Gå til innhold

Hvorfor trekker folk for mye skatt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vil bare ikke ha det. Kollegaen min fikk over 50 000 i baksmell, da hadde jeg spydd tror jeg. 

Anonymkode: c4a8f...c6e

Hvis man har kontroll på restskatten er det ikke noe problem.

Anonymkode: 88e28...5dc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at folk maser om skattepenger allerede. Jeg betaler for mye, rett og slett fordi det er en måte jeg sparer på.

Anonymkode: 08294...f09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du vil heller ha en måned uten noen lønn i det hele tatt?

Alternativet til å ikke få feriepenger er jo ikke å miste disse pengene, men å få dem jevnt fordelt over alle de andre lønningene i løpet av året, når man faktisk tjener dem, i stedet for at staten låner dem og gir dem tilbake som "feriepenger".

Anonymkode: 7da6d...287

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Alternativet til å ikke få feriepenger er jo ikke å miste disse pengene, men å få dem jevnt fordelt over alle de andre lønningene i løpet av året, når man faktisk tjener dem, i stedet for at staten låner dem og gir dem tilbake som "feriepenger".

Staten? Staten låner ikke feriepengene, de står i regnskapet hos arbeidsgiver.

Er det egentlig den trekkfri lønnen i juni du mener? Det er to forskjellige ting.

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker heller lønna jevnt fordelt over 12 måneder enn å få en kjempelønn i juni, ja. Litt frustrerende å tenke på at man begynner denne "sparingen" allerede i januar året før pengene utbetales. Samme med "halv skatt" i desember, som i virkeligheten bare betyr at man betaler ekstra i 11 måneder først. 

Anonymkode: 3dc83...21f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ønsker heller lønna jevnt fordelt over 12 måneder enn å få en kjempelønn i juni, ja. Litt frustrerende å tenke på at man begynner denne "sparingen" allerede i januar året før pengene utbetales. Samme med "halv skatt" i desember, som i virkeligheten bare betyr at man betaler ekstra i 11 måneder først. 

Feriepenger er ikke lønn, det er erstatning for lønn i de ukene man har ferie. Hvorfor mener du at du skal få erstatning for lønn i ferien før du har ferie og blir trukket lønn for ferien?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Staten? Staten låner ikke feriepengene, de står i regnskapet hos arbeidsgiver.

Er det egentlig den trekkfri lønnen i juni du mener? Det er to forskjellige ting.

Mente egentlig at staten bestemmer at vi ikke skal få pengene fordelt over året. Enig at det ble helt feil skrevet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Feriepenger er ikke lønn, det er erstatning for lønn i de ukene man har ferie. Hvorfor mener du at du skal få erstatning for lønn i ferien før du har ferie og blir trukket lønn for ferien?

Du tror ikke seriøst at feriepengene ikke er en del av lønna di? 😳Tror du en eller annen tannfe sitter og deler ut ekstra penger til ferien fin?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du tror ikke seriøst at feriepengene ikke er en del av lønna di? 😳Tror du en eller annen tannfe sitter og deler ut ekstra penger til ferien fin?

Herregud for et fjasesvar.

Feriepenger er en lovpålagt erstatning for lønn når man har ferie. Har man 5 uker ferie skal arbeidsgiver avsette 12 % av feriepengegrunnlaget til feriepenger i regnskapet. 

Når jeg har ferie blir jeg trukket lønn for 5 uker - som erstatning får jeg utbetalt avsetningen min arbeidsgiver har gjort.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herregud for et fjasesvar.

Feriepenger er en lovpålagt erstatning for lønn når man har ferie. Har man 5 uker ferie skal arbeidsgiver avsette 12 % av feriepengegrunnlaget til feriepenger i regnskapet. 

Når jeg har ferie blir jeg trukket lønn for 5 uker - som erstatning får jeg utbetalt avsetningen min arbeidsgiver har gjort.

De 12% trekkes jo fra lønna di hver måned. Det er ikke noe som arbeidsgiver gir utenom som en erstatning for lønn i ferien. Det er rett og slett bestemt at vi nordmenn ikke er smarte nok til selv å sette av penger til ferieukene, så arbeidsgiver er pålagt å tvangsspare for oss.

AnonymBruker
Skrevet

De 12% trekkes jo fra lønna di hver måned. Det er ikke noe som arbeidsgiver gir utenom som en erstatning for lønn i ferien. Det er rett og slett bestemt at vi nordmenn ikke er smarte nok til selv å sette av penger til ferieukene, så arbeidsgiver er pålagt å tvangsspare for oss.

Nei, det trekkes ikke 12 % av lønna min. Jeg har lønn fastsatt i lønnstabell, jeg får en 12. del av det beløpet hver måned. I tillegg avsetter arbeidsgiver 12 % til feriepenger som en avsetning i regnskapet. Så blir jeg trukket for 5 uker ferie.

For de som har 4 uker ferie utgjør feriepengene omtrent det samme som de blir trukket i lønn. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det trekkes ikke 12 % av lønna min. Jeg har lønn fastsatt i lønnstabell, jeg får en 12. del av det beløpet hver måned. I tillegg avsetter arbeidsgiver 12 % til feriepenger som en avsetning i regnskapet. Så blir jeg trukket for 5 uker ferie.

For de som har 4 uker ferie utgjør feriepengene omtrent det samme som de blir trukket i lønn. 

"Hva er feriepenger

Feriepenger er penger som utbetales i stedet for vanlig lønn når du tar ut ferie. Din arbeidsgiver trekker en prosentandel av lønnen din hver måned (som regel 12 prosent), og utbetaler disse til deg før du tar ferie. Feriepengene du får i år ble satt av til deg i fjor (i opptjeningsåret)."

https://fiken.no/forklarer/feriepenger?gclid=Cj0KCQjw6pOTBhCTARIsAHF23fK2mTvqNpch0IvG04m0W0p4Qo46ou6XKHcWpi1xnuirPBf0p8lC2IwaAkhTEALw_wcB

"Feriepenger er en del av lønnen, men utbetales som regel året etter at de er opptjent."

https://snl.no/feriepenger

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

"Hva er feriepenger

Feriepenger er penger som utbetales i stedet for vanlig lønn når du tar ut ferie. Din arbeidsgiver trekker en prosentandel av lønnen din hver måned (som regel 12 prosent), og utbetaler disse til deg før du tar ferie. Feriepengene du får i år ble satt av til deg i fjor (i opptjeningsåret)."

https://fiken.no/forklarer/feriepenger?gclid=Cj0KCQjw6pOTBhCTARIsAHF23fK2mTvqNpch0IvG04m0W0p4Qo46ou6XKHcWpi1xnuirPBf0p8lC2IwaAkhTEALw_wcB

"Feriepenger er en del av lønnen, men utbetales som regel året etter at de er opptjent."

https://snl.no/feriepenger

Wikipedia:

"Feriepenger er en godtgjørelse en arbeidstaker opparbeider seg rett til gjennom kalenderåret forut for ferieåret. Feriepenger er et prosenttillegg til den lønnen som er utbetalt året før pengene skal utbetales. I Norge er retten til feriepenger er nedfelt i ferieloven.[1]"

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Feriepenger

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Nettopp. Det hadde vært bedre å få 12% mer hver måned. Til og med en måned uten lønn er bedre enn tvangssparing. Det kunne heller vært mulig å sette pengene til side frivillig som enkelte gjør når de sparer i skatt. 

AnonymBruker
Skrevet

Nettopp. Det hadde vært bedre å få 12% mer hver måned. Til og med en måned uten lønn er bedre enn tvangssparing. Det kunne heller vært mulig å sette pengene til side frivillig som enkelte gjør når de sparer i skatt. 

Feriepenger trekkes ikke av lønna!!

AnonymBruker
Skrevet

Feriepenger trekkes ikke av lønna........... Leser du lønnslippen din? 

Anonymkode: 39022...c18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del. Kan ikke regne, og gidder ikke lære det heller. Så da skatter jeg heller litt for mye, enn å risikere baksmell. For det har jeg ikke råd til.

Anonymkode: 9ad35...ae6

AnonymBruker
Skrevet

Prøver med teskje - lønna bør betales ut i 12 helt like deler. "Feriepengene" kan fordeles på året istedenfor å betales ut i en stor bolk "skattefritt". Alle ordninger som lages med utgangspunkt i at folk ikke kan styre sine egne penger bør bort.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Feriepenger trekkes ikke av lønna........... Leser du lønnslippen din? 

Anonymkode: 39022...c18

Tror ikke lønnsslippen min er helt unik når den viser hvor mye feriepenger jeg har spart opp måned for måned, altså. Feriepengene jeg kunne hatt i januar i år kommer juni neste år, og det er en tøysete ordning.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Feriepenger trekkes ikke av lønna!!

Du sier jo selv lengre opp her at lønna di deles in12 deler, men så får du utbetalt bare 11 av disse delene ( og ca 1 uke mindre enn det også faktisk), siden du blir trukket for 5 uker ferie. 

Og så sparer arbeidsgiver penger fra lønna di året før som du så får utbetalt "skattefritt" (skatten ble trukket året før da du tjente disse pengene).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...