Gå til innhold

Hvorfor trekker folk for mye skatt?

Anbefalte innlegg

Gjest Adobyen
Skrevet

Jeg har ingen problem med å forstå hvordan skattekort og skattemelding fungerer for min del. Likevel foretrekker jeg å trekke litt ekstra. Det liker jeg og det har ingen noe med.  Forstår ikke hvorfor noen gidder å bry seg med hva jeg og andre folk gjør.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
nordlending skrev (28 minutter siden):

Man kan alltids endre skattekortet flere ganger ila året, jeg har selv gjort det ved inntektsendring. Synes likevel ikke at det er rart at man heller legger på litt for å skatte litt mer. Det gjør det enklere å holde oversikt, enn å sjekke eksakt nedbetalte gjeldsrenter på lån, og sjekke det ift skattekortet flere ganger. Kan godt være at endring av skattekortet "hele tiden" også gjør folk usikre. Hvis man sliter med selvangivelsen fra før, som mange gjør, blir nok ikke saken bedre av å endre skattekortet mange ganger årlig. 

Man trenger ikke å sjekke "hele tiden". Man sjekker når man får skattekortet i desember og når renten endrer seg, evt. etter ekstra innbetaling på lånet.

Anonymkode: 88e28...5dc

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Man trenger ikke å sjekke "hele tiden". Man sjekker når man får skattekortet i desember og når renten endrer seg, evt. etter ekstra innbetaling på lånet.

Mange synes slikt er mye styr, og ønsker heller å trekke litt mer i skatt.

På mitt boliglån har jeg for øvrig betalt ulik rente hver måned (de siste mnd i alle fall), selv om renta ikke har endret seg hver mnd. Nå er vel ikke gjeldsrenter det som gir høyest utslag, men det kan fortsatt være noe som skaper usikkerhet. Må jo være en grunn til at flere sier de ikke skjønner selvangivelser. 

Endret av nordlending
AnonymBruker
Skrevet
nordlending skrev (2 timer siden):

Mange synes slikt er mye styr, og ønsker heller å trekke litt mer i skatt.

På mitt boliglån har jeg for øvrig betalt ulik rente hver måned (de siste mnd i alle fall), selv om renta ikke har endret seg hver mnd. Nå er vel ikke gjeldsrenter det som gir høyest utslag, men det kan fortsatt være noe som skaper usikkerhet. Må jo være en grunn til at flere sier de ikke skjønner selvangivelser. 

Mener du da at banken har svindlet deg og endret på nedbetalingsplanen uten at du har fått melding om det?

At rentebeløpet du skal betale er ulikt fra måned til måned er jo helt normalt fordi:

a) lånebeløpet blir mindre og mindre jo mer du har betalt ned og dermed blir de påløpte rentene pr dag mindre og mindre for hver innbetaling

b) månedene har ulikt antall dager

Anonymkode: 7da6d...287

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg syns det er veldig kjekt å få igjen på skatten hvert år , og betaler derfor alltid litt mer. Det at jeg ikke får renter av disse pengene er ikke noe problem for meg, det aksepterer jeg jo når jeg gjør det slik,, og det er slik jeg vil gjøre det. Men at det finnes mennesker som blir provosert av dette overrasker meg, syns det er rart at noen kan irritere seg over at andre mennesker ikke er opptatt av å spare på samme måte som dem selv. Jeg har også en sparekonto, noe også mange andre som får igjen på skatten har, så det sier jo lite om personlig økonomi, man trenger ikke å få mest mulig ut av hver eneste krone for å ha det bra. Det at så mange klager over at de ikke får skattepengene sine innen en viss tid, er ikke noe jeg kjenner meg selv igjen i, heller ikke noe jeg tenker er spesielt vanlig, bortsett fra en og annen bekjent på Facebook da. Men om man skal irritere seg over alt som blir skrevet der, vil man jo være irritert store deler av livet sitt, så hvorfor gjør noen det "? 

Anonymkode: 2f17f...b87

Er du alltid irritert på ting du er forundret over?

Anonymkode: 7da6d...287

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er merkelig, og veldig lite økonomisk, ja. 

Men folk får gjøre som de vil. Jeg kan jo forstå at de for de som lever fra lønn til lønn, for eksempel, er en fordel å få penger igjen i stedet for å måtte betale penger som er brukt opp.

Det eneste som er irriterende er folk som omtaler dette som en overraskelse og flaks når staten betaler tilbake penger de har lånt gratis fra deg i månedsvis. 

Anonymkode: b7545...8f9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

image.png.b689384d264e138a748f84266ffcbb02.png

"Hvis bare alle var som jeg så ville alt bli bra" :fnise: 

Anonymkode: 749eb...d8d

😂😂

Anonymkode: dde15...5a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det blir ikke flere poster å fylle ut på skattekortet av å jobbe ekstra. Lønn er lønn selv om det er ekstra.

De fleste har vel en nedbetalingsplan de kan sjekke når renta endres.

Skattekortet kan endres flere ganger i året.

Ah det er så søtt å se folk som kun går på jobb og får en lønnsslipp og ferdig med det 😊 og som ikke klarer å sette seg inn I de som for eksempel driver for seg selv, kjøper og selger, investerer osv 😊

Anonymkode: 39022...c18

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ah det er så søtt å se folk som kun går på jobb og får en lønnsslipp og ferdig med det 😊 og som ikke klarer å sette seg inn I de som for eksempel driver for seg selv, kjøper og selger, investerer osv 😊

Ja, for alle som sitter her på KG og klager på at de ikke får skattepengene sine driver med investeringer 😄😄😄

Dagens morsomste kommentar 😂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil anta det er en sterk korrelasjon mellom de som foretrekker baksmell og de som investerer. For da vil man jo gjerne få pengene sine til å vokse. 

Det ble 40 000 i baksmell, som kaster 20% av seg i markedet (vanligvis, Russland skapte litt problemer i år, men er første gang det nesten ble et nullsumsspill), i stedet for å la andre oppbevare pengene dine i periode. 

Totalt har jeg som voksen tjent mange titalls tusener på å kalkulere med mest mulig i baksmell. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man klager for mennesker klager.

Vi trenger noe å klage på. Om det ikke var skatten ville det vært noe annet.

Særlig når «alle andre» får noe, og man enda må vente, da klager man. Det er slikt det er. Jeg klager litt selv, da jeg aldri har vært en av de siste som får utbetalt før. Man blir litt irritert over at det skal ta så lang tid før en selv får noe «alle andre» har fått.

Anonymkode: ffef0...4ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil anta det er en sterk korrelasjon mellom de som foretrekker baksmell og de som investerer. For da vil man jo gjerne få pengene sine til å vokse. 

Det ble 40 000 i baksmell, som kaster 20% av seg i markedet (vanligvis, Russland skapte litt problemer i år, men er første gang det nesten ble et nullsumsspill), i stedet for å la andre oppbevare pengene dine i periode. 

Totalt har jeg som voksen tjent mange titalls tusener på å kalkulere med mest mulig i baksmell. 

Og må bare legge til: det er foreløpig et teoretisk tap. Pengene for å betale tilbake tas i år av bufferkonto. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvert eneste år er det masse folk som sutrer og klager og maser om at de ikke har fått skattepengene sine enda.

Det jeg da lurer på er, når man låner bort penger til staten ett år (setter skattetrekket for høyt) og da opplever at det tar lang tid å få pengene tilbake og blir irritert og sint pga dette, hvorfor velger man da å låne bort pengene sine til staten igjen året etter og året deretter, og det neste og det neste? Og rentefritt til og med...

Fordi renten nesten ikke utgjør noen forskjell og fordi jeg ønsker å få utbetalt en buffer når det nærmer seg ferie. 
Bryr meg ikke om når pengene kommer da det uansett blir utbetalt før ferien. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, klondrik said:

Fordi renten nesten ikke utgjør noen forskjell og fordi jeg ønsker å få utbetalt en buffer når det nærmer seg ferie. 
Bryr meg ikke om når pengene kommer da det uansett blir utbetalt før ferien. 

Før juleferien er vel det eneste sikre.

Anonymkode: 3dc83...21f

• Liker 1
Skrevet

Syns det er mest morsomt med de som klager på baksmell og at staten nekter dem ferie, siden de må bruke feriepengene på å betale tilbake 😛

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Ginny said:

Syns det er mest morsomt med de som klager på baksmell og at staten nekter dem ferie, siden de må bruke feriepengene på å betale tilbake 😛

😅 Feriepenger burde uansett vært valgfritt, for det kommer i samme kategori som penger tilbake på skatten. Langtekkelig og ulønnsom sparing med begrunnelse i at man ikke klarer å spare til ferie selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

😅 Feriepenger burde uansett vært valgfritt, for det kommer i samme kategori som penger tilbake på skatten. Langtekkelig og ulønnsom sparing med begrunnelse i at man ikke klarer å spare til ferie selv.

Enig. Og når feriepengene først dukker opp er billetter og slikt 4 ganger så dyrt som om man bestiller før påske. Så de som i utgangspunktet har dårlig råd og trenger slike ordninger, får enda dårligere råd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig. Og når feriepengene først dukker opp er billetter og slikt 4 ganger så dyrt som om man bestiller før påske. Så de som i utgangspunktet har dårlig råd og trenger slike ordninger, får enda dårligere råd. 

Du vil heller ha en måned uten noen lønn i det hele tatt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvorfor er du redd for baksmell? 

Jeg vil bare ikke ha det. Kollegaen min fikk over 50 000 i baksmell, da hadde jeg spydd tror jeg. 

Anonymkode: c4a8f...c6e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du vil heller ha en måned uten noen lønn i det hele tatt?

Selvfølgelig. Om jeg kan få lønnen tidsriktig, og investere og få avkastning. Jeg lever ikke fra lønn til lønn. Og har ingen interesse av å gi arbeidsgiver dette gratis lånet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...