AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #1 Skrevet 23. april 2022 Det stormer inne på Ros og ris med flere tråder med diskusjoner mellom brukere og forumansvarlig. Jeg er inne der og leser litt, men engasjerer meg ikke da jeg ikke er så investert i temaet. I tillegg får jeg ikke med meg alt det refereres til og jeg kjenner heller ikke noen brukere her. Så det går litt over hodet på meg. Er dere andre engasjert i disse diskusjonene? Anonymkode: c57c3...011
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 23. april 2022 #2 Skrevet 23. april 2022 Titter innom av og til. Men engasjerer meg lite, svare veldig sjeldent.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #3 Skrevet 23. april 2022 Ja, litt. Har ikke lest alle trådene i sin helhet men synes det er interessante og viktige diskusjoner. Anonymkode: cb4d9...0d7 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #4 Skrevet 23. april 2022 Ja. Skremmende å høre at flere brukere som ikke har gjort noe galt har blitt permanent utestengt som hevn fra moderatorene og at de ansvarlige nekter å gi en begrunnelse. Anonymkode: 1608c...177 10
PetterKanin Skrevet 24. april 2022 #5 Skrevet 24. april 2022 (endret) Er innom av og til og ser både hva de desperate brukerne fører ut av seg av både falske og velbegrunnet beskyldninger og hvorden forumledelsen, administrasjonen og moderatorene desperat prøver å vri seg fra å svare på dette. Det er samtidig viktig å huske at diskusjonene begynte med en i følge KGs regelverk fullstendig korrekt utestengelse av en bestemt bruker. Endret 24. april 2022 av PetterKanin 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #6 Skrevet 24. april 2022 PetterKanin skrev (10 timer siden): Er innom av og til og ser både hva de desperate brukerne fører ut av seg av både falske og velbegrunnet beskyldninger og hvorden forumledelsen, administrasjonen og moderatorene desperat prøver å vri seg fra å svare på dette. Det er samtidig viktig å huske at diskusjonene begynte med en i følge KGs regelverk fullstendig korrekt utestengelse av en bestemt bruker. Har fulgt disse eviglange trådene selv, og kan ikke fatte og begripe oppkoket og oppslutningen rundt saken og det uendelige jaget i kor etter forumledelsen. Godt gjort at KG har latt trådene stå åpen slik at brukerne fikk vri av seg alt de hadde på hjertet om det. Det var ingen selvfølge utifra hvordan trådene utspant seg og hvor het og aggressiv debatten ble. Trådene ble et prakteksempel på hvor lite lukrativt og lite prissatt man blir ved å være moderator. Hadde jeg et snev av interesse av å en dag bli frivillig moderator på et forum, fordi jeg kan og har tid til det, så forsvant lysten ganske betraktelig etter jeg leste trådene. Ellers er det mye "bra" på ris og ros, alt fra spørsmål, problemstillinger, løsninger, ideer og andre ting som både brukere og forumledelsen kan lære av. Dette liker jeg å lese. Så fremt ting ikke eskalerer ut i destruktive diskusjoner, som i tilfellet i avsnittet jeg skrev over. Jeg har konkludert med at det ikke er lett å være frivillig moderator på et frivillig forum med frivillige brukere. Kudos til de som tar jobben. Anonymkode: 38e70...325 13
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #7 Skrevet 24. april 2022 Har tittet innom, og har vondt av moderatorteamet. Men har vært her inne lenge nok til å ikke gå i mot "mobben". Dette er en gratistjeneste, levert av frivillige, hovedsakelig. Jeg har aldri opplevd systematisk forfølging, men at det glipper innimellom må man regne med. Ellers må man ansatte profesjonelle, så får vi betale for å være her. Jeg har vært her i 14 år, og har vel et advarselpoeng totalt. Da vet jeg at jeg "tippet" over på en idiot. Så forstår reglene utmerket godt, selv om jeg ikke akkurat er redd for å være direkte. Anonymkode: 12ee0...967 13
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #8 Skrevet 25. april 2022 Skjønner ikke at folk gidder å diskutere så heftig, det er jo tross alt bare et forum, det finnes vel viktigere ting å bruke energi enn et forum?:p Anonymkode: b372c...7bf 5 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #9 Skrevet 25. april 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Har tittet innom, og har vondt av moderatorteamet. Men har vært her inne lenge nok til å ikke gå i mot "mobben". Dette er en gratistjeneste, levert av frivillige, hovedsakelig. Jeg har aldri opplevd systematisk forfølging, men at det glipper innimellom må man regne med. Ellers må man ansatte profesjonelle, så får vi betale for å være her. Jeg har vært her i 14 år, og har vel et advarselpoeng totalt. Da vet jeg at jeg "tippet" over på en idiot. Så forstår reglene utmerket godt, selv om jeg ikke akkurat er redd for å være direkte. Anonymkode: 12ee0...967 Reddit, Fridiskusjon, VGD, Diskusjon, Freak og Flashback er også steder der man kan diskutere uten å måtte betale ett øre, og det er således ingen grunn for å senke kvaliteten på forumet selv om dette er gratis; vi lever ikke i 1997 lenger. Dessuten er det lenge siden KG var en gratistjeneste levert av frivillige; idag eies forumet av Egmont, og liksom man stiller helt andre krav til en landsdekkende avis enn til klasseavisen laget av 6. klasse, burde man stille helt andre krav til dagens utgave av KG enn til forløperen Bryllupsguiden. Problemet er at selv om også jeg har sympati med moderatorteamet, er kritikken i forbindelse med den permanente utestengelsen av en viss bruker på sin plass, og denne bølgen av kritikk kunne enkelt vært stoppet ved å erkjenne at man rett og slett har gjort en feil, noe vi alle gjør, og snudd i denne saken, noe man ikke gjorde. Dessuten er det forskjell på å diskutere ukontroversielle tema som strikking eller kakeoppskrifter, eller å diskutere korona - hvis du er en av dem som har forstått logikken bak sitering av "nettsteder KG ikke vil assosieres med" i forhold til medisinske opplysninger og bruk av preprints, har du forstått langt mer enn undertegnede; i saken med vedkommende som ble utestengt, eksisterte det ingen påviselig logikk bak modereringen, og det er dette som var kimen til frustrasjonen man nå er vitne til i Ris og ros. Dette er noe moderatorteamet burde vært klar over, og reaksjonene man ser idag er noe de dessverre selv har ansvaret for, uansett hvor mye sympati man ellers måtte ha for dem - gnisten som tente bålet, var en utestengelse basert på grunner man finner i stater mindre kjent for demokratiske prinsipper. Anonymkode: 3605a...03b 11
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #10 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Reddit, Fridiskusjon, VGD, Diskusjon, Freak og Flashback er også steder der man kan diskutere uten å måtte betale ett øre, og det er således ingen grunn for å senke kvaliteten på forumet selv om dette er gratis; vi lever ikke i 1997 lenger. Dessuten er det lenge siden KG var en gratistjeneste levert av frivillige; idag eies forumet av Egmont, og liksom man stiller helt andre krav til en landsdekkende avis enn til klasseavisen laget av 6. klasse, burde man stille helt andre krav til dagens utgave av KG enn til forløperen Bryllupsguiden. Problemet er at selv om også jeg har sympati med moderatorteamet, er kritikken i forbindelse med den permanente utestengelsen av en viss bruker på sin plass, og denne bølgen av kritikk kunne enkelt vært stoppet ved å erkjenne at man rett og slett har gjort en feil, noe vi alle gjør, og snudd i denne saken, noe man ikke gjorde. Dessuten er det forskjell på å diskutere ukontroversielle tema som strikking eller kakeoppskrifter, eller å diskutere korona - hvis du er en av dem som har forstått logikken bak sitering av "nettsteder KG ikke vil assosieres med" i forhold til medisinske opplysninger og bruk av preprints, har du forstått langt mer enn undertegnede; i saken med vedkommende som ble utestengt, eksisterte det ingen påviselig logikk bak modereringen, og det er dette som var kimen til frustrasjonen man nå er vitne til i Ris og ros. Dette er noe moderatorteamet burde vært klar over, og reaksjonene man ser idag er noe de dessverre selv har ansvaret for, uansett hvor mye sympati man ellers måtte ha for dem - gnisten som tente bålet, var en utestengelse basert på grunner man finner i stater mindre kjent for demokratiske prinsipper. Anonymkode: 3605a...03b Du betaler ikke = Gratistjeneste. Og ja, jeg forstår reglene. Jeg har aldri blitt moderert på sitering. Jeg er også gift med en lege, og jeg forstår utmerket godt forskjellen på å skrive; "han tjener xxxx", og "han sier ta to paracett". Så når dere angrep for det...det må ha vært noe av det latterligste jeg har lest her inne. Anonymkode: 12ee0...967 9 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #11 Skrevet 25. april 2022 Det er to ting jeg ikke skjønner: 1. Hvorfor tar noen kvinneguiden så seriøst? De fleste er her jo bare for underholdning og holder seg i bakgrunnen. 2. De aller fleste som skriver her inne klarer å unngå advarsler. Hvorfor er det noen som synes det er så vanskelig å følge reglene når resten klarer det? Anonymkode: 57484...608 6
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #12 Skrevet 25. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er to ting jeg ikke skjønner: 1. Hvorfor tar noen kvinneguiden så seriøst? De fleste er her jo bare for underholdning og holder seg i bakgrunnen. 2. De aller fleste som skriver her inne klarer å unngå advarsler. Hvorfor er det noen som synes det er så vanskelig å følge reglene når resten klarer det? Anonymkode: 57484...608 Hvilke regler? Har du for vane å lenke til medisinske fagtidsskifter, og vet hvordan man forholder seg til dette? Det finnes ingen konkrete regler på KG; bare et sett med vage hentydninger, men intet konkret regelverk for hva som er hva; alt kan tolkes forskjellig avhengig av synsvinkel. Hadde man hatt tilsvarende regler i trafikken, hadde det vært fullt kaos. Vel - vi befinner oss på et forum der det er helt i orden å diskutere penisens størrelse; tråd etter tråd blir opprettet om dette. Men nåde den som kommer med litt saklig informasjon i koronaforumet. Når folk stiller seg uforstående til rettmessig kritikk, minner det meg litt om de som så ut på gaten og så demonstrantene i DDR i 1989; hva gjorde vel de tullingene der på gaten når vi har det så trygt og godt her i den demokratiske folkerepublikken vår ... Innlegget er ryddet for brukerdebatt. Elaine Marley, mod. Anonymkode: 3605a...03b Endret 25. april 2022 av Elaine Marley 5
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #13 Skrevet 25. april 2022 Leser der innimellom. Underholdende å se hvor mange kverulanter som tar forumet så seriøst😂😂 Anonymkode: 4ed52...401 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #14 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Leser der innimellom. Underholdende å se hvor mange kverulanter som tar forumet så seriøst😂😂 Anonymkode: 4ed52...401 Tror også et par av brukerne kastet seg på utmattingsshowet mot moderatorene bare for å høste seg en drøss med likes med å kopiere andres meninger, og ikke for noe annet. 😏 Anonymkode: 38e70...325 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #15 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror også et par av brukerne kastet seg på utmattingsshowet mot moderatorene bare for å høste seg en drøss med likes med å kopiere andres meninger, og ikke for noe annet. 😏 Anonymkode: 38e70...325 Rampelys-koden Anonymkode: 4ed52...401 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #16 Skrevet 25. april 2022 Ja jeg har lest. Det er på sin plass å etterlyse tydeligere regelverk og at etterfølgelsen av regelverket er konsekvent. Jeg er ikke i tvil om at brukere moderatorene finner vanskelige lettere får advarselspoeng og raskere blir utestengt enn andre. Selv om moderatorene er frivillige er det ikke for mye forlangt at de modererer jevnt, likt og i ettertid kan forklare hvorfor de har gjort som de har gjort. Åpenhet og klare retningslinjer er en fin ting som helt sikkert vil roe gemyttene. Så langt har moderatorteamet dessverre feilet på det. Anonymkode: e6859...8f2 3
Elaine Marley Skrevet 25. april 2022 #17 Skrevet 25. april 2022 (endret) Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod. Endret 25. april 2022 av Elaine Marley 1
GammelKaktus Skrevet 25. april 2022 #18 Skrevet 25. april 2022 Jeg er innom til tider men det er jo lite hensiktsmessig for KG er KG og det endrer seg ikke uansett hva slags "motbør" de får, de kjører sitt løp uansett, sånn har det alltid vært her.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #19 Skrevet 25. april 2022 Jeg lurer i det hele tatt på om dette å sperre for AB på ris og ros, Korona, rampelys og Ukraina, kun fører til at forumene blir mer ekstreme. Mange har etablert brukere kun for å spre drøye meninger i slike tråder, eller har brukere som i utgangspunktet er provoserende. Selv er jeg mot mye av det som skrives der, synes de grenser til ekstremisme, mobbing og hersing. Men så lenge jeg må bruke egen bruker vet jeg jo at det blir forfølgelse, og da gidder jeg bare ikke. Denne tråden beviser i alle fall at det er stor støtte til moderatorteamet. Så håper de av dere som har lest her tar til dere det. Takk for at dere lot denne diskusjonen stå anonymt. Anonymkode: 12ee0...967 5
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #20 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg lurer i det hele tatt på om dette å sperre for AB på ris og ros, Korona, rampelys og Ukraina, kun fører til at forumene blir mer ekstreme. Mange har etablert brukere kun for å spre drøye meninger i slike tråder, eller har brukere som i utgangspunktet er provoserende. Selv er jeg mot mye av det som skrives der, synes de grenser til ekstremisme, mobbing og hersing. Men så lenge jeg må bruke egen bruker vet jeg jo at det blir forfølgelse, og da gidder jeg bare ikke. Denne tråden beviser i alle fall at det er stor støtte til moderatorteamet. Så håper de av dere som har lest her tar til dere det. Takk for at dere lot denne diskusjonen stå anonymt. Anonymkode: 12ee0...967 Man skulle tro at fjerning av AB gjorde det motsatt. Men jeg skjønner nå etter disse omfattende diskusjonene at har du en etablert bruker med drøssevis av innlegg og likes, så kan det oppleves som meningsmakt. Jeg har vært på vippen til å gi ett eller to motsvar i Ris og ros-avdelingen rundt debatten om moderering, herav at jeg ønsket å skrive noe lignende som jeg har gjort i denne tråden, men konkluderte med at det ønsket jeg ikke å gjøre for å unngå flokkmotbør og eventuelt svertelse av nicket mitt som talte imot den brede forsamlingen som støttet hverandre opp. Følte ikke et motsvar var verdt det. Enig i det siste. Håper moderatorene synes det er greit å høre at det er støtte også. Støtten har nok vært der hele veien, men støtten har vært passiv. Selv om denne tråden også har noen tilfeller som peker mot at praksisen rundt moderering, advarsler og utestengelser er forvirrende og kan oppleves urettferdig. Så jeg skjønnet at oppkoket i senere tid har et opphav, selv om diskusjonene har skjedd på gale premisser og har gått helt av kosteskaftet. Anonymkode: 38e70...325 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå