Gå til innhold

Er det mulig å gå ned på lavkalori? Vil ned noen kilo uten å kutte karbohydrater

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har gått på lavkarbo tidligere, men orker ikke et kosthold basert på å kutte ut så mange matvarer. Jeg vil nå spise "vanlig" men ligge i e kaloriunderskudd. Er det da mulig å gå ned, selv om jeg ikke kutter karbohydrater?

Det er snakk om 5 kg og jeg ønsker å gjøre det over en periode

Anonymkode: 6641d...2c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Såklart! Finn deg en app, feks Lifesum, da har du kontroll 🤞🏻 
personlig mener jeg det er beste måten å gå ned på, som du sier selv, man kan ikke leve på diett resten av livet heller. Lykke til!

Anonymkode: e5aea...47d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kaloriunderskudd er vel strengt tatt den eneste måten man kan gå ned i vekt på.

Anonymkode: 51991...b9d

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er absolutt mulig ja. Hvis det er lenge siden du gikk på lavkarbo så kroppen din er vant med og forbrenne karbohydrater ( ikke gå rett fra lavkarbo til lavkalori, da kan du legge på deg om kroppen fortsatt er fettforbrenningmodus) 

Anonymkode: 80cf4...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å kutte antall kalorier er den eneste måten å gå ned i vekt på, hvordan du i praksis gjør dette spiller ingen rolle.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er absolutt mulig ja. Hvis det er lenge siden du gikk på lavkarbo så kroppen din er vant med og forbrenne karbohydrater ( ikke gå rett fra lavkarbo til lavkalori, da kan du legge på deg om kroppen fortsatt er fettforbrenningmodus) 

Da legger du i såfall på deg vann og glycogen, ikke fett. 

Anonymkode: 7aff1...79c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, ligg i kaloriunderskudd. Har gått ned 45 kilo. Aldri orka lavkarbo. 

Anonymkode: 2a008...293

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da legger du i såfall på deg vann og glycogen, ikke fett. 

Det er mange som går fra lavkarbo til lavkalori som legger på seg først, fordi kroppen har blitt vant til og leve på fett ( forbrenne fett) ikke sukker. Jeg skrev ikke at en la på seg fett, men legger på seg. Det er ikke sikkert ts har spist lavkarbo i det siste, så mulig det ikke er aktuelt . Hvis ts har spist lavkarbo nå, kanskje hen ikke vil legge på seg vann og glycogen ( antar dette er en kvikk fiks før sommeren med 5 kg) i så fall kan en være litt forsiktig med karbohydratene i kaloriunderskudd . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det går fint an. Jeg har gått ned 20 kg, spist akuratt det jeg har lyst på, men i mye mindre porsjoner. 😊

Anonymkode: fb17c...3b4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 kg uten å droppe en eneste matvare. Hadde noen ting jeg valgte bort en periode pga høyt kaloriinnhold: øl, sjokolade og fløteis ble byttet med hvitvin, smågodt og saftis. Vei og logg alt du spiser i en app og pass på at du er i underskudd. Lykke til!  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

neon_sun skrev (2 timer siden):

Jada, har gått ned 25 kg ved vanlig kosthold og kaloritelling :)

Jeg har gått ned 34 kilo på samme måte 👍. Fra 86 til 52. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er mange som går fra lavkarbo til lavkalori som legger på seg først, fordi kroppen har blitt vant til og leve på fett ( forbrenne fett) ikke sukker. Jeg skrev ikke at en la på seg fett, men legger på seg. Det er ikke sikkert ts har spist lavkarbo i det siste, så mulig det ikke er aktuelt . Hvis ts har spist lavkarbo nå, kanskje hen ikke vil legge på seg vann og glycogen ( antar dette er en kvikk fiks før sommeren med 5 kg) i så fall kan en være litt forsiktig med karbohydratene i kaloriunderskudd . 

Uansett så er den vekta enten vann eller glycogen og da er vektoppgangen irrelevant. Det er noe som justerer seg etterga 3 uker, og målet til de som vil ned i vekt er vel ikke å miste vannvekt eller energi, men fett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som teller kalorier, hvordan vet dere hvor mye dere må ligge på i kalorier for å gå ned i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Danseskjørt skrev (18 minutter siden):

Dere som teller kalorier, hvordan vet dere hvor mye dere må ligge på i kalorier for å gå ned i vekt?

Jeg brukte en kalkulator på nett som utgangspunkt. Hvis man ligger 500 i underskudd per dag, går man ned 0,5 kg i uken. Så det kan være et greit sted å begynne, og se effekten. Jeg la meg litt ekstra under i tilfelle jeg slurvet med tellingen. 

https://tdeecalculator.net/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge vektklubb skal jeg ligge på 1387 kcal, går dette an uten å sulte seg ned i vekt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er slitsomt å telle kalorier og notere ned alt jeg spiser, så jeg har et "kalorivindu" på ca. 1500-1800 kcal.

Spis heller i moderasjon (porsjonskontroll).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danseskjørt skrev (10 timer siden):

Ifølge vektklubb skal jeg ligge på 1387 kcal, går dette an uten å sulte seg ned i vekt? 

Jeg lå på 1300-1450 i høst. Trappet litt ned i ukene før så jeg fikk en myk overgang, men det gikk egentlig ganske greit.

Lurt å finne seg noen ting du kan spise mye av, gulrot og vannmelon kan du f.eks nesten ubegrenset av i fht kaloribudsjett, det reddet meg en del ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...