Frøken_lurepave Skrevet 23. april 2022 #1 Skrevet 23. april 2022 Hei. Vi har vært prøvere i over 2 år med barn nr. 2. Kort fortalt har jeg gått på mange hormonkurer og Ovitrelle, uten hell.. Har pco og går på Metformin x 2/dag fast. Gynekologen har begynt å snakke om å søke oss inn på ivf, men jeg må få en bmi på ca. 33 først.. Jobber med saken, så den er forsåvidt "grei". Vi vet veldig lite om prosessen i IVF, og lurer på om dere som har erfaring Kan dele litt med oss. Hvordan var første time med sykehuset/privat klinikk, hva ble gjort og sagt, hvor lang tid tok det før du ble innkalt, hvor labg tid tok det til dere fikk time for kurer, UL, egguthentibg osv osv.. Vi lurer egentlig på hele prosessen fra start til slutt, fra dere som har gått igjennom dette. Mottas med stor takk.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #2 Skrevet 24. april 2022 Hei 🙂 Kan fortelle kort om vår prossess. Vi prøvde selv i 1,5 år før vi søkte IVF på St.Olavs. Søkte i Juni og fikk første oppstartsamtale i august (Juli er sommerstengt). Ved første samtale spurte de litt om psykisk helse, økonomi, sykdommer osv. Fikk info om prosessen videre. Fikk starte på hormoner i oktober, 14 dager med stimulering, 2 stk ultralyder underveis, så uttaket som jeg følte gikk over all forventning. Ble litt hormonell og hadde vondt i hodet under stimuleringen. Verste var å vente på svar på hvor mange vi fikk på frys. Ble totalfrys på oss pga overstimmulering. Så måtte vente en syklus på innsett. Innsettet var ingen problem, var gjort på 2 min 😆 Masse lykke til 🙂 Anonymkode: 764bb...984 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #3 Skrevet 24. april 2022 Hei, vi hadde også prøvd i snart 2 år da vi tok kontakt med en privat gynekolog og ba om hjelp. Hun henviste oss til ivf Porsgrunn i august 2021. Vi fikk brev med time i starten av mars 2022. Venter nå på mensen og skal starte med hormonsprøyter på denne syklusen. Ting tar tid. Jeg skal ha kort protokoll og bare medisinene jeg skulle ha til dette ene forsøket blir på nærmere 16 000kr 🙄 Det er sikkert masse positivt med ivf også, men akkurat nå om dagen er jeg litt lei. Beklager negativt svar.. Anonymkode: e194a...ca7 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #4 Skrevet 24. april 2022 Først vil jeg si lykke til Etter over 1 års prøving tok vi en privat utredning. Den viste normale forhold hos megselv og mannen min. Har mye egg, men fikk ikke diagnosen pco/pcos, vis jeg forstod legen riktig. For å optimalisere sjansene ble jeg satt på Letrozol, Ovitrelle og Crinone. Etter ytterligere 6 måneder var jeg fortsatt ikke gravid og tolmodigheten var slutt. Siden jeg allerede hadde tatt utredningen hos ivf klinikken fikk jeg starte med ivf måneden etter (bmi 34). Jeg startet med en lav dose med stimuleringsmedisiner (pga høy fare for overstimulering pga mange egg). Etter noen ultralydkontroller ble det satt opp time til uttak. Selv med noe smertestillende og avslappende medisiner skal jeg være ærlig å si at det var vondt. Jeg fikk ut 5 egg (litt mindre enn ønskelig). Dagen etterpå fikk vi vite at 3 egg hadde blitt befruktet (normalt). Etter 2 dager hadde 2 egg delt seg normalt og 1 delvis normalt. Jeg fikk beskjed om at de skulle prøve å dyrke eggene videre til 5 dagers blastocytt. Etter 5 dager ringte de og sa at 1 egg hadde overlevd og delt seg perfekt. Var inne til innsett samme dagen (det gjorde ikke vondt). Sykemeldt mellom uttak og innsett. Jeg var veldig heldig og ble gravid på det forsøket 😍 Anonymkode: 6f9eb...df4 1
Frøken_lurepave Skrevet 26. april 2022 Forfatter #5 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (På 24.4.2022 den 18.53): Hei 🙂 Kan fortelle kort om vår prossess. Vi prøvde selv i 1,5 år før vi søkte IVF på St.Olavs. Søkte i Juni og fikk første oppstartsamtale i august (Juli er sommerstengt). Ved første samtale spurte de litt om psykisk helse, økonomi, sykdommer osv. Fikk info om prosessen videre. Fikk starte på hormoner i oktober, 14 dager med stimulering, 2 stk ultralyder underveis, så uttaket som jeg følte gikk over all forventning. Ble litt hormonell og hadde vondt i hodet under stimuleringen. Verste var å vente på svar på hvor mange vi fikk på frys. Ble totalfrys på oss pga overstimmulering. Så måtte vente en syklus på innsett. Innsettet var ingen problem, var gjort på 2 min 😆 Masse lykke til 🙂 Anonymkode: 764bb...984 Tusen takk for at du ville dele din opplevelse med meg😊 Godt å få vite litt mer. Gruer meg litt til den prosessen🙈
Frøken_lurepave Skrevet 26. april 2022 Forfatter #6 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (På 24.4.2022 den 20.25): Hei, vi hadde også prøvd i snart 2 år da vi tok kontakt med en privat gynekolog og ba om hjelp. Hun henviste oss til ivf Porsgrunn i august 2021. Vi fikk brev med time i starten av mars 2022. Venter nå på mensen og skal starte med hormonsprøyter på denne syklusen. Ting tar tid. Jeg skal ha kort protokoll og bare medisinene jeg skulle ha til dette ene forsøket blir på nærmere 16 000kr 🙄 Det er sikkert masse positivt med ivf også, men akkurat nå om dagen er jeg litt lei. Beklager negativt svar.. Anonymkode: e194a...ca7 Tusen takk for at du ville dele dette med meg! Oi, det var lenge å vente ja, fra august til mars i år. Er det vanlig med så lang ventetid? Trodde ventetiden var rundt 4 mnd.. Noe som i seg selv er lenge nok🙄 Og billig er det ikke, nei.. Helt lov å være negativ i dnene verden vi må holde ut i.. Prøving er så slitomst at jeg omtrent vet ikke om jeg orker denne prosessen med IVF etter 2 år med prøving.. 1
Frøken_lurepave Skrevet 26. april 2022 Forfatter #7 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (På 25.4.2022 den 0.14): Først vil jeg si lykke til Etter over 1 års prøving tok vi en privat utredning. Den viste normale forhold hos megselv og mannen min. Har mye egg, men fikk ikke diagnosen pco/pcos, vis jeg forstod legen riktig. For å optimalisere sjansene ble jeg satt på Letrozol, Ovitrelle og Crinone. Etter ytterligere 6 måneder var jeg fortsatt ikke gravid og tolmodigheten var slutt. Siden jeg allerede hadde tatt utredningen hos ivf klinikken fikk jeg starte med ivf måneden etter (bmi 34). Jeg startet med en lav dose med stimuleringsmedisiner (pga høy fare for overstimulering pga mange egg). Etter noen ultralydkontroller ble det satt opp time til uttak. Selv med noe smertestillende og avslappende medisiner skal jeg være ærlig å si at det var vondt. Jeg fikk ut 5 egg (litt mindre enn ønskelig). Dagen etterpå fikk vi vite at 3 egg hadde blitt befruktet (normalt). Etter 2 dager hadde 2 egg delt seg normalt og 1 delvis normalt. Jeg fikk beskjed om at de skulle prøve å dyrke eggene videre til 5 dagers blastocytt. Etter 5 dager ringte de og sa at 1 egg hadde overlevd og delt seg perfekt. Var inne til innsett samme dagen (det gjorde ikke vondt). Sykemeldt mellom uttak og innsett. Jeg var veldig heldig og ble gravid på det forsøket 😍 Anonymkode: 6f9eb...df4 Tusen takk! Og takk for er du ville dele! Det er mye følelser og smerter forstår jeg. Noen mer enn andre, men likevel er det nok ikke bare bare å gå igjennom noe slikt. Sa de noe om bmien din? Jeg hadde bli på 39, så gyn sa jeg måtte prøve å gå litt ned i vekt før hu kan søke på ivf. Jeg forstår veldig godt risikoen med å være overvektig, men er liksom ikke bare bare å gå ned i vekt heller. Tar jo tid. Nå er jeg nede på bmi 36,6. Kan kanskje begynne å søke meg inn snart, for ventetida virker som den er på flere måneder så🙄 Og gratulerer så mye med vellykket forsøk👏💜 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #8 Skrevet 26. april 2022 Konsultasjon i 2018 Behandling start januar 2019 Innsett mars - failed 2019 Innsett juli - vellykket, men mistet pga prematur fødsel mot slutten av samme året. Måtte vente til 2020 før jeg kunne gå hjelp igjen. 2021 - fødte frisk gutt, men gikk gjennom helvete av terror-svangerskap. Han kunne også komme prematurt, men med totalt sengeleie i 3,5 måneder og sydd livmor gikk det bra. I dag har jeg fryste egg så da skal vi dit for konsultasjon i dag faktisk😃 så er det på’n igjen med venting for søskenforsøk. Oppsummering: mye venting og ingenting er garantert. Du må ha tålmodighet av gull. Anonymkode: b1cb7...8b1 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #9 Skrevet 26. april 2022 Må legge til at 2. forsøket var det første ferskforsøket 😊 Anonymkode: b1cb7...8b1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #10 Skrevet 26. april 2022 Oj. Det er ufattelig stor forskjell i ventetid ser jeg. Prøvde i 1 år før vi ba fastlegen om hjelp. Fastlegen sa vi måtte prøve et år fra da. Ventet et år til. Ble henvist til spesialist, ventet 7 måneder på time. Ble satt på femar i 6 måneder uten hell og ble så henvist til ivf i januar i år. Fikk brev fra sykehuset i mars om at vi kunne forvente første time innen november. Vi har altså ventet i 4 år fra første gang i ba om hjelp til vi får time til ivf. Har vi bare hatt maks uflaks eller er det Bergen som er horribelt dårlig? Anonymkode: f862b...e47
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #11 Skrevet 26. april 2022 Frøken_lurepave skrev (8 timer siden): Tusen takk! Og takk for er du ville dele! Det er mye følelser og smerter forstår jeg. Noen mer enn andre, men likevel er det nok ikke bare bare å gå igjennom noe slikt. Sa de noe om bmien din? Jeg hadde bli på 39, så gyn sa jeg måtte prøve å gå litt ned i vekt før hu kan søke på ivf. Jeg forstår veldig godt risikoen med å være overvektig, men er liksom ikke bare bare å gå ned i vekt heller. Tar jo tid. Nå er jeg nede på bmi 36,6. Kan kanskje begynne å søke meg inn snart, for ventetida virker som den er på flere måneder så🙄 Og gratulerer så mye med vellykket forsøk👏💜 De sa at det er ønskelig å gå ned, derfor gikk jeg ned ca 6 kg det halvåret før ivf. Måtte under bmi på 35. Jeg var veldig påpasselig i graviditeten og gikk kun opp 3kg (veide ca 4 kg mindre enn startvekt 2 uker etter fødsel). Når jeg sa jeg ville gå for ivf startet vi måneden etter. Men det var privat og kan ha forandret seg Lykke til Anonymkode: 6f9eb...df4 1
Neutral90 Skrevet 26. april 2022 #12 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Oj. Det er ufattelig stor forskjell i ventetid ser jeg. Prøvde i 1 år før vi ba fastlegen om hjelp. Fastlegen sa vi måtte prøve et år fra da. Ventet et år til. Ble henvist til spesialist, ventet 7 måneder på time. Ble satt på femar i 6 måneder uten hell og ble så henvist til ivf i januar i år. Fikk brev fra sykehuset i mars om at vi kunne forvente første time innen november. Vi har altså ventet i 4 år fra første gang i ba om hjelp til vi får time til ivf. Har vi bare hatt maks uflaks eller er det Bergen som er horribelt dårlig? Anonymkode: f862b...e47 Ja, dette synes jeg var slett behandling! Dere hadde rett på henvisning etter å ha prøvd i 1 år. Deretter er det vel innafor av gyn å be dere prøve femar, men siden Haukeland har lang ventetid på ivf burde kanskje behandling med femar skjedd mens dere ventet på oppstart på Haukeland. Hm, den synes jeg var lei! Håper dere lykkes snart!
Neutral90 Skrevet 26. april 2022 #13 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): De sa at det er ønskelig å gå ned, derfor gikk jeg ned ca 6 kg det halvåret før ivf. Måtte under bmi på 35. Jeg var veldig påpasselig i graviditeten og gikk kun opp 3kg (veide ca 4 kg mindre enn startvekt 2 uker etter fødsel). Når jeg sa jeg ville gå for ivf startet vi måneden etter. Men det var privat og kan ha forandret seg Lykke til Anonymkode: 6f9eb...df4 Bmi grensen offentlig er 33 på st Olavs og Porsgrunn, tror faktisk den er 32 i Bergen og Oslo, uten at jeg skal si det helt sikkert.
Frøken_lurepave Skrevet 27. april 2022 Forfatter #14 Skrevet 27. april 2022 Neutral90 skrev (På 26.4.2022 den 18.46): Bmi grensen offentlig er 33 på st Olavs og Porsgrunn, tror faktisk den er 32 i Bergen og Oslo, uten at jeg skal si det helt sikkert. Utifra infoen jeg fikk av gyn, så er bmi grensen på offentlig på 33, men som sagt er jeg ikke i ivf verden enda. Vet ikke eksakt hvilke behandlingssted det gjelder. Skal snakke mer med henne om dette neste uke.
Dotrollet Skrevet 28. april 2022 #15 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (På 26.4.2022 den 9.34): Oj. Det er ufattelig stor forskjell i ventetid ser jeg. Prøvde i 1 år før vi ba fastlegen om hjelp. Fastlegen sa vi måtte prøve et år fra da. Ventet et år til. Ble henvist til spesialist, ventet 7 måneder på time. Ble satt på femar i 6 måneder uten hell og ble så henvist til ivf i januar i år. Fikk brev fra sykehuset i mars om at vi kunne forvente første time innen november. Vi har altså ventet i 4 år fra første gang i ba om hjelp til vi får time til ivf. Har vi bare hatt maks uflaks eller er det Bergen som er horribelt dårlig? Anonymkode: f862b...e47 Vi skulle begynne ivf forsøk på Haukeland mai 2020, men pga korona blei det utsatt og utsatt. Vi kom ikkje igjen med forsøket vårt før august 2021 og det gjekk til helvete. Hadde en grusom opplevelse med hele haukeland så valgte heller å gå privat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå