Gå til innhold

Minstestørrelse på barnerom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere er minstestørrelsen på et barnerom for at det skal være stort nok til at de gidder å leke, ha besøk der, og at det skal vare til de flytter ut. 

vi har en ekstrastue som kan avlaste noe, hvis det er av interesse. 

Anonymkode: 8bdc5...b58

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mitt rom da jeg vokste opp var på ca 8 kvm med en skråvegg og jeg hadde det helt topp der til jeg flyttet for å studere. Vi hadde en kjellerstue i tillegg som ble brukt som ekstra tv-stue.

Mine barn har hvert sitt rom på 9kvm, ingen skråvegger så lettere å møblere. De føles veldig romslige ut nå som barna er i barnehagealder og tror det går fint videre. Det er pass til seng, skap, skrivebord og tv. Vi har ikke kjellerstue, men et ekstra soverom/gjesterom som kan brukes som liten stue ved behov

Anonymkode: ef9aa...157

AnonymBruker
Skrevet

Vår tiåring har soverom på 2.5 x 2.5 m. 

Det er lite. Men det duger med litt gjennomtenkt planløsning. 

Han og kameratene leker svært ofte der inne. Han har halvhøy seng, så de har hele de drøye 6kvm til å leke på. 

Vi har også kjellerstue, og et ekstra (stort) soverom i en annen etasje som han kan få hvis han ønsker når han blir eldre. -Men jeg ser også at det kan funke så lenge han blir boende her hjemme. 

Jeg tror et rom på mindre enn de 6kvm han har hadde blitt alt for lite. Så jeg vil si det er absolutt minstestørrelse for et barnerom. 

Anonymkode: 21c4b...a9e

AnonymBruker
Skrevet

Under 10 kvm blir lite synes jeg. 

Anonymkode: b54c4...87a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes folk her er fornøyd med knøttsmå soverom! Jenta vår hadde rom på 8 kvm før, det var bittelite. Nå har hun 14 (med skråvegg) og god plass. Ville sagt at rommet bør være minst 10 kvm. Men utformingen av rommet og innredningen har også MYE å si. Hvis man f.eks har høy seng med plass til sofa/pult e.l under så får man bedre plass. 

Anonymkode: f2b3d...3e1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke str spiller noen rolle, mer om plasseringen.

jeg hadde store rom men alltid vegg i vegg med stue/måtte gå gjennom stue og kjøkken for å komme dit. Endte med at jeg aldri ville ha med noen hjem fordi det ble lite privatliv, selv om det bare var venninner.

Anonymkode: e287e...71c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har 6,5 kvm til våre jenter på 6 og 8 år. I tillegg har de en TVstue/lekerom rett utenfor rommene sine på cirka 17 kvm. Bare rommene hadde vært for små, men med stua er de mer enn store nok. 

Anonymkode: 95d04...679

AnonymBruker
Skrevet

Er vell 7-8 kvm rommet til vårt barn.. syns det er for lite. Vokste opp med rom på 20 kvm hvor jeg hadde plass til seng, sofa krok, stor pult til pc osv.. ønsker det samme for barnet mitt også. Håper vi har råd til å bygge drømmehuset innen få år.

Anonymkode: 91962...554

AnonymBruker
Skrevet

Minste rommet i huset her er ca 6,3 m2. Derfor flytter vi. Da får begge barna soverom på 12 m2. Minimumskravet mitt var 10 m2 barnerom når vi lette etter hus, for alt under synes jeg funker dårlig. Kun plass til soving og klesskap. 

Barnet gidder aldri ha besøk på rommet, men barnet som har det andre rommet på 12 m2, har både to og tre venninner der inne. 

Anonymkode: a93c9...61a

AnonymBruker
Skrevet

8,5 har våre barn. Det er mer enn nok. Hadde 6,5 og 11 tidligere, det minste ble litt for lite men alt over 8 er bra med gode løsninger. 

Vi isolerte kneloftene og lagde 2 små rom på hver side av det, et til oppbevaring og et til klær. Ca 4 kvm, som da betyr at det blir bedre plass på rommene på 8,5. 

Har også mulighet for tv stue i kjeller, men ikke vært behov for det enda så mannen bruker plassen til egen hobby.

Anonymkode: ee932...f02

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 6kvm i oppveksten, det var alt for lite. Finnes liksom ikke noen gode løsninger for at det skal funke heller. 

Nå har barnet mitt vel 16kvm, det er stort og deilig. Plass til alt vi ønsker av møbler og barnet kan herje der inne. 

Anonymkode: e7617...7a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde 6kvm i oppveksten, det var alt for lite. Finnes liksom ikke noen gode løsninger for at det skal funke heller. 

Nå har barnet mitt vel 16kvm, det er stort og deilig. Plass til alt vi ønsker av møbler og barnet kan herje der inne. 

Jeg er forresten enig med de som sier over 10 kvm. Kanskje 8 er greit, hadde jeg hatt to ekstra kvadrat i oppveksten, så hadde jo rommet føltes luftig og fint. Husker vi så film på skolen fra et fengsel, og det gjorde inntrykk at mitt rom var like stort som en fengselscelle

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde et kott tror det var to meter å gå på ! Men elsket rommet mitt. Hadde også veninner der og vi lekte masse med barbie på rommet mitt. Lagde hus til dem av bøker i sengen. 

Husker at jeg fikk nytt rom i kjelleren som var kjempestort, nesten for stort. Husker jeg var utrygg og redd der.

Mitt barn har nok dobbelt så stort som jeg vokste opp med, men kjempekul tapet og masse leker der og sitter alltid med kompisen i stua. 

Anonymkode: c3151...adb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er noen minstestørrelse (unntatt restriksjoner på hva som er lovlig). Det viktige er at barnet har mulighet til å gå for seg selv. Men om barnet har dette, så kan barnet også dele rom. 

Jeg hadde stort rom, men var alltid med venner i stua. Venninna mi hadde lite rom, men vi var alltid der (eller utendørs). Ikke noe problem.

Anonymkode: d0812...eb9

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn hadde 7 kvm på rommet sitt.. ekstremt lite, så vi har nettopp byttet rom med henne. Hun fikk vårt rom som er 12 kvm. i en alder av 14 
Vi har skvist vår seng inn på det lille rommet hun hadde. 
vi sover jo bare der. 

Anonymkode: 9da77...01b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...