gladsoe Skrevet 23. april 2022 #1 Skrevet 23. april 2022 (endret) . Endret 11. september 2022 av gladsoe
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #2 Skrevet 23. april 2022 Hvorfor skal dere søke startlån? Dere kvalifiserer jo ikke for det noen av dere. Dere må nok søke lån i vanlig bank. Får du en fast stilling bør ikke det være noe problem, men dere må tjene ganske greit for å kunne kjøpe for 5.000.000. Anonymkode: f13af...b6d 10 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #3 Skrevet 23. april 2022 Ikke sjangs til å få startlån. Anonymkode: 86200...479 5 2
altflyter Skrevet 24. april 2022 #4 Skrevet 24. april 2022 Startlån er for langvarig økonomisk vanskeligstilte. Dere er ikke det. Derfor er ikke startlån aktuelt for dere. Startlån er heller ikke slike summer dere ser for dere. Søk lån i vanlig bank når dere er ferdig utdannet 😊 11
Mwanafunzi Skrevet 24. april 2022 #5 Skrevet 24. april 2022 Dere er ikke i målgruppen, og jeg forstår ikke hvorfor du tenker på det når dere har så mye egenkapital, fortsatt studerer OG har foreldre som kan hjelpe til? 8
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #6 Skrevet 24. april 2022 Startlån får dere nok ikke, nei, så dere må snakke med banken deres. Dere er sikkert klar over egenkapitalkravet på 15%. I tillegg er det maksimale lånet banken vil gi 5 ganger inntekt, men dette er typisk for folk med inntekt godt over snittet. Lånet reduseres også tilsvarende annen gjeld dere har (studielån, billån, kredittkort - her teller kredittgrense som gjeld). Man får typisk mindre lån med barn også. Heldigvis er det et år til det blir aktuelt, så da er det bare å spare så mye dere kan og holde øynene åpne. 😊 Foreldre som kausjonister/medlåntakere kan jo hjelpe til, men her må dere snakke med bankene. Anonymkode: ff588...43f 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #7 Skrevet 24. april 2022 I banken jeg jobber vil dere få beskjed å komme tilbake når dere har fått fast jobb. Anonymkode: 370f4...fbc 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #8 Skrevet 24. april 2022 Hvilken verden lever dere i? Startlån er for varig vanskeligstilte. Anonymkode: a0f15...b27 6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #9 Skrevet 24. april 2022 Startlån vil dere nok ikke få pga oppsparte midler. Vi har selv fått igjennom startlån, vi kvalifiserer ikke for det pga høy inntekt, men det ble sett litt igjennom fingrene. Her er det pga annmerkninger, men fikk lån for at vi har vist til en betalingsplan og økte faste inntekter siste året. Anonymkode: 226a7...223
gladsoe Skrevet 24. april 2022 Forfatter #10 Skrevet 24. april 2022 (endret) Mwanafunzi skrev (På 24.4.2022 den 10.04): Endret 11. september 2022 av gladsoe
gladsoe Skrevet 24. april 2022 Forfatter #11 Skrevet 24. april 2022 Trodde barnefamilier var målgruppen for startlån, har også fått beskjed av flere i familien jeg har snakket med at det kan være aktuelt for oss.. kanskje misforstått litt da. presiserte det kanskje ikke nok i innlegget, men det er om et år, når jeg er ferdig å studere, at vi vil ta opp lån. Da har jeg (forhåpentligvis) fast jobb, noe kjæresten allerede har.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #12 Skrevet 24. april 2022 gladsoe skrev (16 minutter siden): Trodde barnefamilier var målgruppen for startlån, har også fått beskjed av flere i familien jeg har snakket med at det kan være aktuelt for oss.. kanskje misforstått litt da. presiserte det kanskje ikke nok i innlegget, men det er om et år, når jeg er ferdig å studere, at vi vil ta opp lån. Da har jeg (forhåpentligvis) fast jobb, noe kjæresten allerede har. Det er for permanent lavtlønnede og vanskeligstilte familier som ikke har mulighet til å spare egenkapital eller få vanlige banklån ja. Ikke studenter som ikke klarer å vente. Anonymkode: 370f4...fbc 8
gladsoe Skrevet 24. april 2022 Forfatter #13 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er for permanent lavtlønnede og vanskeligstilte familier som ikke har mulighet til å spare egenkapital eller få vanlige banklån ja. Ikke studenter som ikke klarer å vente. Anonymkode: 370f4...fbc Hva mener du med studenter som ikke klarer å vente? Jeg skrev jo akkurat i innlegget at vi skal vente til jeg er ferdig? Og at grunnen er fordi mitt eldste barn skal begynne på skole og vi nå bor i et område med studentbolig/ studentbarnehage, med lang avstand til barneskole.
gladsoe Skrevet 24. april 2022 Forfatter #14 Skrevet 24. april 2022 «Du kan søke startlån i din kommune/bydel hvis du er i en, eller flere av disse situasjonene: Du er i en familie med barn, og har behov for en stabil og trygg bolig.» vil ikke det si at vi kvalifiserer til startlån? Finner heller ikke noe om at man ikke kan ha oppsparte midler, bare at det ikke er nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #15 Skrevet 24. april 2022 gladsoe skrev (2 minutter siden): Hva mener du med studenter som ikke klarer å vente? Jeg skrev jo akkurat i innlegget at vi skal vente til jeg er ferdig? Og at grunnen er fordi mitt eldste barn skal begynne på skole og vi nå bor i et område med studentbolig/ studentbarnehage, med lang avstand til barneskole. Ja da er fortsatt ikke startlån et tema om det ikke er sånn at dere utdanner dere til noe som så og si ikke gir inntekt. Hvor mye kommer dere ca til å tjene når dere er ferdige og hvor mye egenkapital vil dere ha på det tidspunktet? Anonymkode: 370f4...fbc 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #16 Skrevet 24. april 2022 gladsoe skrev (21 minutter siden): Trodde barnefamilier var målgruppen for startlån, har også fått beskjed av flere i familien jeg har snakket med at det kan være aktuelt for oss.. kanskje misforstått litt da. presiserte det kanskje ikke nok i innlegget, men det er om et år, når jeg er ferdig å studere, at vi vil ta opp lån. Da har jeg (forhåpentligvis) fast jobb, noe kjæresten allerede har. Det er ikke nok å fylle 1 av kriteriene, les igjen kjære deg. Vennligst ikke kast bort tiden og lage enda lengre ventetid, ved å søke på startlån. Ventetiden er smertefull lang fra før av. Du må søke i bank. Du kan ikke alltid få drømmehuset fra første stund. De aller fleste må faktisk starte nederst og jobbe seg oppover i boligmarkedet. Er ingen selvfølge at du vil få det du ønsker deg, om du ikke har råd til det. Du vil ikke få startlån uten fast inntekt. Er inntekten for høy, så vil det være krav om at du må spare. **Gjelder ikke vanskeligstilte, folk som fyller de andre kriteriene for startlån. Anonymkode: 82ba9...3ca 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #17 Skrevet 24. april 2022 gladsoe skrev (3 minutter siden): «Du kan søke startlån i din kommune/bydel hvis du er i en, eller flere av disse situasjonene: Du er i en familie med barn, og har behov for en stabil og trygg bolig.» vil ikke det si at vi kvalifiserer til startlån? Finner heller ikke noe om at man ikke kan ha oppsparte midler, bare at det ikke er nødvendig. Nå må du ikke bare lese det ene punktet som passer deg uten å sette det i sammenheng med formålet med startlån da... Startlån kan gis til barnefamilier, eldre, personer med nedsatt funksjonsevne eller andre som bor i en uegnet bolig og enten vil kjøpe bolig eller utbedre/tilpasse boligen sin. Startlån kan gis til refinansiering dersom du står i fare for å miste boligen. Får du lån til bolig i privat bank, kan du ikke få startlån. Er du ung i etableringsfasen, eller i en situasjon hvor du kan spare, får du heller ikke startlån. Barnefamilier som har behov for en stabil bolig raskt, er unntatt fra kravet om å spare, der bosituasjonen er uegnet og det er behov for å stabilisere bosituasjonen raskt. Anonymkode: 370f4...fbc 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #18 Skrevet 24. april 2022 Vi søkte, men fikk avslag fordi mannen er student og vil komme til å få bedre inntekt på sikt. Vi har barn og jeg er ufør, men det så de helt bort fra. Anonymkode: 58bbd...0aa 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #19 Skrevet 24. april 2022 gladsoe skrev (2 minutter siden): «Du kan søke startlån i din kommune/bydel hvis du er i en, eller flere av disse situasjonene: Du er i en familie med barn, og har behov for en stabil og trygg bolig.» vil ikke det si at vi kvalifiserer til startlån? Finner heller ikke noe om at man ikke kan ha oppsparte midler, bare at det ikke er nødvendig. Alle barn har behov for stabil og trygg bolig hvis du drar den så langt. Det er snakk om særskilte behov, sosialt, psykisk eller fysisk. Du lider ingen nød av å vokse opp i en leid bolig. Så nei, dere kvalifiserer ikke til startlån med bakgrunn for 1 kriteriene av alle de lister opp. Du får så klart ikke startlån når du har nok midler og nok inntekt til å få et lån hos en bank. Det hjelper lite å ha noe oppspart, men ikke fast inntekt i form og høy nok trygd til å få lån i ordinær bank. Derfor presiserer de at det ikke er behov for oppsparte midler slik bankene krever. Du får ikke avslag for å ha oppsparte midler, de må bare brukes på bolig og regnes med som formue og påvirker hva du får i startlån. Startlån er for de som ikke kommer seg inn på boligmarkedet eller som ikke får lån til å tilpasse boligen sin. Som ikke får lån eller midler til å beholde en bolig de holder på å miste av forskjellige årsaker. Ikke for studenter eller unge i etableringsfasen, som dere er, som ikke vil spare slik som alle andre må. Det står klart og tydelig på husbanken sine sider: "Får du lån til bolig i privat bank, kan du ikke få startlån. Er du ung i etableringsfasen, eller i en situasjon hvor du kan spare, får du heller ikke startlån." Anonymkode: 82ba9...3ca 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #20 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi søkte, men fikk avslag fordi mannen er student og vil komme til å få bedre inntekt på sikt. Vi har barn og jeg er ufør, men det så de helt bort fra. Anonymkode: 58bbd...0aa Hadde du søkt alene så hadde du hatt en sjanse. Du søkte med en samboer/ektefelle, så klart får du avslag når han kan få bedre lønn og dere kan spare. Dere har tross alt to inntekter. Det å ha barn i seg selv er ikke en selvfølge at man får startlån. Da hadde alle med barn fått startlån. Tror du misforstår den setningen om barn slik som TS gjør. Anonymkode: 82ba9...3ca 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå