Gå til innhold

Hvordan fungerer borgerlig vielse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å lest litt på kommunens sider om borgerlig vielse. Vi tenkte å gjøre dette ila sommeren. Det står på nettsidene at man må møte opp ca. 15 minutter før, og selve vielsen tar omtrent 5 minutter, avhengig av hva man velger av innslag/musikk/sette på ringer, osv. Men det står ikke så mye mer..

Er det slik at man får et møte før vielsen for å vite hva man skal gjøre denne dagen? Eller er det derfor man møter opp 15 minutter før, for å gå gjennom hele prosessen? Jeg regner med det er helt annerledes enn vielse i kirka (som jo er poenget), men hva er det som er likt? 

Dere som giftet dere borgerlig - hadde dere med mange tilskuere? Ser det er mulig å ha med en del, men det er vel ikke noe poeng for de fleste å sette av denne dagen fri for 5 minutter. Da er det vel bare for akkurat de nærmeste som selv har lyst. 

Anonymkode: 6a452...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg har. Du bestiller avtale til vielsen hos den kommunen du skal vi deg hos, så møter du opp rett før, ca 5-10 minutter før. Viser legitimasjon og så begynner seremonien. Det er nok litt ulikt fra sted til sted, men vanligvis er det i en konferanserom/litt fint møterom med et ståbord med duk og lys, og sitteplasser til gjester. Så leser vigsleren gjennom en liten tekst om ekteskapets betydning og symbolikk før man gir hverandre sitt ja. Hvis man ønsker musikk/sang så må man ordne med dette selv. Så skriver man under ekteskapspapirene, og så bye bye. Uten musikk/innslag tar det ca 5-10 minutter

Anonymkode: 06808...4b2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter før er fordi de har mange avtaler. Samt at du skal legitimere deg. Slik at de slipper forsinkelser.

Vielsen er ganske fin, synes jeg, selv om den er kort er den høytidelig. 

Man kan gjerne ha med gjester. Men da inviterer man gjerne til lunsj/middag/fest også. Ikke bare for å se på vielsen i fem minutter. 

Anonymkode: 0db15...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen var overraskende høytidelig og fin synes jeg. Jeg hadde nok forventet at det omtrent var som å skrive en kontrakt. Det var det absolutt ikke. Det var en skikkelig vielse. Høytidelig og fin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man spurt "tar du han som din mann" og "tar du henne som din hustru?" slik man gjør i kirka? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Blir man spurt "tar du han som din mann" og "tar du henne som din hustru?" slik man gjør i kirka? 

Ja :)

Du kan lett finne teksten de leser, bare søk opp borgerllg vigsel på Lovdata.

Giftet meg på rådhuset, hadde familien der. Veldig koselig, og absolutt høytidelig nok for oss. Utvekslet ringer og hadde fotograf med også. Hvis man vil kan man ha musikalske innslag eller lignende, da må man bare gi beskjed på forhånd.

Anonymkode: aae10...426

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har prøvd å lest litt på kommunens sider om borgerlig vielse. Vi tenkte å gjøre dette ila sommeren. Det står på nettsidene at man må møte opp ca. 15 minutter før, og selve vielsen tar omtrent 5 minutter, avhengig av hva man velger av innslag/musikk/sette på ringer, osv. Men det står ikke så mye mer..

Er det slik at man får et møte før vielsen for å vite hva man skal gjøre denne dagen? Eller er det derfor man møter opp 15 minutter før, for å gå gjennom hele prosessen? Jeg regner med det er helt annerledes enn vielse i kirka (som jo er poenget), men hva er det som er likt? 

Dere som giftet dere borgerlig - hadde dere med mange tilskuere? Ser det er mulig å ha med en del, men det er vel ikke noe poeng for de fleste å sette av denne dagen fri for 5 minutter. Da er det vel bare for akkurat de nærmeste som selv har lyst. 

Du bestiller vielse og sier ifra hvor mange som kommer.    Du møter opp litt før.  Ordfører i vårt tilfelle leste noe opp som tok 3 min, vi sa ja begge to, signerte og det var det. 

Anonymkode: 9e814...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare informer gjester om at det er borgerlig vielse. Har vært i to borgerlige vielser i mitt liv og ante ikke at noen av de var borgerlige og omtrent ingen andre  av gjestene visste det heller. Første gangen forstod jeg overhodet ingenting da det var over etter 5 minutter! Trodde det var pause eller noe slikt 😅 Mange som pratet om det etterpå også. Borgerlig er helt greit det dersom man ikke er kristen evt ikke vil gjøre noe spesielt ut av selve sermonien, men det kan være greit å informere om at det er borgerlig. Den andre gangen jeg var på det så var det til en kollega så da var vi en gjeng fra jobb som bare skulle i sermonien. Hehe, over på 5 min der også gitt! 

Anonymkode: d0e40...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare informer gjester om at det er borgerlig vielse. Har vært i to borgerlige vielser i mitt liv og ante ikke at noen av de var borgerlige og omtrent ingen andre  av gjestene visste det heller. Første gangen forstod jeg overhodet ingenting da det var over etter 5 minutter! Trodde det var pause eller noe slikt 😅 Mange som pratet om det etterpå også. Borgerlig er helt greit det dersom man ikke er kristen evt ikke vil gjøre noe spesielt ut av selve sermonien, men det kan være greit å informere om at det er borgerlig. Den andre gangen jeg var på det så var det til en kollega så da var vi en gjeng fra jobb som bare skulle i sermonien. Hehe, over på 5 min der også gitt! 

En oppegående person forstår jo at at det er borgerlig når oppmøtested er Rådhuset 😂

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dere skjønner jo at det er borgerlig når dere ikke møter opp i kirka?? Hadde aldri falt meg inn at man må informere om det, haha. 

Anonymkode: 4fa6f...bb5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/25/2022 at 8:56 AM, AnonymBruker said:

En oppegående person forstår jo at at det er borgerlig når oppmøtested er Rådhuset 😂

Du det er sant 😅 Jeg har vært på det på stranda og en på "house of worship" så ikke noe som tilsa det den gangen (snarere tvert i mot siste gangen). Men rådhuset burde jo være grei skuring :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Du det er sant 😅 Jeg har vært på det på stranda og en på "house of worship" så ikke noe som tilsa det den gangen (snarere tvert i mot siste gangen). Men rådhuset burde jo være grei skuring :) 

Da er det nok snakk om friere trossamfunn, humanistisk vielse, og diverse. Neppe en person som kan vie formelt en gang, her i Norge, da rammene er ganske strenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da er det nok snakk om friere trossamfunn, humanistisk vielse, og diverse. Neppe en person som kan vie formelt en gang, her i Norge, da rammene er ganske strenge. 

Hva snakker du om? Humanetisk forbund har vigselsrett og har gjerne vielser utendørs. Det samme gjelder mange andre trossamfunn. Jeg kjenner også prester i den norske kirke som mer enn gjerne har utendørsgudstjenester, også med vigsel. Det eneste som er strengt i Norge er formularet som må sies, det er forankert i loven. Men hvor det skjer er ikke strengt.

Anonymkode: ef047...7d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vielsen er kortvarig, som flere sier her, men det er like fullt høytidelig og flott. Kommunen din har helt sikkert ordnet et fint seremonirom med blomster, lys og litt finere innredning. Bare ta kontakt med kommunen din, så får du informasjon fra deres vigselsverter, som også er de som tar imot dere og ordner alt det praktiske. Vigsleren vil antakelig bare komme inn rett før vielsen og gå rett etterpå, men dere blir godt ivaretatt av vigselsverten :)

AnonymBruker skrev (På 23.4.2022 den 20.30):

Ja det blir man :) Man blir også erklært som rette ektefolk, og kan utveksle ringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...