Gå til innhold

Hvor mye har formell utdanning å si på lønn og jobbmuligheter, fremfor erfaring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

La oss si man setter to kandidater opp mot hverandre, der den ene kandidaten er ferskt utdannet med en høy utdanning, men har lite praktisk erfaring i yrket, og vil trenge en del opplæring av kollegaene rundt seg for å bli selvstendig på oppgavene sine.

Så har man en annen kandidat med lavere formell utdanning, men som likevel gjennom erfaring er i stand til å utføre en viss jobb, gjerne med mindre opplæring enn den høyere utdannede.

Typisk kan være en ny prosjektleder som ikke har jobbet med den type prosjekter de skal ansettes til, mens andre arbeidere med lav utdanning kanskje har utført slike prosjekter mange ganger, og derfor har mer innsikt i hva som skal til, selv om de ikke har formell utdanning.

Anonymkode: 17cc4...77c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helhetsvurderingen teller alltid mest, og det er alltid mange variabler i denne sammenhengen, så det vil variere fra sak til sak.

I ditt eksempel ville jeg på generelt grunnlag sagt at erfaring teller mest for en prosjektleder, men hvis du skulle hatt en prosjektmedarbeider ville man kanskje latt formalkompetansen telle mest.  

Anonymkode: afc79...762

• Liker 3
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

I ditt eksempel ville jeg på generelt grunnlag sagt at erfaring teller mest for en prosjektleder, men hvis du skulle hatt en prosjektmedarbeider ville man kanskje latt formalkompetansen telle mest.

Kommer an på type prosjekt og bransje dette da. I mange tilfeller er det krav til formell utdannelse, så da sier svaret seg selv. Men det er nok i de fleste tilfeller kombinasjonen som sikrer prosjektlederstillingen (heldigvis). Nyutdannede får kanskje muligheten etter 2-5 år, de som har lang erfaring får heller andre viktige stillinger. Eksempel fra BA-bransjen er at erfarne håndverkere ofte får rollen som anleggsleder el., mens ingeniørene blir prosjektledere. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en jobb som egentlig krever utdanning (innenfor bank) som 1 av 40 søkere fordi jeg hadde relevant erfaring. Jeg har bakgrunn fra salg og kundeservice, og de ansatte meg pga personlig egnethet, energi og at jeg allerede var vant med kundekontakt. Kom foran mange med utdanning, og er veldig stolt av det 😊

Anonymkode: 862b4...fde

Skrevet (endret)

Det varierer sterkt fra virksomhet til virksomhet. Generelt sett blir det stadig sterke krav til formell kunnskap. «Ufaglærte» kan nok få en jobb, men stiller langt svakere ved senere omorganiseringer osv. på min arbeidsplass (stor/statlig) ansettes det knapt noen uten minimum bachelor. 

Endret av mmd
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og så kommer det an på om bedriften ønsker frisk blod inn, om de ansetter folk i den stillingen fordi de skal rekruttere dem videre oppover osv. 

Anonymkode: b9ee9...d32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...