Gå til innhold

Spare på vannet sier Oslo kommune. Slutte å skylle plast for gjenvinning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Oslo Kommune sier det er mindre vann enn normalt i Oslos vannforsyning, Maridalsvannet, pga lite nedbør i vinter. De ber derfor folk om å spare på vannet i Oslo.

Som et vannsparetiltak, bør man slutte å bruke vann til å skylle plast som skal til gjenvinning nå da, og heller bare kaste den skitne og grisete plastemballasjen rett i restavfallet en stund? Det kan jo gå ganske mye vann til å skylle ren matemballasje i løpet av en uke. 

Anonymkode: 2a11a...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg sparer på vannet i disse dager og har sluttet å skylle plasten.

Den plasten jeg kan tørke av med papir går i plastsøppelet, mens den som ikke går an å tørke av av forskjellige årsaker, går i rest.

Anonymkode: 343e7...3b4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pleier å ha litt vann med zalo i vasken på slutten av dagen og vaske over bord og benker, og evt om det er noe som må vaskes opp for hånd. Da skyller jeg plasten i det oppvaskvannet før jeg trekker ut proppen, og så tørker den ila natta før den går i resirkuleringsposen. Bruker ikke mer vann enn vanlig med den metoden, det funker bra. 

Anonymkode: a5a93...391

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trenger ikke vaske gullende rent. Jeg bruker ofte å helle vann fra ris eller grønnsaker over for å "vaske" noe av emballasjen (heller jeg over mens det er kokvarmt vil noen typer plast skrumpe sammen, så sparer det plass også..)

Ellers er det noen tips her: https://www.grontpunkt.no/nyhet/tips-og-raad-for-aa-faa-plastemballasjen-ren/

Anonymkode: ea474...462

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den gjenvinning av plast er uansett et dårlig miljøtiltak i Norge, da vi ikke har eget gjenvinningsanlegg for plast. Plasten blir fraktet til Tyskland, så da har plasten du har vasket og fraktet langt avsted totalt sett gitt minus i miljøregnskapet. 

Anonymkode: 3d101...43c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trenger ikke vaske gullende rent. Jeg bruker ofte å helle vann fra ris eller grønnsaker over for å "vaske" noe av emballasjen (heller jeg over mens det er kokvarmt vil noen typer plast skrumpe sammen, så sparer det plass også..)

Anonymkode: ea474...462

Enig, det blir mye vann som tømmes ut i løpet av dagen, fra oppvask/rengjøring/matlaging osv. Det kan man fint skylle over plasten med, uten å ha noe større vannforbruk. 

Anonymkode: ce5bf...732

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den gjenvinning av plast er uansett et dårlig miljøtiltak i Norge, da vi ikke har eget gjenvinningsanlegg for plast. Plasten blir fraktet til Tyskland, så da har plasten du har vasket og fraktet langt avsted totalt sett gitt minus i miljøregnskapet. 

Det finnes sorteringsanlegg i Norge, Sverige, Finland og Tyskland, og planlegges flere i Norge, så det er ikke slik at all plast sendes til Tyskland.

Det etterstrebes også å bruke returtransport som uansett skal ut i Europa, og som hadde kjørt som tomme biler om de ikke fraktet plast, da vi importerer flere varer enn vi eksporterer i Norge. 

Så det er et dårligere miljøtiltak å drite i returordningen... 

https://www.grontpunkt.no/nyhet/fem-fakta-hva-skjer-med-plasten-du-sorterer/#:~:text=All plastemballasje som blir sortert,ikke egner seg til materialgjenvinning.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det finnes sorteringsanlegg i Norge, Sverige, Finland og Tyskland, og planlegges flere i Norge, så det er ikke slik at all plast sendes til Tyskland.

Det etterstrebes også å bruke returtransport som uansett skal ut i Europa, og som hadde kjørt som tomme biler om de ikke fraktet plast, da vi importerer flere varer enn vi eksporterer i Norge. 

Så det er et dårligere miljøtiltak å drite i returordningen... 

https://www.grontpunkt.no/nyhet/fem-fakta-hva-skjer-med-plasten-du-sorterer/#:~:text=All plastemballasje som blir sortert,ikke egner seg til materialgjenvinning.

Det hjelper ikke. Grunnideen må være at plasten resirkuleres der den forbrukes. Å stole på at transport organiseres energieffektivt utenlands kan man ikke gjøre. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig, det blir mye vann som tømmes ut i løpet av dagen, fra oppvask/rengjøring/matlaging osv. Det kan man fint skylle over plasten med, uten å ha noe større vannforbruk. 

Da må man jo stable benken full av skitten og stinkende plastavfall som venter på tur til å bli skylt, kanskje ikke på mange timer?

Personlig orker jeg ikke ha plastsøppel stående døgnet rundt på kjøkkenbenken, det ser så forbasket rotete ut. Fra før av må den jo stå der for å tørke etter skylling, før man kan stappe den i egne sorteringsposer. Nå skal de altså stå i timesvis skitne også først?

Godt forslag, men jeg orker ikke den metoden. Det får holde at ren plast står og opptar plass for å tørke og ser rotete ut. Jeg orker ikke skitten plast i tillegg.

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan også snike inn plastemballasje i oppvaskmaskinen hvis man har mer plass igjen før man må sette på maskinen.  

Anonymkode: 51451...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man kan også snike inn plastemballasje i oppvaskmaskinen hvis man har mer plass igjen før man må sette på maskinen.  

Anonymkode: 51451...84e

😂😂😂👍

Anonymkode: 27267...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sorterer ingenting, bare kaster alt i søppel.  Det er kanskje ett godt miljøtiltak ang forbruk men hvor effektivt det er når vi tar bruken av varmtvann, frakt, såpe og evt mikroplast som blir tatt med i vaskingen.

Anonymkode: ba74e...d29

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg sparer på vannet i disse dager og har sluttet å skylle plasten.

Den plasten jeg kan tørke av med papir går i plastsøppelet, mens den som ikke går an å tørke av av forskjellige årsaker, går i rest.

Jeg tror jeg går for den metoden, jeg også, nå fremover.

Stekte kyllingfileter til middag i dag, og emballasjen gikk i restavfallet... føler meg litt skyldig når jeg ikke kildesorterer, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror jeg går for den metoden, jeg også, nå fremover.

Stekte kyllingfileter til middag i dag, og emballasjen gikk i restavfallet... føler meg litt skyldig når jeg ikke kildesorterer, men...

Hvorfor det? 

Anonymkode: ef582...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg tror bestemt at plastretur ikke er med på å redde kloden. Husker dere forbrukerorogrammet der et menneske samlet sin plast og det ble levert til sortering. Var det 30% som kunne gjenvinnes? Og det går mye energi i skylling og frakt som nevnt før. Beklager, men med plast har jeg ikke troen, det havner i restavfallet

Anonymkode: 7f038...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er også mye annet man kan gjøre. Vaske sjeldnere klær eller dusje litt sjeldnere og raskere. Tror ikke å ikke skylle plast utgjør den store forskjellen.

Anonymkode: 8ac22...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bedre dere slutter å dusje hver dag.

Anonymkode: 55a85...bf6

Har sluttet med det også, jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...