Gå til innhold

Plutselig hvetemel i Pringles?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Med cøliaki så har jeg har ikke hatt noe problemer med å spise Pringles tidligere, men nå ser jeg plutselig at de har begynt å ha hvetemel i chipsene sine? Ser at det før kun har vært hvetestivelse (noe jeg ikke blir dårlig av å få i meg), men nå har de plutselig begynt å ha i mel også 😬 Jeg pleier kun å lese på ingrediensene hvis jeg spiser matvarer jeg ikke har prøvd før, så litt dumt hvis det plutselig kan komme hvetemel i ting 😅

Anonymkode: 035d5...0a3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Plutselig? Har alltid vært hvetemel i Pringles.

Anonymkode: 142d9...ae9

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Som "allergiker" må du ALLLTID lese ingredienslistene. Du har tydeligvis ikke oppdaget det siden du jo ikke leser hver gang, men ingrediensene på mange varer skifter fra parti til parti. Hvete, mais, ris, tapioka og potetmel er typisk ting som skiftes ut seg imellom. Innimellom kan man faktisk finne den samme varen uten det man reagerer på lenger bak i hylla, hvis det står to ulike partier framme. 

Anonymkode: 92960...6ec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn oppdaget det på den harde måten dessverre, han ble skikkelig dårlig. 
Til dere som skriver at allergikere ALLTID må lese innholdsfortegnelsen - dette er ikke alltid praktisk gjennomførbart. Min sønn har kunnet spise pringles uten problem tidligere. Han er 9 år, og jeg kan ikke pålegge han å lese på ALT han spiser. Da gjør jeg sykdommen til noe verre enn den egentlig er.

Anonymkode: 96a75...c05

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Til dere som skriver at allergikere ALLTID må lese innholdsfortegnelsen - dette er ikke alltid praktisk gjennomførbart. Min sønn har kunnet spise pringles uten problem tidligere. Han er 9 år, og jeg kan ikke pålegge han å lese på ALT han spiser. Da gjør jeg sykdommen til noe verre enn den egentlig er.

Ja, det kan være slitsomt, tidkrevende, stigmatiserende og gjøre at man må tenke litt ekstra på sykdommen. Men det er i grunnen bare to valg likevel, hvor urettferdig det enn er: å lese ingredienslista HVER ENESTE GANG eller å risikere å bli syk med jevne mellomrom. Hva som er verst må nesten bli opp til hver enkelt å vurdere, men husk at for noen (som for eksempel de med cøliaki) kan det å spise  mat man ikke tåler gi konsekvenser også på sikt og ikke bare der og da.

Og det blir faktisk en vane etterhvert og går litt av seg selv. Sønnen din kan like gjerne begynne å øve seg først som sist. Spesielt ting som hvete og melk er relativt enkle å sjekke da de er merket ekstra tydelig. Det er langt mer krevende å lete etter de mer ukjente allergenene. 

• Liker 6
Skrevet

Jada, Pringles kommer nå med hvetemel så det er et evig farvel til Pringles herfra. Kjedelig, absolutt, men det viser bare hvor viktig det er å lese ingredienser 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
MarianneE skrev (11 timer siden):

Jada, Pringles kommer nå med hvetemel så det er et evig farvel til Pringles herfra. Kjedelig, absolutt, men det viser bare hvor viktig det er å lese ingredienser 

Og med i de som tidligere var uten melk. Årsaken til dette er at det skal være billigere å produsere de, så det er vel ikke umulig at det er årsaken til gluten også.

Anonymkode: b1e85...e75

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spiser noen pringles? Det er ikke poteter men mel fritert i olje?

Anonymkode: 84f93...f16

AnonymBruker
Skrevet

Melk har de plutselig puttet oppi og

Anonymkode: 23277...98e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Melk har de plutselig puttet oppi og

Anonymkode: 23277...98e

De har gjort det for å spare penger😡

Anonymkode: b1e85...e75

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2022 den 13.21):

Pringles har alltid hatt hvetemel i seg. 
Vi har en datter med cøliaki- og vi eller hun må alltid lese innholdsfortegnelsen. Det er en innarbeidet vane. Stort sett leser vi bakpå allerede i butikken, så dersom du ønsker at 9-åringen skal slippe å lese bakpå må du gjøre jobben for han. Det er medisinen til de som har cøliaki. Det er ikke å gjøre sykdommen til noe verre enn den egentlig er- det er akkurat det som trengs!  

Anonymkode: e4db0...cb3

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2022 den 18.17):

Hvorfor spiser noen pringles? Det er ikke poteter men mel fritert i olje?

Anonymkode: 84f93...f16

Newsflash: Man spiser ikke snacks for å få i seg nok poteter, men fordi det smaker godt. 

Anonymkode: d054f...b26

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Trodde det alltid hadde vært det jeg

Anonymkode: 7ad6d...edd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.4.2022 den 21.57):

Pringles har alltid hatt hvetemel i seg. 

Anonymkode: e4db0...cb3

Nei!  På innholdsfortegnelsen i 2018 vet jeg med 100 % sikkerhet at det sto : tørkede poteter, vegetabilske oljer, rismel, hvetestivelse, emulgator, matlodextrin og salt.  Allergen: Gluten.

Denne dobbeltkommunikasjonen vet jeg skapte en del usikkerhet om produktet var glutenfritt eller ikke. 
Hvetestivelse og maltodextrin er i utgangspunktet regnet som glutenfritt, og derfor ble det usikkerhet når de listet opp utelukkende glutenfri ingredienser, og merket produktet med at det inneholdt gluten.

At Pringles nå står med hvetemel i innholdsfortegnelsen  er nytt, eller har i alle fall kommet etter 2018.

Anonymkode: 23d5c...e97

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei!  På innholdsfortegnelsen i 2018 vet jeg med 100 % sikkerhet at det sto : tørkede poteter, vegetabilske oljer, rismel, hvetestivelse, emulgator, matlodextrin og salt.  Allergen: Gluten.

Denne dobbeltkommunikasjonen vet jeg skapte en del usikkerhet om produktet var glutenfritt eller ikke. 
Hvetestivelse og maltodextrin er i utgangspunktet regnet som glutenfritt, og derfor ble det usikkerhet når de listet opp utelukkende glutenfri ingredienser, og merket produktet med at det inneholdt gluten.

At Pringles nå står med hvetemel i innholdsfortegnelsen  er nytt, eller har i alle fall kommet etter 2018.

Anonymkode: 23d5c...e97

Og nå står det dette:

Tørkede poteter, vegetabilske oljer (solsikke, mais), rismel, hvetestivelse, maismel, emulgator (E471), maltodextrin, salt, gjærekstrakt, gjærpulver, farge (annatto)

Hvetestivelse regnes ikke som i utgangspunktet glutenfritt, selv om enkelte med cøliaki kommer unna med det. 

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og nå står det dette:

Tørkede poteter, vegetabilske oljer (solsikke, mais), rismel, hvetestivelse, maismel, emulgator (E471), maltodextrin, salt, gjærekstrakt, gjærpulver, farge (annatto)

Hvetestivelse regnes ikke som i utgangspunktet glutenfritt, selv om enkelte med cøliaki kommer unna med det. 

På min kjøpt i helga (har tilfeldigvis rett ved siden av meg nå) står det hvetemel, ikke hvetestivelse.

Anonymkode: 4b590...dd4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

På min kjøpt i helga (har tilfeldigvis rett ved siden av meg nå) står det hvetemel, ikke hvetestivelse.

Anonymkode: 4b590...dd4

Ok. Jeg har tre bokser stående her, med to ulike design og på begge typene står det hvetestivelse. Men det bare beviser det jeg skrev lenger oppe i tråden: innholdet i produkter varierer fra parti til parti, så allergikere må ALLTID lese innholdsfortegnelsen.  

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
On 4/24/2022 at 1:21 PM, AnonymBruker said:

Men hvis han vil unngå å bli dårlig så må han jo lese på alt før han spiser?

Anonymkode: ed3cc...960

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...