AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #1 Skrevet 23. april 2022 Jeg er idag i 100% jobb, men har søkt meg inn på et deltids nettstudie. Planen min er å høre med sjefen om å gå litt ned i stillingsprosent for å få tid til å ta studiene. Men jeg lurer på om noen har erfaring med nettstudier og det å jobbe og studere 50/50. Jobber dere for eksempel annenhver uke, med 1 full uke jobb, 1 full uke studie? Jeg vet ikke hvor lang innleveringstid det pleier å være på oppgaver, og om det kan passe å ta studier og jobb annenhver uke, eller om tidsfrister på innleveringer da kan ryke slik at jeg f.eks. må jobbe 2-3 dager/uka og sette av resten til studie. Jeg ønsker helst å ha lengst mulig sammenhengende uker av jobb og studie fremfor å fordele dag for dag, for da blir jeg litt mer mobil og kan ta med studier til hytta f.eks. Jeg tror ikke det er så mange obligatoriske oppmøter eller live samlinger, og at man derfor kan jobbe litt med dette når det passer. Anonymkode: 3773a...195
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #2 Skrevet 23. april 2022 Hatt nettstudier med barn. Ikke jobb. Men blir nesten det samme egentlig. Siden jeg studie i barsel tiden. Jeg satte av daglige tider til lesingen. Og lukket alle luker i de tidsrommene. Slo av tlf osv. Hva som passer seg best iht litt hver dag, eller jobbe ekstra i bolker må du nok se litt på selv iht din situasjon. Jeg måtte ta litt hver dag, pga måtte passe på unger hver dag. Av og til måtte far trå litt ekstra til, når jeg trengte mer tid på studie iht innlevering. Da det kunne variere med arb mengde og mitt tempo i læringen. Siden noe kunne jeg litt fra før, andre ting var jeg ny på og brukte lengre tid på Anonymkode: 1fafc...e96
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #3 Skrevet 23. april 2022 De fleste studenter jobber ved siden av studier, og studerer 100%. Du må bare strukturere dagene dine. Selv jobber jeg 100% og har studert alt mellom 30-100% ved siden avhengig av hvor mye fleksibilitet jobben har hatt. Det som er viktig er at du legger opp delmål i begynnelsen av semesteret og kartlegge de dager du har innleveringer og eksamener, og så er det lurt å i hvertfall være fri et par dager før innlevering/eksamen. Andre fridager må du planlegge på forhånd så du vet hva du skal gjøre i løpet av dagen når du står opp. Jeg har ikke likt intense arbeidsperioder for da «glemmer» jeg fort/ mister tråden i studiene, må bruke tid på å huske ting fra siste forelesning osv. bedre å ha et par dager i uka til studier. Det aller viktigste er at i begynnelsen få oversikt over løringsmålene, pensum og innleveringer. Når du har oversikt så har du allerede gjort 20% av studiene. Anonymkode: 69bec...4ae
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #4 Skrevet 23. april 2022 Ok. Men det vil da si at man egentlig kan se hele studieplanen og frister fra starten av, og så kan jeg selv se når jeg finner tid til å gjøre oppgavene? (Man får aldri oppgaver på mandag, som må være inne nærmeste fredag, for å si det slik). Og at det mest begrensende kanskje heller er forelesninger og samlinger som man må/bør ha før man starter å jobbe på visse innleveringer. Jeg bare håper at jeg kan kombinere studiene med litt fritid og være mindre stedsbundet. Jeg må stille fysisk på jobben og har ikke noe anledning for hjemmekontor så har lite fleksibilitet til vanlig. Med nettstudier håper jeg å få litt lengre perioder uten behov for fysisk oppmøte så jeg får mer frihet. Det er derfor jeg heller vil jobbe mer sammenhengende, og deretter studere mer sammenhengende. Jeg er enig i det med å sette av faste tider. Jeg tok 2 fag som privatist for noen år siden. Hadde et helt semester på meg. Endte opp med å skumme gjennom fagene siste 2 dager før eksamen. Jeg besto, men det gav jo en erfaring om hva som skjer når man ikke har struktur. Anonymkode: 3773a...195
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #5 Skrevet 23. april 2022 Deltidsjobb jobb vedsiden av studiet er null stress og da er seff ikke det omvendte heller noe stress. Har selv kun erfaring med 100% jobb og fulltidsstudium og da måtte jeg bruke fritiden til studiet. Ikke særlig stas men ey er kun noen år av livet. Anonymkode: 92239...c37
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #6 Skrevet 23. april 2022 Alt er nok mulig om man biter tennene sammen og har mye energi. Men det tror jeg ikke at jeg hadde orket. Heldigvis så har jeg en god buffer med oppsparte penger så jeg kan tåle å gå ned i stillingsprosent for å studere uten at det fyller opp med enda flere ting å forplikte seg til. Jeg har stort sett alltid tatt på meg det jeg kan av ekstra overtid og vakter. Jeg har en stilling som i utgangspunktet er litt dårlig betalt, men gir en grei årsinntekt tilslutt om man tar på seg mye ekstra. Men jeg ønsker jo ikke å jobbe meg ihjel. Ønsker tvert imot å prøve å få tid til mer privatliv og mindre jobb. Jeg håper å kunne få en litt annen type stilling med tiden som er bedre betalt og går an å leve av uten å ta så mye ekstraarbeid. Anonymkode: 3773a...195
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #7 Skrevet 23. april 2022 Jeg har i flere perioder jobbet 100% og studert 33%, (og er i tillegg småbarnsmor) og det har gått helt fint Dersom du skal studere på fulltid ved siden av jobb så bør du nok optimalt sett jobbe maks 50-70% stilling for å ikke miste alt av fritid. Anonymkode: a63f8...a3d
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #8 Skrevet 25. april 2022 Er det noen som har opplevd at bedriften man jobber i har motsatt seg, eller vært vanskelig på å legge til rette for videre utdanning? At de tar en "Du er ansatt i 100% fra kl 8-16, og må forholde deg til kontrakten din" eller stiller andre krav? Jeg har ikke snakket med de, altså. Men har jo blant annet firmabil og utstyr jeg disponerer, og det vil jo være en ulempe/tap for bedriften hvis dette ikke er i 100% produksjon. Så det er ikke bare-bare å justere ned timeantallet og finne andre ressurser til å fylle opp staben. Utdanningen jeg skal ta er absolutt relevant for bedriften. Men det er på eget initiativ at jeg søker, og ikke fordi de har oppfordret til det. Jeg er ikke den som har jobbet der lengst, og regner med at de antagelig heller ville plukket noen av de med lengre ansiennitet hvis ønsket om styrket kompetanse hadde kommet "fra oven". Slik situasjonen er nå, så er det mer behov for meg på gulvet enn i en høyere stilling. Men jeg anser meg selv som en verdsatt ansatt. Anonymkode: 3773a...195
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #9 Skrevet 4. mai 2022 Studiet jeg skal ta er på deltid over 3 år, hvor man da får "2 år" med utdanning. Eller 120 studiepoeng. Telles dette formelt sett som "66.6%" studie med tanke på å søke stipend og slikt, eller er det ingenting som heter det? Anonymkode: 3773a...195
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå