Gå til innhold

Hvorfor trekker folk for mye skatt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror ikke lønnsslippen min er helt unik når den viser hvor mye feriepenger jeg har spart opp måned for måned, altså. Feriepengene jeg kunne hatt i januar i år kommer juni neste år, og det er en tøysete ordning.

Anonymkode: 3dc83...21f

Spørsmålet var om lønnslippen viser at du blir trukket feriepenger i lønnen, ikke om den viser hvor mye arbeidsgiver at beregnet i feriepenger.

Anonymkode: 88e28...5dc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Folk får gjøre som de vil. Selv justerer jeg aldri på skattekortet utover skattemeldingen, da jeg har ganske stabil økonomi på uføretrygd. Hvert år får jeg noen få tusenlapper igjen, tror det høyeste var 7 000.

Kunne sikkert tjent noen få kroner ekstra i å trekke for lite skatt, men det er snakk om så lite penger uansett siden renta er så lav.

Skjønner godt at noen synes det er stress å spekulere i restskatt, og unngår det.

Det jeg ikke skjønner er alle disse som sitter og maser og stresser og bærer seg i månedsvis over når de får utbetalt det de har til gode. Jeg bryr meg ikke i det hele tatt! Det er sjelden jeg finner ut av at pengene er på konto før etter en uke eller tre, når jeg tilfeldigvis sjekker nettbanken.

Jeg har veldig lav inntekt, men klarer da å budsjettere slik at jeg ikke er avhengig av de få tusen kronene og må sitte å trykke på oppdater som en rabiat hakkespett for så å melankolsk sutre om det på KG i månedsvis. Skjønner ikke hvorfor folk utsetter seg for denne massive selvpiningen.

Anonymkode: 89d64...4d7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Spørsmålet var om lønnslippen viser at du blir trukket feriepenger i lønnen, ikke om den viser hvor mye arbeidsgiver at beregnet i feriepenger.

Trukket, holdt tilbake, kall det hva du vil. Hvis man slutter får man feriepengene utbetalt, så de er både oppspart og holdt tilbake av arbeidsgiver. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du sier jo selv lengre opp her at lønna di deles in12 deler, men så får du utbetalt bare 11 av disse delene ( og ca 1 uke mindre enn det også faktisk), siden du blir trukket for 5 uker ferie. 

Og så sparer arbeidsgiver penger fra lønna di året før som du så får utbetalt "skattefritt" (skatten ble trukket året før da du tjente disse pengene).

Anonymkode: 7da6d...287

🤦‍♀️

Jeg orker ikke diskuter med folk uten økonomisk forståelse. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trukket, holdt tilbake, kall det hva du vil. Hvis man slutter får man feriepengene utbetalt, så de er både oppspart og holdt tilbake av arbeidsgiver. 

Og poenget er?

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Og poenget er?

Poenget er det som diskuteres i denne tråden, at det er tullete å la andre spare for en til null rente. Men når det gjelder feriepengene har man i motsetning til skatten ikke noe valg. Med mindre man slutter i jobben, da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

🤦‍♀️

Jeg orker ikke diskuter med folk uten økonomisk forståelse. 

Her er det dessverre du som ikke har økonomisk forståelse. 

Hvor vidt du får utbetalt årslønna i 12 like deler eller 12 mnd + feriepenger - 5 ukers fastlønn har veldig lite betydning, 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
smilo skrev (Akkurat nå):

Her er det dessverre du som ikke har økonomisk forståelse. 

Hvor vidt du får utbetalt årslønna i 12 like deler eller 12 mnd + feriepenger - 5 ukers fastlønn har veldig lite betydning, 

Hvor har jeg skrev noe annet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...