Gå til innhold

Helt utrent - hvor begynne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er i begynnelsen av trettiårene og har alltid vært i veldig dårlig form, har aldri trent. Nå har jeg faktisk endelig klart å gå ned en del i vekt (kosthold), og ønsker å komme i bedre form. Hvilken type trening er det lurt å begynne med? Er som sagt i veldig dårlig form.. Har ikke kondisjon, styrke eller fleksibilitet. Har en del vondt i korsrygg.. Jeg veit liksom ikke helt hvilke treningstyper som dekker det meste, noen tips?

Anonymkode: 53b34...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første bud er å kjøpe seg noen kvalitetsjoggesko, som du kan bruke til å gå tur med. Gå turer klarer de fleste. Start med det. Jo fortere du går, jo mer kalorier forbrenner du. Jeg leste en plass at en dags skritt bør være 10 000 skritt, det er sunt. Da har man ved gåing forbrent en plass mellom 300 og 400 kcal. Flere om man går så fort at man blir svett, eller går med tung ryggsekk eller noe slikt.

Det er ikke rette stedet å spare på kronene når du skal kjøpe deg gode sko å gå tur i. Legg noen kroner i skikkelige kvalitetssko med god støtte og demping!

Å gå tur er gratis (utenom skoene) og kan gjøres når som helst det måtte passe deg, hver dag. Tungt i starten, men etter hvert vil du bli vant til det og begynne og se frem til de daglige turene i frisk luft, kanskje med god musikk eller en lydbok på ørene.

En vakker dag har du kanskje blitt i så god form av all gåingen, at du kan øke til litt lett jogging? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den beste treningen er den du selv liker. Så kanskje teste litt forskjellige?

Alt fra gåtur, topptur, forskjellige treningsformer på YouTube du kan gjøre hjemme. Aerobic, styrke, yoga, pilates, ect ect.

Ift korsryggen er det lurt å trene opp med styrke.

Anonymkode: 47e40...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er i begynnelsen av trettiårene og har alltid vært i veldig dårlig form, har aldri trent. Nå har jeg faktisk endelig klart å gå ned en del i vekt (kosthold), og ønsker å komme i bedre form. Hvilken type trening er det lurt å begynne med? Er som sagt i veldig dårlig form.. Har ikke kondisjon, styrke eller fleksibilitet. Har en del vondt i korsrygg.. Jeg veit liksom ikke helt hvilke treningstyper som dekker det meste, noen tips?

Den beste treningen er den du klarer å opprettholde over tid.

Hva kan du tenke deg? Gåturer, fjellturer, løping, styrke, yoga\pilates, svømming osv.?

Begynn med 2-3 økter i uka. Øk intensitet og frekvens GRADVIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Embla Othea skrev (20 minutter siden):

Den beste treningen er den du klarer å opprettholde over tid.

Hva kan du tenke deg? Gåturer, fjellturer, løping, styrke, yoga\pilates, svømming osv.?

Begynn med 2-3 økter i uka. Øk intensitet og frekvens GRADVIS.

Ønsker på sikt å kunne være med venner på fjellturer :) Vil at kroppen min skal fungere bra. At jeg skal kunne løpe etter bussen og gå i trapper uten å få blodsmak i munnen, å kunne ta hendene i bakken uten å bøye knærne, slippe smerter i ryggen, kunne gå på fjellet uten å miste balansen hele tiden.. Er motivert, bare føler det er så vanskelig å orientere seg i hvordan jeg bør prioritere for å få en helhetlig forbedring om det henger på greip.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig veldig enkelt. Meld  deg inn i nærmeste crossfit center og møt opp på timer. Det vil løse alt. Bare gjør det! Lukke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ønsker på sikt å kunne være med venner på fjellturer :) Vil at kroppen min skal fungere bra. At jeg skal kunne løpe etter bussen og gå i trapper uten å få blodsmak i munnen, å kunne ta hendene i bakken uten å bøye knærne, slippe smerter i ryggen, kunne gå på fjellet uten å miste balansen hele tiden.. Er motivert, bare føler det er så vanskelig å orientere seg i hvordan jeg bør prioritere for å få en helhetlig forbedring om det henger på greip.

Variert underlag er bra. Jeg ville tatt en titt på stolpejakt eller turorientering, om slike tilbud finnes i ditt nærmiljø. Da får du prøvd deg på ganske varierte turer, og med litt motivasjon med på kjøpet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg anbefaler alltid yoga. Forstår at det ikke er for alle, men det en av de treningsformene jeg mener kroppen får mest igjen for i form av økt fleksibilitet. Det kan også være veldig bra for en vond rygg (men ikke gjør øvelser i yoga som gjør vondt i ryggen, da skal du ikke gjøre den øvelsen). 

Hvis man gjør yoga 5-10 min noen ganger i uka kan man faktisk merke stor forskjell hvis man var ganske stiv i kroppen fra før.

Masse gratis video på YouTube.

Anonymkode: 78949...4fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg anbefaler alltid yoga. Forstår at det ikke er for alle, men det en av de treningsformene jeg mener kroppen får mest igjen for i form av økt fleksibilitet. Det kan også være veldig bra for en vond rygg (men ikke gjør øvelser i yoga som gjør vondt i ryggen, da skal du ikke gjøre den øvelsen). 

Hvis man gjør yoga 5-10 min noen ganger i uka kan man faktisk merke stor forskjell hvis man var ganske stiv i kroppen fra før.

Masse gratis video på YouTube.

Anonymkode: 78949...4fa

Jeg har prøvd yoga noen ganger, synes mange av øvelsene er litt vanskelige å utføre men synes nå det var fint. Har du noen gode kanaler å anbefale? Tror jeg prøvde Adrienne eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ixion skrev (14 timer siden):

Det er egentlig veldig enkelt. Meld  deg inn i nærmeste crossfit center og møt opp på timer. Det vil løse alt. Bare gjør det! Lukke til! 

En helt utrent vil kunne få masse vondter og skader av å starte der uten noe form for grunnstyrke først.

PT noen ganger over noen måneder først? 

Anonymkode: 5957b...a1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funkygine har veldig mange fine treningsvideoer, helt ned i 10 min. Det er det som har reddet treningen hos meg.👏🏽

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne videoen + pai, fikk meg igang med trening for litt over et år siden. Fra helt utrent og en kondisjonsalder på godt over 40, trener jeg nesten daglig og har nå en kondisalder på under 20. 

Veldig greit å starte litt forsiktig og teste ut litt, og så lande på det man liker. 

Jeg har landet på løping et par ganger i uka, daglig yoga (bruker appen asana rebel som er en yogahybrid med både kondis og styrke) og litt forskjellige YouTubevideoer til både styrke og kondisjon.

Sjekk også ut Pai (google it), veldig motiverende for å opprettholde treningsmengde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...