AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #1 Skrevet 23. april 2022 Når kunne dere legge storesøsken etter å ha fått baby? Her er det vanskelig å time legging fordi babyen kan av og til bruke lang tid på å sovne på kvelden. Eldste lengter sånn etter at jeg kan legge igjen, og det er så kjipt å avvise igjen og igjen. Hvordan har dere andre løst det? Særlig dere med offshore-menn? Og dere andre; når kunne pappaen legge babyen? Anonymkode: e3593...719
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #2 Skrevet 23. april 2022 Jeg gjorde det hele veien jeg. Hvis baby ikke sov tok jeg den med på badet og inn på rommet. Anonymkode: de6c3...c4c 16
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #3 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg gjorde det hele veien jeg. Hvis baby ikke sov tok jeg den med på badet og inn på rommet. Anonymkode: de6c3...c4c Ja, ok, gratulerer. Kan du forklare litt mer utdypende når det åpenbart ikke er mulig for meg? Aldersforskjell etc. Anonymkode: e3593...719
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #4 Skrevet 23. april 2022 Det gjorde jeg da helt fra vi kom hjem fra sykehuset med lillebror. Pappaen reiste på sjøen da minstemann var under 2 uker, og da gjorde jeg jo alt selv uansett. Det går helt fint, trenger ikke lage problemer av slike dagligdagse ting. Anonymkode: 43f30...d6a 8
Gjest Skogen4 Skrevet 23. april 2022 #5 Skrevet 23. april 2022 Fra den dagen vi kom hjem fra sykehuset 😊 om ikke lillebror sov i vugga på stuen når storesøster skulle legge seg ble han med ned og deltok på leggingen ❤️ stas for storesøster og det 😊
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #6 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Når kunne dere legge storesøsken etter å ha fått baby? Her er det vanskelig å time legging fordi babyen kan av og til bruke lang tid på å sovne på kvelden. Eldste lengter sånn etter at jeg kan legge igjen, og det er så kjipt å avvise igjen og igjen. Hvordan har dere andre løst det? Særlig dere med offshore-menn? Og dere andre; når kunne pappaen legge babyen? Anonymkode: e3593...719 La begge søsknene fra jeg kom hjem fra sykehuset. Søsknene var 2 og 4 år da. Tok med meg baby og gjennomførte leggerutinene som vanlig. Anonymkode: f3b61...9d9 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #7 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg gjorde det hele veien jeg. Hvis baby ikke sov tok jeg den med på badet og inn på rommet. Anonymkode: de6c3...c4c Baby skal sove før storesøskenet. Men kan ta en stund og da kan jeg ikke gå inn og avbryte farens legging når jeg er ferdig med første. Skogen4 skrev (Akkurat nå): Fra den dagen vi kom hjem fra sykehuset 😊 om ikke lillebror sov i vugga på stuen når storesøster skulle legge seg ble han med ned og deltok på leggingen ❤️ stas for storesøster og det 😊 Kan dere utdype HVORDAN det har funket? For her er det ikke mulig. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det gjorde jeg da helt fra vi kom hjem fra sykehuset med lillebror. Pappaen reiste på sjøen da minstemann var under 2 uker, og da gjorde jeg jo alt selv uansett. Det går helt fint, trenger ikke lage problemer av slike dagligdagse ting. Anonymkode: 43f30...d6a Lage problemer? Hva i alle dager. Glemte at jeg spurte på hurpeguiden. Stell av babyen starter 17:30, eldste sover dårlig om jeg stapper henne foran iPad, så det er helt uaktuelt. Babyen sovner ikke med eldste i rommet, da en fireåring ikke klarer å være stille lenge nok. Noen ganger bruker babyen lang tid på å sovne og det kolliderer da med legging av eldste. Eldste kan ikke vente til babyen har sovnet da hun blir overtrøtt og sovner ikke før 21 i så fall. Anonymkode: e3593...719 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #8 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, ok, gratulerer. Kan du forklare litt mer utdypende når det åpenbart ikke er mulig for meg? Aldersforskjell etc. Anonymkode: e3593...719 Så hyggelig du svarer da.. Hun tar åpenbart med seg babyen på soverommet til storesøsken, om baby ikke vil sove. Det er mulig å legge to barn, selv om du syns det er umulig nå. Du må tenke løsning, og ikke at ting er umulig. Selvsagt er det sårt for storesøsken å bli avvist hele tiden. Anonymkode: 9ba62...254 15
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #9 Skrevet 23. april 2022 De første månedene la jeg storesøster først, mens babyen var sammen med faren, når han var hjemme. Og hadde med babyen på legging av storesøster når han var på jobb. Jeg ammet babyen for at hun skulle holde seg rolig. Og etter hvert gikk det å amme babyen i søvn mens jeg satt i storesøsters seng og vi hørte på lydbok eller rolig musikk. Men når jeg tenker nærmere etter, så var det perioder hvor det ikke gikk særlig bra i det hele tatt, fordi eldste ble sjalu og syntes det var veldig sårt at jeg ammet lillesøster og at hun var med på leggestunden. Det gikk seg veldig fint til, men jeg syns også det var en kjip periode. Nå er de 2 og 3,5 og jeg legger dem sammen i min seng når mannen er offshore. Og nå funker det fint, men akkurat når det begynte å være en løsning, husker jeg ikke helt. Det var gode og vanskelige perioder hele det første året i hvert fall. Men de tre første månedene til lillesøster var de hardeste for vår del. Anonymkode: aa809...746 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #10 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Baby skal sove før storesøskenet. Men kan ta en stund og da kan jeg ikke gå inn og avbryte farens legging når jeg er ferdig med første. Kan dere utdype HVORDAN det har funket? For her er det ikke mulig. Lage problemer? Hva i alle dager. Glemte at jeg spurte på hurpeguiden. Stell av babyen starter 17:30, eldste sover dårlig om jeg stapper henne foran iPad, så det er helt uaktuelt. Babyen sovner ikke med eldste i rommet, da en fireåring ikke klarer å være stille lenge nok. Noen ganger bruker babyen lang tid på å sovne og det kolliderer da med legging av eldste. Eldste kan ikke vente til babyen har sovnet da hun blir overtrøtt og sovner ikke før 21 i så fall. Anonymkode: e3593...719 Men trenger babyen å sove om dere er på 4-åringens rom? Kan du ikke lage en koselig leggestund for de begge, med litt lesing og syning på sengekanten til 4-åringen. Også går du og legger babyen i egen seng etterpå? Babyen sovner åpenbart ikke med en gang uansett, så hva er problemet med en sånn løsning? Anonymkode: 9ba62...254 16
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #11 Skrevet 23. april 2022 Jeg la alltid storesøsken. Prioriterte dem så godt jeg kunne. Vi har aldri hatt sjalusi. Jeg vet ikke om vi bare var heldige, eller om vi var flinke til å få de to eldste til å føle seg inkludert-vi var ihvertfall utrolig obs på å prioritere dem der det var mulig. Hvis far var hjemme så hadde han babyen. Hvis ikke var babyen med. Noen ganger lå babyen inntil storesøsken. Andre ganger hadde jeg den i vippestol, eller bæresele - alt etter humøret til babyen. Var babyen urolig, så la jeg alle ungene i vår seng, så kunne jeg amme mens jeg leste bok for de to eldste. (Og så bar jeg de eldste til sine senger når de sov) (Våre eldste var 2.5 og 5 da minstemann ble født) Anonymkode: 9f74d...f30 7
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #12 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Baby skal sove før storesøskenet. Men kan ta en stund og da kan jeg ikke gå inn og avbryte farens legging når jeg er ferdig med første. Kan dere utdype HVORDAN det har funket? For her er det ikke mulig. Lage problemer? Hva i alle dager. Glemte at jeg spurte på hurpeguiden. Stell av babyen starter 17:30, eldste sover dårlig om jeg stapper henne foran iPad, så det er helt uaktuelt. Babyen sovner ikke med eldste i rommet, da en fireåring ikke klarer å være stille lenge nok. Noen ganger bruker babyen lang tid på å sovne og det kolliderer da med legging av eldste. Eldste kan ikke vente til babyen har sovnet da hun blir overtrøtt og sovner ikke før 21 i så fall. Anonymkode: e3593...719 Wow piggene ute eller? De fleste finner en måte å løse slike ting på, og hva man gjør og hva som fungerer varierer vel. Dette trenger ikke være problematisk, men du må finne din måte som fungerer for dere. Anonymkode: 43f30...d6a 10
DMS Skrevet 23. april 2022 #13 Skrevet 23. april 2022 Eg også tok berre med baby med inn for å legge eldste, enten vart der amming medan eg snakka med/sang, eller eg hadde ho i vippestol og vipps med foten medan eg las/sang/kosa med eldste. 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #14 Skrevet 23. april 2022 Hvor gammel er baby? Anonymkode: 812e1...ec3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #15 Skrevet 23. april 2022 Hahaaaa jeg gruer meg til det samme. Tydelig at de fleste tar det på strak arm, men jeg er faktisk litt i tenkeboksen angående å få nr.2 i det hele tatt fordi jeg bare ser for meg det kaoset av hyling og grining når mannen er offshore og jeg må legge en småttis og en baby. Du er tøff, Ts! Anonymkode: 1af90...f95 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #16 Skrevet 23. april 2022 Jeg syns det er kjempevanskelig, og har absolutt ikke tatt det på strak arm som tilsynelatende alle andre her har. Jeg har lagt storesøster en håndfull ganger på nå 6 måneder siden babyen kom. Da har jeg hatt med babyen, men det er noe aldeles herk. Da babyen var nyfødt, bar jeg babyen i bæresjal, og det funka helt til han begynte å hyle fordi han ville ha mat. Storesøster er såpass liten at jeg måtte bære henne, selv med baby i sjal. Utrolig klønete. Nå er det sånn at storesøster blir utrolig opptatt av at jeg og babyen er inne på rommet, og bruker lang tid på å sovne, mot vanligvis 5 minutt. Hvis jeg går ut, springer hun ut av senga. Babyen blir veldig urolig når vi ikke følger hans leggerutine. Han er også en som vanligvis sovner fort. Så, å legge storesøster med babyen, eller begge, er skikkelig stress, og tar lang tid. Har ikke noen løsning, men du er ikke alene om å synes at det er vanskelig! Anonymkode: 24f3d...566 3 1
kankankan Skrevet 23. april 2022 #17 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Baby skal sove før storesøskenet. Men kan ta en stund og da kan jeg ikke gå inn og avbryte farens legging når jeg er ferdig med første. Kan dere utdype HVORDAN det har funket? For her er det ikke mulig. Lage problemer? Hva i alle dager. Glemte at jeg spurte på hurpeguiden. Stell av babyen starter 17:30, eldste sover dårlig om jeg stapper henne foran iPad, så det er helt uaktuelt. Babyen sovner ikke med eldste i rommet, da en fireåring ikke klarer å være stille lenge nok. Noen ganger bruker babyen lang tid på å sovne og det kolliderer da med legging av eldste. Eldste kan ikke vente til babyen har sovnet da hun blir overtrøtt og sovner ikke før 21 i så fall. Anonymkode: e3593...719 Jeg skjønner ikke problemet her - hvorfor begynner du å stelle baby klokken halv seks?? Hvor gammel er den? Jeg har en nyfødt på fire uker og en fireåring. Baby er med og legger storebror, jeg ammer eventuelt mens jeg leser og snakker med storebror. Vi sitter alle sammen i storebrors seng. Det tar litt lengre tid med legging fordi storebror er så stolt og oppspilt, men hva gjør vel det. Er bare å puste med magen og være takknemlig over hvor heldig jeg tross alt er som har to nydelige unger. 8
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #18 Skrevet 23. april 2022 Før babyen fikk leggerutiner og sånn så var den bare med på rommet til eldste. Ammet babyen mens jeg leste bok eller hadde henne sovende i babynestet. Hadde et sånt med hank sånn at jeg kunne flytte henne med meg inn og ut av bad og soverom som det passet ☺️ Men denne babyen sov nesten hele tiden og eldste på 2,5 sovna på 10-20 min, så gikk jo fort. Fra babyen var ca 3 mnd hadde begge samme leggetid ca 19. Ga minste en powernap på ettermiddagen ved behov for at hun skulle holde ut. Da la jeg begge barna i dobbeltseng på mitt rom, ammet minste som lå i midten mens jeg leste bok for eldste. Bar eldste over i egen seng etter at de hadde sovna. Når babyen ble enda større, ca 6-7 mnd, og ble lagt i egen seng og sovna uten å ammes, så la jeg eldste i dobbeltsenga og minste i sprinkelseng på samme rom. Sang sanger og leste bok, trøstet minste ved behov. Ble det mye gråt på babyen gikk eldste på eget rom alene og av fri vilje 😅 har også satt på lydbok for eldste mens jeg har lagt minste, da sovner hun gjerne ikke før jeg kommer inn etter at babyen har sovna så blir gjerne litt senere kveld. pappen kan legge babyen, men gjør det på sin måte. Bestikker eldste med is til dessert etter middag dersom hun er ok med å ligge for seg selv og høre på lydbok mens han legger babyen 😆 hun er straks 3,5 år. Anonymkode: 562a5...a01 4 1
Gjest Skogen4 Skrevet 23. april 2022 #19 Skrevet 23. april 2022 Hvor gammel er babyen? Og er det sånn at når du legger babyen ned så må den ammes i søvn? Mine har vært enkle å legge og vi har hatt gode leggerutiner som har kommet omtrent av seg selv fra rundt 3mnd alder, så har ingen erfaringer med ille gråt ved legging og amming i søvn, men om barnet er fornøyd, stelt og mett ser jeg ikke problemet med at d. Eks lille prøver selv å finne roen i sengen sin mens du legger største? 😊
Heln Skrevet 23. april 2022 #20 Skrevet 23. april 2022 Høres ut som at det å legge tar en stund med begge ungene? Mulig å korte ned på rutinene til eldste, så det ikke gjør noe om du må gå fra babyen en liten stund for å legge? Eventuelt legge babyen senere, siden det høres ut som den ikke sovner når «den skal» uansett? Jeg får andremann nå om noen uker og har en mann som jobber mye borte. Jeg vil altså bli nødt til å legge to barn uansett. 2 åringen tar i dag ca 5 minutter å legge, vi følger han bare opp og sier natta. Lesing har vi gjort i forveien, samt kveldsstell osv. Jeg tenker at de 5 minuttene det tar får babyen faktisk bare vente🤷♀️ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå