Gå til innhold

Regnes dette som kvinnefella?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg selger boligen min for å flytte inn med kjæresten. Vil ha et overskudd etter salg på 2 mill. Eier utenom en leilighet på 60 m2 som er gjeldsfri. Har ikke tenkt å kjøpe meg inn hos samboer, og betaler heller ikke andre utgifter hos han en halvparten av maten. (Avtale mellom oss pga veldig stor forskjell i lønn) Jeg kan nok kjøpe meg inn i hans leilighet, men han sier han ikke trenger pengene. 
Tenker ikke selv at jeg går i kvinnefella, men kanskje det er akkurat det jeg gjør? 
Er det noe jeg bør tenke på? 

Anonymkode: e41b5...8e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør investere pengene dine i noe som gir god avkastning og passe på at de ikke bare brukes opp.

Anonymkode: 9cfeb...cfd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo motsatt av kvinnefella. Du har penger som gir avkastning, diversifisert til og med. Og bor gratis. 

Pengene ville jeg gradvis plassert i indeksfond. 

Personlig ville jeg nok ikke likt å bo i noe som ikke er mitt. Og hva gjør dere ved oppussing, vedlikehold, og den type ting?

Anonymkode: 50bff...851

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er jo motsatt av kvinnefella. Du har penger som gir avkastning, diversifisert til og med. Og bor gratis. 

Pengene ville jeg gradvis plassert i indeksfond. 

Personlig ville jeg nok ikke likt å bo i noe som ikke er mitt. Og hva gjør dere ved oppussing, vedlikehold, og den type ting?

Anonymkode: 50bff...851

Takk for svar. Han betaler for oppussing/vedlikehold. Vi deler prosentvis på kjøp av møbler/løsøre til boligen. Takk for råd om investering. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så viktig å bo hos han når du har alt på stell? 

Anonymkode: 2bf50...9d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Invester pengene godt, så er jo dette toppen. Jeg hadde valgt å kjøpt en ny bolig og leid ut. En bolig jeg selv hadde ønsket å bo i ved et evt brudd, for å slippe å måtte selge for å kjøpe noe annet, og dermed måtte betalt skatt 

Anonymkode: 2066c...adc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kvinnefelle nei. Du er veldig heldig, eller kjæresten din er dumsnill, som lar deg bo gratis. Invester pengene dine. Ikke l de stå på konto over lang tid. 

Anonymkode: ca15e...99c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sett pengene inn på ett eller flere globale indeksfond som er billig i drift, klp har mange gode f.eks. ellers vil jeg si du får en god løsning med å bo gratis, du er heldig. 

Anonymkode: f6d40...185

AnonymBruker
Skrevet

Eier du to boliger nå, og du skal selge den ene?

Anonymkode: 68cab...cfc

Gjest Blondie65
Skrevet

Kvinnefellen er når man betaler for løpende forbruksutgifter og ikke har en klar forståelse av hvem som eier det som har verdi i forholdet slik at den dagen man står i et brudd går man tomhendt ut av forholdet. Er du i en slik situasjon, TS? 

Det er mange måter å løse økonomien på i et par. Du har jo et investeringsobjekt allerede i en nedbetalt bolig som du ikke skal selge. Det ble uklart for meg om du nå har 2 millioner til eller om det ved salg av boligen du bor i blir investert 2 mill. i bolig 2 slik at den blir gjeldfri. Hvis du har 2 "ledige" millioner kan du jo f.eks. kjøpe deg inn i en hytte som dere eier felles, eller investere i fond eller lignende.

Det er på ingen måte kvinnefellen å bo i en annens bolig som man ikke betaler utgiftene på.

AnonymBruker
Skrevet

Kvinnefella? 😂 En mer gullkantet situasjon enn den du sitter i kan vel de aller færreste håpe på, menn eller kvinner. Voksne folk betaler for å bo. 

Anonymkode: b7be6...acd

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg selger boligen min for å flytte inn med kjæresten. Vil ha et overskudd etter salg på 2 mill. Eier utenom en leilighet på 60 m2 som er gjeldsfri. Har ikke tenkt å kjøpe meg inn hos samboer, og betaler heller ikke andre utgifter hos han en halvparten av maten. (Avtale mellom oss pga veldig stor forskjell i lønn) Jeg kan nok kjøpe meg inn i hans leilighet, men han sier han ikke trenger pengene. 
Tenker ikke selv at jeg går i kvinnefella, men kanskje det er akkurat det jeg gjør? 
Er det noe jeg bør tenke på? 

Behold og lei ut det du har. 

Anonymkode: 89555...6ae

AnonymBruker
Skrevet

Ja du har gått i kvinnefella dessverre 

Anonymkode: 1fd20...fd2

AnonymBruker
Skrevet

Ehm nei 😅

Både du og han fremstår som veldig privilegerte økonomisk.

Ingen feller her. 

Anonymkode: db2fe...4f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

😂

Ja, for folk velger bare å bo sammen med noen fordi de ikke har "alt på stell"?

Jeg eide enebolig og samboeren min leilighet da vi ble sammen, men vi hadde da lyst til å bo sammen for det.

Anonymkode: 9cfeb...cfd

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Behold og lei ut det du har. 

Anonymkode: 89555...6ae

Det bør TS absolutt ikke gjøre, om hun da ikke med sikkerhet kommer til å flytte tilbake i fremtiden.  For å kunne realisere skattefri gevinst av en bolig må eier ha brukt boligen til egen bolig i minst ett år (12 måneder) i løpet av de siste to årene (24 måneder) før salget skjer. Med andre ord tar det ikke lang tid før hun måtte ha skattet for de 2 millionene i gevinst.

Da er det bedre å selge, og heller kjøpe et nytt utleieobjekt - eller investere pengene på andre måter.

Anonymkode: 7d8b3...b3f

AnonymBruker
Skrevet

Kvinnefellen som kan ligge her er om du ikke investerer overskuddet og minst tilsvarende løpende beløp hver dag/uke/måned/år som du benyttet til bolig + investering før du flyttet inn til samboer. Men det tror jeg nok du skjønner, og nok også kommer til å gjøre :) .

Anonymkode: 7d8b3...b3f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skulle til å spørre om det samme.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja du har gått i kvinnefella dessverre 

Anonymkode: 1fd20...fd2

Hvorfor?

Anonymkode: 172ce...cc9

• Liker 1
Skrevet

Du utnytter han. Du sier han tjener mer enn deg, men virker å sitte godt i det, da du har en nedbetalt ektra bolig til utleie. Ikke innafor å bo hos han gratis! Som allerede nevt av noen andre, voksne folk betale for seg. 

Greit nok at det funker for dere at du ikke kjøper deg inn. Men fortsatt ikke greit å bo der gratis. Det koster alltid penger å bo. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...