Gå til innhold

Legge inn bud på ny bolig uten finansieringsbevis?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri solgt et hus før og trenger litt innføring i hvordan dette fungerer 😅 Saken er at jeg eier leilighet, men har sett løst etter enebolig i noen år, til meg og barna. Har kommet over et veldig lovende hus jeg skal på visning på allerede på tirsdag 😁 mtp prisen det ligger ute for forventer jeg budrunde og salg allerede på onsdag, som da vil si at jeg ikke rekker innom banken og søkt om nytt lån og finansieringsbevis før det pga jobb på mandag. Er det noe problem? Jeg har jo et lån nå, vet hvor mye tilsvarende boliger i gata går for, og jeg har satt meg et tak på evt bud på huset (taket nå er det samme som lånet jeg kunne ha fått for 4 år siden. Valgte å kjøpe for 1 mill lavere enn innvilget). 

Så spørsmålet er egentlig om det er "trygt" å legge inn bud uten finansieringsbevis? Og er det i det hele tatt mulig? Megler ringer vel kanskje banken for å sjekke at alt er på stell? 

Har prøvd å Google, og lest litt om mellomfinansiering, men blir ikke kjempeklok. Kjøper ikke hus på impuls altså, men annonsen kom litt brått på meg rett før helgen. 

Anonymkode: 73ec9...94f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

nei, ingen proffe godtar bud uten finansiertingsbevis. Mulig det kan fungere ved privatsalg.

Anonymkode: f652f...79d

• Liker 7
Skrevet

Ring banken din på mandag og hør. Sist gang vi trengte finansieringsbevis trengte vi ikke møte fysisk. 

• Liker 2
Skrevet

Du må legge inn bud med forbehold om finansiering. Kan du ikke ringe banken mandag? De er vant til å snu seg raskt i sånne situasjoner. Ingen vil gi deg tilslaget hvis du ikke kan finansiere huset. 

• Liker 9
Skrevet

Kan du ikke bare søke om finansieringsbevis i nettbanken? 

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger da ikke å dra fysisk innom en bank. Du ringer de! Og flere banker om den første sier nei til mellomfinansiering. Der er mange å velge mellom.

Anonymkode: a3d7c...776

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle oppegående meglere sjekker om du har finansiering på plass før budet formidles til selger. Og hvis du forventer at huset blir solgt rett etter visning vil nok aldri selger godta bud med forbehold om finansiering, det er for stor risiko for selger. Du får legge inn en søknad om mellomfinansiering med en gang, alle banker har mulighet for å gjøre det på nett. 

Anonymkode: 055ad...932

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis budrunde er på mandag, så rekker du å få finansieringsbevis dersom du kontakter banken mandag. Legg inn søknad på finansieringbevis nå med en gang og ring banken tidlig på mandag. Du må si at budrunden er på onsdag, sånn at de kan lage en hastesak på deg. Har gjort dette flere ganger hos DNB. 

Anonymkode: 9e7df...400

• Liker 4
Skrevet

ingen problem å by med forbehold om finansiering. men det er selvfølgelig ikke slik at selger må godta det. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Gå i nettbanken og søk om finansieringsbevis i dag. Dersom du får mulighet til å legge inn tekst så skriv at det haster. 

Du får ikke reservert boligen uten finansieringsbevis. Det eneste du trenger er egentlig et telefonnr til en kontaktperson i banken som svarer når selgers representant ringer.

AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier,du søker i nettbanken. For din egen del er det viktig å vite at du faktisk har finansiering i orden og ikke binder deg opp til noe du ikke har råd til. Så finansieringsbeviset er ikke bare for selger sin del,men like mye for din egen del.

Anonymkode: f0e00...5a3

AnonymBruker
Skrevet
Bitten68 skrev (1 time siden):

Kan du ikke bare søke om finansieringsbevis i nettbanken? 

Har begynt prosessen, men må ha verdivurdering av leiligheten fra megler før søknaden blir behandlet. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har begynt prosessen, men må ha verdivurdering av leiligheten fra megler før søknaden blir behandlet. 

TS

Du må ringe banken på mandag. 
Du kan selvsagt legge inn bud med forbehold om finansiering, men disse vil ofte bli avvist av selger. 

Anonymkode: 1211c...ba2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

TS

Det var kø før påske for å få tilstandsrapport, vet ikke hvor du bor, men det var sånn her i Oslo, par ukers ventetid. Megler kan gi verdivurdering, men tror de også krever tilstandsrapport etter de nye reglene. 

Anonymkode: 6e7bc...bcc

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

TS

Det hjelper banken deg med mandag morgen. 

AnonymBruker
Skrevet

Da ringer jeg banken first thing mandag morgen 🤞🏻 supert hvis jeg slipper oppmøte. Ender sikkert med at bildene juger og nabolaget er dritt siden jeg stresser så fælt med det i dag 😂

TS 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da ringer jeg banken first thing mandag morgen 🤞🏻 supert hvis jeg slipper oppmøte. Ender sikkert med at bildene juger og nabolaget er dritt siden jeg stresser så fælt med det i dag 😂

TS 

Lykke til!

Jeg har kun fikset dette uten oppmøte i banken, så tipper det går strålende for deg også. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Som alle skriver. Søk i mettbanken nå og ring på mandag og fortell at det haster. Alle banker har tilgang til Eiendomsverdi som er et system som gir et prisestimat på boligen du skal selge, og vil nok kunne legge denne til grunn foreløpig.

Men de fleste banker trekker fra 10% av estimert verdi på boligen du skal selge hvis du kjøper før du selger, så det spiser opp en del av egenkapitalen din i boligen, til info.

Anonymkode: 576a0...231

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da ringer du eiendomsmegler og banken på mandag. Eiendomsmegler bør kunne kaste seg rundt og titte på boligen på mandag, og hvis du sier det haster bør verdivurderingen kunne være klar på tirsdag også fullfører du prosessen med banken da. 

Ingen selgere gidder å akseptere bud med forbehold om finansiering da de er null verdt.

Anonymkode: ea888...b0c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS

Banken har system for å sjekke verdi basert på tilsvarende boliger i markedet. Om du likevel er så innafor som du sier så er ikke det et problem.  Ring banken på mandag. 

Anonymkode: 2e11d...576

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...