AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #1 Skrevet 23. april 2022 Heisann. Jeg må si jeg får vondt av russetiden til mange ungdom i dag. Og vil dele noen tanker rundt det. Jeg får så vondt i magen av alle de som føler på uteskapet, et system der noen ikke slipper til på noe de egentlig har krav på. Jeg blir litt forbanna på foreldre med ungdom som er innafor. Som vifter det hele bort med at min unge skal ha det gøy. Jeg var russ for ca 30 år siden. Den var hellig for alle, og det var ikke snakk om at så mye som en eneste en skulle være utenfor. Noen valgte å ikke være russ. Men de ble faktisk invitert med på div arr. Fordi russetiden den var en feiring av endt skoletid. Den gan som nå, var det ikke alle som kunne være med på buss /minibuss/bil. Den gang som nå hadde noen bedre råd og mulighet til dette. Men den gang var det ikke noe problem. Den gang feiret man med klassen. Der man klassevis hadde ansvar for at alle ble invitert. At alle kom med, og at alle kom seg hjem. Fordi det var klassen vår selv vi hadde ansvar for. Selvfølgelig var det noen som ikke tålte fjeset på hverandre og var uvenner som bare det innad i klassevis. Men kotymet var at i russetiden var det ikke lov med konflikter. Det skulle være gøy, og vi skulle ha det gøy sammen. Så alle former for uvennskap ble lagt til side de ukene russetiden varte. Noen vslgte å fortsette å være uvenner etter russetiden, og noen ble venner igjen. Vi skilte mellom vandreruss og buss russ. Russestyret hadde kontroll på det. De med buss hadde buss navn, og vandreruss fikk et merke med vandreruss. Og det var ikke for å skille status. Men at gir at alle viste hvem som kunne fylke tomme seter på rulling og hvem som måtte få skyss hjem. Fordi de med kjøretøy kjørte flere turer så alle ink vandreruss kom seg til og fra, når fest sted var for langt unna til å gå. Vandre russen kunne da betale noen kr, for denne skyssen til og fra. Men betalte ikke for å være litt med på rulling. Selv om det var mer stas å være på buss. Var det ingen som var utenfor. Selv vandreruss kunne bli med å fikse på bussene, fordi de også kunne få være med litt av og til. Så ingen gruet seg til russefeiringen. For mange ble det motsatt, en tid de også fikk plass sosialt. Vi hadde ikke sosiale medier. Og vi klarte alikevel å inkludere alle. Så skjønner ikke greia med det. Jeg har en russ i år. Og vet bla om en som de fleste er sinte på. Han er med på bussen, han er med på festene og jeg vet de passer på han. Jeg har vært vakt, og sett det selv. Jeg skal egentlig ha en russ på en annen skole neste år. De planla å feire klassen sammen. Men i år har de delt seg opp i grupper innad i klassen. Min nesteårs russ er den eneste i klassen som ikke er inkludert. Min russ drikker ikke. Og går ikke være med. I år har min nesteårs russ, slitt med utenfor skap. Og klarer å gå på solen bare et par ganger i uka. Ofte må jeg hente pga angst anfall. Så har sett begge sider av russe forberedelser, Sosial inkludering og ekskludering. Vi hadde også egne edru russ merker. Edru russen ble oftest en trygghet for de som ikke var det. Da de på lik linje med resten passet på at alle hadde det bra. Så min konklusjon, er at hvis ikke feiring av endt skolegang er for alle, og fører til så mye utenforskap, at mange elever sliter så psykisk av det og ikke klarer skolen, slik som min nesteårs russ gjør. Så tenker jeg det er på tide å avskaffe hele konseptet. Og det sitter langt inne å si, fra ei som i utgangspunktet elsker når russetiden, begynner. Vekker meg på natta med larm og leven i gatene. Da tenker jeg på hvor fin tid de har og elsker livet de skaper. Men jeg støtter virkelig ikke at det sksl gå så hardt på bekostning av enkelte elever. De har også nemlig rett til å feire skoleslutt på en bra måte. Og hvis vgs og russefeiringen fører flere inn i psykiatrien, da må jeg stå i mot. Så mitt budskap til russen skjerp dere. Dette kan dere fint klare, å inkludere absolutt alle. Til og med hun i rullestol har plass. Finnes ikke noe morsommere og gøyere enn russe rullestol. Hjelp vedkommende å pynt rullestolen. Ellers vil jeg si. At jeg ønsker dere alle en super russetid. Be inn så alle er med. Kos dere masse og pass på hverandre. Anonymkode: ce43b...c3d 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #2 Skrevet 23. april 2022 Er så lei russegnålet i dette landet. Av og til virker det som vitsen med videregående skole er å ende opp på russefylla med MASSE venner og et pengeforbruk som ikke på noen måte står i stil med egen inntekt. Nå har det vært et par år med sutring fordi avgangselever måtte følge koronarestriksjonene. Når det nå er åpnet for grisefylla og økonomisk uansvarlighet igjen er det utenforskap som tema, stakkars dem som ikke har busskvalifisert seg. Kjøre rundt i enormt påkosta busser UTEN kasko. Så er det sutring over at ingen vil leie ut lokalene sine til russen, noe du ikke trenger å være næringsdrivende for å ha forståelse for. Galskapen er nok verst i byene generelt og Oslo spesielt, håper det er bedre stilt ute på bygdene og at ungdom der holder mer i hop. Siden ungdom påberoper seg å være så miljøbevisste synes jeg det er underlig at det ikke er kommet en anitrussbølge. Kan jo bare håpe. Anonymkode: 6d7e7...6fb 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #3 Skrevet 23. april 2022 Min gutt var russ i 2020. De som har foreldre med mye penger bruker mye penger på russetiden. Vi har ikke det. Men han var i ei russegruppe med 8 andre som også ikke ville bruke mye penger på det. Og 2 av de drikker ikke alkohol. Så jeg er også i mot dette med russefeiring og grupper Anonymkode: aa14f...6b4 2
os Maxilla Skrevet 23. april 2022 #4 Skrevet 23. april 2022 Er det flere enn meg som føler dette ble mye verre etter SKAM? Jeg er fra et middels stort sted på Vestlandet, var selv russ i 2013 og hadde helt ærlig ikke engang hørt om hverken russebusser eller rulling før den serien. Vet jo nå at det fantes den gang også, men nå har det altså spredd seg hit også. I 2018 kom den første russebussen hit og nå går plutselig all russen rundt i sånne gruppegensere og det tar helt av her også. Hva faen er det som skjer?? Det er da bare ni år siden jeg selv var russ. Selv STORkoste jeg meg som russ med den lille tapervennegjengen min! Men jeg er faktisk usikker på hvordan det hadde føltes om den utenforskapsfølelsen hadde vært enda tydeligere, slik det blir når alle går rundt i gensere, og festene skjer på busser istedet for at det meste er felles slik det var for oss. Hjertet mitt blødde når jeg så debatten. Fy fader så glad jeg ikke vokste opp på Østlandet, eller med sosiale medier for den del!! Jeg hadde garantert blitt en sånn som ble holdt utenfor.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #5 Skrevet 23. april 2022 os Maxilla skrev (14 minutter siden): Er det flere enn meg som føler dette ble mye verre etter SKAM? Jeg er fra et middels stort sted på Vestlandet, var selv russ i 2013 og hadde helt ærlig ikke engang hørt om hverken russebusser eller rulling før den serien. Vet jo nå at det fantes den gang også, men nå har det altså spredd seg hit også. I 2018 kom den første russebussen hit og nå går plutselig all russen rundt i sånne gruppegensere og det tar helt av her også. Hva faen er det som skjer?? Det er da bare ni år siden jeg selv var russ. Selv STORkoste jeg meg som russ med den lille tapervennegjengen min! Men jeg er faktisk usikker på hvordan det hadde føltes om den utenforskapsfølelsen hadde vært enda tydeligere, slik det blir når alle går rundt i gensere, og festene skjer på busser istedet for at det meste er felles slik det var for oss. Hjertet mitt blødde når jeg så debatten. Fy fader så glad jeg ikke vokste opp på Østlandet, eller med sosiale medier for den del!! Jeg hadde garantert blitt en sånn som ble holdt utenfor. Jeg var russ i 2009 på vestlandet. Russebuss som var noe jeg forbandt med Oslo/Bærum og så dem først på treff i Kongeparken som noe nesten eksotisk. Tror noen i området hadde noen busser men mer minivans kanskje, men det var ikke mange og det var ikke så mye oppstyr rundt dem. Klærne vi brukte var vel basic russeklær via 2 nettsider. Jeg har ingenting i mot russetiden og ønsker ikke at den skal avskaffes. Denne utviklingen som nå har skjedd liker jeg ikke. DEN utviklingen må avskaffes! Utenforskap og så stort press skal bare ikke skje ved russefeiringer. Syntes også det var forferdelig å se debatten, var virkelig ikke klar over at det var slik Det er "bare" 13 år siden jeg selv var russ og sjokket er stort. Anonymkode: 97feb...afe 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #6 Skrevet 23. april 2022 Jeg var og russ i 09. En av mjøsbyene. Var en del russevans. Var én buss det året. Så ingen busser i byen før dette/ en stund etter. Det var også noe vi forbandt med rike bærumsfolk 🤣. Vi festet med klassen. Var ingen gjenger med like gensere. Alle var med alle. Så klart hang man mest med sine venner, men det gjør man jo uansett. Var stort sett fest hver helg på faste plasser ute. Man kunne bare bli med, de som ville. Vet at det var russekro, men det ble arrangert på skolene. Min skole arrangerte ingen, vi bare festa ute. Var så klart noe krangling og rivalisering. Mellom skoler, og svartrussen ble sett ned på. Men har ikke inntrykk av at noen ble utestengt. Man vorsa med vennene sine, og stakk på fest ute etterpå. Vanene parkerte midt i festen og spilte musikk. Har et bilde fra russetida der det står masse russevans parkert i rekker, og russen festa rundt. Alle var velkomne. Jeg og mine venner var gåruss, og ingen syns det var rart. Vi fikk ofte lov til å komme inn i vanene og sitte der, fikk litt haik og sånn. Anonymkode: 7900a...cb4 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #7 Skrevet 23. april 2022 Hvorfor så fokus på russetiden? Enda verre for de som ikke blir inkludert resten av året. Alle fester og sammenkomster. Være sammen med noen i skoletiden eller på fritiden. Gjennom hele grunnskolen og ikke minst på vgs og høyere utdanning hvor festing er en stor del av opplevelsen. Er verre det enn å bli ekskludert i en måned i sitt liv. Anonymkode: c143c...33f
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #8 Skrevet 23. april 2022 Aldri har samfunnet vært mer opptatt av utenforskap og inkludering, og allikevel går vi baklengs inn i framtiden. Russefeiringen er jo bare et eksempel på det. Har du familie med penger og status, kan du leke deg gjennom russetiden og slenge penger rundt deg på alt mulig tull. Bare de som er i samme situasjon får delta på bussen, og det ekskluderer jo veldig mange. Klasseskillet blir større og større, og russefeiring er bare opptakten til hvordan voksenlivet blir. Jeg var russ i attenhundre-og-pil-og-bue (1986), og det var en del som ikke ønsket å delta på festligheter og arrangementer, men alle fikk allikevel tilbudet om å få være med på en bil! Vi var 9 jenter som kjøpte en gammel folkevognbuss som vi malte selv. Av de 9, var vi 5-6 som var med på fester, treff og arrangementer. De andre deltok kun natt til 17. mai, og det var da helt greit. Det var deres valg, og vi inkluderte dem når de ønsket å delta, selv om de valgte bort mesteparten av aktivitetene. Det skulle bare mangle, 2 av de hadde jeg gått i samme klasse med i 12 år. Anonymkode: b5e46...6cc 1
Gjest Sirisiri10 Skrevet 23. april 2022 #9 Skrevet 23. april 2022 Jeg elsket russetiden. Store deler av skolegangen min var preget av mobbing, først de to siste årene på vgs ble jeg inkludert. Vi hadde russevan hvor alt av bilen, drivstoff og alkohol var sponset. Vi hadde to ledige plasser som vi tok med andre som ikke hadde bil, på arrangementer, treff osv. Det ble satt stor pris på og morro for oss med ulike personer i tillegg til oss faste, samt vi inkludert andre. Får så vondt av andre som blir ekskludert. Det er utrolig vondt, og russetiden er jo for veldig mange en fin tid. Synes dog at det virker som det har blitt litt vel mye fokus på penger og det materielle, som fort kan ekskludere andre. Mulig det kanskje er bare noen få steder det er sånn?
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #10 Skrevet 23. april 2022 Tror du virkelig ikke at russ var utenfor før i tiden også? At mobbeoffer plutselig ble inkludert blant medelevene bare fordi det var russetid? At hun eller han «rare» eller «teite» i klassen plutselig får være sammen med de andre, bare fordi de var russ? Selvsagt er det bra at det er fokus på dette. Det burde vært større fokus på inkludering generelt i ungdomstiden og voksentiden. Ser jo bare alle trådene her inne av voksne folk som mener det er helt greit å ekskludere andre, enten det er snakk om barn eller voksne… Men merkelig å tro at det ikke var utestengelse blant russen før i tiden også… Anonymkode: 340cf...71d
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #11 Skrevet 23. april 2022 Det var det sikkert. Men ikke der jeg bodde. Det var et ikke tema. Fordi russetiden skulle være bra for alle. Og det blir ikke bra med konflikter. Så alle konflikter ble lagt på hylla, de ukene dette pågikk. Det var vel ikke sånn at de som i utgangspunktet var uvenner satt oppå hverandre. Men de snakket sammen. Og passet på at de var med både til og fra russefester ol. Ja enig her på KG er det mye oppfordring til å ekskludere fremfor å konfrontere situasjoner. Men så er det mye fornermelser når folk setter grenser for seg selv også. Istedenfor å se at en spade er en spade og ingen verdens Krise Anonymkode: ce43b...c3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå