Gå til innhold

Viljesterke barn eller dårlig oppdratt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere, er barn med sterke følelser og sterk egenvilje viljesterke eller dårlig oppdratt? Og er det noen måte for utenforstående å de forskjellen?

Anonymkode: 91849...c15

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være begge deler tror jeg. 

Anonymkode: a54bd...f62

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Spiller det noen rolle?

Anonymkode: 1a065...555

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i bhg mange år,i mange forskjellige og med ulike aldre og mener 100% at det er dårlig/manglende oppdragelse

Anonymkode: 65236...edc

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Spiller det noen rolle?

Anonymkode: 1a065...555

Ts: ja. Er usikker på om vi har vært dårlig oppdragere eller om ungen er sjeldent viljesterk.

AnonymBruker
Skrevet

Definer sterk? Normalt sterk, eller ufordragelig sterk?

Anonymkode: a8bf1...6eb

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Definer sterk? Normalt sterk, eller ufordragelig sterk?

Anonymkode: a8bf1...6eb

Innafor normalen. Ikke diagnose-verdig.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva tenker dere, er barn med sterke følelser og sterk egenvilje viljesterke eller dårlig oppdratt? Og er det noen måte for utenforstående å de forskjellen?

Ja, hvis de har flere barn, som er veldig forskjellige. ;) Et par vi kjenner er ganske strenge foreldre, like strenge med begge barna. En av dem er høflig, gjør det han får beskjed om, klager aldri og ber aldri om noe. Den andre er... helt motsatt. 😛

Anonymkode: b0648...10c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Begge deler, man trenger mer vilje for å oppdra et viljesterkt barn.  Jeg har ett barn som gjør alt det blir bedt om og ett barn som ofte nekter å gjøre det samme. Det er klart det er enkelt å oppdra det ene barnet og må innrømme at jeg rett og slett ikke klarer å ha en sterkere vilje enn mitt andre barn fordi jeg ikke kan bruke all min tid 1-1 på oppdragelsen, så noen kamper tar jeg bare ikke for 100de gang.  Det er langt fra noe diagnosebarn, og er mer enn flink nok på skolen og er med i en fin stor vennegjeng, men jeg har som sagt ikke nok viljestyrke og tålmodighet hver gang.  Angrer ofte på at jeg ikke tok flere kamper når det barnet var lite.

Anonymkode: 55ea2...7da

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har jobbet i bhg mange år,i mange forskjellige og med ulike aldre og mener 100% at det er dårlig/manglende oppdragelse

Anonymkode: 65236...edc

Så du mener altså at at alle barn i utgangspunktet er prikk like på dette punktet? Det stemmer jo selvsagt ikke, spør omtrent hvem som helst med mer enn ett barn, hvor barna har hatt ganske lik oppvekst og oppdragelse. 

Men, det kan jo gli over i hverandre, og gir jo like "symptomer". Å kalle et barn viljesterk skal ikke bli en hvilepute for å ikke ta oppdragelsen på alvor, tvert i mot krever det gjerne mer av foreldrene om barnet er "viljesterkt".

Men jeg tenker at det ikke er udelt negativt, for all del. Jeg har f.eks fra første stund vært det helt motsatte, og å være litt "veik", lett å overtale/tråkke på/etc har absolutt ikke vært positivt for min egen del - selv om det selvsagt var enkelt for foreldrene og omgivelsene, hvert fall frem til det bikket over i psykiske utfordringer. Jeg elsker at barnet mitt er - ja, ganske viljesterkt, aktiv, utadvent og en helt annen type enn jeg selv er, håper hun beholder disse trekkene for alltid, selv om man selvsagt må lære å justere seg littegrann etter omverdenen også. 

Anonymkode: 3d46e...642

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I hvilke situasjoner?

Anonymkode: 582da...d59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja... vanskelig å si! Men se på alle voksne i dag, som er ufyselige mennesker. Jeg tror ikke alltid at dette er dårlig oppdragelse. Jeg tror mye av personlighet er genetisk.

Se feks alle politikere og folk i høye stillinger. De har kommet langt, men mange av de har dårlige sider i personlighet. Som grådighet, egoisme og stormannsgalskap. De tror de er så mye bedre enn andre mennesker, og derfor kan oppføre seg som de vil. Alle skandalesakene er jo ett eksempel på det....

Anonymkode: 9a0ec...cdf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja, hvis de har flere barn, som er veldig forskjellige. ;) Et par vi kjenner er ganske strenge foreldre, like strenge med begge barna. En av dem er høflig, gjør det han får beskjed om, klager aldri og ber aldri om noe. Den andre er... helt motsatt. 😛

Anonymkode: b0648...10c

Det er velkjent at med mye kjeft i oppdragelsen så vil du få lydige og lavt fungerende barn eller er barn som er helt i opposisjon og som da har det veldig dårlig og tyr til rusmidler etc. 

Anonymkode: ca3a9...ffd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Begge deler. Man må virkelig vri hjerne og tenke nytt når har ett viljesterk barn. Funker ikke med samme oppdragelse på søsken når den ene er viljesterk. Står man ikke imot, så får man jo ett dårlig oppdratt barn. 

Anonymkode: 94d7b...f08

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må nesten gi eksempler.

Om et barn får «sterke følelser» (kan jo være glad, trist, kjærlig/omtenksom) - så er det da ikke automatisk «dårlig oppdratt»

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Egenvilje har med personlighet og tanker å gjøre. Barnet får en beskjed og tenker gjennom den, og filtrerer etter deres prioriterer. 

Noen barn ønsker å imponere foreldrene, mens andre hører mest på sin indre stemme. Det har ingenting med oppdragelse å gjøre.

Oppdragelsen kommer inn på barnets ytre reaksjon. Er de høflige? Evner de å se hvorfor de må gjøre noe de kanskje ikke vil? Kan det argumentere for sin løsning, kontra foreldrenes løsning? Klarer det å holde på temperamentet?

Viljesterke barn er gjerne mer oppegående enn andre barn, fordi de grubler på om de vil eller ikke i så stor grad. Det er ikke den samme automatikken til stede.

Derfor oppfatter de også foreldrenes mimer, de har også gjerne en kortere lunte for å bli snakket ned til. Dermed temperament som kan virke som dårlig oppdragelse, men egentlig kan være en høyere sensitivitet (og dermed reaksjon) til reaksjonene på barnets stahet.

Anonymkode: 9feb7...ebd

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Begge deler, man trenger mer vilje for å oppdra et viljesterkt barn.  Jeg har ett barn som gjør alt det blir bedt om og ett barn som ofte nekter å gjøre det samme. Det er klart det er enkelt å oppdra det ene barnet og må innrømme at jeg rett og slett ikke klarer å ha en sterkere vilje enn mitt andre barn fordi jeg ikke kan bruke all min tid 1-1 på oppdragelsen, så noen kamper tar jeg bare ikke for 100de gang.  Det er langt fra noe diagnosebarn, og er mer enn flink nok på skolen og er med i en fin stor vennegjeng, men jeg har som sagt ikke nok viljestyrke og tålmodighet hver gang.  Angrer ofte på at jeg ikke tok flere kamper når det barnet var lite.

Anonymkode: 55ea2...7da

Ts her. Kan du gi eksempler på kamper du skulle ønske du hadde tatt?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et viljesterkt barn som av og til opponerer i barnehagen. Men er ikke det normalt? 

Jeg bruker masse tid på å forklare ting, og jobbe sammen med henne, men ønsker ikke å «slå ned» på hennes autonomi. Jeg ønsker ikke et lydig barn. Skjønner det kan være enklere for barnehagen hvis alle bare gjorde som de sa hele tiden, men sånn skal ikke barn være. 

Med ditt perspektiv er vel barnet mitt dårlig oppdratt. 

Anonymkode: e38e0...86e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En av mine er et såkalt viljesterkt barn, men hun er likevel godt oppdradd. Men merker jo at det er mer krevende å oppdra henne enn et mindre viljesterkt barn. 
Føler likevel at de som snakker mye om sine viljesterke barn og nærmest skryter av det, ofte er folk som ikke oppdrar bara sine godt nok.

Er gjerne de samme folkene som skryter av at de har så «sterk personlighet», men i realiteten er det bare selvsentrerte, egoistiske, tåler lite motstand på egne meninger,oppførsel osv..

Anonymkode: 93e07...a91

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det sannsynligvis skyldes dårlige gener

Anonymkode: 2609c...c70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...