Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det sies ofte at de med uføretrygt har dårlig råd

men jeg er en av dem som har god råd

og mere nok penger.

jeg gjør ikke mye . på butikken kjøper jeg aldri noe mer enn det absolutt nødvendige selv om kan kjøpe mer

det har gjort at jeg nå sitter med en fullstappet sparekonto

jeg er uføretrygdt men føler meg i stand til å jobbe

men jeg kan ikke jobbe fordi ingen vil ansette meg

jeg har bare en psykisk sykdom men jeg fungerer helt fint

gjennom dagene.

hvorfor ligger det noe at alle med uføretrygt har dårlig råd? jeg opplever meg selv absolutt ikke som en med dårlig råd.

Anonymkode: 5dffa...1f0

• Liker 4
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så fint for deg da. Du er muligens ikke minstetrygdet med 16300 kr inn hver mnd? 

jeg går i minus hver eneste mnd. 

bosted er dyrt, mat er dyrt, strøm er dyrt, livet generelt er dyrt. 

Anonymkode: d6e94...d4a

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg også. Jeg lever bra og har råd til det jeg trenger og litt til. Dessverre blir det bare råd til 1-2 utenlandsturer i året nå, men det er greit. Jeg også føler meg i stand til å jobbe, men ingen vil ansette meg i det jeg er kvalifisert til. Kunne nok klart å jobbe 50-60%.

Anonymkode: 1a7da...70d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye får dere i måneden etter skatt?

Anonymkode: 4e145...dd6

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Så fint for deg da. Du er muligens ikke minstetrygdet med 16300 kr inn hver mnd? 

Dette er realiteten for 90% uføretrygdede.

Anonymkode: 16870...129

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Da må du ha et skyhøyt forbruk. Jeg har utbetalt 13.700 kr i mnd på AAP, og sparer 2000 i mnd. 

Anonymkode: 09bc2...bf8

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Da må du ha et skyhøyt forbruk. Jeg har utbetalt 13.700 kr i mnd på AAP, og sparer 2000 i mnd. 

Nei, hen har nok ikke et skyhøyt forbruk, du har bare et unormalt lavt et.

Anonymkode: 16920...287

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Dessverre blir det bare råd til 1-2 utenlandsturer i året nå, men det er greit.

Ting uføretrygdede aldri sier for 200.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det går an å se det som at du har et veldig lavt et. Mulig du har kun deg selv å tenke på mens andre har en familie. Folk bor også forskjellige steder. Her får man en enebolig til leie for 6000 i mnd, andre plasser koster samme bolig minst det dobbelte. 

Det koster deg ingenting å se at andre ikke har samme forutsetninger som deg. 

Anonymkode: 76d43...cf6

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber, har utbetalt 18k i mnd, jobber 60% og sparer 4k i mnd. Jeg lever så tynt jeg kan, men er heldig som har samboer som tjener mye. Så barna mangler ikke noe og jeg får ekstra tid med de. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det går an å se det som at du har et veldig lavt et. Mulig du har kun deg selv å tenke på mens andre har en familie. Folk bor også forskjellige steder. Her får man en enebolig til leie for 6000 i mnd, andre plasser koster samme bolig minst det dobbelte. 

Det koster deg ingenting å se at andre ikke har samme forutsetninger som deg. 

Jeg har helt normale utgifter, men jeg velger å prioritere. Lever ikke begrenset i det hele tatt, men jeg har tatt gode valg. Noe uføre fint også kan gjøre 😉 Å si at man ikke kan flytte fordi man har barn eller familie er jo helt på trynet - spør du meg. Alle kan flytte, men det står på viljen.  Man har tatt et valg om å leve sånn, når man muligheter til å gjøre en endring. Når jeg kommer med forslag til andre uføre, så blir jeg alltid møtt med: «Nei, jeg kan ikke gjøre det - fordi blablabla». Javel, tenker jeg. Da får du sitte der da. 

Det er ikke meningen at vi mennesker skal leve i luksus, men kunne dekke helt grunnleggende ting. Er en grunn for at utbetalingene er slik de er, fordi regjeringen mener at det er mulig å leve på det. Så hvis det hadde vært så fælt å være uføre i dag, så ville utbetalingene vært høyere. Uføre kan ta valg, f.eks kutte forbruk, flytte, søke om støtteordninger, prøve å fylle opp frikortet i starten av året, selge ting de ikke bruker, kjøpe brukt, planlegge ukeshandlingen etc. Det er mange muligheter, men de begrenser seg jo selv - når ikke de gjør en endring. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvor pokker bor du?

Anonymkode: 97c7e...8e4

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ting uføretrygdede aldri sier for 200.

Hvorfor ikke? For meg er det en ting som merkes godt at jeg har måttet kutte ned på siden jeg før kunne ha ta meg en weekend tur utenlands titt og ofte. Ellers lever jeg tilnærmet like bra.

AnonymBruker
Skrevet

Om en har god råd kommer an på flere ting er ufør/ full jobb og hvor stor inntekt en har. 
Jeg har en venninne som er ufør og som arvet over 20 mill for noen år side, hun har bedre råd enn de fleste på sin alder som er i full jobb. Jeg har et familiemedlem som ble ufør når han var 58 år, da hadde han jobbet mye og tjent bra og hadde bedre råd enn enkelte andre på sin alder. 
veldig vesentlig er boutgifter. Du kan ha god råd som ufør med lave boutgifter og dårlig råd i jobb med høye boutgifter. 
en her som har utbetalt 13.700 og har god råd og sparer 2000 , det er jo fint det, men bor en gratis ( veldig billig)  er jo det enkelt. Hadde hen hatt utbetalt 20.000 og hatt 15.000 i boutgifter så hadde jo ikke vedkommende hatt bedre råd. 

Anonymkode: 97c7e...8e4

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har helt normale utgifter, men jeg velger å prioritere. Lever ikke begrenset i det hele tatt, men jeg har tatt gode valg. Noe uføre fint også kan gjøre 😉 Å si at man ikke kan flytte fordi man har barn eller familie er jo helt på trynet - spør du meg. Alle kan flytte, men det står på viljen.  Man har tatt et valg om å leve sånn, når man muligheter til å gjøre en endring. Når jeg kommer med forslag til andre uføre, så blir jeg alltid møtt med: «Nei, jeg kan ikke gjøre det - fordi blablabla». Javel, tenker jeg. Da får du sitte der da. 

Det er ikke meningen at vi mennesker skal leve i luksus, men kunne dekke helt grunnleggende ting. Er en grunn for at utbetalingene er slik de er, fordi regjeringen mener at det er mulig å leve på det. Så hvis det hadde vært så fælt å være uføre i dag, så ville utbetalingene vært høyere. Uføre kan ta valg, f.eks kutte forbruk, flytte, søke om støtteordninger, prøve å fylle opp frikortet i starten av året, selge ting de ikke bruker, kjøpe brukt, planlegge ukeshandlingen etc. Det er mange muligheter, men de begrenser seg jo selv - når ikke de gjør en endring. 

Nei, ikke man har ikke et valg om å bli ufør - somregel. 

Joda, skal en uføre velge å flytte vekk fra en plass der alle sine nærmeste er så går det utover livskvalitet. For noen er det best å bo i sentrum pga helsetilbud. Ikke alle klarer lappen på bil og ikke alle ønsker å være avhengig av bil.

Du oppfører deg rimelig trangsynt her som ikke ser at alle mennesker ikke KAN ha samme forutsetninger. Det er bare sånn det er. 

Det er noe annet med de som velger å bruke masse penger på røyk, alkohol, rus eller godteri. Da velger man dårligere råd, men de fleste prøver å få endene til å møtes i sitt liv. 

Jeg har valgt å flytte ut av byen og til ei bittelita bygd fordi vi da fikk muligheten til å kjøpe en enebolig til 1.2 mill. Men da er det også jeg som er avhengig av bil for absolutt alt. Her er vi en familie på 4 som bruker 8k på alt i matbutikken i løpet av en måned. Jeg klarer å forstå at det finnes folk som må kjøpe annen type mat pga allergier eller som er sære og derfor bruker mye mer i mnd på mat. 

Det at du ikke trenger så mye og lever tynt er deg, alle er ikke like. Heldigvis. Men når det er sagt så kan ingen leve fett på under 15k i mnd. Har man barn, er ufør og med en slik inntekt så er det et under at det i det hele tatt går rundt. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også helt grei økonomi med uføretrygd, men så bor jeg heller ikke Norge. 

Anonymkode: 491a0...998

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også ufør og har god økonomi, men det er fordi jeg fikk jobbe store deler av livet før jeg ble syk, jeg hadde allerede godt nedbetalt bolig med utleie, samt at min arbeidsgiver hadde gode forsikringsavtaler. Jeg hadde også en mindre forsikring privat. Min månedlige inntekt- trygd, forsikring og leieinntekter- er derfor god. Jeg kan likevel forstå at andre uføre sliter. Å miste 34% av inntektene er svært tøft for mange. De fleste har jo lagt opp livet etter forventet inntekt. De som har tjent svært godt i jobb mister enda større prosent av inntektene, og har antageligvis bolig og lån som blir umulig når de blir syke. Å måtte flytte og legge om livet helt fordi man ble syk, på toppen av å ha blitt syk, det er jeg glad for at jeg slapp. Å være på minstesats må dessuten være beintøft, om man ikke har en arv/familieformue i ryggen. 

Å ikke kunne sette seg inn i at situasjonen er tøffere for andre enn for seg selv synes jeg er en dårlig egenskap. "Bare gjør som meg!" er svært selvgod holdning. Det er klart at det å måtte leve på ufør er svært tøft for mange. 

Anonymkode: eb36b...6da

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg også. Jeg lever bra og har råd til det jeg trenger og litt til. Dessverre blir det bare råd til 1-2 utenlandsturer i året nå, men det er greit. Jeg også føler meg i stand til å jobbe, men ingen vil ansette meg i det jeg er kvalifisert til. Kunne nok klart å jobbe 50-60%.

2 utenlandsturer er vel litt mye? Jeg reiser ingen turer til utlandet. Kanskje sverige eller finland. Har ikke vært i utlandet som spania eller andre land på flere år.

Anonymkode: 5dffa...1f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men du TS har jo god råd fordi du ikke kjøper mer enn det du absolutt trenger og derfor har sparepenger!

Anonymkode: aaae6...f56

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør og burde ha det greit økonomisk, i og med at jeg ikke bruker penger på reiser, fester, cafe, spa, shopping etc. Men pga mage tarm sykdom har jeg fordyret kosthold. Og i tillegg til medisiner, behandlinger og div hjelpemidler er det ikke mye å gå på.

Synes ikke det er fett å være ufør. Brukte nettopp 4000kr på tannlege. Det er mye i tillegg til de vanlige 3000kr per mnd😣

I snitt koster tannlege meg 1500 kr per mnd,og medisin mm 3000kr.

Anonymkode: 7ef5c...aa2

• Liker 6
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...