Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen av dere som tar seg ett glass vin når dere er gravid? Har aldri gjort det selv å kommer aldri til å gjøre det, men lurer på hva dere tenker ang alkohol å graviditet?

Anonymkode: 64ca9...92e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

NEI! 

Anonymkode: 31443...ff6

• Liker 3
Skrevet

Jeg er veldig glad i øl og vin, men må innrømme at jeg er mer glad i mitt ufødte barn. Så venter noen mnd.. 

• Liker 9
Skrevet

Og det har du ikke fått svar på av de andre hundrevis av trådene her inne med samme tema?

Hvorfor lurer du egentlig? Du vet jo at 98% holder seg unna alkohol, med god grunn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Drikker ikke alkohol etter jeg fant ut av det, til tross for at jeg elsker en god øl eller vin. Har gått litt amok i alkoholfri-hylla isteden 😊 Idag drikker jeg Vinosse Sparkling Rosé i sola. 

Anonymkode: 80167...b0d

• Liker 2
Skrevet
got2go skrev (2 minutter siden):

Og det har du ikke fått svar på av de andre hundrevis av trådene her inne med samme tema?

Hvorfor lurer du egentlig? Du vet jo at 98% holder seg unna alkohol, med god grunn.

Lurer fordi at jeg nettopp leste en artikkel hvor det var overraskende hvor mange det var som drakk alkohol under svangerskapet. Ble selv ganske overrasket når jeg leste det:O

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en del venninner som gjerne har tatt seg et glass helt i slutten av svangerskapet. Født friske barn alle sammen

Anonymkode: 9a76f...1d0

• Liker 2
Skrevet
Anonym21345 skrev (3 minutter siden):

Lurer fordi at jeg nettopp leste en artikkel hvor det var overraskende hvor mange det var som drakk alkohol under svangerskapet. Ble selv ganske overrasket når jeg leste det:O

Javel, men de om det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har en del venninner som gjerne har tatt seg et glass helt i slutten av svangerskapet. Født friske barn alle sammen

Anonymkode: 9a76f...1d0

Du vet ikke om barna ble påvirket av det eller ikke! Utrolig mange med FAS som går under radaren.

Anonymkode: 5b408...8c3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du vet ikke om barna ble påvirket av det eller ikke! Utrolig mange med FAS som går under radaren.

Har FAS på nært hold, skulle vært straff for å drikke i svangerskapet.

Anonymkode: 6f238...1c2

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og om de ikke får FAS er det høyere risiko for både leukemi og ADHD hos barn hvor mor har drukket i svangerskapet. 

Anonymkode: cc864...efa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Et helt alkoholfritt, røykfritt – eller rakfiskfritt – svangerskap handler om optimalisering. Sjansene er nok mikroskopiske for at et glass vin i ny å ne vil ha konsekvenser for barnet. Tror det handler mye om den norske drikkekulturen – at man ikke kan ta seg bare ett glass vin eller én øl én gang i måneden, men at de fleste fortsatt drikker for rusens skyld, og at det dermed gjerne blir både to og tre glass når man først begynner. Dermed blir et klart og fornuftig råd fra legene å kutte alkohol fullstendig. Det er enkelt å forholde seg til. Det er jo tross alt ingen grunn til å ta noen sjanser.

Anonymkode: e916f...c83

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Et helt alkoholfritt, røykfritt – eller rakfiskfritt – svangerskap handler om optimalisering. Sjansene er nok mikroskopiske for at et glass vin i ny å ne vil ha konsekvenser for barnet. Tror det handler mye om den norske drikkekulturen – at man ikke kan ta seg bare ett glass vin eller én øl én gang i måneden, men at de fleste fortsatt drikker for rusens skyld, og at det dermed gjerne blir både to og tre glass når man først begynner. Dermed blir et klart og fornuftig råd fra legene å kutte alkohol fullstendig. Det er enkelt å forholde seg til. Det er jo tross alt ingen grunn til å ta noen sjanser.

Er det ikke slik at alkohol er mer skadelig for foster enn heroin? Hvis du drikker bare én enhet og er beruset i 2-3 timer, så vil fosteret være beruset i 2-3 dager. Hadde ikke tatt lett på det. Lyser uvitenhet av innlegget ditt. 

Anonymkode: 395b8...f56

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet tett på med barn med FAS (føderalt alkohol syndrom)

Noen får et veldig karakteristisk utseende , imens andre som er moderat skadet har konsentrasjonsproblemer osv..

Hvorfor ta sjansen?

Anonymkode: 15a2d...b88

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk som drikker under svangerskapet fortjener å få barnevernet på døra 

Anonymkode: 3dadf...75d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker vin, men har null problemer med å holde meg unna under graviditeten. En graviditet er en veldig kort del av livet og jeg tar ingen sjanser. 

Anonymkode: d2878...566

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det ikke slik at alkohol er mer skadelig for foster enn heroin? Hvis du drikker bare én enhet og er beruset i 2-3 timer, så vil fosteret være beruset i 2-3 dager. Hadde ikke tatt lett på det. Lyser uvitenhet av innlegget ditt. 

Mest på grunn av at du påpeker at det lyser uvitenhet av det andre innlegget.. har du noe dokumentasjon på dette? For det har jeg aldri hørt før

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Drakk frem til uke 16. Men dette var jo kun fordi jeg ikke visste jeg var gravid. (Gikk på ppiller)

Jeg var student på denne tida, og dette semesteret hadde jeg ironisk nok kun emner i toksikologi. 

Fant ut at jeg var gravid ei uke før eksamen. Så det var ganske spesielt å sitte å ha muntlige eksamener om bl.a.  alkoholpåførte fosterskader..

Kan tro pulsen var høy ut svangerskapet.

Heldigvis gikk det helt fint. Guttungen var frisk. (og er fremdeles frisk nå som 18åring)

Men etter dette begynte jeg å ta relativt hyppige graviditetstester. Jeg følte jeg hadde brukt opp flaksen min rett og slett. 

Barn nr 2 fikk forresten adhd. Og jeg er sjeleglad for at jeg ikke føler på skyldfølelse for dette! (Hadde barn nr 1 hatt samme diagnose, så ville jeg for alltid følt at det var min feil! Og det hadde ikke vært enkelt å leve med)

Anonymkode: adbf9...2cc

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er det ikke slik at alkohol er mer skadelig for foster enn heroin? Hvis du drikker bare én enhet og er beruset i 2-3 timer, så vil fosteret være beruset i 2-3 dager. Hadde ikke tatt lett på det. Lyser uvitenhet av innlegget ditt

Jo takk, det samme!

Som jeg sier, ingen grunn til å ta noen sjanser.

• Liker 2
Gjest Sirisiri10
Skrevet

Tenker at hvis man skal ta seg et glass i ny og ne, hvorfor ikke bare vente med det til barnet er født? Eller drikke alkoholfritt? Er man ikke avhengig så er det vel ikke akkurat vanskelig å frastå? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...