AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #1 Skrevet 24. april 2022 Hvilke krav har dere til kulturell kapital, samfunnsengasjement og «stutusinteresser»? Er dette viktigst for menn eller kvinner i kjærestejakten? Anonymkode: 6325d...fad
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #2 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvilke krav har dere til kulturell kapital, samfunnsengasjement og «stutusinteresser»? Er dette viktigst for menn eller kvinner i kjærestejakten? Anonymkode: 6325d...fad Skrekkelig viktig. Orker ikke et liv der Facebook, amerikansk action og VG setter rammene, er bare ikke min verden. Ikke statusjag, bare at jeg synes de tinga er gudsjammerlig treigt og uinteressant Anonymkode: 7c447...52e 7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #3 Skrevet 24. april 2022 Jeg vil si middels viktig pluss? Orker ikke at det blir for flosklete heller. Anonymkode: f7980...ce4 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #4 Skrevet 24. april 2022 Og har dere noen konkrete eksempler på hva det er å ha kulturell kapital? 🤔 Ts Anonymkode: 6325d...fad
herzeleid Skrevet 24. april 2022 #5 Skrevet 24. april 2022 Jeg tror nok det for en del med relativt høy sosioøkonomisk status og kulturell kapital vil være ganske viktig, men ikke da utelukkende kulturell kapital i seg selv men gjerne en kombinasjon av kulturell kapital, intelligens og generelt "bevissthet" i mangel av et bedre ord. Mange opplever nok at en del av de som er mest glad i og utellukkende konsumerer "lavkultur" ofte også er litt enkle på andre områder, og for mange vil nok en litt enkel partner både være mindre attraktivt, passe dårligere med en selv som person og ikke minst passe dårlig med ens egen omgangskrets. Så tror jeg de fleste vil kunne se forbi dette med en ellers veldig oppegående partner med andre positive sider, men i de fleste forhold er en nok avhengig av en form for respekt der en føler at partneren på noen viktige områder er "ens like", og der kan nok ofte "kulturell kapital" være en indikator. 7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #6 Skrevet 24. april 2022 For meg er det viktig. Og om mannen ikke har det, må han ønske å ha det, at en viss kulturell kapital hos meg er ønsket hos ham. Jeg kunne ikke bodd med noen som mislikte kunst på veggen eller klassisk musikk. Vet ikke om kjønnsforskjeller akkurat, men ser at kapitalsterke menn (økonomisk) ofte ender opp med høykulturelle kvinner (eks Hausmann-Andersen og Marthe Krogh). Da har de som par god status, og blir en ressurssterk familie. Dårlig eksempel. Men finansmann-musiker, finansmann vellykket skuespiller, finansmann -kona kurator eller i forlagsbransjen, det er relativt vanlig. Eller den klassiske: kons studerer kunsthistorie. Anonymkode: 06728...0eb 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #7 Skrevet 24. april 2022 Det er avgjørende for meg, og viktigere enn utseendet. Jeg trenger noen som er villig til å se og diskutere strukturerer, ikke bare detaljer. Det betyr ikke at jeg ikke kan kose meg med McD og standard lørdagsunderholdning også, jeg er ikke noen høyere klasse selv. Men jeg må ha en partner som er intelligent og oppegående. Anonymkode: 5dfd6...30a 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #8 Skrevet 24. april 2022 Interesse for musikk, film, stil, estetikk, opplevelser og mat er viktig for meg. Jeg er ikke så aktivt samfunnsengasjert, men har master i et type samfunnsfag. Er derfor "bevisst", og har forståelse hvordan ting henger ihop. Er kvinne, 40. Anonymkode: 7fa58...ce3 2
Gjest AprilRyan Skrevet 24. april 2022 #9 Skrevet 24. april 2022 Han trenger ikke akkurat å være særlig høykulturell av seg, men gjerne interessert i ting som skjer i samfunnet, være interessert i populærkultur og gjerne litt nerdete. Han kan også godt være mer høykulturell enn det jeg er for jeg er ganske åpen og nysgjerrig på ting. Det er i hvert fall ganske kjedelig med forhold der han ikke er samfunnsengasjert eller vet noe om det jeg synes er gøy der og heller ikke har ting han synes er gøy innenfor populærkultur eller den type ting. Det er litt viktig for meg å dele sånne ting og at vi kan snakke om alt mulig, lære av hverandre og at ting ikke er så overfladisk.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #10 Skrevet 24. april 2022 Det er viktig - ikke pga den sosiale statusen kulturell kapital gir, men fordi en viss dannelse er sentralt for å kunne ha et givende og interessant forhold. Anonymkode: e87dd...4ff 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #11 Skrevet 24. april 2022 Men hva er konkrete eksempler på hva som defineres som kulturell kapital? Anonymkode: 6325d...fad 1
Daria Skrevet 24. april 2022 #12 Skrevet 24. april 2022 Jeg synes @herzeleid sier mye lurt her. Det handler likhet og om forståelse og respekt for preferanser og prioriteringer. Det er ikke viktig for meg at en parter har kulturell kapital eller statusinteresser for syns skyld, men når litteratur, teater og andre kulturopplevelser er en viktig del av livet mitt ligger det jo i kortene at jeg finner det attraktivt med en partner som også har interesser i den retning, som kan bli med på klassisk konsert uten å kjede vettet av seg, diskutere bokhøsten og skjønne referansene mine, heller enn en som har reality-tv som favorittunderholding og synes boklesing er bortkastet tid. 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #13 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Men hva er konkrete eksempler på hva som defineres som kulturell kapital? Anonymkode: 6325d...fad Man får det ubevisst gjennom foreldrene sine. Det er de som har makt/populære i gruppa som bestemmer hva som er fint eller ikke. Klarer du å knekke den koden så du får innpass så har du kulturell kapital Eks. dyrke grønnsaker selv ble ansett som lavstatus og fattigmann tidligere, nå er det høy kulturell kapital å dyrke eget på kjøkkenbenken/kjøkkenhage Anonymkode: 1b62b...6b9 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #14 Skrevet 24. april 2022 For meg er det omtrent like viktig hos partner som hos venner. Vi bør ha sammenfallende interesser for å fungere godt sammen. Anonymkode: f8862...7d8 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #15 Skrevet 24. april 2022 For meg er det viktig pga. egne interesser, jobb og hobby. Likevel ønsker jeg en balanse, så jeg kan storkose meg og diskutere reality TV og samtidig høre på klassisk musikk og diskutere kunst og litteratur. Se teaterstykker, gå på museum, lese faglitteratur som skjønnlitteratur. Tror ikke det ville være en god match med en part som har høy kulturell kapital og en som har lite eller ikke har interesser for det. En finansmann som ikke har interesse for kultur eller er kreativ passer vel ikke sammen med en som studerer kulturhistorie, vil jeg tro? Selv om begge har høy status. Anonymkode: c114a...9be
Okapi Skrevet 24. april 2022 #16 Skrevet 24. april 2022 Det er jo et definisjonsspørsmål egentlig, men det korte svaret er at det er veldig viktig. Det skrekkeligste jeg ser på Tinder er "opptatt av trening, jobb og familie" og intet annet. Jeg ser etter mye av det samme i enn kjæreste som jeg gjør i en venn, og hadde ikke orket et forhold som liksom bare hadde handlet om hjem, økonomi og fysisk tiltrekning. Vi trenger jo ikke nødvendigvis være enige hele tiden, men vil helst at hun har meninger om filosofi, politikk og populærkultur. Når det er sagt tror jeg ikke jeg hadde fungert med en åndssnobb heller, og vil helst at hun er åpen for både Kubrick og Carpenter, Kafka og Donald Pocket. 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #17 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man får det ubevisst gjennom foreldrene sine. Det er de som har makt/populære i gruppa som bestemmer hva som er fint eller ikke. Klarer du å knekke den koden så du får innpass så har du kulturell kapital Eks. dyrke grønnsaker selv ble ansett som lavstatus og fattigmann tidligere, nå er det høy kulturell kapital å dyrke eget på kjøkkenbenken/kjøkkenhage Anonymkode: 1b62b...6b9 Skjønte ikke helt dette jeg.. Bare jeg som er litt uintelligent? Anonymkode: 6325d...fad
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #18 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man får det ubevisst gjennom foreldrene sine. Det er de som har makt/populære i gruppa som bestemmer hva som er fint eller ikke. Klarer du å knekke den koden så du får innpass så har du kulturell kapital Eks. dyrke grønnsaker selv ble ansett som lavstatus og fattigmann tidligere, nå er det høy kulturell kapital å dyrke eget på kjøkkenbenken/kjøkkenhage Anonymkode: 1b62b...6b9 Skjønte ikke helt dette jeg.. Bare jeg som er litt uintelligent? Anonymkode: 6325d...fad
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #19 Skrevet 24. april 2022 Det er viktig for meg. Jeg trenger en dame som har noen av de samme referansene som meg og interessene. Jeg er veldig glad i lese bøker og lytter til podcaster om historie. Forventer ikke at en fremtidig kjæreste skal være som meg, men vil ikke ha en dame som er helt annerledes enn meg. Anonymkode: 3b49e...1a2 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #20 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Skjønte ikke helt dette jeg.. Bare jeg som er litt uintelligent? Anonymkode: 6325d...fad Pierre Bordieu - kulturell kapital https://ndla.no/subject:1:1f1865fc-e4cc-48a0-918f-3530485ec424/topic:1:dd7daaeb-f5e3-460e-be8a-26b5ba52457a/topic:1:1e3d95d5-8725-427d-bbaf-bb5d4a977258/resource:a5a32421-cae7-487b-862b-fc999de1d19e Anonymkode: 4febe...338 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå