Gå til innhold

Noen vætt ansatt med store hull i kvalifikasjoner? Hvordan gikk det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har som nyutdannet søkt alle jobber som kanskje kunne tenke seg å være relevant og ser spennende ut. Endelig fikk jeg napp i det offentlige på en "planlegger"- stilling (stillingskode ingeniør). Det kom ganske tydelig frem på intervju at jeg kan svært lite om arbeidsoppgavene som skal gjennomføres. Jeg har vel bare 1 fag fra universitetet som er skikkelig relevant. 

Arbeidsplassen var uansett imponert og ville gjerne lære meg opp og gi meg den kursingen jeg trenger for jobben. Jeg gleder meg skikkelig! Endelig en jobb liksom, men jeg gruer meg fordi jeg har jo ikke PEILING på hva jeg skal gjøre 😂

Jeg føler litt på at jeg har lurt meg til en jobb jeg fikk fortjener, samtidig er det er smalt fagfelt med mangel på kvalifiserte søkere. Så jeg skjønner de tok det beste de fant 😅

Noen som vil dele oppstarten sin i ny jobb hvor de fikk omfattende opplæring?

Anonymkode: 5b791...086

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du behøver ikke føle at du har snikt til deg en jobb du ikke er kvalifisert til. Det er slik det burde vært for alle nyutdannede egentlig; at det må være relevante stillinger nyutdannede uten erfaring har sjans på. Gratulerer med ny jobb. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Impostor syndrome. Det er en liten smell for alle, og den første jobben er alltid en stor overgang etter studiene. Lykke til! 😊

Anonymkode: ff873...70e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg føler litt på at jeg har lurt meg til en jobb jeg fikk fortjener, samtidig er det er smalt fagfelt med mangel på kvalifiserte søkere. Så jeg skjønner de tok det beste de fant 😅

Tenker at de så potensialet i deg og tenkte at de måtte uansett ha satt i gang grundig opplæring :) Gratulerer, det blir spennende! Det er moro med arbeidsgivere som tør å satse på oss litt "ubeskrevne blad".

Anonymkode: e80ab...2fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk dere!😊 jeg gleder meg veldig til å komme i gang om en måneds tid etter studiene er ferdig 🤗 

Arbeidsgiver har allerede meldt meg på samlinger og kurs. Tror dette kan bli veldig kjekt! Jeg er skikkelig fornøyd med ingeniørtittelen selv om jeg har gått i en naturvitenskaplige retning og ikke har gått ingeniørfag.

TS

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk dere!😊 jeg gleder meg veldig til å komme i gang om en måneds tid etter studiene er ferdig 🤗 

Arbeidsgiver har allerede meldt meg på samlinger og kurs. Tror dette kan bli veldig kjekt! Jeg er skikkelig fornøyd med ingeniørtittelen selv om jeg har gått i en naturvitenskaplige retning og ikke har gått ingeniørfag.

TS

Ingeniørtittelen er bare noen etaters måte å skrive «rådgiver/saksbehandler» på i de tekniske sektorene. 

Som planlegger går jeg utfra du har mastergrad som er relevant :) 

Hvilken utdanning har du?

Endret av Fløff
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS

Ja, kun sivilingeniør som er beskyttet tittel, ingeniør er ikke det :)  Samlinger og kurs er bra!

Anonymkode: e80ab...2fe

AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (1 time siden):

Ingeniørtittelen er bare noen etaters måte å skrive «rådgiver/saksbehandler» på i de tekniske sektorene. 

Som planlegger går jeg utfra du har mastergrad som er relevant :) 

Hvilken utdanning har du?

Bachelor i naturvitenskap/geovitenskap. Med ekstra fag innen geografi/eiendom

Jeg har ikke master, men har litt flere studiepoeng enn en fullført master. Får samme lønn som dem ansatt med master i samme stilling. 

Master var ikke et krav for å søke stillingen. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bachelor i naturvitenskap/geovitenskap. Med ekstra fag innen geografi/eiendom

Jeg har ikke master, men har litt flere studiepoeng enn en fullført master. Får samme lønn som dem ansatt med master i samme stilling. 

Master var ikke et krav for å søke stillingen. 

TS

Jeg vil si du i aller høyeste grad er kvalifisert?

Spørs jo på stillingen selvsagt.

Men den utdanningen er veldig nyttig i perspektiv kommunal planlegging. Med ekstrafag geografi/eiendom er det relevant som planlegger om du skal drive med saksbehandling.

Så får du sikkert kurs på plan- og bygningsloven og litt sånt.

Disse stillingene passer for flere ulike utdanninger :) 

Jeg er statsviter og har hatt endel oppgaver rettet inn mot dette mer overordnet og politisk. Jeg ville ikke blitt ansatt for å saksbehandle direkte på byggesøknader hos den etaten, men kunne for eksempel jobbet med byplanlegging overordnet mot tjenester osv.

Du kan nokså sikkert vurdere veldig godt konsekvenser på natur/mangfold osv av større planer.

Så kvalifisert er du absolutt :) 

AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (4 minutter siden):

Jeg vil si du i aller høyeste grad er kvalifisert?

Spørs jo på stillingen selvsagt.

Men den utdanningen er veldig nyttig i perspektiv kommunal planlegging. Med ekstrafag geografi/eiendom er det relevant som planlegger om du skal drive med saksbehandling.

Så får du sikkert kurs på plan- og bygningsloven og litt sånt.

Disse stillingene passer for flere ulike utdanninger :) 

Jeg er statsviter og har hatt endel oppgaver rettet inn mot dette mer overordnet og politisk. Jeg ville ikke blitt ansatt for å saksbehandle direkte på byggesøknader hos den etaten, men kunne for eksempel jobbet med byplanlegging overordnet mot tjenester osv.

Du kan nokså sikkert vurdere veldig godt konsekvenser på natur/mangfold osv av større planer.

Så kvalifisert er du absolutt :) 

Sikkert imposter syndrome som slår inn 😅 men takk for fine ord. Det bygger selvtilliten litt ekstra 🤗stillingen min er litt teknisk. Det er der jeg føler kvalifikasjonene mine ikke er helt innafor. Jeg trenger mye opplæring i de tekniske tegne- og beregningsprogrammene. Samt innføring av hvordan vurdere håndbøker innen planlegging av infrastruktur. 

Det juridiske er sånn halvveis på plass etter å ha tatt diverse eiendomsfag. Pbl, veglova, forvaltningslova osv. Utdanningen min er ganske brei. Jeg har litt av mye, men lite dybdekunnskap innen de enkelte emnene. Typisk sånn som det gjerne blir med en universitetsgrad 😅 

Jeg har søkt en del jobber innen saksbehandling uten å få napp, nå har jeg endt litt i andre delen av skalaen. Jeg skal være med å planlegge allerede vedtatte offentlige prosjekter. En spennende blanding av planlegging (teknisk tegning/beregning) og prosjektering. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Sikkert imposter syndrome som slår inn 😅 men takk for fine ord. Det bygger selvtilliten litt ekstra 🤗stillingen min er litt teknisk. Det er der jeg føler kvalifikasjonene mine ikke er helt innafor. Jeg trenger mye opplæring i de tekniske tegne- og beregningsprogrammene. Samt innføring av hvordan vurdere håndbøker innen planlegging av infrastruktur. 

Det juridiske er sånn halvveis på plass etter å ha tatt diverse eiendomsfag. Pbl, veglova, forvaltningslova osv. Utdanningen min er ganske brei. Jeg har litt av mye, men lite dybdekunnskap innen de enkelte emnene. Typisk sånn som det gjerne blir med en universitetsgrad 😅 

Jeg har søkt en del jobber innen saksbehandling uten å få napp, nå har jeg endt litt i andre delen av skalaen. Jeg skal være med å planlegge allerede vedtatte offentlige prosjekter. En spennende blanding av planlegging (teknisk tegning/beregning) og prosjektering. 

TS

Det du må huske på er at de færreste nyutdannede har alle disse ulike kursene og programkompetanse.

Ulike kommuner kan bruke ulike programmer :) Så dette er noe man gjerne lærer seg forskjellig av selv med mange års erfaring.

I alle nye jobber har jeg måttet sette meg inn i nye programmer som igrunnen gjør det samme. 

Dette kan du være trygg på at du er greit kvalifisert, og at din kompetanse er veldig nyttig :) De vil nok ha noen som har lett for å forstå den tekniske biten også - ikke bare arkitekter, rene ingeniører og urbanister :) 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...