AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #1 Skrevet 23. april 2022 Jeg skjønner at man bør ha fast inntekt og alt på stell altså, men lurer mer på om noen har en ca sum på hva alt et barn trenger koster i mnd? Jeg er 33 år, samboer er 29. Vi vil begge ha barn, men samboer er over gjennomsnittet opptatt av god økonomi og sparing. Han tjener veldig godt i mine øyne, ca 800 K i året. Fast jobb. Jeg har akkurat begynt i ny fast jobb etter å ha vært syk i noen år på AAP. Min jobb blir tidligst en 100% neste år. Jobber nå 70%. Har ikke så god lønn, men heller ikke veldig dårlig. Vi eier hus 50/50 og bidrar med halvparten på mat og div. Så jeg sitter igjen med 0 hver mnd, og han sparer. Greit nok for meg, jeg bor feks finere enn om jeg hadde vært alene og han spanderer ting innimellom. Så det plager meg ikke nevneverdig at vi ikke deler etter %. Jeg bare skjønner ikke helt hvordan det skal gå opp med et barn, mest sannsynlig blir han rausere da, men ifølge han bruker kompisene rundt 20 K i mnd per barn. For meg høres det helt hinsides ut. Det første året er det vel bleier, klær, eventuelle utgifter til lege, morsmelkerstatning om man ikke kan amme, vogn, bilstol osv man trenger? Vet at barnehage koster 3-4000 i mnd, men uansett tror jeg ikke man runder 20 K. Noen som har noe ca budsjett? Det må nemlig inn med teskje her. Han mener altså at vi ikke kan begynne prøvinga før jeg har 100% fast jobb, da får jeg 450 K i lønn, jeg tror det kan ta lang tid og vil begynne så fort som mulig. Slutta på p-pillene 31 desember 2021 så jeg har fått normal syklus. Anonymkode: f3bed...d44
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #2 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner at man bør ha fast inntekt og alt på stell altså, men lurer mer på om noen har en ca sum på hva alt et barn trenger koster i mnd? Jeg er 33 år, samboer er 29. Vi vil begge ha barn, men samboer er over gjennomsnittet opptatt av god økonomi og sparing. Han tjener veldig godt i mine øyne, ca 800 K i året. Fast jobb. Jeg har akkurat begynt i ny fast jobb etter å ha vært syk i noen år på AAP. Min jobb blir tidligst en 100% neste år. Jobber nå 70%. Har ikke så god lønn, men heller ikke veldig dårlig. Vi eier hus 50/50 og bidrar med halvparten på mat og div. Så jeg sitter igjen med 0 hver mnd, og han sparer. Greit nok for meg, jeg bor feks finere enn om jeg hadde vært alene og han spanderer ting innimellom. Så det plager meg ikke nevneverdig at vi ikke deler etter %. Jeg bare skjønner ikke helt hvordan det skal gå opp med et barn, mest sannsynlig blir han rausere da, men ifølge han bruker kompisene rundt 20 K i mnd per barn. For meg høres det helt hinsides ut. Det første året er det vel bleier, klær, eventuelle utgifter til lege, morsmelkerstatning om man ikke kan amme, vogn, bilstol osv man trenger? Vet at barnehage koster 3-4000 i mnd, men uansett tror jeg ikke man runder 20 K. Noen som har noe ca budsjett? Det må nemlig inn med teskje her. Han mener altså at vi ikke kan begynne prøvinga før jeg har 100% fast jobb, da får jeg 450 K i lønn, jeg tror det kan ta lang tid og vil begynne så fort som mulig. Slutta på p-pillene 31 desember 2021 så jeg har fått normal syklus. Anonymkode: f3bed...d44 Kan en ikke bare drite i barnehagen? Fex jobbe 40 % og hellre ha barnet hjemme frem tils skolestart?:) Anonymkode: c9307...080 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #3 Skrevet 23. april 2022 Har man nok kjærlighet å gi barnet så kommer man langt. Anonymkode: 7cdb2...4d3 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #4 Skrevet 23. april 2022 Med hans inntekt, så tror jeg ikke den økonomiske biten er "problemet" deres, men heller hans vilje til å bruke sin inntekt på familie. Forventer han at dere skal fortsette å dele 50/50, eller er han villig til å stå for en større del av utgiftene som følger med barn? Anonymkode: c4da0...ba8 16
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #5 Skrevet 23. april 2022 Det man bestemmer seg for at skal gå det går her er jeg snart ferdig utdannet (i vår), men står uten jobb en så lenge. Her fikk vi brått positiv test med termin i desember. Ikke snakk om at vi tar abort. Om han er innstilt på å ta en større del av utgiftene så burde det gå helt fint. Anonymkode: 4a191...041
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #6 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Med hans inntekt, så tror jeg ikke den økonomiske biten er "problemet" deres, men heller hans vilje til å bruke sin inntekt på familie. Forventer han at dere skal fortsette å dele 50/50, eller er han villig til å stå for en større del av utgiftene som følger med barn? Anonymkode: c4da0...ba8 Vi har egentlig aldri diskutert det spørsmålet, men jeg håper jo det. Han betaler feks ferier nå også siden jeg ikke hadde hatt mulighet til å vært med foruten. Tenker det er fair med 50/50 på bolig og mat - jeg kunne eid mindre og betalt mindre, men nekter å gå i kvinnefella. Tror han blir en veldig raus pappa, han er bare veldig sparsom. Skal feks ikke ha kredittkort, og er nok litt påvirket av foreldre som helt i starten av forholdet vårt trodde jeg «ville ha han for pengene» siden jeg var på AAP. Har motbevist det ganske mange ganger siden, men de fortsetter å mase om vår økonomi og blander seg inn. Uten de hadde det nok aldri vært et spørsmål tror jeg.. Anonymkode: f3bed...d44
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #7 Skrevet 23. april 2022 Med nr 1 hadde vi bare 1 inntekt..og jeg fikk engastødnad...vi hadde eget hus og bil..og vi klarte oss:) Vi kjøpte mye brukt..som vogn etc..klær på tilbud. Vi klarte oss godt,:) Med nr 2 hadde jeg vært vikar 1 år før jeg fikk nr 2...da fikk vi 2 Lønninger...en dermed større lån med tanke på annet hus..ny bil... studie lån etc.. Men vi har alltid klart oss..nå lever vi så og si på mannen min som inntekt med hus,bil, lån, barnehage,katt og 2 barn:) Anonymkode: 95f7f...f44
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #8 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har egentlig aldri diskutert det spørsmålet, men jeg håper jo det. Han betaler feks ferier nå også siden jeg ikke hadde hatt mulighet til å vært med foruten. Tenker det er fair med 50/50 på bolig og mat - jeg kunne eid mindre og betalt mindre, men nekter å gå i kvinnefella. Tror han blir en veldig raus pappa, han er bare veldig sparsom. Skal feks ikke ha kredittkort, og er nok litt påvirket av foreldre som helt i starten av forholdet vårt trodde jeg «ville ha han for pengene» siden jeg var på AAP. Har motbevist det ganske mange ganger siden, men de fortsetter å mase om vår økonomi og blander seg inn. Uten de hadde det nok aldri vært et spørsmål tror jeg.. Anonymkode: f3bed...d44 Det er jo ikke kvinnefella å eie bolig etter % når du åpenbart egentlig ikke har råd til å eie 50%…… Kvinnefella er når dama ikke eier men heller betaler løpende utgifter. Det er helt vanlig å eie bolig etter betalingsevne. Vil du virkelig ha det sånn resten av livet at du sitter igjen med 0 kr og han sparer feks 10 000 per måned??? Du skal leve også. Jeg tror du bør ta deg en prat med rådgiver i banken. Det er jo ikke sånn at alle par tjener likt og eier likt. Det er helt vanlig med forskjellig eierandel. Anonymkode: fa45d...abf 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #9 Skrevet 23. april 2022 Jeg hadde ikke jobb i tide så fikk bare engangsstønad, han tjente ganske godt. Gikk fint, men han er og har alltid vært rausere enn din da. Anonymkode: b364e...6a0
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #10 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vi har egentlig aldri diskutert det spørsmålet, men jeg håper jo det. Han betaler feks ferier nå også siden jeg ikke hadde hatt mulighet til å vært med foruten. Tenker det er fair med 50/50 på bolig og mat - jeg kunne eid mindre og betalt mindre, men nekter å gå i kvinnefella. Tror han blir en veldig raus pappa, han er bare veldig sparsom. Skal feks ikke ha kredittkort, og er nok litt påvirket av foreldre som helt i starten av forholdet vårt trodde jeg «ville ha han for pengene» siden jeg var på AAP. Har motbevist det ganske mange ganger siden, men de fortsetter å mase om vår økonomi og blander seg inn. Uten de hadde det nok aldri vært et spørsmål tror jeg.. Anonymkode: f3bed...d44 Jeg ville først og fremst snakket med han om økonomien og hvordan han ser for seg framtiden med barn. Hvis dere skal fortsette å dele 50/50 og du går i 0,- pr i dag, så sier det seg selv at du må vente til du får høyere stillingsprosent. Anonymkode: c4da0...ba8
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #11 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg hadde ikke jobb i tide så fikk bare engangsstønad, han tjente ganske godt. Gikk fint, men han er og har alltid vært rausere enn din da. Anonymkode: b364e...6a0 Samme situasjon her. Anonymkode: 691d4...d0c
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #12 Skrevet 23. april 2022 Jeg og min mann deler alle utgifter. Han tjener mye bedre enn meg. Det som er igjen etter at alt er betalt deler vi i to, og har da denne summen til å gjøre som vi vil med. Vi har et barn + 1 på vei. Vi tjener litt mindre enn dere, har stort hus, to biler og fin båt. Bor på landet, så ikke så dyrt hus. Jeg eier 50% av alt vi har. Helt felles økonomi altså. Tror dere vil klare dere helt fint, anbefaler dere vår måte å dele pengene på. Anonymkode: b4b7b...2f0
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #13 Skrevet 23. april 2022 Man bør iallefall kunne snakke om det, og planlegge fremtiden sammen. Jeg er på aap, mannen tjener godt. Det er ikke hans penger, det er våre. Vi har felles økonomi selv om jeg tjener veldig lite, fordi vi ser fremtiden sammen. Jeg kan ikke se for meg å få barn med en som syns det er ok at du sitter igjen med 0 kr hver mnd. Anonymkode: 896f8...69a 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #14 Skrevet 23. april 2022 Jeg er alene med baby og har ca 26-27000 netto i mnd som vi klarer oss fint på. Høres helt tullete ut å bruke 20k i mnd på baby men har man det å bruke så klarer man nok fint det. Kjøper en del brukt, noe nytt. Arver. Lager mat fra bunn. Bleier koster ikke så mye. Var arbeidssøker når jeg ble gravid og stresser ikke med det. Plutselig tar det lenger tid å bli gravid enn dere tror alt kan ikke detaljplanlegges. Det er min erfaring. Anonymkode: 9e5a5...094
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #15 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo ikke kvinnefella å eie bolig etter % når du åpenbart egentlig ikke har råd til å eie 50%…… Kvinnefella er når dama ikke eier men heller betaler løpende utgifter. Det er helt vanlig å eie bolig etter betalingsevne. Vil du virkelig ha det sånn resten av livet at du sitter igjen med 0 kr og han sparer feks 10 000 per måned??? Du skal leve også. Jeg tror du bør ta deg en prat med rådgiver i banken. Det er jo ikke sånn at alle par tjener likt og eier likt. Det er helt vanlig med forskjellig eierandel. Anonymkode: fa45d...abf Nå eier jeg mer fordi jeg hadde mer egenkapital, så han har mer lån. Hadde faktisk mer lån alene da jeg eide forrige bolig alene enn det jeg har nå. Så det går helt fint Jeg kunne feks sluttet å fikse negler/gå til frisøren også - da hadde jeg hatt igjen penger, men prioriterer det fordi jeg synes det er verdt det. Så har det absolutt ikke fælt altså, ser det kunne misforstås Anonymkode: f3bed...d44 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #16 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er alene med baby og har ca 26-27000 netto i mnd som vi klarer oss fint på. Høres helt tullete ut å bruke 20k i mnd på baby men har man det å bruke så klarer man nok fint det. Kjøper en del brukt, noe nytt. Arver. Lager mat fra bunn. Bleier koster ikke så mye. Var arbeidssøker når jeg ble gravid og stresser ikke med det. Plutselig tar det lenger tid å bli gravid enn dere tror alt kan ikke detaljplanlegges. Det er min erfaring. Anonymkode: 9e5a5...094 Er det jeg tenker også Anonymkode: f3bed...d44
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #17 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man bør iallefall kunne snakke om det, og planlegge fremtiden sammen. Jeg er på aap, mannen tjener godt. Det er ikke hans penger, det er våre. Vi har felles økonomi selv om jeg tjener veldig lite, fordi vi ser fremtiden sammen. Jeg kan ikke se for meg å få barn med en som syns det er ok at du sitter igjen med 0 kr hver mnd. Anonymkode: 896f8...69a For min del må vi ikke ha totalt felles økonomi, han jobber mer enn meg og fortjener pengene sine på en måte, men håper selvsagt han blir raus med et evt fremtidig barn. Også sier du jo noe ang det å se for seg fremtiden sammen, mulig jeg ser lenger frem enn han, han er en som lever veldig i nuet 😅 Men tror nok det vil gå seg til, jeg kunne droppa mye av «dritten» jeg kjøper å hatt igjen penger jeg å 🙈 Anonymkode: f3bed...d44
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #18 Skrevet 23. april 2022 Vår inntekt var ikke i nærheten av den inntekten du og din samboer har da vi fikk barn, men vi klarte oss fint likevel. Folk flest får jo egentlig ikke veldig god økonomi før de er (nesten) for gamle til å få barn, så jeg vil si at det høres ut som dere sitter godt i det Anonymkode: e036e...f42
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #19 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg og min mann deler alle utgifter. Han tjener mye bedre enn meg. Det som er igjen etter at alt er betalt deler vi i to, og har da denne summen til å gjøre som vi vil med. Vi har et barn + 1 på vei. Vi tjener litt mindre enn dere, har stort hus, to biler og fin båt. Bor på landet, så ikke så dyrt hus. Jeg eier 50% av alt vi har. Helt felles økonomi altså. Tror dere vil klare dere helt fint, anbefaler dere vår måte å dele pengene på. Anonymkode: b4b7b...2f0 Skjønner hva du mener, men hadde nok fått dårlig samvittighet av å bruke pengene «hans» 😅 Greit nok om det er noe til huset, møbler osv, men ikke til rent forbruk. Vi eier 50% av alt vi å, men mulig en løsning kan være at han bare setter mer over til felleskontoen hver mnd enn meg. At vi deler etter % når det kommer til barn feks. Har til og med samboerkontrakt hvor det står at alle utgifter knyttet til fremtidig svangerskap skal deles 50/50. Anonymkode: f3bed...d44
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #20 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vår inntekt var ikke i nærheten av den inntekten du og din samboer har da vi fikk barn, men vi klarte oss fint likevel. Folk flest får jo egentlig ikke veldig god økonomi før de er (nesten) for gamle til å få barn, så jeg vil si at det høres ut som dere sitter godt i det Anonymkode: e036e...f42 Synes vi greier oss fint jeg å, vet ikke hva han er bekymret for. Men han mener det må være «riktig tidspunkt» for å få barn, noe jeg sier at det aldri vil bli 😅 Har forresten vært sammen i 5 år. Anonymkode: f3bed...d44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå