Gå til innhold

Hva er du?

Hva kaller du deg?  

1. 1. Hva kaller du deg?

• annet
      21
    • Hinduist
      0
    • Buddhist
      0
    • Muslim
      0
    • Paganist
      3
    • Human-etiker
      20
    • Kristen
      21

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vet ikke hva jeg er. Ateist? Tror ikke på noen Gud av noe slag. Men har tro på mennesket i sin helhet...

Konfirmerte meg kristelig, men ville det ikke. Fikk kristelig konfirmasjon eller ingenting. Angrer litt på at jeg valgte kristelig nå, for jeg fikk jo ikke så mye ut av det.

Kaller meg ateist foreløpig.. syns egentlig buddhismen er en veldig spennende religion, men klarer ikke å forestille meg noe overmenneske eller Gud av noe slag..

Tror jeg er en "Håper", jeg... :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss - hele tre paganister som har krysset av! Trodde det var en ganske liten sekt, jeg. Kult!

Personlig nøyer jeg meg med å tro på nisser. Du vet, disse små som gjemmer unnna små ting som nøkler og penner og sånt, for så å legge det tilbake et helt annet sted. Utrolig irriterende! :ler:

Skrevet

Jeg er ikke kristen, og vertfall ikke human-etikker! jeg er veldig enig med at humanetisk forbund "hermer" etter kristen skikk.

Det som noen sier her med "sovende kristne som burde melde seg ut av statskirka" er noe tull syntest jeg!

Jeg kjenner veldig mangen som er "sovende kristen". De er ikke hverdagslige kristne. Men de syntest det er koslig å komme i kirka i jula, 17.mai og andre høytider.

o.k ........ :roll: ........til poenget :

Jeg valgte "annet" jeg. Jeg lever i min egen lille verden og tror på ting og tang som jeg selv har skapt inne i hodet mitt .

Dessuten er jeg klarsynt, tror jeg :sjarmor:

Spørsmål!

1/ Når man melder seg ut av statskirka, har man da adgang i kirka i bryllup,dåp,konfirmasjon da? Hva om du blir bedt om å bli gudmor til et døypeklart barn..

Da må man stå i statskirka sant?

Det blir jo veldig vansklig i vårt samfunn vel?

2/ Du som har meldt deg ut, føler du det er vanskelig å forholde seg til det?

Skrevet
Spørsmål!  

1/ Når man melder seg ut av statskirka, har man da adgang i kirka i bryllup,dåp,konfirmasjon da? Hva om du blir bedt om å bli gudmor til et døypeklart barn..  

Jeg var fadder på et barn for ca to år siden, altså ca 7 år siden jeg meldte meg ut av statskirken. Om det er vanlig praksis, eller at presten glemte å spørre/sjekke om alle var medlem av kirken, det vet jeg ikke. En annen ting er at jeg angrer noe fryktelig, og var veldig i tvil den dagen jeg fikk spørsmålet... Jeg kan nemlig ikke stå for de åndelige tingene en fadder skal stå for, og lover i kirken.

På hvilken måte mener du? Jeg møter ingen problemer på noe slag, bortsett fra det jeg nevnte over, som har med mitt syn å gjøre! Jeg går i kirka hvis jeg føler for det (begravelser, dåp, bryllup o.l.), og ingen nekter meg adgang. Men jeg har aldri angra på at jeg meldte meg ut!

Skrevet

Jeg er ateist og human-etiker. Det vil si at jeg først og fremst karakteriserer meg selv som ateist når det er snakk om tro og religion, men jeg er medlem i HEF, og tror på mennesket. Men det har ingenting med religion å gjøre, kun med livssyn og etikk.

Skrevet

JEG ER PESONLIG KRISTEN!!!

Jeg elsker Gud, leser i Bibelen og ber hver dag. Følger Jesus kristus, vår frelser og lever for Ham!

Sa altså krysset jeg av på kristen..hi hi :D

Gjest Anonymous
Skrevet

Spørsmål!  

Spsm. 1. Man har selvfølgelig adgang til kirken (gå i bryllup, konfirmasjon osv) selv om man ikke er medlem, men noe av grunnen til at folk melder seg ut er jo at de ikke vil ha noe med kirken å gjøre.

Som gudmor/fadder lover du å bidra til at barnet oppdras i den kristne tro. Og for en som ikke står i statskirken er vel ikke det særlig aktuelt uansett. Jeg har hørt om folk som ikke står i statskirken, men som har blitt godtatt som faddere allikevel. Og et barn har jo som regel flere faddere som kan bidra på ulike måter.

Hvis noen spurte om jeg ville være gudmor for deres barn (et hypotetisk spørsmål riktig nok) ville jeg sagt ja, men samtidig gjort det helt klart at jeg ikke kunne bidra til en kristelig oppdragelse. Hvis det er greit for foreldrene og kirken så er det greit for meg.

Spsm 2. Skjønte jeg ærlig talt ikke. Forholde seg til hva? Hvis du mener i forhold til spsm. 1 så har i hvertfall ikke jeg noe problem med det. Jeg deltar ved de anledninger jeg blir invitert. Jeg oppsøker ikke kirken på eget initiativ.

Jeg er selv døpt, men utmeldt av statskirken og medlem av HEF. Jeg er borgerlig konfirmert og gift. Det kunne ikke ramle meg inn å døpe et barn, fordi jeg er ateist. Men jeg har ikke noe problem med å akseptere andres religiøsitet. Bare synd at endel har problemer med å akseptere vårt syn........

Gjest *anonyma*
Skrevet

Tittel: *anonyma* ?

Uff det ble jo feil felt det........

Skrevet

Jeg ser på meg selv som en agnostiker. Er fremdeles medlem i statskirken, men det er fordi jeg ikke har kommet så langt til å melde meg ut ennå.

Skrevet

Jeg tror kanskje jeg vil kalle meg en tviler jeg. Jeg ønsker å tro på en god Gud som passer på oss. Jeg liker å tro at mine kjære som ikke er blandt oss sitter på ei sky og følger med meg. Jeg ønsker gjerne å komme til paradis å møte disse mine kjære igjen. Jeg er døpt i kirka, konfirmert borgelig, og gift i kirka. Har døpt våre barn i kirka, ber aftenbønn med barna og ønsker at de skal få en barnetro.

Men jeg går ikke i kirka på eget initiativ, jeg er ikke aktiv i noen menighet, jeg leser aldri bibelen, og jeg synder en hel masse hver dag, uten å tenke noe videre over det. Jeg syns jo innerst inne at min naive forestilning om farmor på en sky :ler: er veldig tøysete. Synes det høres utrolig ut med denne Gud, og lurer på hvorfor det er så mye elendighet i verden hvis denne Gud er så allmektig. Men likevel liker jeg barnetroen min.

Så jeg tror konklusjonen får være at jeg nok tilhører en veldig stor gruppe i det norske folk; Kristne tvilere!!!! :wink:

Skrevet

er nok mest inni Wicca jeg.

Til Madison: har tenkt på det du nevner mange ganger, det med hvorfor Gud lar barn sulte osv. Men jeg tror at dersom det finnes en gud, så har han jo gitt oss fri vilje. det er jo ikke Gud som lar barn sulte, det er MENNESKENE. alt det vonde som skjer her i verden, er jo menneskenes verk. Det blir for enkelt for Gud å bare la alt være "edens hage" og blande seg inn. alt er jo vår skyld, og jeg tror vi er her på jorden for å lære, enten det er vi som har det vondt, eller vi som gjør vondt. men men, jeg har jo ikke fasiten, og det har heller ingen andre.

klemmer fra Iset:)

Skrevet
Kaller meg ateist foreløpig.. syns egentlig buddhismen er en veldig spennende religion, men klarer ikke å forestille meg noe overmenneske eller Gud av noe slag..  

Det er jo endel som ser på buddhismen som en livsfilosofi mer enn en religion, da. Uansett, så er det absolutt noe som er verdt å se nærmere på. :)

Det som noen sier her med "sovende kristne som burde melde seg ut av statskirka" er noe tull syntest jeg!  

Jeg kjenner veldig mangen som er "sovende kristen". De er ikke hverdagslige kristne. Men de syntest det er koslig å komme i kirka i jula, 17.mai og andre høytider.  

De må da bare gå i kirka om det er kos, for all del. Trenger forresten ikke å stå i statskirka for å gjøre det, vet du.. Men, jeg skulle anta at de fleste som går i kirka til jul og påske har en aldri så liten formening om at det de er der og feirer er reelt, og at det betyr noe for dem? I så fall er ikke de det jeg kalte "sovende" medlemmer av statskirka. Med det mener jeg heller slike som VET de ikke tror, men står oppført bare fordi..

Er man utmeldt av kirka så har du like fullt tilgang som alle andre. Jeg går kun dersom det er en familiefeiring jeg er invitert til, eller begravelse. Da er det ikke en religiøs greie for meg, men respekt for de av familien som ønsker å døpe ungen, konfirmere seg e.l.

Noen prester vil forlange at en gudmor står i statskirka, andre er ikke så nøye på det. Blir jeg bedt om å være gudmor, så vil jeg nok takke nei. Man lover tross alt å hjelpe å oppdra barnet i den kristne tro, og noe slikt bidrag akter jeg ikke å gi! Og siden jeg ikke mener det er pent å lyve, så gjør jeg det heller ikke til presten...

Madison, en agnostiker er en som tror at Guds eksistens er noe man ikke med sikkerhet kan vite eller finne ut av, en ateist er en som ganske enkelt ikke har noen gudstro overhodet.

http://www.hedning.no/hedning/arkiv/boker/...eisme_intro/#A2

Skrevet

Hei Iset:)

joda,er forsåvidt enig i at vi mennesker er skyld i det meste.

Men allikevel,om han er så mektig bør han prøve å unngå at uskyldige barn lider. Det er så altfor mange barn ute i verden som gjør.

Men ta f.eks naturkatastrofer, det er ting vi ikke har noen styring på.

Mange mennesker blir drept pga flom,ras,storm o.l.

Så utrolig unødvendig at så mange liv skal gå tapt syns jeg. (vet de fleste syns det da)

Jeg bare tror at hadde det vært en gud,så ville han prøvd å unngått litt mer.. det skjer for mye.

Hva gjør han liksom,ser ikke så mye til noen hjelp ihvertfall.

Må forresten legge til at jeg ikke bare har negativt å si da:)

Det hjelper mange i hverdagen å ha noe å tro på, noe stort.

Men for meg blir det for uvirkelig.

Religion(eller misbruk av religion for å presisere det jeg mener),

er roten til veldig,veldig mye vondt her i verden.

Skrevet

anser meg selv som agnostiker jeg.

Mennesket har til alle tider trengt noe utenfor seg selv til å søke styrke i, derfor ble religionene oppfunnet, og de har jo vært glimrende maktmidler i utallige kriger opp igjennom historien.

Dette med at man ikke trenger en gud, i en eller annen variant, er vel egentlig noe som er blitt mer og mer markant siste 100 år eller så, siden vanlige mennesker har blitt mer opplyst. Uopplyste mennesker har til alle tider vært enkle offere for diverse religioner.

Etter min mening er de mannfolkene som skrev Bibelen (kvinner fikk vel ikke slippe til den gangen), både de som skrev GT og NT, en haug med MASOCHISTER hele gjengen!

For maken til hevngjerrig gud som den kristne og jødiske, skal man jammen lete lenge etter.

Har satt meg fore at jeg skal lese meg igjennom bibelen i løpet av livet, det sies jo at det faktisk er en av de beste bøkene som noengang er skrevet. Synes formuleringene er vakrere på engelsk enn på norsk, så jeg skal lese den på engelsk (eldre utgave, ikke den nyeste reviderte). Synes det norske språket er fattig i forhold.

Skrevet
Spørsmål!  

Skjønner ikke hvorfor det skulle være spesielt vanskelig i vårt samfunn. Hvis jeg hadde blitt bedt om å være gudmor eller fadder ville jeg svart nei. Jeg er ikke kristen og vil selvfølgelig ikke påta meg å oppdra et barn i den kristne tro. Det ville vært helt feil for meg å ta en slik oppgave; jeg ville jo visst at jeg ikke ville kunne fylle den!

Jeg går i kirken når venner/familie gifter seg, i begravelser og andre viktige begivenheter for folk jeg er glad i. Jeg vil ikke bruke kirken til slike begivenheter i mitt eget liv, føler ikke noe behov for det...

Nei, det er ikke vanskelig å forholde seg til å være "ikke-medlem" av statskirka!

Gjest sexysadie
Skrevet

Jeg er agnostiker, d.v.s jeg vet ikke om d finnes noen gud.....

:blunke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...