AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #41 Skrevet 29. april 2022 Million skrev (På 25.4.2022 den 18.30): Er dette et krav de har fjernet nylig da, i så fall? Jeg undersøkte mulighetene for startlån i husbanken i 2016, da jeg var på markedet for å kjøpe bolig alene som uføretrygdet. Dette er i Oslo. På hjemmesidene til husbanken sto det klart og tydelig at man må først ha søkt om boliglån og fått avslag i TO vanlige banker først, før man kunne søke i husbanken. Og avslagene måtte dokumenteres. Nå endte det med at jeg fikk lån i vanlig bank da, men det sto helt klart som et krav hos husbanken/kommunen at søknad i vanlig bank måtte gjennomføres først. Vi fikk startlån i 2011, i Øst-Telemark. Søkte ingen banker først her. Jeg gikk på AAP, mannen var delvis ufør og deltidsarbeid i lavtlønnet yrke. En ting som kan være greit å nevne, er forresten at man kan kun få startlån i den kommunen man allerede er bosatt i. Så man kan ikke planlegge å flytte til en kommune og søke startlån der mens du bor i en annen kommune. Anonymkode: 8be3b...7db
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #42 Skrevet 29. april 2022 Det er verdt et forsøk. Selv fikk jeg innvilget 2,5 mill (som var maks på den tiden) selv om jeg gikk på AAP. De presiserte klart at AAP ikke regnes som fast inntekt og at de gjorde et unntak - men betalingsevnen var jo der. Fikk avslag i vanlig bank fordi jeg ikke hadde egenkapital. Tror det er veldig avhengig av hvilken saksbehandler man får - og kanskje utdanning/tilknytning til arbeidslivet og muligheten for å kunne jobbe igjen. Anonymkode: 606ac...dc2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #43 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er verdt et forsøk. Selv fikk jeg innvilget 2,5 mill (som var maks på den tiden) selv om jeg gikk på AAP. De presiserte klart at AAP ikke regnes som fast inntekt og at de gjorde et unntak - men betalingsevnen var jo der. Fikk avslag i vanlig bank fordi jeg ikke hadde egenkapital. Tror det er veldig avhengig av hvilken saksbehandler man får - og kanskje utdanning/tilknytning til arbeidslivet og muligheten for å kunne jobbe igjen. Anonymkode: 606ac...dc2 Det gjorde du ikke, for du får ikke startlån til kjøp av ordinær bolig på AAP. Sett deg inn i boligmarked-problemet før du kommer hit med røverhistorier og oppdiktet svada. er unge med 100% stilling som helsefagarbeider som ikke får boliglån. Det Saksbehandler og tilknytning til arbeidslivet har absolutt ingenting med startlånsøknaden å gjøre. Du kan ikke slenge ut at du kjenner Reitan som har lovet deg millionlønn i søknaden, også får du innvilget startlån. Er ikke slik det fungerer. Anonymkode: 82ba9...3ca
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #44 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det gjorde du ikke, for du får ikke startlån til kjøp av ordinær bolig på AAP. Jeg fikk det, men det var i 2014 så for alt jeg vet har ting endret seg nå. Fikk 1.3 mill i lån og 300k i tilskudd. Anonymkode: 1fcee...8cc 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #45 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg fikk det, men det var i 2014 så for alt jeg vet har ting endret seg nå. Fikk 1.3 mill i lån og 300k i tilskudd. Anonymkode: 1fcee...8cc Da må det være en særskilt grunn bak det. Det var annet fokus på startlån tidligere som meg bekjent, flere unge i etableringsfasen fikk men det er nå ikke lov. Startlån kan dekke refinansiering av bolig ved skilsmisse og når man risikerer å miste bolig, og ved tilpasning av bolig. Da er det mulig å få startlån på midlertidig ytelse. Siden du fikk tilskudd, som ikke er en selvfølge, så må det være noe særskilt bak. Anonymkode: 82ba9...3ca
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #46 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da må det være en særskilt grunn bak det. Det var annet fokus på startlån tidligere som meg bekjent, flere unge i etableringsfasen fikk men det er nå ikke lov. Startlån kan dekke refinansiering av bolig ved skilsmisse og når man risikerer å miste bolig, og ved tilpasning av bolig. Da er det mulig å få startlån på midlertidig ytelse. Siden du fikk tilskudd, som ikke er en selvfølge, så må det være noe særskilt bak. Anonymkode: 82ba9...3ca Ikke vet jeg hvordan søknaden ble vurdert, det var min første leilighet og jeg var økonomisk vanskeligstilt (åpenbart, siden jeg gikk på AAP). Det var et helt vanlig boligkjøp, ikke noen skilsmisse eller refinansiering eller tilpasning eller noe sånt inne i bildet. Anonymkode: 1fcee...8cc
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #47 Skrevet 30. april 2022 Jeg hadde blitt veldig forbauset om noen får startlån på 5 millioner. Det tror jeg ikke selv de mest vanskeligstilte får. Dere er dessuten helt i startfasen og kvalifiserer ikke til startlån. Dere kommer til å få lå etter inntekt den dagen dere begge er i fullt arbeid. Det er en stor misforståelse at startlån er så mye bedre enn et vanlig lån. Renten er noe lavere, men ikke mye. Så et lån i vanlig bank er like bra som et startlån. Meningen med startlån er å gi mennesker som ikke har mulighet til å skaffe seg noe eget en mulighet. Men da snakker vi som sagt ikke om 5 millioner altså. Her må dere nok som de fleste andre spare til egenkapital. Men altså dere er jo alle forutsetninger når dere begge er ferdig studerte og begynner å jobbe. Lykke til... Anonymkode: 7aa4b...bf4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #48 Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg hadde blitt veldig forbauset om noen får startlån på 5 millioner. Det tror jeg ikke selv de mest vanskeligstilte får. Ingen får startlån på 5 millioner. Man skal jo kunne betjene lånet også, og har man såpass god økonomi er man ikke målgruppen for startlån. Dessuten er et et krav om at boligen skal være nøktern, du får ikke startlån til en luksusleilighet til 5 mill. Veldig mange faller nok mellom to stoler når det gjelder boliglån. For høy inntekt for startlån, men for lav inntekt til vanlig boliglån (selv om de leier for mye mer enn lånet ville kostet). Triste greier. Anonymkode: 1fcee...8cc 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #49 Skrevet 1. mai 2022 gladsoe skrev (På 24.4.2022 den 19.32): Herlighet, hva er greia med hersketeknikker, «kjære deg», og være så ubehagelige med meg? Jeg spør ydmyk om spørsmål, først og fremst om erfaringer og andre presise spørsmål jeg ikke engang får svar på. Det går an å svare på en mye snillere måte, jeg ser for meg at vi må leie litt til, spørsmålet er jo om vi kanskje kan få lån tidligere enn vi trodde. Og dere leser jo heller ikke det jeg skriver, drømmehuset har jeg jo aldri sagt vi skal ha, men et hus som er stort nok til 4 stykker. Synes det et rart når vi åpenbart ikke kan få vanlig lån, men samtidig ikke får startlån fordi vi ikke «sliter nok» økonomisk. Bare drit i de ovenfra og ned hespetre - kommentarene. Ifølge mange er visst både du og jeg parasitter i samfunnet, men sannheten er at det er de som har ugressholdninger. Jeg fikk startlån i 2017, og jeg skal fortelle deg det jeg vet. Hvis dere skal søke startlån, bør dere være tidlige ute. mars/april. For dette er penger staten gir kommunene en viss sum av hvert år. Når de er delt ut, får de ikke mer, og søkere må vente til neste år. De nye reglene er også slik at folk nå får noe som kalles fullfinansiering. Før ga de en mindre sum til færre, og man måtte ha resten selv. For å få startlån, må dere ha finansieringsbevis fra en bank, som viser at dere har for lav inntekt til å få lån i vanlig bank. Jeg fikk lån på 1,5 mill alene, uten egenkapital, og tilskudd på resten. Tilskuddet fungerer som et rentefritt lån, som slettes gradvis. Dette slettes helt, om dere bor i boligen i 20 år. Mitt er ca 300 000, men tror man kan få inntil 600 000. Skal ikke si den siste helt sikkert. Selve husbanklånet blir overtatt og innkrevd av Lindorf (nå kalt intrum). De står forsåvidt fritt til å la renten flyte, og gjøre som de vil. Så dere får vurdere om dere vil ha flytende eller bundet rente. Hadde jeg valgt å binde min da jeg fikk lånet, hadde jeg kommet mye gunstigere ut av det, men skulle jeg bundet den nå, hadde jeg plutselig betalt 500 000 ekstra i bare renter, så det er uaktuelt. Nå bor jeg i en dyr by, så jeg har bare en liten etteoms i en blokk. Men hadde jeg valgt nå, hadde jeg heller flyttet ut av byen, og fått noe finere, og litt nærmere familie. Ha også i bakhodet at hver kommune tilbyr forakjellig. Noen vil kreve at du har egenkapital. Andre ikke. Kommer nok også an på saksbehandler. Siden dere er to, er det godt mulig dere vil få 3 mill, hvis dere får startlån innvilget. Kanskje mer også. Nå skal jeg ikke si dette sikkert, for det vet jeg ikke. Men de vurderer nok annerledes, siden dere er to. Håper virkelig dere får kjøpe noe eget. Selv om det er sent å søke i år, kan det fremdeles være mulig. Hvis ikke, får dere heller være tidlige på neste år. Masse lykke til i hvert fall Anonymkode: 78dc8...ca0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå