Gå til innhold

Hvorfor trekker folk for mye skatt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvert eneste år er det masse folk som sutrer og klager og maser om at de ikke har fått skattepengene sine enda.

Det jeg da lurer på er, når man låner bort penger til staten ett år (setter skattetrekket for høyt) og da opplever at det tar lang tid å få pengene tilbake og blir irritert og sint pga dette, hvorfor velger man da å låne bort pengene sine til staten igjen året etter og året deretter, og det neste og det neste? Og rentefritt til og med...

Det er vel ikke veldig vanlig å låne bort penger mange ganger til andre som er trege med å betale tilbake? 

Anonymkode: 7da6d...287

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvert eneste år er det masse folk som sutrer og klager og maser om at de ikke har fått skattepengene sine enda.

Det jeg da lurer på er, når man låner bort penger til staten ett år (setter skattetrekket for høyt) og da opplever at det tar lang tid å få pengene tilbake og blir irritert og sint pga dette, hvorfor velger man da å låne bort pengene sine til staten igjen året etter og året deretter, og det neste og det neste? Og rentefritt til og med...

Det er vel ikke veldig vanlig å låne bort penger mange ganger til andre som er trege med å betale tilbake? 

Dette tror jeg aldri vi får noe bedre svar på enn at folk ikke klarer å styre pengene hvis de beholder dem selv. Så en i en annen tråd som var helt desperat etter å få pengene og trykker oppdater på altinn dagen lang, og så dreide det seg om et par tusen kroner. Altså kunne unngått hele problemet om man satte til side kun 200 på egen konto isteden. Og om problemet er at man ikke klarer å styre seg så finnes det jo fastrente og sperret konto, så vanskelig å forstå at det er så mye bedre å spare i skatt.

Anonymkode: 3dc83...21f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen mennesker bruker alle pengene de har tilgjengelig, og det er derfor en måte å «spare» til ferien 🙄. Andre har ikke peil på hva de burde trekke i skatt. 

Anonymkode: 30dee...21c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eh… du forstår kanskje ikke hvordan selvangivelse fungerer? Skattetrekket settes på forhånd, men så kan de skje ting som gjør at man får mye større fradrag enn planlagt, bare for å ta et eksempel. Og noen av oss har ikke en helt A4 økonomi. Jeg har både fått restskatt på et par hundre tusen og fått tilbake et par hundre tusen.

Anonymkode: a6441...269

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eh… du forstår kanskje ikke hvordan selvangivelse fungerer? Skattetrekket settes på forhånd, men så kan de skje ting som gjør at man får mye større fradrag enn planlagt, bare for å ta et eksempel. Og noen av oss har ikke en helt A4 økonomi. Jeg har både fått restskatt på et par hundre tusen og fått tilbake et par hundre tusen.

Eh...? 😂

Du har hørt om skattekort og muligheten til å endre dette ørten ganger gjennom hele året?

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Har du peiling på hvordan skattemeldingen fungerer? Eller hvordan skattetrekk fungerer?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De gjør det vel fordi de ikke evner å spare pengene selv og ender med å bruke de opp. 
 Jeg har alltid skattetrekket på et absolutt minimum, slik at jeg hvert år får baksmell på 150-200.000,- Dette er penger jeg setter av på sparekonto og betaler inn før fristen slik at jeg unngår renter på skatten. Tjener vel ca 1000-1500 på dette iløpet av et år. Kanskje ikke så mye nå som renta er så lav, men sparer heller de kronene framfor å låne bort pengene mine til staten på «ubestemt» tid for tilnærmet null-rente. Men det fordrer jo at man er i stand til å sette pengene inn på en konto og ikke bruke de opp. Mtp gjeldsbyrden i Norge er det mange som ikke evner dette. Og da blir vel løsningen tvungen sparing via skatteseddelen. 

Anonymkode: 48db9...2f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Molbo av deg å se ned på folk som ser på det som en enkel måte å spare på.

Anonymkode: 316b5...254

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

image.png.b689384d264e138a748f84266ffcbb02.png

"Hvis bare alle var som jeg så ville alt bli bra" :fnise: 

Anonymkode: 749eb...d8d

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst fordi jeg ikke kan så mye om økonomi, så selvangivelsen gjør meg helt svett.

Fordi jeg ikke aner hvor mye ekstra jeg kommer til å jobbe, det er i perioder mye ekstravakter på jobb. Nå har vi blant annet hatt koronatillegg.

Fordi jeg er mye mer redd for å få en svær baksmell enn en tilsvarende svær sum tilbake. 

Og fordi den tusenlappen jeg eventuelt taper i renter har jeg råd til å tape.

Anonymkode: c4a8f...c6e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Først og fremst fordi jeg ikke kan så mye om økonomi, så selvangivelsen gjør meg helt svett.

Fordi jeg ikke aner hvor mye ekstra jeg kommer til å jobbe, det er i perioder mye ekstravakter på jobb. Nå har vi blant annet hatt koronatillegg.

Fordi jeg er mye mer redd for å få en svær baksmell enn en tilsvarende svær sum tilbake. 

Og fordi den tusenlappen jeg eventuelt taper i renter har jeg råd til å tape.

Anonymkode: c4a8f...c6e

Hvorfor er du redd for baksmell? 

Anonymkode: 88e28...5dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du sparer jo ikke de pengene du får tilbake. Du låner bort pengene dine gratis til staten og taper de pengene du kunne tjent i renter eller investering. 

Anonymkode: 19e18...796

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis folk vil spare uten renter er det ikke mitt problem, men det som blir litt merkelig er å sitte hvert år i april og hyperventilere fordi pengene ikke har kommet. Når man VET at det kan drøye til utpå høsten i verste fall. Hvis man MÅ ha pengene i april, er ikke dette måten å spare på. 

Anonymkode: 3dc83...21f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk flest forstår ikke at dette ikke er en lønnsom sparing. Er bare å la de holde på :) jeg betaler restskatten min med glede

Anonymkode: 8cedd...133

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De synes jo tydeligvis ikke selv en gang at det er en enkel måte å spare på, siden de er hysteriske i opptil mange måneder mens de venter på å få pengene tilbake...

• Liker 2
Skrevet

Mange legger på litt for å være sikre på at ikke eventuell ekstra jobbing skal velte "lasset". Det er heller ikke enkelt for alle å ha fullstendig oversikt, da det for noen er mange poster som skal fylles ut.

Kanskje det er enkelt for de som ikke eier noe, og kun har inntekta å ta hensyn til. Så har du f.eks. de som har boliglån, der er boliglånsrenta en faktor for fradrag. Flytende rente gjør at man ikke vet eksakt hvor mye man blir å betale i gjeldsrenter ila. året (det ble vel advart mot akkurat dette i fjor). 

Så har du dem som har råd til baksmell, men likevel legger på et ekstra trekk av den enkle grunn at det er kjipt å få ei ekstra regning uansett. Det vil spesielt gjelde de som ikke er økonomer, og ikke klarer å få den oversikten noen har over selvangivelsen. Selvangivelse er enkelt for noen, og vanskelig for andre, det er bare sånn det er. 

Er imidlertid enig i at det er unødvendig å klage over at det tar tid å få tilbake pengene. Hvis man er så klar over at man skatter for mye at man vet man får tilbake, er det noe det er dumt å budsjettere med en gitt måned. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
nordlending skrev (15 minutter siden):

Mange legger på litt for å være sikre på at ikke eventuell ekstra jobbing skal velte "lasset". Det er heller ikke enkelt for alle å ha fullstendig oversikt, da det for noen er mange poster som skal fylles ut.

Kanskje det er enkelt for de som ikke eier noe, og kun har inntekta å ta hensyn til. Så har du f.eks. de som har boliglån, der er boliglånsrenta en faktor for fradrag. Flytende rente gjør at man ikke vet eksakt hvor mye man blir å betale i gjeldsrenter ila. året (det ble vel advart mot akkurat dette i fjor). 

Så har du dem som har råd til baksmell, men likevel legger på et ekstra trekk av den enkle grunn at det er kjipt å få ei ekstra regning uansett. Det vil spesielt gjelde de som ikke er økonomer, og ikke klarer å få den oversikten noen har over selvangivelsen. Selvangivelse er enkelt for noen, og vanskelig for andre, det er bare sånn det er. 

Er imidlertid enig i at det er unødvendig å klage over at det tar tid å få tilbake pengene. Hvis man er så klar over at man skatter for mye at man vet man får tilbake, er det noe det er dumt å budsjettere med en gitt måned. 

Det blir ikke flere poster å fylle ut på skattekortet av å jobbe ekstra. Lønn er lønn selv om det er ekstra.

De fleste har vel en nedbetalingsplan de kan sjekke når renta endres.

Skattekortet kan endres flere ganger i året.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det blir ikke flere poster å fylle ut på skattekortet av å jobbe ekstra. Lønn er lønn selv om det er ekstra.

De fleste har vel en nedbetalingsplan de kan sjekke når renta endres.

Skattekortet kan endres flere ganger i året.

Man kan alltids endre skattekortet flere ganger ila året, jeg har selv gjort det ved inntektsendring. Synes likevel ikke at det er rart at man heller legger på litt for å skatte litt mer. Det gjør det enklere å holde oversikt, enn å sjekke eksakt nedbetalte gjeldsrenter på lån, og sjekke det ift skattekortet flere ganger. Kan godt være at endring av skattekortet "hele tiden" også gjør folk usikre. Hvis man sliter med selvangivelsen fra før, som mange gjør, blir nok ikke saken bedre av å endre skattekortet mange ganger årlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er veldig kjekt å få igjen på skatten hvert år , og betaler derfor alltid litt mer. Det at jeg ikke får renter av disse pengene er ikke noe problem for meg, det aksepterer jeg jo når jeg gjør det slik,, og det er slik jeg vil gjøre det. Men at det finnes mennesker som blir provosert av dette overrasker meg, syns det er rart at noen kan irritere seg over at andre mennesker ikke er opptatt av å spare på samme måte som dem selv. Jeg har også en sparekonto, noe også mange andre som får igjen på skatten har, så det sier jo lite om personlig økonomi, man trenger ikke å få mest mulig ut av hver eneste krone for å ha det bra. Det at så mange klager over at de ikke får skattepengene sine innen en viss tid, er ikke noe jeg kjenner meg selv igjen i, heller ikke noe jeg tenker er spesielt vanlig, bortsett fra en og annen bekjent på Facebook da. Men om man skal irritere seg over alt som blir skrevet der, vil man jo være irritert store deler av livet sitt, så hvorfor gjør noen det "? 

Anonymkode: 2f17f...b87

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Økonomi er ikke min ting. Jeg jobber redusert, men jobber ekstra innimellom. Jeg har tabell, og det er greit å få igjen noen kroner før sommeren. Et år kan det være ca 1000 kr og som i år ca 6000. Leverte inn en god timeliste som jeg får utbetalt neste mnd. Blir en god del til sommerferien. Har sparekontoer som jeg setter inn penger på så jeg har til ferie, tur med venner, gave/arv, pant/trumf penger og pensjonskonto. Kjøpte seng for pante/trumf pengene, snart nok til sofa :) 

Anonymkode: 96d0b...45a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...