Gå til innhold

Lyve på barnets alder for å komme inn på konsert

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En artist datteren min er veldig glad i, skal ha en konsert i nærheten her til høsten, og hun har selvfølgelig veldig lyst til å gå. Jeg hadde tenkt å kjøpe billetter til konserten, men oppdaget da at det i utgangspunktet var 18-årsgrense pga alkoholservering, men det er en vergeordning hvor de som er yngre kan gå med en voksen. Problemet er at de har satt minstealderen til 13 år for å gå med verge. Min datter vil nettopp ha fylt 12 når konserten skal være. Hun er høy for alderen og det vil ikke være noe problem for henne å passere som 13-åring, og det ser ikke ut som de krever legitimasjon for å gå på konserten - man må kun fylle ut et skjema. 

Vil det være forferdelig av meg å la datteren min lyve på alderen for å ta henne med meg på den konserten? Jeg må innrømme at jeg også har lyst til å gå på konserten, jeg tenker hun er moden nok til det, og vi kommer til å snakke om dette med alkoholservering o.l. før vi evt går. Hvis det skulle være mye rølp (tror ikke det skal bli et problem med akkurat den artisten, men det kan jo være vanskelig å forutse), så vil vi bare gå hjem igjen. 

Problemet er vel hovedsaklig at jeg ikke vil sette en standard med at «det er ikke så farlig å lyve litt på alderen» - vi er f.eks. veldig strenge med å følge aldersgrenser på sosiale medier, spill o.l., men akkurat her skjønner jeg ikke helt hvorfor hun må være 13, når jeg uansett skal være med og tar ansvar for henne. Samtidig er jeg vokst opp med foreldre som ALDRI hadde tenkt tanken en gang på å la meg lyve på alderen for å gå på konsert, og jeg må innrømme at det føles litt feil å skulle tillate dette som «ansvarlig voksen»..

Hva tenker dere?

Anonymkode: 99a64...7a8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er egoistisk gjort hvis du gjør det. Tenk på konsekvensene det kan få for arrangøren. 
Og som du selv skriver så kommer du i en knipe når det gjelder aldersgrenser ellers i hverdagen også. 

Anonymkode: 1b869...b11

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du forstår ikke at det er en aldersgrense med voksen også? Tenk om alle skulle tenke sånn. Hun er tolv pg det er jo nesten 13. hun er jo ni og det er nesten ti. Et sted må det faktisk gå en grense. Dummeste uttalelsen jeg har hørt. Skjønner ikke hvorfor hun må være 13. Og moden 12??? INGEN 12 åringer er modne!! Og hvorfor forstår du ikke at hun må være tretten??? Jammen fint å lære ungen sin å lyve.. dårlig rollemodell og forbilde. 

men hvis dere ender opp med å gå, så håper jeg at dere blir spurt om id og nektet adgang.... det blir nok en lærepenge dere begge forstår forhåpentligvis

Anonymkode: 324eb...7ec

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Aldersgrensen er satt av arrangøren, men jeg antar at aldergrensen handler mer om at de ikke vil ha små barn der (f.eks at foreldre som ikke får barnevakt tar med seg treåringen på konserten istedenfor), enn at det er ulovlig for dem å slippe inn de som er under 13 - det finnes jo mange tilsvarende arrangement med vergeordning som ikke har en sånn aldersgrense. Vil derfor tenke at det ikke har en praktisk konsekvens for arrangøren.

Når jeg skriver at hun er moden, tenker jeg at i denne konteksten er hun (minst) like moden som en typisk 13-åring, og at hun vil følge regler og normer, oppføre seg fint og ikke være til sjenanse for hverken andre konsertgjengere, artist eller arrangør. Dette vil i praksis ikke gå ut over noen andre, bortsett fra at vi bryter en regel. 

Anonymkode: 99a64...7a8

• Liker 8
Skrevet (endret)

Jeg er egentlig mot løgner og juks, også når det gjelder aldersgrenser. Men for én gangs skyld…. Det er kanskje lenge å vente til neste sjanse kommer for å se den artisten. Og jeg vet hvor mye en konsert kan bety. Så herved støtter jeg deg i å bryte loven 🙈 Spør de etter hennes legitimasjon, så er den hjemme.

På stadionkonserter jeg har vært på, var aldersgrensa 12 år. På tross av alkoholservering. 

Endret av MyMichelle
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lett gjort det. Noen ganger i livet kan man dra en liten hvit løyn. Først og fremst trenger jo ikke hun å vite at aldersgrensen er 13 år, for det andre så er det en fin lekse om at ikke alt her i livet er svart hvitt, man må kunne tilpasse seg og lese situasjoner og en 12 åring skjønner at det er forskjeller på ting, hun klarer å skille mellom dette og andre regler, så det er ikke slik at alt du har lært hun om aldersgrenser nå faller i grus. Regner med du forklarer at det ikke er bra og lyge men sånn og sånn…. Hun skjønner at det går bra men at hun ikke skal stjele og lyge om det etterpå. Aldersgrenser på filmer, spill o.l er jo en anbefalt grense, de tar jo ikke til rette for modenhetsnivå, to åtteåringer kan reagere helt forskjellig på samme film/spill, så jeg synes ikke det burde være så svart hvitt heller men en avgjørelse gjort på vurderinger av faktiske forhold.. Jeg fikk se filmer og spille spill med høyere aldergrense og jeg har aldri tatt skade av det. 

Anonymkode: fdabf...b99

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Føler at aldersgrenser er satt for å følge dem. Min gutt skulle på kino. 15 årsgrense. Han fylte 15 år uken etter. Han kom ikke inn. 

Anonymkode: b7079...e77

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare tatt turen. Det er jo du som kjenner din datter og vet om det går bra. Mine barn, som fremdeles bare er 7 og 9, har allerede brutt mange regler om aldersgrenser (er vel egentlig jeg som har brutt reglene da), og det har alltid gått bra. 

Anonymkode: 3a5c1...ca4

Skrevet

Selv tenker jeg det er så enkelt som dette: kan du bevise at barnet er 13? Hvis nei, kan ikke barnet være med, enkelt og greit. 

Er det 13 års aldersgrense denne gangen, er det mest sannsynlig det neste gang også. Da må barnet bare vente til det blir gammelt nok, som alle andre. 

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei, det er ikke greit. Du lære barnet at det er helt greit  å lyve for å få det som man vil. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt med barnet. Alt skal være så svart hvitt i samfunnet vårt. Orker ikke

Anonymkode: 4a145...ce5

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal datteren din forstå at det noen ganger er lov til å lyve på alderen? Det er lov fordi mamma ikke forsto hvorfor grensen var satt, da kommer hun også til å tenke at dette gjelder seg selv. Hvis hun ikke forstår hvorfor noen grenser er satt, så trenger hun ikke å følge dem. I tillegg, hvordan skal dette gå tenker du? Skal hun aldri fortelle at hun dro på konserten, eller skal hun fortelle alle at mamma løy, så da fikk jeg gå? 

Anonymkode: 5385f...6d6

• Liker 2
Skrevet

Helt udramatisk i mine øyne. Kos dere på konsert.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan skal datteren din forstå at det noen ganger er lov til å lyve på alderen? Det er lov fordi mamma ikke forsto hvorfor grensen var satt, da kommer hun også til å tenke at dette gjelder seg selv. Hvis hun ikke forstår hvorfor noen grenser er satt, så trenger hun ikke å følge dem. I tillegg, hvordan skal dette gå tenker du? Skal hun aldri fortelle at hun dro på konserten, eller skal hun fortelle alle at mamma løy, så da fikk jeg gå? 

Hun forteller at mamma var litt gæren på lørdag 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det var da veldig dramatisk. 

Anonymkode: fdabf...b99

AnonymBruker
Skrevet

God rollemodell du er da, som lærer datteren din at hun skal lyve på alderen sin?!😱😳 

Det er visse ting som det f.eks det å overholde «aldersgrenser/regler. Viktig å lære barn og ungdom at det er slik ting er, selvom man så mye vil og vil😏 

Jeg må helt ærlig si at jeg blir litt «skremt» over mange foreldre, som tenker slik som deg dessverre.
Ser det igjen på jobb også når det kommer til barneoppdragelse, hvor foreldre er livredd for å tråkke over å faktisk gi barna grenser og forholdsregler. Det gjør slik at det blir enda vanskeligere for barn oh ungdom å forholde seg til virkeligheten og ikke minst bli stilt krav til som samfunnet faktisk krever🤔 

Jeg er utdannet barnehagelærer og jobber som pedagogisk leder i barnehage. Mange år fra barnehage og jeg ser en trist utvikling😔 

Anonymkode: 882d4...648

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det TS. Det er en konsert som du skal følge hun til, hvor hun uansett er for liten til å nyte alkohol så det er ingen forskjell på hennes sikkerhet. Arrangøren har satt 13 år fordi de ikke vil ha barn tilstedet. 

Anonymkode: b7232...bad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde glatt tatt henne med. Ser ikke problemet. Har gjort det samme selv både på kino, konserter, hotell, kollektivtransport og restauranter med mine barn. De er rettsskafne og høflige unge vokse i dag til tross for noen hvite løgner om alder. 

Anonymkode: 20d67...7c2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Føler at aldersgrenser er satt for å følge dem. Min gutt skulle på kino. 15 årsgrense. Han fylte 15 år uken etter. Han kom ikke inn. 

Anonymkode: b7079...e77

Da ville han jo kommet inn med dere?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Nassenøff skrev (2 minutter siden):

Da ville han jo kommet inn med dere?

Han reiste alene 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...