Gå til innhold

Angrer på barnas etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna mine har norske fornavn og to etternavn med bindestrek. Det første etternavnet fra faren er ikke norskt, det inneholder bokstav som ikke finnes i norske alfabetet. Navnet er stygt og minner meg om tiden med familievold. Jeg vil så gjerne få det bort. Han vil selvfølgelig nekte.
Hvordan kan jeg «snike» det bort? Pga bindestreken blir det ikke som et mellomnavn som sløyfes… 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan du vel ikke, hvis han har foreldreansvar. Dette er helt sikkert godt beskrevet på nettsidene til folkeregisteret.

Anonymkode: 00e60...5fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har han foreldreansvar så kan du glemme det. Men, påvirk barna så mye du kan, de skal høres etter 12 år og kan bestemme selv etter 16. Kan godt hende at du klarer å manipulerer de til å hate navnet. Som sikkert også er stygt

Anonymkode: b5958...ab6

• Liker 3
Skrevet

Snike det vekk faktisk …. 
Barna dine kan vel gjøre det når de blir eldre selv 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke snike det vekk. Begge foreldre må skrive under på barns navnevalg og navneforandring. Selv hadde jeg aldri gått med på at å endre barnas etternavn.

Anonymkode: 55846...8fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det du trenger, er hans underskrift. En tidligere kollega vet jeg forfalsket underskriften til barnas far, de hadde hans etternavn til slutt. Faren til ungene hadde ikke kontakt med barna, men ville likevel at barna skulle bære hans etternavn. 

Dette er ulovlig og ikke noe jeg anbefaler deg. Men du trenger altså at han skriver under, for å få til et navnebytte.

Anonymkode: 37f43...d71

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det du trenger, er hans underskrift. En tidligere kollega vet jeg forfalsket underskriften til barnas far, de hadde hans etternavn til slutt. Faren til ungene hadde ikke kontakt med barna, men ville likevel at barna skulle bære hans etternavn. 

Dette er ulovlig og ikke noe jeg anbefaler deg. Men du trenger altså at han skriver under, for å få til et navnebytte.

Anonymkode: 37f43...d71

Mor skal altså risikere fengselstraff for å bytte navn på barna?

Anonymkode: 0fe1a...a91

• Liker 6
Skrevet

Tenkte ikke og gjøre noe ulovlig da. Bare tenkte litt om noen hadde erfaring med og bare bruke det ene navnet. Barna klarer ikke skrive etternavnet sitt og blir forvirra pga utenlandske bokstav.

Er det feil og skrive under med bare ett etternavn når det er bindestrek mellom de? Angrer sånn på den bindestreken… 

Hill83 skrev (På 24.4.2022 den 10.35):

Snike det vekk faktisk …. 
Barna dine kan vel gjøre det når de blir eldre selv 

Men kan de det når det er bindestrek? Har vi ikke på en måte laget to navn till ett? Huff hva tenkte jeg på…

Skrevet

Datteren min på 16 har to venninner som har etternavn med bindestrek. Begge jentene bruker nå konsekvent det ene selv (hhv det første og det andre, så ingen logikk der heller), og det har de gjort i noen år.

I alle offisielle sammenhenger heter de jo begge deler, men hvis de presenterer seg, på diverse kontoer på sosiale medier osv, så bruker de kun ett etternavn til tross for at de har navn med bindestrek.

Hadde jeg vært deg hadde jeg passet på at de visste at de het farens navn, sånn til offisielle ting, og at de ikke stusser hvis de ropes opp osv med det navnet i tillegg, men ellers ville jeg bare brukt det andre. Så får de fjerne det navnet når de blir 18 hvis de vil selv.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Anonymaaaa skrev (30 minutter siden):

Men kan de det når det er bindestrek? Har vi ikke på en måte laget to navn till ett? Huff hva tenkte jeg på…

Alle voksne mennesker kan endre sitt navn, så fremt navnet de tar ikke er beskyttet på noen måte. 

Du kan derimot ikke gjøre det på deres vegne uten fars tillatelse.

Anonymkode: ed409...d2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På brev fra offentlige kontorer får du ikke endret navnet, men du kan bare la være å opplyse det andre steder.

Jeg hater etternavnet til eksen min og alle steder hvor navn må oppgis gir jeg bare fornavnet og mitt etternavn.

Far brommer for dette, men det bryr meg ikke. Alle klær som navnemerkes står kun for og mitt etternavn. Jeg betaler disse merkene, så da bestemmer jeg. Basta.

Anonymkode: 758eb...311

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo bare fase det ut, og gjøre det naturlig at dere bruker bare det ene i dagliglivet. Det er jo kun i enkelte offentlige skjemaer, pass og slikt navnet må stemme med folkeregistrert. Bare glem bindestreken, og presenter dem med det ene navnet. Hvis barna identifiserer seg med det ene, vil de sikkert fjerne det andre når de kan. Eller ikke, hvis de lever fint med det. 

Anonymkode: 0e05e...8b2

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonymaaaa skrev (1 time siden):

Tenkte ikke og gjøre noe ulovlig da. Bare tenkte litt om noen hadde erfaring med og bare bruke det ene navnet. Barna klarer ikke skrive etternavnet sitt og blir forvirra pga utenlandske bokstav.

Er det feil og skrive under med bare ett etternavn når det er bindestrek mellom de? Angrer sånn på den bindestreken… 

Hvis barna er små , bare begynn å bruk det ene navnet konsekvent . Å gi beskjed til skole / barnehage at kun det norske navnet skal brukes . Så jobber du litt med den juridiske biten . Vet om en som fjernet fars etternavn . Pga hun hadde 100% foreldreansvar kunne hun det. Han fikk beskjed om det pr brev . Han likte det ikke , Mn kunne ikke gjøre noe med det. 

• Liker 2
Skrevet
Ulrikke skrev (3 timer siden):

Datteren min på 16 har to venninner som har etternavn med bindestrek. Begge jentene bruker nå konsekvent det ene selv (hhv det første og det andre, så ingen logikk der heller), og det har de gjort i noen år.

I alle offisielle sammenhenger heter de jo begge deler, men hvis de presenterer seg, på diverse kontoer på sosiale medier osv, så bruker de kun ett etternavn til tross for at de har navn med bindestrek.

Hadde jeg vært deg hadde jeg passet på at de visste at de het farens navn, sånn til offisielle ting, og at de ikke stusser hvis de ropes opp osv med det navnet i tillegg, men ellers ville jeg bare brukt det andre. Så får de fjerne det navnet når de blir 18 hvis de vil selv.

Tusen takk, det var godt og lese!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager fikk du flere barn med en som var slem da? Kunne du ikke gitt unge nummer to bare ditt navn så hadde ikke begge hatt stygge navn. Eller hvis du syntes det var stygt fra før, hvorfor gi det til ungene i utgangspunktet?

Anonymkode: f663f...c48

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2022 den 23.15):

Hvorfor i alle dager fikk du flere barn med en som var slem da? Kunne du ikke gitt unge nummer to bare ditt navn så hadde ikke begge hatt stygge navn. Eller hvis du syntes det var stygt fra før, hvorfor gi det til ungene i utgangspunktet?

Anonymkode: f663f...c48

Ganske vanskelig og være slem mot ufødte barn faktisk.
Ville du godtatt at barna ikke fikk ditt etternavn? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2022 den 10.34):

Har han foreldreansvar så kan du glemme det. Men, påvirk barna så mye du kan, de skal høres etter 12 år og kan bestemme selv etter 16. Kan godt hende at du klarer å manipulerer de til å hate navnet. Som sikkert også er stygt

Anonymkode: b5958...ab6

Hva er det med enkelte her inne? 😑😑😑😑

Anonymaaaa skrev (På 24.4.2022 den 17.10):

Kan aldri tenke meg at denne bokstaven er særlig komplisert, og det går seg uansett til. Ellers er det barna det er noe galt med. 

• Liker 1
Skrevet
norw skrev (3 minutter siden):

Kan aldri tenke meg at denne bokstaven er særlig komplisert, og det går seg uansett til. Ellers er det barna det er noe galt med. 

Ja de har Traumer etter og ha sett vold mot mor.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare å slutte å bruke det andre etternavnet.. Oppi konsekvent uten det andre, til barnehage, skole, fritidsaktiviteter, på navnelapper til klær/ting, på postkassa… Da vil det til slutt kun være i offentlige papirer hvor det andre etternavnet står. 

Anonymkode: 5ff07...f00

• Liker 3
Skrevet
Anonymaaaa skrev (5 timer siden):

Ja de har Traumer etter og ha sett vold mot mor.

Det var ikke det jeg siterte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...