a1e32...490

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fødsel nr to gikk fort, men var verre enn nummer en. Vondt, ungen kom ikke ordentlig ned, epidural fungerte ikke like godt som ved første osv osv.

Anonymkode: 7cdcd...395

Ble det vakuum siden barnet ikke kom ordentlig ned?

AnonymBruker
Skrevet

Fødsel 2 mye bedre. Kroppen viste jo hva som skjedde og var mer forbredt. Fødsel to var også mye kortere.

Min jordmor på helsestasjon og på sykehuset sa. "Fødsel nr to er 90% av gangene bedre enn nr 1, med mindre dre du har hatt styrt Fødsel sol nr en da blir Fødsel to være fordi det går enda fortere igjen." Tror på det

Anonymkode: f37b6...248

Annonse
Skrevet

Nummer to var så mye bedre! 

Rier i en time, mindre enn 15 minutter fra vannet gikk til ungen var ute. Fødte naturlig, gikk helt fint sånn mtp smerter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Å puste seg gjennom riene... er ikke det bullshitt? Det eneste jeg opplevde at det "hjalp på" med den pustingen var at jeg "gjorde noe". En illusjon av arbeid, for kroppen jobbet mot fødsel like mye om jeg pustet eller ikke. Synes det er rart at kvinner føder hver dag og mirakelkuren er pusting. Ingen mann hadde godtatt det🤣

Blir de reelt mindre vonde av denne pustingen? Er det bevist gjennom forskning? Lurer oppriktig, så hvis noen vet blir jeg glad😊

Ja det kan hjelpe, men det kommer jo an på hva slags rier det er. Er det skikkelige vonde intense rier så hjelper det lite å puste seg gjennom. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fødsel nummer 1 varte i 3 døgn, men hadde egentlig milde rier inntil det ble satt epidural og drypp for å få fortgang. Fødsel nummer 2 var mye mer smertefull, den tok 3 timer. Jeg ble kvalm av lystgassen så jordmor kunne kun gi noen stikk i ryggen hun kalte vepsestikk, ettersom alle andre alternativ utgikk ettersom hun ikke viste om babyen ville være ute få minutt senere. Var mer sliten etter den første pga lengden, og mye blodtap (selv om jeg mistet rundt 1 liter begge ganger). 

Anonymkode: 0123b...129

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fødsel 2 mye bedre. Kroppen viste jo hva som skjedde og var mer forbredt. Fødsel to var også mye kortere.

Min jordmor på helsestasjon og på sykehuset sa. "Fødsel nr to er 90% av gangene bedre enn nr 1, med mindre dre du har hatt styrt Fødsel sol nr en da blir Fødsel to være fordi det går enda fortere igjen." Tror på det

Anonymkode: f37b6...248

Myte. Mindre risiko for komplikasjoner og kortere fødselsforløp er det ofte, men smertemessig er det ikke av betydning om du har født før. Rier er rier. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, var ikke i nærheten av like vond som fødsel nummer 1. Fødsel nummer 1 tok 14 timer, fødsel nummer 2 tok 3 timer. Fødsel nummer 2 var halvparten så vond kanskje. 

Anonymkode: 5677f...979

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...