gladsoe Skrevet 24. april 2022 Forfatter #21 Skrevet 24. april 2022 Herlighet, hva er greia med hersketeknikker, «kjære deg», og være så ubehagelige med meg? Jeg spør ydmyk om spørsmål, først og fremst om erfaringer og andre presise spørsmål jeg ikke engang får svar på. Det går an å svare på en mye snillere måte, jeg ser for meg at vi må leie litt til, spørsmålet er jo om vi kanskje kan få lån tidligere enn vi trodde. Og dere leser jo heller ikke det jeg skriver, drømmehuset har jeg jo aldri sagt vi skal ha, men et hus som er stort nok til 4 stykker. Synes det et rart når vi åpenbart ikke kan få vanlig lån, men samtidig ikke får startlån fordi vi ikke «sliter nok» økonomisk.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #22 Skrevet 24. april 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hadde du søkt alene så hadde du hatt en sjanse. Du søkte med en samboer/ektefelle, så klart får du avslag når han kan få bedre lønn og dere kan spare. Dere har tross alt to inntekter. Det å ha barn i seg selv er ikke en selvfølge at man får startlån. Da hadde alle med barn fått startlån. Tror du misforstår den setningen om barn slik som TS gjør. Anonymkode: 82ba9...3ca Ja det var for å fortelle ts at deres situasjon ikke vil kvalifisere til startlån. Problemet i vår situasjon er at jeg kanskje aldri vil kunne eie bolig så lenge jeg fortsatt er sammen med mannen. Jeg må bo i hans hus fordi jeg ikke har økonomi til å spare opp penger til noen egenkapital. Anonymkode: 58bbd...0aa
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #23 Skrevet 24. april 2022 gladsoe skrev (3 minutter siden): Herlighet, hva er greia med hersketeknikker, «kjære deg», og være så ubehagelige med meg? Jeg spør ydmyk om spørsmål, først og fremst om erfaringer og andre presise spørsmål jeg ikke engang får svar på. Det går an å svare på en mye snillere måte, jeg ser for meg at vi må leie litt til, spørsmålet er jo om vi kanskje kan få lån tidligere enn vi trodde. Og dere leser jo heller ikke det jeg skriver, drømmehuset har jeg jo aldri sagt vi skal ha, men et hus som er stort nok til 4 stykker. Synes det et rart når vi åpenbart ikke kan få vanlig lån, men samtidig ikke får startlån fordi vi ikke «sliter nok» økonomisk. Jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan du kan synes det er rart når dere hverken er varig lavtlønnede eller vanskeligstilte. Ikke har dere prøvd å kjøpe bolig i lengre tid uten mulighet for å spare heller. Dere har ikke spesielle behov og det å leie bolig kvalifiserer ikke som å bo under akutte uegnenede forhold. Dere er unge studenter i en etableringsfase som åpenbart ikke kvalifiserer, og det inngår til og med i eksempelet på definisjonen av mennesker som ikke kvalifiserer til startlån. Det er jo mange som har påpekt dette for deg nå, så hvordan kan du fortsatt ikke forstå det og syne det er rart? Hvis du svarer på det jeg spurte deg om i sted, hvor mye dere kommer til å tjene og hvor mye egenkapital dere kommer til å ha om 2 år når dere skal kjøpe, så er gir det et grunnlag til å svare på ca hvor mye lån dere muligens kan få. Uten disse tallene så er det ingen som kan svare på hovedinnlegget ditt - bortsett fra at dere helt åpenbart ikke er innenfor målgruppa for startlån. Anonymkode: 370f4...fbc 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #24 Skrevet 24. april 2022 gladsoe skrev (9 minutter siden): Herlighet, hva er greia med hersketeknikker, «kjære deg», og være så ubehagelige med meg? Jeg spør ydmyk om spørsmål, først og fremst om erfaringer og andre presise spørsmål jeg ikke engang får svar på. Det går an å svare på en mye snillere måte, jeg ser for meg at vi må leie litt til, spørsmålet er jo om vi kanskje kan få lån tidligere enn vi trodde. Og dere leser jo heller ikke det jeg skriver, drømmehuset har jeg jo aldri sagt vi skal ha, men et hus som er stort nok til 4 stykker. Synes det et rart når vi åpenbart ikke kan få vanlig lån, men samtidig ikke får startlån fordi vi ikke «sliter nok» økonomisk. Dere kan ikke få lån i vanlig bank nå, fordi du ikke har fast jobb og fordi dere ikke har spart nok egenkapital ennå. Men dere er ikke vanskeligstilte bare fordi dere leier bolig og har barn, og deres situasjon er på ingen måte «varig» siden du snart er ferdig utdannet, og dere beviselig har mulighet til å spare opp til egenkapital selv. Så dere må spare, som alle andre. Startlån er for dem som ikke har mulighet til å spare, eller som har en uegnet bolig. Vær glad du ikke er i noen av de kategoriene. Anonymkode: 8e3c4...0ba 6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #25 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ja det var for å fortelle ts at deres situasjon ikke vil kvalifisere til startlån. Problemet i vår situasjon er at jeg kanskje aldri vil kunne eie bolig så lenge jeg fortsatt er sammen med mannen. Jeg må bo i hans hus fordi jeg ikke har økonomi til å spare opp penger til noen egenkapital. Anonymkode: 58bbd...0aa Usikker hvordan det gjøres når noen flytter inn i en annen persons bolig som den andre eier. Det er vell ikke livsviktig for deg å kjøpe deg inn i hans bolig? Da må du jo ta opp et lån.... Hvis det blir slutt så står du ikke uten noen muligheter. Da har du jo mulighet til å søke startlån. Anonymkode: 82ba9...3ca
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #26 Skrevet 25. april 2022 Jeg er i søke prosessen nå. Har full fast lønn, men ikke høy lønn. Leier nå gjennom jobb, men må ut da maks tid nærmer seg. Er 100% alene med 3 barn, 1 barn med psykisk utviklingshemming. Aner ikke hva jeg gjør om vi får avslag, da privat leie dobler det vi gir nå og det er ustabilt. Anonymkode: 8e622...c29
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #27 Skrevet 25. april 2022 Det er jo bare å søke. Dere må få avslag av to banker først. Vet om et homofilt barnløst par der den ene gikk på aap og jobbet deltid fikk startlån. Anonymkode: a0f15...b27
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #28 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo bare å søke. Dere må få avslag av to banker først. Vet om et homofilt barnløst par der den ene gikk på aap og jobbet deltid fikk startlån. Anonymkode: a0f15...b27 Så mye feil ved så få ord, hvordan får du det til? Det er ikke "bare å søke", du lager lang ventetid for de som faktisk har rett og behov for startlån. Så nei, ikke "bare søk"! Det er ingen krav om verken å måtte søke andre plasser eller å få x antall avslag før man søker. Du får ikke startlån om du ikke har fast inntekt. AAP og deltidsjobb er ikke fastinntekt. Ingen krav til verken barn eller seksuell legning, partnerskap eller noe slikt. Homofil eller hetero er totalt irrelevant. Nice try. Lyv bedre neste gang. Anonymkode: 82ba9...3ca 5
Million Skrevet 25. april 2022 #29 Skrevet 25. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Så mye feil ved så få ord, hvordan får du det til? Det er ikke "bare å søke", du lager lang ventetid for de som faktisk har rett og behov for startlån. Så nei, ikke "bare søk"! Det er ingen krav om verken å måtte søke andre plasser eller å få x antall avslag før man søker. Du får ikke startlån om du ikke har fast inntekt. AAP og deltidsjobb er ikke fastinntekt. Ingen krav til verken barn eller seksuell legning, partnerskap eller noe slikt. Homofil eller hetero er totalt irrelevant. Nice try. Lyv bedre neste gang. Anonymkode: 82ba9...3ca Er dette et krav de har fjernet nylig da, i så fall? Jeg undersøkte mulighetene for startlån i husbanken i 2016, da jeg var på markedet for å kjøpe bolig alene som uføretrygdet. Dette er i Oslo. På hjemmesidene til husbanken sto det klart og tydelig at man må først ha søkt om boliglån og fått avslag i TO vanlige banker først, før man kunne søke i husbanken. Og avslagene måtte dokumenteres. Nå endte det med at jeg fikk lån i vanlig bank da, men det sto helt klart som et krav hos husbanken/kommunen at søknad i vanlig bank måtte gjennomføres først. Endret 25. april 2022 av Million 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #30 Skrevet 25. april 2022 Million skrev (48 minutter siden): Er dette et krav de har fjernet nylig da, i så fall? Jeg undersøkte mulighetene for startlån i husbanken i 2016, da jeg var på markedet for å kjøpe bolig alene som uføretrygdet. Dette er i Oslo. På hjemmesidene til husbanken sto det klart og tydelig at man må først ha søkt om boliglån og fått avslag i TO vanlige banker først, før man kunne søke i husbanken. Og avslagene måtte dokumenteres. Nå endte det med at jeg fikk lån i vanlig bank da, men det sto helt klart som et krav hos husbanken/kommunen at søknad i vanlig bank måtte gjennomføres først. Jeg sjekket ut om startlån i 2016/2017 sånn ca, etter å ha hørt om dette kravet her på KG. Fant ingen informasjon om det på verken husbanken eller kommunen sine nettsider den gang. Er kun her på Kg at jeg har lest om dette mystiske kravet. Søskenbarnet mitt startlån det året og hun måtte ikke søke i ordinær bank først. Men det var ikke mulig i følge kranglefanter på KG, for kravet er jo at man må søke i bank først, noe som ikke stemte for henne og som jeg ikke finner bevis for. Jeg og ei venninne søkte i 2019 og 2021 og vi måtte heller ikke søke i ordinær bank først. Uføretrygd hos begge. Dersom husbanken/kommunen vurderer at du har mulighet til å søke i ordinær bank, så vil du få avslag på startlån med beskjed om å forsøke bank først. Får du avslag i banken så må du legge ved det.. men dette blir noe helt annet. Dette stemmer og har alltid stemt, man kan få beskjed om å søke i banken også får man avslag. Men påstanden om at man må søke før man søker startlån, det finner jeg ikke noe bevis for. Jeg har forsøkt å google igjen, for jeg kommer ikke med påstander uten å være sikker... og jeg finner ingen bevis skriftlig om at man MÅ søke i bank FØR man søker startlån og må legge ved avslag. Og jeg er på side 11 på google, ingen bevis what so ever på at den påstanden stemmer. Så du må nok ha lest feil eller husker feil. Anonymkode: 82ba9...3ca
Million Skrevet 25. april 2022 #31 Skrevet 25. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg sjekket ut om startlån i 2016/2017 sånn ca, etter å ha hørt om dette kravet her på KG. Fant ingen informasjon om det på verken husbanken eller kommunen sine nettsider den gang. Er kun her på Kg at jeg har lest om dette mystiske kravet. Søskenbarnet mitt startlån det året og hun måtte ikke søke i ordinær bank først. Men det var ikke mulig i følge kranglefanter på KG, for kravet er jo at man må søke i bank først, noe som ikke stemte for henne og som jeg ikke finner bevis for. Jeg og ei venninne søkte i 2019 og 2021 og vi måtte heller ikke søke i ordinær bank først. Uføretrygd hos begge. Dersom husbanken/kommunen vurderer at du har mulighet til å søke i ordinær bank, så vil du få avslag på startlån med beskjed om å forsøke bank først. Får du avslag i banken så må du legge ved det.. men dette blir noe helt annet. Dette stemmer og har alltid stemt, man kan få beskjed om å søke i banken også får man avslag. Men påstanden om at man må søke før man søker startlån, det finner jeg ikke noe bevis for. Jeg har forsøkt å google igjen, for jeg kommer ikke med påstander uten å være sikker... og jeg finner ingen bevis skriftlig om at man MÅ søke i bank FØR man søker startlån og må legge ved avslag. Og jeg er på side 11 på google, ingen bevis what so ever på at den påstanden stemmer. Så du må nok ha lest feil eller husker feil. Anonymkode: 82ba9...3ca Overhodet ikke. Det sto oppført på en liste over krav ved lånet. Jeg vet det 100% sikkert. Men jeg orker bare ikke lete frem de sidene igjen nå, for det var en drøss med sider å måtte lese og bla igjennom. Men.... Dette kan muligens variere fra kommune til kommune? Er det mulig? Der jeg skulle søke, var Oslo kommunes boligkontor, husbanklån. REDIGERT: jeg har forsøkt å lete, men orker ikke bla gjennom flere sider nå. Men jeg fant dette: Det står bl.a. "Får du lån til bolig i privat bank, kan du ikke få startlån" Endret 25. april 2022 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #32 Skrevet 25. april 2022 Nei jeg søkte om startlån i januar i år og fikk det innvilget uten å ha søkt i 2 banker først. Men kan være at jeg er ung ufør da, Anonymkode: 9cbc8...ff6
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #33 Skrevet 25. april 2022 Million skrev (1 time siden): Overhodet ikke. Det sto oppført på en liste over krav ved lånet. Jeg vet det 100% sikkert. Men jeg orker bare ikke lete frem de sidene igjen nå, for det var en drøss med sider å måtte lese og bla igjennom. Men.... Dette kan muligens variere fra kommune til kommune? Er det mulig? Der jeg skulle søke, var Oslo kommunes boligkontor, husbanklån. REDIGERT: jeg har forsøkt å lete, men orker ikke bla gjennom flere sider nå. Men jeg fant dette: Det står bl.a. "Får du lån til bolig i privat bank, kan du ikke få startlån" Har sjekket flere kommuner, står absolutt ingen krav om det. Det du siterer er jo det jeg sier. At så klart får du ikke startlån om du kan få boliglån i bank... startlån er jo for vanskeligstilte som ikke har andre muligheter til å komme seg inn på boligmarkedet. Så klart får du ikke startlån hvis du kan få i bank. Det sier seg selv. Det er mange som søker og får avslag, med begrunnelse om at de kan få lån i vanlig bank. Mn det er ingen krav om x antall avslag før du søker startlån. Sjekket oslo kommune sine sider igjen nå, står ingenting om dette kravet. Så du må ha lest feil, husket feil eller misforstått. Ja, eventuelle avslag skal legges ved, men det er ingen eget krav om at man må forsøke bank før man søker startlån. Jeg finner ingen bevis på det noen steder, har kun blitt påstått på KG. På husbanken sin side så står det ikke nevnt noe krav om avslag fra bank for å kunne søke. Anonymkode: 82ba9...3ca
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #34 Skrevet 26. april 2022 Da jeg søkte kontaktet jeg banken først selv om jeg visste jeg ville få avslag, for å legge ved avslaget i søknaden. Jeg kommer ikke på om det var et krav eller om det bare lønte seg å legge det ved. Jeg husker heller ikke om det stod noe om det skriftlig eller om jeg fikk beskjed over telefon. Vi søkte bare i én bank. Anonymkode: 58bbd...0aa 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #35 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Da jeg søkte kontaktet jeg banken først selv om jeg visste jeg ville få avslag, for å legge ved avslaget i søknaden. Jeg kommer ikke på om det var et krav eller om det bare lønte seg å legge det ved. Jeg husker heller ikke om det stod noe om det skriftlig eller om jeg fikk beskjed over telefon. Vi søkte bare i én bank. Anonymkode: 58bbd...0aa Kan jeg spørre om hvor lang tid dette tok? Jeg søker nå og må ut om litt over 1 år der jeg bor nå. Og hva får en? Får en nok til å finne noe i den kommunen der en har søkt, mitt tilfelle i Bærum. Noe som er stort nok for antall i husstanden? Anonymkode: 8e622...c29
Million Skrevet 26. april 2022 #36 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har sjekket flere kommuner, står absolutt ingen krav om det. Det du siterer er jo det jeg sier. At så klart får du ikke startlån om du kan få boliglån i bank... startlån er jo for vanskeligstilte som ikke har andre muligheter til å komme seg inn på boligmarkedet. Så klart får du ikke startlån hvis du kan få i bank. Det sier seg selv. Det er mange som søker og får avslag, med begrunnelse om at de kan få lån i vanlig bank. Mn det er ingen krav om x antall avslag før du søker startlån. Sjekket oslo kommune sine sider igjen nå, står ingenting om dette kravet. Så du må ha lest feil, husket feil eller misforstått. Ja, eventuelle avslag skal legges ved, men det er ingen eget krav om at man må forsøke bank før man søker startlån. Jeg finner ingen bevis på det noen steder, har kun blitt påstått på KG. På husbanken sin side så står det ikke nevnt noe krav om avslag fra bank for å kunne søke. Anonymkode: 82ba9...3ca NEI. Det har stått der. Jeg verken husker feil eller har misforstått ord i klartekst, svart på hvitt. Jeg leste til og med teksten over krav høyt for faren min. Så jeg vet det sto der. Men det er 6 år siden, så de kan selvfølgelig ha redigert og gjort om på teksten nå. Det er mer sannsynlig.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #37 Skrevet 26. april 2022 Million skrev (47 minutter siden): NEI. Det har stått der. Jeg verken husker feil eller har misforstått ord i klartekst, svart på hvitt. Jeg leste til og med teksten over krav høyt for faren min. Så jeg vet det sto der. Men det er 6 år siden, så de kan selvfølgelig ha redigert og gjort om på teksten nå. Det er mer sannsynlig. Du tar fortsatt feil. Så sett deg ned å sjekke husbanken.no år 2016 og les selv. http://web.archive.org/web/20161119211832/http://www.husbanken.no/startlaan Anonymkode: 82ba9...3ca
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #38 Skrevet 26. april 2022 Million skrev (5 timer siden): NEI. Det har stått der. Jeg verken husker feil eller har misforstått ord i klartekst, svart på hvitt. Jeg leste til og med teksten over krav høyt for faren min. Så jeg vet det sto der. Men det er 6 år siden, så de kan selvfølgelig ha redigert og gjort om på teksten nå. Det er mer sannsynlig. Jeg søkte i fjor, og husker også dette kravet. Jeg finner det imidlertid ikke igjen nå. Anonymkode: 1ea3f...ad3 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #39 Skrevet 29. april 2022 On 4/26/2022 at 6:24 AM, AnonymBruker said: Kan jeg spørre om hvor lang tid dette tok? Jeg søker nå og må ut om litt over 1 år der jeg bor nå. Og hva får en? Får en nok til å finne noe i den kommunen der en har søkt, mitt tilfelle i Bærum. Noe som er stort nok for antall i husstanden? Anonymkode: 8e622...c29 Jeg husker ikke, ring det aktuelle kontoret og spør! De var behjelpelige hos meg. Vi fikk avslag da. Anonymkode: 58bbd...0aa
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #40 Skrevet 29. april 2022 gladsoe skrev (På 24.4.2022 den 19.32): Herlighet, hva er greia med hersketeknikker, «kjære deg», og være så ubehagelige med meg? Jeg spør ydmyk om spørsmål, først og fremst om erfaringer og andre presise spørsmål jeg ikke engang får svar på. Det går an å svare på en mye snillere måte, jeg ser for meg at vi må leie litt til, spørsmålet er jo om vi kanskje kan få lån tidligere enn vi trodde. Og dere leser jo heller ikke det jeg skriver, drømmehuset har jeg jo aldri sagt vi skal ha, men et hus som er stort nok til 4 stykker. Synes det et rart når vi åpenbart ikke kan få vanlig lån, men samtidig ikke får startlån fordi vi ikke «sliter nok» økonomisk. Dere må leie en stund til, og spare opp mer. Det er helt normalt. Det er faktisk ikke synd på dere fordi dere ikke får kjøpt hus rett etter studieslutt. Dere er to friske mennesker som kan jobbe, dere har ingen rett til startlån som er til mennesker i faktisk vanskelige situasjoner. Anonymkode: 8be3b...7db 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå