AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #1 Skrevet 23. april 2022 Jeg har en jobb der jeg tjener ca 800.000 i full stilling. Imidlertid synes jeg det er mye ved jobben som er stress og hadde ikke valgt dette yrket hvis jeg skulle valgt på nytt. Jobben er så stress at jeg bokstavelig talt blir syk. Aller helst vil jeg omskolere meg, men det har jeg ikke råd til. Jeg søker derfor andre jobber, men må da regne med å gå ned i lønn 200.000-300.000. For de pengene kan jeg redusere stillingen jeg allerede har ganske kraftig. Hvis du skulle velge mellom å skifte yrke og gå ned i lønn eller å bli i jobben og ev kunne jobbe mye mindre, hva hadde du valgt? Og hvorfor? Anonymkode: 09a7a...c53 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #2 Skrevet 23. april 2022 Jeg hadde valgt å jobbe mindre (med forbehold om at jobben ble opplevd som overkommelig i redusert stilling). En vanlig felle når man går ned i stilling er at arbeidsoppgavene i praksis er de samme, slik at det blir like mye jobb, men lavere lønn. Vær obs på det! Anonymkode: f36fe...98a 6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #3 Skrevet 23. april 2022 Det kommer jo helt an på hva du vil. Om du liker jobben du har eller om det er noe annet du vil gjøre. Jobbhverdagen blir jo mye bedre om du gjør noe du liker. Jeg ville prøvd å se bort ifra pengene mens du tenker på hva du vil, så kan du heller ta det i betraktning når du tar en beslutning. Anonymkode: a7338...2bb 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #4 Skrevet 23. april 2022 Når du sier at du ikke ville valgt yrket ditt igjen regner jeg med det er flere ting enn bare stress som er bakgrunnen for det? Kan du bruke yrkeserfaringen din inn i noe annet? Med lønnen du har ser jeg for meg at du har høyere (god) utdanning som andre yrkesgrupper kanskje kan se nytten av? Jeg ville først og fremst sonder terrenget, sjekket hva bakgrunnen din kan brukes til andre steder. Har du vurdert hvorvidt du ønsker å stå i yrket ditt "resten av livet" selv om du går inn i lavere stilling? Husk å sjekke opp pensjonsopptjening i lavere stillingsprosent "resten av livet" også. Man kan leve greit med en årslønn på 600K, så jeg tenker det handler mer om hvor mye du orker av yrket ditt i årene fremover. Jeg er kjapp å skifte beite om jeg ikke trives, da jeg drepes av mistrivsel. Så for meg hadde valget vært enkelt. Men jeg har ikke en livsførsel hvor jeg behøver så høy lønn heller. Trivsel over lønn for min del. Anonymkode: d9485...e29
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #5 Skrevet 23. april 2022 Jeg står i samme dilemma. Jeg har ikke helse til å jobbe 100% i det yrket jeg står i nå men kan jobbe redusert i stedet for å finne en annen jobb med lavere lønn og jobbe 100%. Verst tenkelige utfall er å bytte til en 100% stilling med lavere lønn hvis ma. Der også ser at man ikke har helse til 100%. Det er digg med fridager hvis man jobber redusert men de dagene man er på jobb kan jo ødelegge totalen hvis man ikke trives eller hvis jobben er totalt utmattende. Anonymkode: 95409...dc7
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #6 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har du vurdert hvorvidt du ønsker å stå i yrket ditt "resten av livet" selv om du går inn i lavere stilling? Jeg ønsker nok ikke å stå i denne jobben resten av livet, nei. Jeg valgte den fordi jeg trengte en trygg jobb med god lønn, ikke fordi jeg likte selve jobben. Imidlertid kan jeg sikkert lettere holde ut om jeg reduserer arbeidstiden - om ikke det blir at jeg jobber like mye til mindre lønn… Det er mange ting i jobben jeg ikke liker. Ikke fleksitid, kan ikke selv bestemme ferier, dårlig/svak ledelse, uklare rammer, manglende tilgang på nødvendig materiale for å utføre jobben, mye konflikter og potensielt også farlige situasjoner (rus, trusler, vold). Jeg kan bruke utdanningen min til andre ting, men må da regne med lavere lønn. Anonymkode: 09a7a...c53
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #7 Skrevet 23. april 2022 Vil redusering av stilling gå gjennom da? Og betyr det tilsvarende reduksjon av oppgaver? Utfordringen i min jobb som akademiker var at ting ikke var timebasert og målbart. Om jeg reduserte eller var sykemeldt bare ventet alt på meg uansett. Er man lærer eller sykepleier osv kan man derimot kutte et konkret antall timer. Anonymkode: 82a28...94b
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #8 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Om du liker jobben du har eller om det er noe annet du vil gjøre. Nei, jeg liker ikke jobben min noe særlig, jeg holder den ut. Jeg ønsker å jobbe med noe helt annet, men da må jeg omskolere meg - som jeg ikke har råd til. Anonymkode: 09a7a...c53
Majer Skrevet 23. april 2022 #9 Skrevet 23. april 2022 Jeg ville skaffet meg annen kompetanse og jobbet deltid med en ting og som selvstendig i det andre. Det er meg da og det kommer vel an på hvilket yrke man har.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #10 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vil redusering av stilling gå gjennom da? Og betyr det tilsvarende reduksjon av oppgaver? Ja, jeg har en sykdom som gjør at jeg har krav på redusert arbeidstid om jeg ber om det. Har bekreftelse fra spesialist. Anonymkode: 09a7a...c53
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #11 Skrevet 23. april 2022 Majer skrev (2 minutter siden): Jeg ville skaffet meg annen kompetanse og jobbet deltid med en ting og som selvstendig i det andre. Det er meg da og det kommer vel an på hvilket yrke man har. Ja, men denne kompetansen jeg ønsker meg finnes kun som heltidsutdanning over to år… Anonymkode: 09a7a...c53
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #12 Skrevet 23. april 2022 Tjener 800.000 og ikke råd til å omskolere deg? 🤔 Hvis du går ned i stillingsprosent (si til 75%) og du skulle bli ufør så får du bare 75% uføretrygd. Anonymkode: ebc93...692 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #13 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tjener 800.000 og ikke råd til å omskolere deg? 🤔 Hvis du går ned i stillingsprosent (si til 75%) og du skulle bli ufør så får du bare 75% uføretrygd. Anonymkode: ebc93...692 Ja, jeg er aleneforsørger til to ungdommer. Det er gjennomsnittet av de siste tre årene som teller mot uføretrygd og i tillegg maks 6G (som er noe over 600.000), så kan ikke se at det har så mye å si? Anonymkode: 09a7a...c53
Falkefugl Skrevet 23. april 2022 #14 Skrevet 23. april 2022 Jeg tror jeg ville gått ned i stilling der jeg var no, det er hvertfall min første tanke. Med en så god lønn så kan du som du sier redusere stilling og fortsatt tjene greit, samt at du kan muligens øke igjen i fremtiden hvis du vil når ting er enklere. Hvis du bytter til en 100% med lavere lønn så har du ikke like mye å gå på oppover og det er ikke sikkert det er så lett å bare finne en godt betalt jobb senere igjen. Men det er såklart vanskelig å si bastant når jeg ikke vet hva du jobber med.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #15 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ja, jeg har en sykdom som gjør at jeg har krav på redusert arbeidstid om jeg ber om det. Har bekreftelse fra spesialist. Anonymkode: 09a7a...c53 Men da bør du jo bli sykemeldt og videre gå over på aap og ufør tilsvarende hva din sykdom tilsvarer. Ikke gå ned i stilling. Vi har trossalt et system for det å være for syk til å jobbe fulltid. Anonymkode: 23813...4a0
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #16 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men da bør du jo bli sykemeldt og videre gå over på aap og ufør tilsvarende hva din sykdom tilsvarer. Ikke gå ned i stilling. Vi har trossalt et system for det å være for syk til å jobbe fulltid. Anonymkode: 23813...4a0 Det vil jo ikke lønne seg økonomisk. Anonymkode: 09a7a...c53
Serafina. Skrevet 23. april 2022 #17 Skrevet 23. april 2022 Hvis du bare holder ut jobben din ville jeg nok søkt meg en ny jobb som ville gitt meg mer, hvis jeg var i dine sko. Men du sier du har krav på redusert arbeidstid. Hva med en sykemeldingsgrad? Se på hva jobben dekker: full lønn ved sykemelding eller bare opp til 6G, andre forsikringsordninger som vil være gunstige hvis du ender med aap/en uføregrad? Vei dette opp mot eventuell økt trivsel ved å bytte arbeidsplass og lavere lønn.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #18 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det vil jo ikke lønne seg økonomisk. Anonymkode: 09a7a...c53 Det vil jo lønne seg økonomisk å få kompensasjon for de prosent ts må redusere for å stå i jobben. Men det kan vel hende nav vil at ts skal prøve en annen jobb isåfall. Anonymkode: 95409...dc7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #19 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det vil jo lønne seg økonomisk å få kompensasjon for de prosent ts må redusere for å stå i jobben. Men det kan vel hende nav vil at ts skal prøve en annen jobb isåfall. Anonymkode: 95409...dc7 Forklar meg gjerne regnestykket i så fall. Hvis jeg går over på Aap må jeg være minst 50% sykemeldt, da får jeg halve lønna + halvparten av 66% av 6G, minus skatt, pluss en liten utbetaling fra statens pensjonskasse. Hvis jeg reduserer stillingen min med med feks 30% vil jeg beholde 70% av min lønn minus skatt. I tillegg vil jeg selvsagt kunne få uførepensjon fra statens pensjonskasse for de 30% jeg er syk. Anonymkode: 09a7a...c53
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #20 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Forklar meg gjerne regnestykket i så fall. Hvis jeg går over på Aap må jeg være minst 50% sykemeldt, da får jeg halve lønna + halvparten av 66% av 6G, minus skatt, pluss en liten utbetaling fra statens pensjonskasse. Hvis jeg reduserer stillingen min med med feks 30% vil jeg beholde 70% av min lønn minus skatt. I tillegg vil jeg selvsagt kunne få uførepensjon fra statens pensjonskasse for de 30% jeg er syk. Anonymkode: 09a7a...c53 Det blir umulig uten å vite nøyaktig hva du kan tjene 100% i en annen jobb. Vet ikke om spørsmålet er relevant egentlig, nav vil nok forvente at du skal prøve en annen stilling i 100%? Anonymkode: 95409...dc7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå