AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #61 Skrevet 24. april 2022 Rucula skrev (7 minutter siden): ja... Men folk inne i den e tråden ser jo ikke problemet! Hvordan skal dette finansieres? skal de skatte ihjel delen av befolkningen som faktisk bidrar? Det går jo ikke det heller. Jeg er bekymret. Speseielt sinnsykt synes jeg det er med folk under 30 som får innvilget ufør av psyksike grunner. Folk som da skal leve hele livet sitt på andre. Jeg er gift med en som er spesialist på velferdsforskning og NAV. Det er ingenting som tilsier at det er et problem at folk ljuger seg til uførevedtak. Det tallene viser fra AAPaksjonens undersøkelse er vel at det tar omtrentlig 7,5 år å bli avklart. Men, før i tiden kunne man lettere få ufør- og regelverket var veldig låst på det å jobbe seg gradvis tilbake. Så i alderen 55+ har man nok en gruppe som sannsynligvis kunne jobbet noe men ikke fikk anledning og nå uansett er uattraktive på markedet. Men: påstanden din angående hvilke ytelser man ser mye forsøks på snusk i er altså helt feil. Overgangsstønad derimot, DER kan man finne litt ymse. Og selvsagt svart arbeid ved siden av dagpenger. Anonymkode: 02837...8e7 5 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #62 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): sannheten er at per I dag er det 1 ufør på 4 i arbeid- men om 20 år vil det være 2 uføre per 4 i arbeid. Det vil si at hjulene i velferdssamfunnet ikke vil gå rundt. Så uten å gå inn i diskusjonen er dette kalde fakta så ja- det må endringer til. Anonymkode: da0de...f20 Her kan du lese om normale svingninger i uføretallet, som var på topp på tidlig 2000-tall, og er nå på opptur igjen. Altså for 20 år siden har vi samme tall som nå. https://velferd.no/velferd/2020/andelen-ufore-nordmenn-er-ikke-rekordhoy Anonymkode: 07a4d...623 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #63 Skrevet 24. april 2022 Rucula skrev (8 minutter siden): ja... Men folk inne i den e tråden ser jo ikke problemet! Hvordan skal dette finansieres? skal de skatte ihjel delen av befolkningen som faktisk bidrar? Det går jo ikke det heller. Jeg er bekymret. Speseielt sinnsykt synes jeg det er med folk under 30 som får innvilget ufør av psyksike grunner. Folk som da skal leve hele livet sitt på andre. Sånn går det når helsevesenet er så elendig i landet her… Det er (psykisk) helsevesenet som ikke fungerer. Leger må ta folk på alvor og gi riktig behandling. Men samtidig, mye er ikke noe å gjøre med. Vi har mange i landet med krigstraumer som aldri vil fungere. Og så finnes det jo også sykdommer som ikke kan gjøres noenting med. Finnes mennesker med invalidiserende skader/plager og sykdommer, som ikke vises utenpå… Anonymkode: 9e8d9...1b4 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #64 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men, før i tiden kunne man lettere få ufør- og regelverket var veldig låst på det å jobbe seg gradvis tilbake. Så i alderen 55+ har man nok en gruppe som sannsynligvis kunne jobbet noe men ikke fikk anledning og nå uansett er uattraktive på markedet. Før i tiden fantes det leger som solgte uføretrygd til pasienter. Flere leger på Østlandet ble dømt for dette for en stund siden. Flere av disse står nok enda på uføretrygd. Dette skjer ikke i dag. Anonymkode: 07a4d...623 1
Rucula Skrevet 24. april 2022 #65 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, ikke "for mange som velger lyve seg til ufør". Uføretrygd er den stønaden i NAV-systemet med minst snyltere. Dagpenger, AAP og ikke minst egenmeldinger/sykemeldinger har mye høyere "lyve"-tall. Problemet er at disse som har lyvet seg inn på uføretrygd mest sannsynlig uansett ikke hadde jobbet, for de hadde nok stått på en eller annen stønad. Klart det, men mange av dere vil bli akutt eller kronisk syk lenge før pensjonistalder. Sjansen for å bli uføretrygdet helt eller delvis i høy alder er høy. Å stå i jobb til pensjonsalder handler ikke akkurat om holdninger, men om flaks, tilfeldigheter og genetikk. Jeg var også en av dere som trodde jeg skulle nå og jobbe lang og lenge, men her sitter jeg... livet snudde opp/ned over natta. Tror dere glemmer at absolutt alle mennesker i Norge skal innom NAV på ett eller annet tidspunkt i livet. Mange gjør det flere ganger. Både inn og ut, og inn igjen. Enten gjennom uføretrygd, AAP, pensjonist, gravid/barsel og/eller arbeidsledighet osv. NAV er der for alle, også dere, så hvorfor skal dere rigidisere og hakke på ordninger som er deres store fallskjerm også, og håpe på at NAV strammer såpass inn at "ingen" kommer seg inn? Plutselig sitter du selv i situasjonen. Er man opptatt av norsk økonomi, som aldri har gått bedre enn nå, så kan man jo alltids ta for oss en av de andre ekstremt sløseripostene vi har. Velferden alene gjør ikke at Norge går ad dundas. Hverken nå, nær framtid eller kanskje aldri, uansett om vi har olje eller ikke. Systemet er så implementert i samfunnet at det holder seg oppe av seg selv, og tillater Norge å spøne milliarder på buskevekster og korrupte stater over hele verden fordi vi kan. Anonymkode: 07a4d...623 Jada jeg var innom nav systemet da jeg var i fødselspermisjon. Ellers har jeg avsolutt ingen i min familie som er trygdede. Begge mine foreldre har jobbet frem til pensjonsalder. Min mann og søsken jobber og bidrar. Ufør er en ting som ofte går i arv og er veldig mer utbredt hos folk med lav utdannelse. Synes du ikke det er litt rart at vi i Norge har DOBELT så mange uføre som i Sverige? Og når du henviser til buskvekster? tenker du da på støtten til regnskogsfondet? 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #66 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sånn går det når helsevesenet er så elendig i landet her… Det er (psykisk) helsevesenet som ikke fungerer. Leger må ta folk på alvor og gi riktig behandling. Men samtidig, mye er ikke noe å gjøre med. Vi har mange i landet med krigstraumer som aldri vil fungere. Og så finnes det jo også sykdommer som ikke kan gjøres noenting med. Finnes mennesker med invalidiserende skader/plager og sykdommer, som ikke vises utenpå… Anonymkode: 9e8d9...1b4 Korrekt. "Et helsevesen i verdensklasse", heter det. Forbanna bullshit. Vi klarer knapt å behandle noen, særlig ikke smerte- og utmattelseslidelser, samt psykiske lidelser. Vi har helsekøer som er vonde som lange år. Folk får ikke hjelp. Det eneste vi er god på et akuttmedisin og skader. Ironien kommer inn når vi ikke engang tillater "dyre" medisiner, som andre land gjør, fordi vi er så kjipe. Imellomtiden går folk syke, og er ofte mistrodd, trenert, neglisjert og etterlatt til seg selv..... Anonymkode: 07a4d...623 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #67 Skrevet 24. april 2022 Rucula skrev (2 minutter siden): Jada jeg var innom nav systemet da jeg var i fødselspermisjon. Ellers har jeg avsolutt ingen i min familie som er trygdede. Begge mine foreldre har jobbet frem til pensjonsalder. Min mann og søsken jobber og bidrar. Ufør er en ting som ofte går i arv og er veldig mer utbredt hos folk med lav utdannelse. Synes du ikke det er litt rart at vi i Norge har DOBELT så mange uføre som i Sverige? Og når du henviser til buskvekster? tenker du da på støtten til regnskogsfondet? Du har altså ikke lest denne? https://www.samfunnsforskning.no/aktuelt/nyheter/2019/ny-rapport-om-trygdepolitikk-i-nord-europa.html Grunnen til det er fordi Sverige har kuttet omrokkert stønadsordningene. Vi har nesten samme velferdstall som Sverige, bare at Sverige ikke lar unge, eldre og innvandrere stå på "uføretrygd", men ung-stønad, førtidspensjon og innvandrerstønad. Norge har alle disse under samme bolke. Det er miksing av tall, og du har gått 5-på. Anonymkode: 07a4d...623 4 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #68 Skrevet 24. april 2022 Ja hipp hurra, uføretrygdet som 27-åring grunnet kreft (ergo ikke ung ufør-tillegget), nyutdannet så falt mellom to stoler med null i inntekt = minstesats, ingen barn så ingenting å grafse til meg i ekstra stønader der heller. Kan ikke flytte på bygda siden jeg ikke har bil, ikke at jeg ville hatt råd til bil uansett da. 15.000 er mnd er kjempefett når 10.000 + strøm går til husleie og mye av det resterende går til medisiner som ikke blir dekket av HELFO. Underernært fordi jeg rett og slett ikke har råd til skikkelig mat. Jeg tror det er flere uføretrygdede i min situasjon enn i ts’. Realiteten for de fleste på uføretrygd er et liv i fattigdom. Så anse deg selv som veldig, veldig heldig du ts. Anonymkode: e0729...1b7 5 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #70 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (På 23.4.2022 den 11.06): Det sies ofte at de med uføretrygt har dårlig råd men jeg er en av dem som har god råd og mere nok penger. jeg gjør ikke mye . på butikken kjøper jeg aldri noe mer enn det absolutt nødvendige selv om kan kjøpe mer det har gjort at jeg nå sitter med en fullstappet sparekonto jeg er uføretrygdt men føler meg i stand til å jobbe men jeg kan ikke jobbe fordi ingen vil ansette meg jeg har bare en psykisk sykdom men jeg fungerer helt fint gjennom dagene. hvorfor ligger det noe at alle med uføretrygt har dårlig råd? jeg opplever meg selv absolutt ikke som en med dårlig råd. Anonymkode: 5dffa...1f0 Tipper du har et annet syn på hva en fullstappet sparekonto er i forhold til normale folk som faktisk jobber for pengene sine. Og også, du har kanskje mye penger, men du beskriver jo et rotteliv. Nei takke meg til at jeg kan tjene penger, jobbe ekstra og tjene mer og bruke penger med god samvittighet. Anonymkode: 9ad86...9d3 1
Rucula Skrevet 24. april 2022 #71 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du har altså ikke lest denne? https://www.samfunnsforskning.no/aktuelt/nyheter/2019/ny-rapport-om-trygdepolitikk-i-nord-europa.html Grunnen til det er fordi Sverige har kuttet omrokkert stønadsordningene. Vi har nesten samme velferdstall som Sverige, bare at Sverige ikke lar unge, eldre og innvandrere stå på "uføretrygd", men ung-stønad, førtidspensjon og innvandrerstønad. Norge har alle disse under samme bolke. Det er miksing av tall, og du har gått 5-på. Anonymkode: 07a4d...623 Jeg leste artikkelen og den er svært mye mindre konkluderende på dette enn det du påstår! Den kommer med svake antalgelser. Dette er også kun 1 artikkel! tror su skaø være litt forsiktig i hvor mye du vektlegger denne. Du mener seriøst at Norge ikke har et problem med antall uføre??? 1
Rucula Skrevet 24. april 2022 #72 Skrevet 24. april 2022 Jeg synes det er rart at ikke antallet uføre bekymrer nettopp de uføre mer jeg... Hvem går det utover når velferdsstaten knekker ryggen? 1
Leo Skrevet 24. april 2022 #73 Skrevet 24. april 2022 Rucula skrev (1 minutt siden): Jeg leste artikkelen og den er svært mye mindre konkluderende på dette enn det du påstår! Den kommer med svake antalgelser. Dette er også kun 1 artikkel! tror su skaø være litt forsiktig i hvor mye du vektlegger denne. Du mener seriøst at Norge ikke har et problem med antall uføre??? Det som ikke er antakelser er at andelen mennesker som faktisk deltar i yrkeslivet er omtrent nøyaktig den samme i Norge og Sverige og i 2021 lå den på ca. 70% i begge land. Hva man kaller de som ikke deltar er i og for seg irrelevant for de må på en eller annen måte forsørges av samfunnet rundt enten man kaller dem uføre, arbeidsledige eller rett og slette overlater dem til såkalt privat forsørgelse. 5 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #74 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er en myte at alle uføre er fattige. Mange er som meg, blitt ufør i godt voksen alder og har en mann som tjener svært godt. Jeg har utbetalt 21000 i mnd inkl penger fra uføreforsikring, og har ingenting å klage på. Anonymkode: ff986...98a Det er mange som og har nesten dobbelt mindre enn oss. Jeg er og heldig. Jobbet mye før jeg ble syk. Jeg har utbetalt litt over 25.000, pluss jeg får dobbel barnetrygd og barnebidrag. Totalt har jeg 30.000 utbetalt. Eier hus og har bil (ikke lån på bil). Anonymkode: 23f4a...043 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #75 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg kan snakke for meg selv - som nå er på AAP (jeg tror det dessverre går mot uføre, utbetalingene vil nok være omtrent like som nå). Jeg tjente rett under maks sats AAP/ufør. Tjente ca 630.000 kr. Så hadde jeg OPF (Oslo kommunes pensjonskasse, kvalifiserte fordi fast ansatt i X antall år), og så hadde jeg privat uføreforsikring på 60.000 kr årlig utbetalt. Maks er vel 80.000 eller noe sånt. Jeg har tilnærmet maks sats, og uten forsikringene mine ville jeg hatt omtrent 23.000 kr utbetalt. Med mine utgifter til behandling hadde det bare aldri gått rundt. Anonymkode: 02837...8e7 Hvor mange år måtte du jobbe i kommunen, og hvor mye får du? Må du være over en viss alder? Vet mange sier opp stillingen sin når de blir sykemeldt og så over på aap, og da mister de vel den retten? Anonymkode: 1632a...ff2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #76 Skrevet 24. april 2022 Rucula skrev (6 timer siden): Det må bli så ekstremt mye vanskligere å få innført uføretrygd. Ja for nå kan man bare troppe opp på Nav, si meg vil ha uføretrygd og gå utafra med et vedtak i hånda. Anonymkode: 39b14...336 2
Rucula Skrevet 24. april 2022 #77 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja for nå kan man bare troppe opp på Nav, si meg vil ha uføretrygd og gå utafra med et vedtak i hånda. Anonymkode: 39b14...336 neida... man må jo stå på litt. Men er man ikke interessert i å jobbe så er det fult mulig å komme seg unna 2
Gjest Adobyen Skrevet 24. april 2022 #78 Skrevet 24. april 2022 Rucula skrev (7 minutter siden): neida... man må jo stå på litt. Men er man ikke interessert i å jobbe så er det fult mulig å komme seg unna Der tar du grundig feil.
Rucula Skrevet 24. april 2022 #79 Skrevet 24. april 2022 Adobyen skrev (1 time siden): Der tar du grundig feil. greia er at det har jeg ikke.. 1
Chantielle Skrevet 27. april 2022 #80 Skrevet 27. april 2022 Tråden er ryddet for brukerdebatt,nedsettende innhold,feilsiteringer,latterliggjøring,avsporinger,samt svar til dette. Chantielle mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå