AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #1 Skrevet 24. april 2022 Min snart 5 åring vil se Lego ninjago på Netflix. Det er 7 års grense og jeg har sagt nei. Nevnte det tilfeldigvis 3 andre foreldre i barnehagen da vi sto og snakket, og virker som jeg er den eneste som har sagt nei. Hvor strenge er dere? Anonymkode: e5318...b60
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #2 Skrevet 24. april 2022 Vurderer etter modenhet og jeg ser gjerne sammen med dem. Akkurat som på kino : en 5åring kan med voksne se film med høyere aldersgrense. Lego Ninjago har alle mine fått se fra de var 4-5 år Anonymkode: 27074...f21 8 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #3 Skrevet 24. april 2022 Nå står det kun om 6-års, 9-års, 12-års etc. i linken. Men alle barn kan se film med 6 års aldersgrense om de er med en voksen. Barn over 6 år kan se film med 9-års aldersgrense sammen med en voksen. https://www.nfkino.no/aldersgrense?city=oslo Du kjenner barnet ditt best, og vet hvor redd barnet evt. kan bli av skumle ting. Men jeg ville nok sett filmen sammen med barnet, og evt. skrudd av om man ser at barnet blir redd. Anonymkode: 39a44...c24 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #4 Skrevet 24. april 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Vurderer etter modenhet og jeg ser gjerne sammen med dem. Akkurat som på kino : en 5åring kan med voksne se film med høyere aldersgrense. Lego Ninjago har alle mine fått se fra de var 4-5 år Anonymkode: 27074...f21 Samme her. Aldersgrenser etter lov følger vi alltid, men ved anbefalte aldersgrenser gjør vi egne vurderinger. Og har forklart barnet forskjellen. Anonymkode: f8e13...20f 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #6 Skrevet 24. april 2022 Vi er strenge med aldersgrenser, selv med vår 10 åring. Hun er veldig sensitiv og får helt tydelig mye sterkere opplevelser av det som skjer i film enn sine venner. Hun velger fortsatt max 6 års grense på film, men kan likevel bli kjemperedd. Her hjemme ser i alltid film med henne, når hun er med venner f.eks på overnatting og de ser film, sier hun i fra selv og så har de så langt blitt enige om å se en film med lav aldersgrense. Modenhet er et bra stikkord👍 Anonymkode: ecf4b...e40 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #7 Skrevet 24. april 2022 For eldste har vi ikke vært strenge, men han var lite interessert frem til skolealder i å se ting som var «skumle». Etter han begynte på skolen får han se det samme som kompisene, han er heldigvis ikke sart. Minste på 6 år får med seg mye mer, kan jo ikke akkurat holde han unna alt som skjer i huset. Han er heller ikke sart og ser fint forskjell på film og virkelighet. Idolet han er spiderman, super sonic og masse Marvel superhelter. Han får se filmene sammen med en voksen hjemme i sofaen, men ikke på kino. Han får også spille minecraft, roblox osv, men han sitter ikke alene på rommet og spiller liksom. Anonymkode: 0600a...47d
Arkana Skrevet 24. april 2022 #8 Skrevet 24. april 2022 Vi er ganske strenge, men vi er strengere på spill (hvor man er aktiv deltager) enn på filmer (hvor man bare er tilskuer). I tillegg sjekker vi alltid først og vurderer hvert spill/hver film selv. F.eks. har 9-åringen min spilt Sims i et par år allerede, selv om det har 12-årsgrense, fordi vi vurderer spillet som helt uskyldig. Når det gjelder filmer er kinoreglene vanligvis slik at man slipper inn på filmer med aldersgrense tre år høyere, hvis man er sammen med en voksen, og det er en regel vi i stor grad følger hjemme også (men vurderer som sagt hver film først). Jeg ville derfor latt en 5-åring se noe med 7-årsgrense hvis det var sammen med oss foreldre. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #9 Skrevet 24. april 2022 Vi vurderer barnets "tåleevne", og behandler dem deretter. Vi ser selvsagt filmen/serien sammen med dem dersom vi viser noe som er en del over anbefalt aldersgrense. Anonymkode: 6ad5a...4c0 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #10 Skrevet 24. april 2022 Ikke streng i det hele tatt, vil ikke at ungen min skal være en som faller utenfor og blir pysete. Anonymkode: 260e2...42a
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #11 Skrevet 24. april 2022 Ikke strenge i det hele tatt, når det er snakk om noe man vet med sikkerhet barnet tåler. Ingenting skummelt skjer i Ninjago 😂 Anonymkode: 6e3cc...cc0 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #12 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Vi er strenge med aldersgrenser, selv med vår 10 åring. Hun er veldig sensitiv og får helt tydelig mye sterkere opplevelser av det som skjer i film enn sine venner. Hun velger fortsatt max 6 års grense på film, men kan likevel bli kjemperedd. Her hjemme ser i alltid film med henne, når hun er med venner f.eks på overnatting og de ser film, sier hun i fra selv og så har de så langt blitt enige om å se en film med lav aldersgrense. Modenhet er et bra stikkord👍 Anonymkode: ecf4b...e40 Så flott! Tenker at det er så viktig å snakke med barna om HVORFOR aldersgrenser er lurt å forholde seg til. Jeg husker da jeg var barn og enkelte venner skrøt av at de fikk lov til å se filmer med for høy aldersgrense, var kanskje litt misunnelig da men er i dag veldig glad for at mine var strengere. Man må beskytte seg selv mot inntrykk som ikke gjør en godt. Nå aner jeg ikke hva Ninjago er for noe, men sånn etter hvert når barna blir eldre og ønsker å se filmer med 13, 15, 18-årsgrense, da... det er ikke alt man ønsker å se om man forstår hvorfor det kan være skadelig. Anonymkode: 99e12...490 3
Tanuki Skrevet 24. april 2022 #13 Skrevet 24. april 2022 Kommer veldig an på innhold, evt kan vi se sammen. Action og skumle ting har 7-åingen null problem med, derimot blir han veldig trist og berørt om det er triste scener, a la Løvens Konge, Bambi etc. Så vi tar aldersgrense med en klype salt og tenker mer på innhold og handling. 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #14 Skrevet 24. april 2022 Jeg bryr meg ikke om aldersgrenser. Sønnen min på fem får se det jeg vet han tåler. Ninjago har han sett det siste året. Her om dagen så vi Sonic som er ni års grense. Spill derimot har jeg mange regler for… ikke våpen, ikke skyting, ikke vold. Anonymkode: 0e79e...b48 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #15 Skrevet 24. april 2022 7 års grense bryr jeg meg ikke om. Barna har sett disney filmer og annet siden de var 1 år. Nå ser de fint ting opptil 12 år. 8 åring så på en film med 15 års grense og gikk helt fint. Jeg selv er vokst opp på den måten og tok ingen skade. Når det kommer til apper på tlf så er aldersgrense fulgt. Dette fordi barn aldri blir modne til å takle negative ting på sosiale medier. Filmer er fantasi. Det er ikke en gutt eller mann som spør om seksualisert bilder desverre 🙄 Anonymkode: 720bf...5e4 3
GammelKaktus Skrevet 24. april 2022 #16 Skrevet 24. april 2022 7 års grense har vi aldri brydd oss om og Ninjago så alle i barnehagen på når min gikk der. 😄 Ellers så ser jeg på aldersgrenser som veiledende, alt min spiller av spill har jeg testet ut på forhånd. Eneste vi unngår er 16 og 18 års grense, det er uaktuelt inntil han er 13. Snapchat, instagram og andre sosiale medier holder vi oss og til 13 års grense, men det er liten interesse for slikt hos guttene er mitt inntrykk. Her i hus har det vært lite interesse for skytespill og slikt så jeg har ikke vært så nøye på det han har fått prøve det som er 13 og som han har hatt lyst til å prøve men skyting spill som Fortnite er lite interessant foreløpig, er helst Roblox og Minecraft som er greia til mitt barn og hans venner. 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #17 Skrevet 24. april 2022 Vi tar egne vurderinger men heller nok mot streng for vår sensitive 9-åring. Hun har alltid levd seg veldig inn i ting hun ser, og har gjerne mareritt i ukesvis hvis hun ser noe skummelt. Jeg er selv var på skumle ting og ser hverken psykologiske thrillere eller skrekkfilmer. Men jeg kan fint la henne se ting som har høyere aldersgrense pga banneord, milde seksuelle scener eller veldig overdreven (tydelig falsk) vold, så lenge jeg ser det sammen med henne. Og vi ser stort sett alltid ting sammen her hjemme. Jeg har bedt foreldrene til venner regulere og helst droppe skjermbeskytter når hun er på besøk, og noen venner vil hun ikke besøke lenger etter opplevelser der de ikke ville gjøre annet enn å se skumle ting på YouTube eller spille og foreldrene ikke brydde seg. Helt greit for meg. Vi har skjermforbud her i huset når hun har besøk, med mindre besøket kommer for å se en film. Er de flere kan de leke. Anonymkode: 79d51...b32 1
Uglems Skrevet 24. april 2022 #18 Skrevet 24. april 2022 Det spørs veldig hva det er. Jeg er mer obs på hva slags språk og oppførsel skjermen viser fremfor aldersgrense. Hvordan de snakker til hverandre feks. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #19 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ikke streng i det hele tatt, vil ikke at ungen min skal være en som faller utenfor og blir pysete. Anonymkode: 260e2...42a Dårlig strategi! Jeg så en skummel film som barn og ble "pysete" etterpå. Anonymkode: 2116e...a03 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #20 Skrevet 24. april 2022 Vet ikke hva slags film det er, men går ut fra at aldersgrensen er satt av en grunn. Tror du at ungen er moden nok til å takle det, så kan han vel se filmen, men da sammen med en voksen. Vi er strenge på aldersgrense her. Mest fordi femåringen har gjort noen forsøk på å se 6-årsgrensefilmer (Knutsen og Ludvigsen, Sauen Shaun og romvesenet), og det ble rett og slett for skummelt. Når inntrykkene blir for store på tv hjemme, så går vi ikke på 6-årsfilm på kino på en stund for å si det sånn. Lite snakk om film og tv blant barn og foreldre i barnehagen, så vi føler ikke på noe press for å se på legofigurer eller ninjaer med aldersgrense heldigvis. Anonymkode: 2116e...a03 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå