AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #1 Skrevet 23. april 2022 Hvorfor er det så vanskelig? Jeg har en lang liste med helseplager som kan bli bedre (eller i alle fall stoppe utviklingen) om jeg går ned i vekt. Men det er tydeligvis ikke motivasjon nok. Jeg har klart å gå ned 3 kilo siden nyttår, men så har det stått stille i to måneder. Har klart å ikke gå opp, det er jo bra, men jeg har så mye å ta av. Det går altfor sakte. Jeg vet jo hva jeg skal gjøre. Ikke småspise, kutte ut sukker og prosessert drittmat, spise ordentlig mat. Men jeg gjør det ikke. Anonymkode: aa81b...99f 1
Jessic_a Skrevet 23. april 2022 #2 Skrevet 23. april 2022 Ikke tenk alt eller ingenting. Start i det små og husk å være snill med deg selv. Ta et steg av gangen og forsøk å minne deg selv på hvorfor du startet. 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #3 Skrevet 23. april 2022 jeg spiser sunt! Salat, salat, salat, frukt, grønnsaker, kjøtt og fisk i ny og ne... Går heller ikke ned. Frustrerende. Jeg spiser riktignok sunt, men bare for mye da går jeg ut ifra. Anonymkode: 8dcea...461
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #4 Skrevet 23. april 2022 Føler med eg, ts. Jeg har vært der selv. Her kommer noen effektive, men egentlig dårlige råd: Når du er sulten, ta deg en kopp kaffe eller en røyk eller tyggegummi. Prøv å se på sultfølelsen som en slags rus. Bare se for deg at fettet forsvinner mer og mer jo lenger du går sulten. Du må selvsagt spise av og til, men små mengder av gangen. Anonymkode: 79901...cab 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #5 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor er det så vanskelig? Jeg har en lang liste med helseplager som kan bli bedre (eller i alle fall stoppe utviklingen) om jeg går ned i vekt. Men det er tydeligvis ikke motivasjon nok. Jeg har klart å gå ned 3 kilo siden nyttår, men så har det stått stille i to måneder. Har klart å ikke gå opp, det er jo bra, men jeg har så mye å ta av. Det går altfor sakte. Jeg vet jo hva jeg skal gjøre. Ikke småspise, kutte ut sukker og prosessert drittmat, spise ordentlig mat. Men jeg gjør det ikke. Anonymkode: aa81b...99f Vet ikke. Jeg var kjempeflink og helengasjert, gikk ned mye og fikk mer energi. Fikk skader og måtte være i ro. Trøstespiste. All fremgang rett i dass. Det er så deprimerende at jeg trenger vin og sjokolade. Og måtte finne frem mine fatclothes. Farvel alle fine plagg i str S. Det er telt i str L som gjelder nå. 🤯😭 Anonymkode: 56c49...276 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #6 Skrevet 23. april 2022 Du høres ut som meg. Er du kvinne, og kan du ha PCOS - og dermed insulinresistens? Er det sukker/karbohydrater du føler du må ha aller mest? Får du liksom aldri nok mat eller godsaker, sånn at det i praksis blir umulig å kutte ned på noe? Eller bruker du mat som trøst, altså på en usunn måte, og på den måten ikke klarer å kutte det ned? Jeg slet/sliter med begge deler, er svært overvektig, men har begynt å bli bedre nå som jeg har begynt å medisiner og tatt tak i de andre problemene mine med mat. Jeg tror kanskje du bør vurdere å finne en annen retning å ta tak i problemet fra. Det er tydeligvis at det er noe som blokkerer. Jeg går ut ifra at du vet alt om kalorier inn/ut, du kan å veie og telle kaloriene i det du spiser, du vet hvordan du sjekker ut hvor mange kalorier du må ligge på for å gå ned i vekt, osv...? Isåfall er det noe annet, noe enten fysisk eller psykisk som stopper deg, og jeg hadde prøvd å tatt tak i det fra den retningen istedet. Anonymkode: 09824...65b 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #7 Skrevet 23. april 2022 Var som deg i lang tid. Klarte å gå ned, men gikk opp igjen og mer til flere ganger. Valgte til slutt å begynne på Saxenda og det er den beste avgjørelsen jeg har tatt. Har gått ned mange kilo uten å måtte sulte meg eller nekte meg noe. Kjenner nesten ikke sult og blir fort mett så alt begrenser seg selv. Er kjempefornøyd. Anonymkode: 08c81...d8c 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #8 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Føler med eg, ts. Jeg har vært der selv. Her kommer noen effektive, men egentlig dårlige råd: Når du er sulten, ta deg en kopp kaffe eller en røyk eller tyggegummi. Prøv å se på sultfølelsen som en slags rus. Bare se for deg at fettet forsvinner mer og mer jo lenger du går sulten. Du må selvsagt spise av og til, men små mengder av gangen. Anonymkode: 79901...cab Ja, vet jo egentlig at sult ikke er farlig. Og det går fint, helt til det ikke går fint 😛 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du høres ut som meg. Er du kvinne, og kan du ha PCOS - og dermed insulinresistens? Er det sukker/karbohydrater du føler du må ha aller mest? Får du liksom aldri nok mat eller godsaker, sånn at det i praksis blir umulig å kutte ned på noe? Eller bruker du mat som trøst, altså på en usunn måte, og på den måten ikke klarer å kutte det ned? Jeg slet/sliter med begge deler, er svært overvektig, men har begynt å bli bedre nå som jeg har begynt å medisiner og tatt tak i de andre problemene mine med mat. Jeg tror kanskje du bør vurdere å finne en annen retning å ta tak i problemet fra. Det er tydeligvis at det er noe som blokkerer. Jeg går ut ifra at du vet alt om kalorier inn/ut, du kan å veie og telle kaloriene i det du spiser, du vet hvordan du sjekker ut hvor mange kalorier du må ligge på for å gå ned i vekt, osv...? Isåfall er det noe annet, noe enten fysisk eller psykisk som stopper deg, og jeg hadde prøvd å tatt tak i det fra den retningen istedet. Anonymkode: 09824...65b Er kvinne med PCOS ja... 😕 Kan lett overspise på annen god mat også, men godteri og junk er verst. Jeg kan legge fine og flotte planer ja, klare å følge dem en liten stund men så gir jeg plutselig faen og spiser en haug med godis og ræl. Åhhh, jeg er så lei. Finner liksom aldri den nøkkelen jeg trenger, som bare låser opp hele floken. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Var som deg i lang tid. Klarte å gå ned, men gikk opp igjen og mer til flere ganger. Valgte til slutt å begynne på Saxenda og det er den beste avgjørelsen jeg har tatt. Har gått ned mange kilo uten å måtte sulte meg eller nekte meg noe. Kjenner nesten ikke sult og blir fort mett så alt begrenser seg selv. Er kjempefornøyd. Anonymkode: 08c81...d8c Har du noen bivirkninger? Og måtte du krangle veldig med legen for å få det? Anonymkode: aa81b...99f
Mariecurie Skrevet 23. april 2022 #9 Skrevet 23. april 2022 Det er som jeg skulle skrevet det selv.. Har dessverre ingen gode råd siden jeg trenger dem selv😏 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #10 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, vet jo egentlig at sult ikke er farlig. Og det går fint, helt til det ikke går fint 😛 Er kvinne med PCOS ja... 😕 Kan lett overspise på annen god mat også, men godteri og junk er verst. Jeg kan legge fine og flotte planer ja, klare å følge dem en liten stund men så gir jeg plutselig faen og spiser en haug med godis og ræl. Åhhh, jeg er så lei. Finner liksom aldri den nøkkelen jeg trenger, som bare låser opp hele floken. Har du noen bivirkninger? Og måtte du krangle veldig med legen for å få det? Anonymkode: aa81b...99f Nei, veldig få bivirkninger. Måtte ikke krangle i det hele tatt. Legen var veldig positiv. Fikk det innvilget fra HELFO med en gang og startet allerede samme dag. De fleste må prøve Mysimba først, men pga bare helserelaterte ting kunne jeg begynne rett på Saxenda. Anonymkode: 08c81...d8c
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #11 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, veldig få bivirkninger. Måtte ikke krangle i det hele tatt. Legen var veldig positiv. Fikk det innvilget fra HELFO med en gang og startet allerede samme dag. De fleste må prøve Mysimba først, men pga bare helserelaterte ting kunne jeg begynne rett på Saxenda. Anonymkode: 08c81...d8c Skulle stå andre helserelaterte ting. Anonymkode: 08c81...d8c
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #12 Skrevet 23. april 2022 For min del kom vendepunktet når jeg begynte å registere maten jeg spiste. Telle kalorier rett og slett. Bli litt kjent med hva man kan spise mye av og hva man bør holde litt igjen på. Brukte Lifesum. Etter en stund visste jeg ca hva jeg kunne få i meg en dag og trengte ikke å registeret etterhvert. Anonymkode: fbd89...fc0 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #13 Skrevet 23. april 2022 Fordi du prioriterer de kortsiktige belønningene (spise, slappe av) og ignorerer de langsiktige belønningene (bli slank). Det er typisk. Alle synes det er kjempevanskelig. Men jeg tror at hvis du bare klarer å være dedikert, fokusere på en uke om gangen, sette deg delmål og dermed merke på kroppen at vekta går ned - da kommer motivasjonen. For den følelsen av å ha klart å gå ned xx i kilo er så ubeskrivelig deilig! Man oppnår en form for mestring som gjør at man blir enda sterkere og enda mer disiplinert. Anonymkode: 80b46...c9c 2 1
TinaChristina Skrevet 23. april 2022 #14 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Føler med eg, ts. Jeg har vært der selv. Her kommer noen effektive, men egentlig dårlige råd: Når du er sulten, ta deg en kopp kaffe eller en røyk eller tyggegummi. Prøv å se på sultfølelsen som en slags rus. Bare se for deg at fettet forsvinner mer og mer jo lenger du går sulten. Du må selvsagt spise av og til, men små mengder av gangen. Anonymkode: 79901...cab Og der har du oppskriften på spiseforstyrrelse. For et utrolig farlig råd. 8
jabx Skrevet 23. april 2022 #15 Skrevet 23. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): jeg spiser sunt! Salat, salat, salat, frukt, grønnsaker, kjøtt og fisk i ny og ne... Går heller ikke ned. Frustrerende. Jeg spiser riktignok sunt, men bare for mye da går jeg ut ifra. Anonymkode: 8dcea...461 Du får i deg for mange kalorier. Endret 23. april 2022 av jabx 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #16 Skrevet 24. april 2022 Jeg har også prøvd lenge, uten å få det til. Unnskylder meg selv (til meg selv) hver dag og sier at jeg skal begynne mitt nye liv i morgen. Sist helg tok jeg meg selv og min helse mer alvorlig, og tenkte på hva som måtte til. Lastet ned Lifesum, laget en matplan, og laget et skjema hvor jeg huker av dagene jeg har holdt meg til planen. Jeg er en person som liker lister og planer, og når jeg har dette i orden er det enklere å holde seg til planen. Så jeg planlegger altså det meste på forhånd, og så når dager er over tegner jeg en smiley i skjemaet. Dette motiverer meg, å ha noe konkret å forholde meg til. Slik har jeg vært fra jeg var liten, da med klistremerker. Men det funker på meg. Nå har jeg holdt meg til matplan i en uke, også i helgen. Vekta viser allerede en kg mindre, og jeg føler meg bedre. Jeg tror det er lurt å sette seg ned ordentlig og tenke igjennom hvilken metode som vil fungere for deg Kaloritelling? Spise som før, men kutte ned på mengdene? Kutte ut alt usunt med en gang? Kutte gradvis? Osv osv. Anonymkode: dff55...c1f 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #17 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nei, veldig få bivirkninger. Måtte ikke krangle i det hele tatt. Legen var veldig positiv. Fikk det innvilget fra HELFO med en gang og startet allerede samme dag. De fleste må prøve Mysimba først, men pga bare helserelaterte ting kunne jeg begynne rett på Saxenda. Anonymkode: 08c81...d8c Hm, jeg får ta en tur til legen og høre. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Fordi du prioriterer de kortsiktige belønningene (spise, slappe av) og ignorerer de langsiktige belønningene (bli slank). Det er typisk. Alle synes det er kjempevanskelig. Men jeg tror at hvis du bare klarer å være dedikert, fokusere på en uke om gangen, sette deg delmål og dermed merke på kroppen at vekta går ned - da kommer motivasjonen. For den følelsen av å ha klart å gå ned xx i kilo er så ubeskrivelig deilig! Man oppnår en form for mestring som gjør at man blir enda sterkere og enda mer disiplinert. Anonymkode: 80b46...c9c Ja Gjør det. Noen ganger legger jeg merke til det også. Kanskje det har vært krevende på jobb og jeg liksom observerer meg selv dra til butikken og kjøpe noe godt, mens jeg hele tiden tenker "nå gjør jeg sånn jeg egentlig ikke vil gjøre". Kanskje jeg bare må komme litt i gang, gå ned nok til at det merkes. Med 3kg ned merker jeg ingen forskjell på kroppen eller på klærne. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har også prøvd lenge, uten å få det til. Unnskylder meg selv (til meg selv) hver dag og sier at jeg skal begynne mitt nye liv i morgen. Sist helg tok jeg meg selv og min helse mer alvorlig, og tenkte på hva som måtte til. Lastet ned Lifesum, laget en matplan, og laget et skjema hvor jeg huker av dagene jeg har holdt meg til planen. Jeg er en person som liker lister og planer, og når jeg har dette i orden er det enklere å holde seg til planen. Så jeg planlegger altså det meste på forhånd, og så når dager er over tegner jeg en smiley i skjemaet. Dette motiverer meg, å ha noe konkret å forholde meg til. Slik har jeg vært fra jeg var liten, da med klistremerker. Men det funker på meg. Nå har jeg holdt meg til matplan i en uke, også i helgen. Vekta viser allerede en kg mindre, og jeg føler meg bedre. Jeg tror det er lurt å sette seg ned ordentlig og tenke igjennom hvilken metode som vil fungere for deg Kaloritelling? Spise som før, men kutte ned på mengdene? Kutte ut alt usunt med en gang? Kutte gradvis? Osv osv. Anonymkode: dff55...c1f Så bra jobbet Jeg må tenke meg om. Problemet er at jeg på en måte bare mister kontrollen, føler jeg. Jeg kan være flink noen dager, men så kommer en krevende dag og da bare driter jeg i all innsatsen jeg har lagt ned og gjør et eller annet for å sabotere. Anonymkode: aa81b...99f
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #18 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): For min del kom vendepunktet når jeg begynte å registere maten jeg spiste. Telle kalorier rett og slett. Bli litt kjent med hva man kan spise mye av og hva man bør holde litt igjen på. Brukte Lifesum. Etter en stund visste jeg ca hva jeg kunne få i meg en dag og trengte ikke å registeret etterhvert. Anonymkode: fbd89...fc0 Samme her, bare med Myfitnesspal. Det er både opplysende (man lærer mye om både mat og seg selv) og motiverende. TS: Det er dessverre ingen quick fixes eller gode råd som funker til alle, første bud er å bestemme seg for å gjøre det og ha motivasjon nok til å fortsette. Bare husk at alle endringer du gjør er noe du må fortsette å gjøre resten av livet ditt, så gå for en livsstilsendring som du kan leve med. Fokuser også på at helse og velvære er viktigst, og at alle kilo teller. Ikke tenk at du skal bli tynn, fokuser på at du skal bli slankere og lettere og våg å være stolt over hvert eneste gram du går ned. Og vær forberedt på at du ofte vil opppleve at vekta stagnerer eller til og med går litt opp. Ikke la det knekke deg, men bare se på det som en midlertidig greie som snart snur og fortsett som før mot målet. Og en siste ting: tre kilo er tre kilo! Bra Jobba!!! Når man sliter med å gå ned, er tre kilo faktisk noe du kan være stolt over. Det er jo bevis for at du faktisk kan gå ned i vekt, så bruk det som motivasjon og gi deg selv et klapp på skuldra! Anonymkode: 287d1...bc1 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #19 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Samme her, bare med Myfitnesspal. Det er både opplysende (man lærer mye om både mat og seg selv) og motiverende. TS: Det er dessverre ingen quick fixes eller gode råd som funker til alle, første bud er å bestemme seg for å gjøre det og ha motivasjon nok til å fortsette. Bare husk at alle endringer du gjør er noe du må fortsette å gjøre resten av livet ditt, så gå for en livsstilsendring som du kan leve med. Fokuser også på at helse og velvære er viktigst, og at alle kilo teller. Ikke tenk at du skal bli tynn, fokuser på at du skal bli slankere og lettere og våg å være stolt over hvert eneste gram du går ned. Og vær forberedt på at du ofte vil opppleve at vekta stagnerer eller til og med går litt opp. Ikke la det knekke deg, men bare se på det som en midlertidig greie som snart snur og fortsett som før mot målet. Og en siste ting: tre kilo er tre kilo! Bra Jobba!!! Når man sliter med å gå ned, er tre kilo faktisk noe du kan være stolt over. Det er jo bevis for at du faktisk kan gå ned i vekt, så bruk det som motivasjon og gi deg selv et klapp på skuldra! Anonymkode: 287d1...bc1 Takk! Ja, alle kilo ned er bra, det er sant. Det bare føles som så lite, når man skal ned så mye... Men ja, gleder meg til å føle meg lettere i kroppen. Anonymkode: aa81b...99f
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #20 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (På 23.4.2022 den 13.38): Jeg har en lang liste med helseplager Kan hende det er dette som gjør det ekstra vanskelig for deg. Helseplager skaper stress i kroppen, og hos noen kan det gi utslag i sult. Får du tilstrekkelig helsehjelp til å takle helseplagene dine? Anonymkode: f443e...410
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå