Gå til innhold

Hvor dårlig forbrenning har jeg egentlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kvinne 43 år, 165 og 70 kg. 

Prøver å gå ned 5 kg. Opplever jeg må spise svært lite for å gå ned. Jeg er i full jobb i bhg, mann, barn, jogger flere dager i uken og god søvn. Skulle tro jeg burde gå ned på 1500 kcal pr dag...men nei. Jeg går derimot fort opp i vekt om jeg spiser særlig mer. Jeg må jo ha en ekstremt lav forbrenning? Har brukt Tolvon mot depresjon i flere år, men det er en stund siden nå. Noen som opplever det samme?

Anonymkode: 097b7...380

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

drikker du alkohol? 

Anonymkode: 757a5...ecb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

drikker du alkohol? 

Anonymkode: 757a5...ecb

Nei, drikker kanskje 2 glass vin i året...røyker ikke...fine blodprøver🤔

Skrevet

Har du vært hos legen og sjekket eller utelukket stoffskifte sykdom eller hormon ubalanse ? Personer med lavt stoffskifte kan ha problemer med å gå ned i vekt. 

Skrevet

Etter vekttap vil kroppen forsøke gå opp til tidligere kroppsvekt. Derfor går man mye lettere opp en ned 😛

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser du om dagen? 

Anonymkode: c8e5c...2e3

AnonymBruker
Skrevet

Spiser du ofte?

Anonymkode: 0bbe1...ff4

AnonymBruker
Skrevet

Nå veier du ikke så veldig mye da, kanskje du må spise mindre? Har du veid mer før? Har gått ned fra 90 til 85 og må ligge på 1400 for å gå ned.

Anonymkode: 0dc33...bd7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Stlm skrev (4 minutter siden):

Har du vært hos legen og sjekket eller utelukket stoffskifte sykdom eller hormon ubalanse ? Personer med lavt stoffskifte kan ha problemer med å gå ned i vekt. 

Hun har skrevet at blodprøvene er fine. I tillegg er vektoppgang en av de mer beskjedne symptomene med lavt stoffskifte. Man kjenner man er sjuk for å si det sånn. 

Anonymkode: b5396...a1c

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Teller du kalorier? Mange får seg en overraskelse da. Sunn mat betyr ikke nødvendigvis kalorifattig. 

Anonymkode: 66974...6a5

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser du i løpet av dagen? Er du sikker på at du spiser 1500 kcal? 

Anonymkode: c8e5c...2e3

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Et eksempel på hva jeg spiser:

Frokost: smootie med jordbær, havremelk, 1 banan, bringebær, chiafrø, havre, blåbær, 2 scoop proteinpulver. 

Lunsj: cridspy salat med kylling, en halv avocado, mango, agurk, tomat, 4-5 fetaost biter

Mellom: yoghurt uten sukker

Middag: laks med agurksalat, kokte gulrøtter, en potet, dært med lettrømme

Kvelds: Shake eller knekkebrød med magerost og agurk

Drikker minst 2, 5 liter vann 

Har ingen sykdommer/lavt stoffskifte

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nå veier du ikke så veldig mye da, kanskje du må spise mindre? Har du veid mer før? Har gått ned fra 90 til 85 og må ligge på 1400 for å gå ned.

Anonymkode: 0dc33...bd7

Nei, dette er det meste jeg har veid noen gang. Lå på 62 i mange år også har jeg gått opp litt etter litt jo eldre jeg har blitt😫

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er 1500 du ligger på, så må du enten ned i kalorier eller opp i aktivitet.

Det at ei vanlig dame trenger hele 2000 kalorier, er bare tull.

Vi trenger mindre mat enn vi tror.

Anonymkode: 2dc60...637

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Muskelmassen blir vel litt mindre med alderen, og derav forbrenningen. Kan det hjelpe på å trene litt styrke av og til? Ellers veier jo de fleste litt mer når de er 40 enn når de er 20, men du må jo finne ut hva du kan leve med 🥰

Anonymkode: ba5df...5da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Frokost: smootie med jordbær, havremelk, 1 banan, bringebær, chiafrø, havre, blåbær, 2 scoop proteinpulver. 

Lunsj: cridspy salat med kylling, en halv avocado, mango, agurk, tomat, 4-5 fetaost biter

Oi, det der er mange måltider. Har du prøvd å kutte ned på antallet og heller spise skikkelig når du spiser?

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Oi, det der er mange måltider. Har du prøvd å kutte ned på antallet og heller spise skikkelig når du spiser?

5 måltider er mange? Hvis en skal holde forbrenninga i gang er det anbefalt å spise små og hyppige måltider.

Anonymkode: beaee...416

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

5 måltider er mange? Hvis en skal holde forbrenninga i gang er det anbefalt å spise små og hyppige måltider.

Anonymkode: beaee...416

Det er en myte :) 5 måltider om dagen er selvfølgelig ok hvis det funker for en, men det er åpenbart et eller annet som ikke funker for Ts og da er måltidsantall og -timing en enkel ting å eksperimentere med.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er ikke 1500 kalorier, det er nok mer. Men sunn mat er det. Jeg ligger på 1800 kalorier, men spiser mindre enn dette. 

Tren styrketrening, jo mer muskler, jo høyere forbrenning, jo bedre utbytte har du av joggingen også. 

Kjøp gjerne en treningsklokke, så vet du ca hvor mye du forbrenner. 

Anonymkode: 0319f...6a5

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Måltidene jeg spiser er jo veldig små porsjoner da, det blir vanskelig å trene uten. Jeg kan fort komme opp i 20.000 skritt på en dag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...