Gå til innhold

Hva er du?

Hva kaller du deg?  

1. 1. Hva kaller du deg?

• annet
      21
    • Hinduist
      0
    • Buddhist
      0
    • Muslim
      0
    • Paganist
      3
    • Human-etiker
      20
    • Kristen
      21

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken religion tilhører du; hva kaller du deg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"tilhører" statskirken, fordi jeg ikke har "somlet meg til" å melde meg ut.... (vet det er dårlig!)

Men om jeg må kalle meg noe, så blir det vel Human-etiker som er nærmest. Tror på mennesket, og det gode og onde i oss.

Skrevet

Human-etiker.

Tror ikke på noen gud eller no sånt.

Konfirmerte meg borgelig, noe jeg bestemte selv.

Men buddhismen er den religionen som virker mest jordnær og spennende.

Skrevet

Jeg bekjenner meg ikke til noen spesiell tro eller religion.

Men jeg tror at mennesket i seg selv er et religiøst vesen, som har behov for å "lene seg" til noe som er større en dem selv. Så også med meg, men jeg har min egen høyst private tro som ikke knyttet til noen religion.

Jeg tror på menneskene og på mine egne mentale og sjelelige krefter, men også at det finnes udefinerte krefter rundt oss som påvirker oss.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg står i statskirken men er ikke personlig kristen som jeg ville nok kalle meg Human-etiker ja.

Skrevet

Veldig høflig å glemme meg selv... Hehe.

Jeg krysset av for "annet" fordi jeg ikke tilhører noe religion. Meldte meg ut av statskirka når jeg var 17.

Tenker mye på naturen, naturkreftene/årstidene, at mennesket har evnen til å forandre livet sitt ved å forandre måten de tenker på, paranormale fenomener og evner; jeg tror ikke det finnes en fellesnevner for alt dette.

Natur-menneske kanskje. Jeg vet ikke.

Skrevet

Kristen - og det er ikke fordi jeg bare står oppført i Statskirka altså. :lol:

Skrevet

Humanetiker, jeg. Meldte meg ut av statskirka da jeg var 17, og DET var ikke så lett, nei... De var mildt sagt lite villige til å melde meg ut... tror det tok bortimot et år å få fullført prosessen :ler:

Skrevet

Eh.. kaller meg ateist jeg.

Har ingen religion og synes at det er mye vrøvl med human-etikere.

Blir liksom en slags liksom-religion i forbindelse med dåp, konfirmasjon og bryllup!

Gjest Frk. Starya
Skrevet

You can call me Al...

Jeg er utmeldt av statskirka, og nå kaller jeg meg.. Ingenting spesielt. Jeg er nok agnostiker, som heller noe i retning a buddhismen tenker jeg. Førøvrig tror jeg ikke det finnes noe slikt som en "rett" religion. Overhodet. 8)

Skrevet

Blir liksom en slags liksom-religion i forbindelse med dåp, konfirmasjon og bryllup!

Jeg skjønner hva du mener. Men nå er det jo sånn at vi mennesker i alle kulturer, religiøse og ikke religiøse, bestandig har hatt behov for å markere store overganger i livet.

Jeg synes det er flott at Human-etisk forbund jobber for at man skal kunne markere store begivenheter, f.eks ekteskapsinngåelse, UTEN at det er kristent. Jeg vil gjerne ha et vakkert bryllup en gang i tiden, litt mer staselig enn fem minutter på tinghuset, MEN jeg vil ikke velsignes av en prest!

Humanetikere har forresten ikke dåp, men navnefest, og et nytt liv er en stor begivenhet selv for "ikke-religiøse", ikke sant?

Skrevet

Jeg står oppført i statskirken selv om jeg ikke er kristen.

Spiller det noen rolle sånn egenlig? Jeg merker jo ikke noe til det..

Og Norge er liksom et kristent land.(at noen melder seg ut er forresten helt greit det og,har ikke noe imot det jeg)

Mitt navn står der som en av mange bare.

Gjest dr. ian
Skrevet

Jeg er en dorianist :briller:

Kjennetegn:

Nerder (altfor) ofte og lenge

Tror ikke på noe som ikke kan bevises

Æh..ja, det er sikkert flere kjennetegn, men de er unntatt offentlighet

dorian :ler:

Gjest Duchess
Skrevet

Konfirmerte meg av hensyn til min kristne gamle farmor

Meldte meg ut av statskirke-tullet i 2000 tror jeg det var.

Kaller meg ingenting, tror ikke på noe spesielt.

Skrevet
Jeg står oppført i statskirken selv om jeg ikke er kristen.

Spiller det noen rolle sånn egenlig? Jeg merker jo ikke noe til det..

Og Norge er liksom et kristent land.(at noen melder seg ut er forresten helt greit det og,har ikke noe imot det jeg)

Mitt navn står der som en av mange bare.

Vel, jeg skal ikke hoppe etter ikke-kristne som står i statskirk og forlange at de melder seg ut, men jeg forstår nok ikke vitsen. Selv om mange ikke ser det som en stor sak, så synes jeg det rett og slett er unødvendig. Det drar forresten opp prosenten til kirka, så når de strør om seg men store "medlemstall", så skulle jeg gjerne visst hvor mange av disse som er "sovende" medlemmer...

Jeg er innmeldt i Human-etisk forbund, vil heller at de skal få penger for meg enn statskirka. Humanetikken er noe jeg kan stå for, så da ble det dem. :)

Skrevet

Når barn blir døpt blir de automatisk meldt inn i statskirken..

Mange barn blir jo døpt. Skal vi kalle dem sovende medlemmer?

Sannsynligheten er stor for at mange av disse er lite interessert i kirken når de blir eldre.

Jeg konfirmerte meg borgelig, hvorfor ble jeg ikke meldt inn i human.etisk forbund da? (eller ble jeg det..? :oops: )

Kirken bruker ikke penger til bare egen fordel.

Hva bruker human-etisk forbund pengene til? Det har jeg ikke skjønt.

(er det forresten skattepenger vi snakker om??) :oops: igjen...

Skrevet
Når barn blir døpt blir de automatisk meldt inn i statskirken..  

Mange barn blir jo døpt. Skal vi kalle dem sovende medlemmer?  

Ja, selvfølgelig blir de det, hvilket er hvorfor jeg ikke døpte min sønn. Visste du forresten at kirken i enkelte tilfeller har tatt seg friheter og skrevet opp udøpte barn?

"Sovende" medlemmer vil jeg kalle dem som er gamle nok til å forstå hva de tror på, og som er gamle nok til å melde seg ut selv. Jeg har truffet på vannvittig mange som sier at det bare står der fordi de ikke har giddet å melde seg ut, eller bare fordi de er døpt, men ikke "bryr" seg.

For å være ærlig så synes jeg også det er litt respektøst ovenfor kirken, på en måte. Men bare litt. Verre synes jeg det er når foreldre døper ungene og lover å oppdra dem i den kristne tro, uten å ha noen planer overhodet om å gjøre dette. Da står man jo regelrett og lyver til presten...!?

For å bli medlem av human-etisk forbund må man selv ta det bevisste valget og melde seg inn. Derfor kan heller ikke barn under 15 år melde seg inn der.

8)

Skrevet
Jeg konfirmerte meg borgelig, hvorfor ble jeg ikke meldt inn i human.etisk forbund da? (eller ble jeg det..? :oops: )

Kirken bruker ikke penger til bare egen fordel.

Hva bruker human-etisk forbund pengene til? Det har jeg ikke skjønt.

(er det forresten skattepenger vi snakker om??) :oops:  igjen...

Du ble nok ikke meldt inn i Humanetisk forbund selv om du konfirmerte deg borgerlig, det er bare statskirken som driver med "snikinnmelding". Vet du at spedbarn blir automatisk medlem av statskirken hvis foreldrene er det, selv uten at de blir døpt? Statskirken får også "kirkeskatten" for de nordmenn som ikke er medlem av noen livssynsorganisasjon...

Det koster selvfølgelig penger å drive en organisasjon. Humanetisk forbund jobber på ulike måter. Noe av det viktigste arbeidet de driver er arbeidet med å gi folk mulighet til alternative seremonier ved livsoverganger, som navnefest, borgerlig konfirmasjon, borgerlig vielse (kommer mer og mer) og borgerlig gravferd. Fordi jeg ønsker å benytte meg av noen av disse seremoniene ser jeg det som helt naturlig å være medlem og støtte arbeidet med utvikling på området.

Les mer om hva Humanetisk forbund jobber med på http://www.human.no/

Skrevet

En annen ting:

Som Labella sier får kirka penger for de som ikke tilhører et trossamfunn, dvs at kirka får penger for udøpte barn frem til disse evt. blir medlem av et eller annet.. Men, det er mulig å bestemme at denne støtten skal gå til HEF fremfor kirken dersom en ønsker det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...