AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #41 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette også NEI. man kan spise ned mot 1500 men da er du tilsynelatende 50 kg og sitter rolig hele dagen. Anonymkode: c7ebb...89f På generelt grunnlag har du rett, men på individuelt grunnlag tar du feil. På en stillesittende hverdag for meg på 62 kg forbrenner jeg ca 1350 kcal. På en treningsdag forbrenner jeg ca 2000 kcal. Jeg er lav og har lite muskelmasse, jeg er nok heller ikke alene. Lave mennesker har en BMR mellom 1100-1400 kcal, så kommer aktivitet på toppen. Noen er veldig aktive, noen er lite aktive og noen er syke slik at det er vanskelig å øke aktivitetsnivå og må kanskje under 1500 kcal for vektnedgang. Hva som er riktig er individuelt og for en kort periode (3-4 måneder) med vektnedgang har nyere forskning vist at 1000 kcal er trygt og greit. Tommelfingerregel er å alltid spise minst sin BMR ☺️. Før har jeg gått ned ved å spise 1000-1200 kcal, jeg prøver nå å bygge muskler og derfor spiser 1500-1800 kcal (og prøver å gi litt faen i vekta). Det viktigste er helsa, ikke vekta. Anonymkode: c66a7...2fe 1
Natta1980 Skrevet 24. april 2022 #42 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da ville jeg redigert den, for jeg tolket det også slik at du mente ekstrem lavkalori Anonymkode: 912d0...ffd har redigert den vil jo så klart ikke noen noe vondt,
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #43 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): På generelt grunnlag har du rett, men på individuelt grunnlag tar du feil. På en stillesittende hverdag for meg på 62 kg forbrenner jeg ca 1350 kcal. På en treningsdag forbrenner jeg ca 2000 kcal. Jeg er lav og har lite muskelmasse, jeg er nok heller ikke alene. Lave mennesker har en BMR mellom 1100-1400 kcal, så kommer aktivitet på toppen. Noen er veldig aktive, noen er lite aktive og noen er syke slik at det er vanskelig å øke aktivitetsnivå og må kanskje under 1500 kcal for vektnedgang. Hva som er riktig er individuelt og for en kort periode (3-4 måneder) med vektnedgang har nyere forskning vist at 1000 kcal er trygt og greit. Tommelfingerregel er å alltid spise minst sin BMR ☺️. Før har jeg gått ned ved å spise 1000-1200 kcal, jeg prøver nå å bygge muskler og derfor spiser 1500-1800 kcal (og prøver å gi litt faen i vekta). Det viktigste er helsa, ikke vekta. Anonymkode: c66a7...2fe BMR innebærer at man faster store deler av dagen også fordi det krever energi å fordøye mat og at man er sengeliggende. Så du har ikke BMR bare fordi du er sittestilkende og går litt og spiser til måltid. Da har du allerede økt forbrenningen ganske mye fra BMR. Anonymkode: 40f0a...e03
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #44 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette stemmer ikke og er helsefarlig. Ikke anbefaler de 1 kg vektnedgang i uken heller, men mellom 0.5-1 kg. Du kan fint spise 1500 kcal hver dag og gå ned i vekt, men du må ikke trene. Man må regne på sin BMR og trekke fra kalorier på den. Jeg må spise 2600 kcal til dagen for å vedlikeholde vekten. Spiser jeg 2000 kcal til dagen skal jeg i teorien gå ned 0.5 kilo i uken. Så må du justere etter hvert som vekten går nedover og vedlikeholdskaloriene synker. Skulle jeg holdt meg under 1000kcal til dagen så er det 1) utrolig demotiverende 2)helseskadelig. Anonymkode: 795be...d50 Det er ikke helseskadelig i seg selv å spise lite, tvert i mot kan det være helsefremmende, se f eks https://forskning.no/aldring-mat-og-helse/kunnskapsoppsummering-a-faste-kan-vaere-bra-for-helsa/1260940. Man bør jo få i seg nødvendige vitaminer etc, men mange presterer jo å få mangler på dette selv med kaloririkt kosthold. Jeg raser ned i vekt når jeg er deprimert. Da lever jeg på røyk, alkohol, litt sjokolade og en og annen gulrot og brødskive. Effektivt men usunt. Anonymkode: 2c15c...f72
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #45 Skrevet 24. april 2022 Du kan jo prøve suppekuren til rikshospitalet, men vær advart; den er for å klare å smette inn i kjolen til et bryllup, bunaden til 17.mai etc., du går opp igjen like fort. Raskt ned = raskt opp. Ellers er vel lavkarbo et greit alternativ, mange som forteller de har større metthetsfølelse på den enn typiske lavkalori dietter, ikke så lett å sprekke. Jeg slanket meg i raseri en gang(lang historie), og overtrente. Pådro meg en permanent skade i et kne og som stikker frem det stygge huet sitt straks jeg utfordrer meg selv det minste nå, 10 år etter. Opp som en løve, ned som en skinnfell. Anbefales ikke. Anonymkode: adea2...dff
Natta1980 Skrevet 24. april 2022 #46 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det er ikke helseskadelig i seg selv å spise lite, tvert i mot kan det være helsefremmende, se f eks https://forskning.no/aldring-mat-og-helse/kunnskapsoppsummering-a-faste-kan-vaere-bra-for-helsa/1260940. Man bør jo få i seg nødvendige vitaminer etc, men mange presterer jo å få mangler på dette selv med kaloririkt kosthold. Jeg raser ned i vekt når jeg er deprimert. Da lever jeg på røyk, alkohol, litt sjokolade og en og annen gulrot og brødskive. Effektivt men usunt. Anonymkode: 2c15c...f72 det er sant. de fremste forskerne på aldring, vet nå at å spise lite kalorier i et lite tidsrom i løpet av dagen, såkalt intermittent fasting, er den beste måten å unngå for tidlig aldring og alvorlige sykdommer.
Safiye Skrevet 24. april 2022 #47 Skrevet 24. april 2022 Tråden er ryddet for: Sitat Diskusjoner om daglig inntak under 1200 kcal tillates ikke. -Safiye, mod
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #48 Skrevet 24. april 2022 Å rase raskt ned i vekt er ikke sunt på noen som helst måte. Den mest effektive måten for vekttap, tror jeg må være å være under kronisk stress. Men anbefaler det ikke. Stress er i hvert fall ikke sunt. Sikkert bedre for helsa å ha noen kg for mye enn å være stresset 24/7 Anonymkode: 4dcfc...222
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #49 Skrevet 24. april 2022 å gå kraftig ned i vekt er egentlig ikke noe problem. men å faktisk holde seg nede i vekt over mange måneder (eller i årevis) i strekk, er nærmest plent umulig for mange. Anonymkode: a226d...980 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #50 Skrevet 24. april 2022 Tråden burde stenges. Anonymkode: c7ebb...89f
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #51 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke helseskadelig i seg selv å spise lite, tvert i mot kan det være helsefremmende, se f eks https://forskning.no/aldring-mat-og-helse/kunnskapsoppsummering-a-faste-kan-vaere-bra-for-helsa/1260940. Man bør jo få i seg nødvendige vitaminer etc, men mange presterer jo å få mangler på dette selv med kaloririkt kosthold. Jeg raser ned i vekt når jeg er deprimert. Da lever jeg på røyk, alkohol, litt sjokolade og en og annen gulrot og brødskive. Effektivt men usunt. Anonymkode: 2c15c...f72 Henta fra din artikkel "Mye av kunnskapen vi har om fasting, kommer fra forsøk med dyr, og kan ikke nødvendigvis si noe om virkningen på mennesker. Studiene vi faktisk har på folk er gjerne små og kortvarige." aldri greit å lese mer en ingressen gitt. Anonymkode: c7ebb...89f 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #52 Skrevet 24. april 2022 Natta1980 skrev (38 minutter siden): det er sant. de fremste forskerne på aldring, vet nå at å spise lite kalorier i et lite tidsrom i løpet av dagen, såkalt intermittent fasting, er den beste måten å unngå for tidlig aldring og alvorlige sykdommer. Nei. "Mye av kunnskapen vi har om fasting, kommer fra forsøk med dyr, og kan ikke nødvendigvis si noe om virkningen på mennesker. Studiene vi faktisk har på folk er gjerne små og kortvarige." det er snakk om gjærsopp og aper. Anonymkode: c7ebb...89f
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #53 Skrevet 24. april 2022 Anciol skrev (8 timer siden): Få legen din til å skrive resept på Mysimba , fantastisk pille, har gått ned 10 kg på 3 uker;) Det er ikke sikkert det er så lett. Har prøvd mysimba, saxenda og ozempic, og har brukt 1 år på å gå ned 10kg. Ikke alle som mister vekta like lett Anonymkode: 0eaca...c56 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #54 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei. "Mye av kunnskapen vi har om fasting, kommer fra forsøk med dyr, og kan ikke nødvendigvis si noe om virkningen på mennesker. Studiene vi faktisk har på folk er gjerne små og kortvarige." det er snakk om gjærsopp og aper. Anonymkode: c7ebb...89f Det finnes masse klinikker for fasting i bla Sveits, Russland og Tyskland. Fasting er ikke akkurat noe nytt fenomen. Hadde det vært skadelig hadde mam visst om det per nå. Er en bra episode av Schrødingers katt om dette. Anonymkode: 2c15c...f72
Natta1980 Skrevet 24. april 2022 #55 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei. "Mye av kunnskapen vi har om fasting, kommer fra forsøk med dyr, og kan ikke nødvendigvis si noe om virkningen på mennesker. Studiene vi faktisk har på folk er gjerne små og kortvarige." det er snakk om gjærsopp og aper. Anonymkode: c7ebb...89f forskerne vet nok hva de snakker om, velger jeg å tro. de vet at fasting øker produksjon og minsker produksjon av ting jeg ikke kan navnet på, i kroppen, som har med aldring å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #56 Skrevet 24. april 2022 Kutt ut sukker og karbohydrater. Vanskelig i starten så blir det lettere. Etter en stund må du spise litt karbohydrater av og til, men ikke mye. Spis så lite så mulig om kvelden. Anonymkode: 5a6ce...5b7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #57 Skrevet 24. april 2022 Natta1980 skrev (Akkurat nå): forskerne vet nok hva de snakker om, velger jeg å tro. de vet at fasting øker produksjon og minsker produksjon av ting jeg ikke kan navnet på, i kroppen, som har med aldring å gjøre. Så når konklusjonen fra forskerne i artikkelen den andre brukeren postet var nettopp det jeg siterte så er det feil? Dagens andre tips; hvis du ikke kan noe om temaet eller evner og sette deg inn i det så ikke driv å diskutere på det heller. Anonymkode: c7ebb...89f
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #58 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det finnes masse klinikker for fasting i bla Sveits, Russland og Tyskland. Fasting er ikke akkurat noe nytt fenomen. Hadde det vært skadelig hadde mam visst om det per nå. Er en bra episode av Schrødingers katt om dette. Anonymkode: 2c15c...f72 Det finnes klinikker for det meste i utlandet hva er poenget ditt? Jeg reagerer ikke på fasting, da dette ofte bare handler om spise møster og ikke nødvendigvis inntak av kacl. Det jeg reagerer på er at det frontes av flere til å spises ekstremt lite kacl som vi vet er skadelig. Og dette til et menneske man har null forutsetninger til å gi råd om evt inntak. Anonymkode: c7ebb...89f
Natta1980 Skrevet 24. april 2022 #59 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så når konklusjonen fra forskerne i artikkelen den andre brukeren postet var nettopp det jeg siterte så er det feil? Dagens andre tips; hvis du ikke kan noe om temaet eller evner og sette deg inn i det så ikke driv å diskutere på det heller. Anonymkode: c7ebb...89f i lige måde. jeg hører på podcaster flere ganger i uka der verdens ledende forskere snakker om kosthold og aldring. dagens tips til deg: slutt å undervurder folk og slutt med disse hersketeknikkene dine.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #60 Skrevet 24. april 2022 Natta1980 skrev (19 timer siden): det er umulig å rase ned i vekt. en kilo = 7700 kalorier. dvs du må leve på 1000-1400 kalorier dagen (svært lite) for å i det hele tatt klare å gå ned 1 kg i uka. og 1 kg i uka er det dem maks anbefaler. men trener du daglig, kan du spise mer kcal så klart. trening eller fysisk aktivitet anbefales ved vektreduksjon. Du har fortsatt ikke endret det korrekt. Korrekt formulering vil vær " Hvis man skal gå ned 1kg kroppsvekt i uken, som er max anbefalt. Er man nødt og ha et UNDERSKUDD PÅ 1000KCAL DAGEN, dette betyr at via mat og aktivitet må man havne 1000 kcal under nåværende inntak. Hva som vil være det totale inntaket av kacl kan ingen av oss si noe om da det kommer ann på mange individuelle faktore. Det som er rett for meg er ikke nødvendigvis rett for deg. Du kan snakke med en lege eller kostholdsveileder hvis du trenger hjelp til utregning av hva du burde ligge på." Anonymkode: c7ebb...89f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå