Gå til innhold

Hadde du klart å tilgi dersom barnet deres ble skadet på grunn av din partners uaktsomhet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uaktsom kjøring for eksempel. Eller at han/hun var uoppmerksom slik at barnet fikk tak i noe farlig, f.eks drakk noe kjemikalier eller spiste et knappebatteri. Kommer man seg som par forbi sånt? Eller er det utilgivelig? Avhenger det av om barnet kom fra det uten varige men?

Anonymkode: 12d96...95e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Håper jeg hadde tilgitt det. Kommer jo an på uaktsomheten da. Er det snakk om å søle kaffe på en baby mens man holder baby, når man ikke burde drikke kaffe fra åpen kopp. Eller at man rygger på barnet… Nestendrukning i badekar pga at man forlot barnet i bare noen sekunder fordi man «skulle bare». Det samme med om baby faller ned fra stellebordet.

Det er forskjell på en ren ulykke med lav uaktsomhet og der det er helt åpenbart at man har tatt en dårlig vurdering.

Anonymkode: 9950b...a14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 163c7...2bb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Uaktsom kjøring for eksempel. Eller at han/hun var uoppmerksom slik at barnet fikk tak i noe farlig, f.eks drakk noe kjemikalier eller spiste et knappebatteri. Kommer man seg som par forbi sånt? Eller er det utilgivelig? Avhenger det av om barnet kom fra det uten varige men?

Ja det tror jeg. Også hadde det nok vært lettere å tilgi noe jeg selv kunne gjort. Selv om jeg nok ikke hadde klart å tilgi meg selv for det samme, dersom barnet hadde blitt varig skadet.

Anonymkode: 7395e...ad0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke. Merker jeg blir uvel bare ved tanken. Antar det avhenger av skaden og utfall, og grad av uaktsomhet. Om det var noe som kunne skjedd med meg og hvemsomhelst  også, eller noe helt utilgivelig. Forskjell på glemme å sjekke at et vindu er lukket og å fyllekjøre med barn i bilen. 
æsj, vil ikke spekulere mer i det.

Anonymkode: 8cb00...4ba

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke. Merker jeg blir uvel bare ved tanken. Antar det avhenger av skaden og utfall, og grad av uaktsomhet. Om det var noe som kunne skjedd med meg og hvemsomhelst  også, eller noe helt utilgivelig. Forskjell på glemme å sjekke at et vindu er lukket og å fyllekjøre med barn i bilen. 
æsj, vil ikke spekulere mer i det.

Anonymkode: 8cb00...4ba

Huff ja, man kan bli sprø av å tenke på alt som kan skje. Bare kom til å tenke på det, hvordan jeg hadde reagert. Eller hvordan mannen min hadde reagert hvis det var jeg som hadde gjort/ikke gjort noe. Om man måtte sørge over tapet av forholdet på toppen. 

AnonymBruker
Skrevet

En tur på legevakten, null problem.

En brukken rygg og resten av livet i rullestol? Aldri. 

Anonymkode: a7b88...2b7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Holdt på å skje her, mannen gikk fra 2 badende barn alene ved havet da yngste ikke kunne svømme, han ble reddet av storesøster på 9 år som trakk han opp på land, da stod han på bunnen og kom seg ikke noe sted og "spiste masse vann" som han fortalte. 

Det ble starten på slutten av forholdet for min del, og faren får ikke gjøre særlig mye alene med barna lengre før de er tenåringer.

Anonymkode: 90bdd...e49

• Liker 6
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke men husker godt en gang datteren vår brant seg på vedovnen på hytta og far helt tydelig syntes jeg ikke hadde passet på godt nok. Jeg vet i ettertid at det ikke var min feil, men den satt i meg lenge. Sønnen vår ble skadet på trampolina en gang pappaen var oppå og spratt ham opp. Jeg følte ikke det var noen stor greie. Det gikk greit. 
Jeg er mye mer nøye på bilsikring og redningsvest og slike ting. Hadde noe skjedd fordi han hadde vært slepphendt på det hadde jeg nok ikke tilgitt så lett. Men umulig å si og forhåpentligvis slipper jeg å ta stilling til det. 

Anonymkode: 336d6...c52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

En tur på legevakten, null problem.

En brukken rygg og resten av livet i rullestol? Aldri. 

Anonymkode: a7b88...2b7

Så utfallet avgjør om man tilgir, ikke graden av uaktsomhet? Det skal så utrolig lite til før livet forandres for alltid (i videoen under går det utrolig nok bra)

Anonymkode: b4b1f...fe9

AnonymBruker
Skrevet

Alt for vanskelig å si noe om før man faktisk er i situasjonen.

Anonymkode: efefe...513

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Holdt på å skje her, mannen gikk fra 2 badende barn alene ved havet da yngste ikke kunne svømme, han ble reddet av storesøster på 9 år som trakk han opp på land, da stod han på bunnen og kom seg ikke noe sted og "spiste masse vann" som han fortalte. 

Det ble starten på slutten av forholdet for min del, og faren får ikke gjøre særlig mye alene med barna lengre før de er tenåringer.

Oi, så skummelt 😮 Men det kan høres ut som om det var ett tilfelle i en lang rekke av hendelser eller? Det må ha vært skremmende for hun på 9 også.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uaktsom kjøring for eksempel. Eller at han/hun var uoppmerksom slik at barnet fikk tak i noe farlig, f.eks drakk noe kjemikalier

For min del spørs det på situasjonen. Tenker at man i utgangspunktet skal være veldig uoppmerksom for å ikke få med seg at barnet drikker kjemikalier, mens det er mange tilfeller hvor barn har brent eller skjært seg uten at det nødvendigvis betyr at foreldrene er veldig uoppmerksomme. Man kan strengt talt få et kutt av nesten ingenting, har selv skjært meg på de rareste ting. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på om det er en av flere uhell eller om det er et engangstilfelle. Barnets alder har også en del å si. 

Anonymkode: 0d8ca...80f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du har full daglig omsorg da, eller? Siden han ikke får gjøre noe sammen med barna alene...? 

Anonymkode: 23895...983

AnonymBruker
Skrevet

Et hendelig uhell ja, grov uaktsomhet nei.

Anonymkode: 8915e...323

• Liker 1
Skrevet

Kjenner et par, der mannen tok sønnen på nakken da han var ca 2 år, og klatret opp en stige for å overraske mamma som satt på verandaen i 2. etg.

Overrasket kan vi regne med at hun ble. Da mannen hadde klatret nesten til topps, mistet sønnen taket, og ramlet i bakken. Han fikk varige men, og sitter idag i rullestol. Klarter ikke snakke ordentlig eller gjøre noe som helst uten assistenter.

Paret er fremdeles gift, og fikk en sønn til etter det som skjedde. Tipper de har gått sine runder, men tydeligvis kommet gjennom det sammen...

Ære være denne moren! 

• Hjerte 4
Skrevet
Tatja skrev (20 minutter siden):

Kjenner et par, der mannen tok sønnen på nakken da han var ca 2 år, og klatret opp en stige for å overraske mamma som satt på verandaen i 2. etg.

Overrasket kan vi regne med at hun ble. Da mannen hadde klatret nesten til topps, mistet sønnen taket, og ramlet i bakken. Han fikk varige men, og sitter idag i rullestol. Klarter ikke snakke ordentlig eller gjøre noe som helst uten assistenter.

Paret er fremdeles gift, og fikk en sønn til etter det som skjedde. Tipper de har gått sine runder, men tydeligvis kommet gjennom det sammen...

Ære være denne moren! 

Nå fikk jeg vondt inni meg.  Stakkars gutt. 

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Tatja said:

Ære være denne moren! 

Max uheldig da! 😨  Barn tåler "godt" fall fra slike høyder.

Anonymkode: 4cd64...c64

AnonymBruker
Skrevet

Man passer på så godt man kan, og unngår selvsagt å utsette barna for unødvendig og åpenbar risiko - som å gå fra dem på stellebordet, eller la de bade aleine i bassenget i hagen i for ung alder. Og det er vel i disse situasjonene  der  man ville blitt rasende om partneren hadde gjort feil.

Jeg tenker titt og ofte på den danske filmskaperen Nils Malmros, hvis kone druknet deres barn under en psykotisk episode, og har klart å bevare forholdet. https://www.nrk.no/kultur/barnedrap-ble-film-1.11583048 . Det er jeg ikke sikker på jeg ville klart, ikke fordi jeg mener at en psykotisk person bærer ansvaret, men fordi ...fordi det ville blitt for vanskelig rett og slett. 

Anonymkode: 9bf3b...b34

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...