AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #1 Skrevet 23. april 2022 Er det bare å gi opp jobbsøkningen når man er over 30 år og aldri har hatt en jobb? Anonymkode: 97e7e...545
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #2 Skrevet 23. april 2022 Har du utdannelse? Hva har du gjort på? Anonymkode: 98a24...d9a 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #4 Skrevet 23. april 2022 Nei, det er håp. Men du må treffe rette arbeidsgiveren og de vokser ikke på trær. Har du kontakt med Nav? Ofte kan de hjelpe med å få en fot innafor. Anonymkode: 3a5cc...92a 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #5 Skrevet 23. april 2022 Hva har du gjort siden vgs? Anonymkode: da42a...8df
MollyJones Skrevet 23. april 2022 #6 Skrevet 23. april 2022 Jeg var ute av arbeidslivet fram til jeg var 28 - deretter tok jeg en femårig utdannelse og har nå vært i jobb i et år. Fikk jobb et halvt år før jeg leverte masteroppgaven. Så om du har mulighet til å studere og skaffe deg kompetanse - sykepleier, helsefagarbeider etc så vil den kompetansen overgå det at du ikke har noe arbeidserfaring. jeg tok statsvitenskap, så det er ikke heller bare disse yrkesutdanningene som gir kompetanse som fører til jobb - men de er de sikreste. 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #7 Skrevet 23. april 2022 Det er mange som ikke kommer seg i jobb før de er 30+. Enig med både de som anbefaler utdanning og de som anbefaler deg å kontakte NAV. Har du noen problemer med å være i jobb, eller er det bare at du ikke får napp? Søker du jobber på en bestemt plass eller i hele landet (ev. også utlandet)? Anonymkode: 407c6...ca3 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #9 Skrevet 23. april 2022 Jeg er i samme situasjon som deg trådstarter. Jeg har fått jobbspesialist fra NAV for å hjelpe meg inn i arbeidslivet. Jeg får dekket AAP under utdannelse om jeg velger det. Vi prøver å finne muligheter. Det er ikke lett å komme inn i arbeidslivet så sent, men min jobbspesialist sier at det skal gå så lenge man ønsker å jobbe. Også må man vurdere hvor mye man orker å jobbe. Ikke alle som klarer fulltudsstillinger. Anonymkode: f5493...7f1 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #10 Skrevet 23. april 2022 Hva har du av erfaring og kompetanse? Det er selvsagt ikke å gi opp(for en elendig mentalitet!) men om du mangler både erfaring og kompetanse kan du selvsagt ikke velge fra verken øverste eller midterste hylle. Anonymkode: f1db4...e37 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #11 Skrevet 23. april 2022 Gi opp som 30 åring??? Kjære deg, du har da mer enn 30 år igjen av arbeidslivet. Anonymkode: dac04...f0f 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #12 Skrevet 23. april 2022 Hvorfor har du aldri hatt jobb da? Har du utdanning? Ikke en sommerjobb engang? Anonymkode: 1aa6b...ca6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #13 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er mange som ikke kommer seg i jobb før de er 30+. Enig med både de som anbefaler utdanning og de som anbefaler deg å kontakte NAV. Har du noen problemer med å være i jobb, eller er det bare at du ikke får napp? Søker du jobber på en bestemt plass eller i hele landet (ev. også utlandet)? Anonymkode: 407c6...ca3 Det var egentlig litt godt for meg å lese. Er selv 34, og ble ufør i 2015. Kanskje ikke alt håp er ute for meg likevel 🙏 Anonymkode: 43fc7...aca 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #14 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er mange som ikke kommer seg i jobb før de er 30+. Enig med både de som anbefaler utdanning og de som anbefaler deg å kontakte NAV. Har du noen problemer med å være i jobb, eller er det bare at du ikke får napp? Søker du jobber på en bestemt plass eller i hele landet (ev. også utlandet)? Anonymkode: 407c6...ca3 Er svært uvanlig å aldri ha hatt jobb når man er 30. Ikke engang deltid eller noe i den duren er svært uvanlig. Anonymkode: da42a...8df 5
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #15 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var egentlig litt godt for meg å lese. Er selv 34, og ble ufør i 2015. Kanskje ikke alt håp er ute for meg likevel 🙏 Anonymkode: 43fc7...aca Det er aldri umulig Sjefen min forteller alltid om en han ansatte en gang. Husker ikke helt alderen på fyren men han var godt over 50 og hadde vært utenfor arbeidslivet i sånn 15(!) år på det tidspunktet. Han ble ansatt og jobbet til han gikk av med pensjon. Anonymkode: 3a5cc...92a 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #16 Skrevet 23. april 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Det var egentlig litt godt for meg å lese. Er selv 34, og ble ufør i 2015. Kanskje ikke alt håp er ute for meg likevel 🙏 Anonymkode: 43fc7...aca Det høres ut som du er motivert og ønsker å jobbe, og da er du kommet et godt steg i riktig retning. 1 hour ago, AnonymBruker said: Er svært uvanlig å aldri ha hatt jobb når man er 30. Ikke engang deltid eller noe i den duren er svært uvanlig. Anonymkode: da42a...8df Det er uvanlig, men ikke svært uvanlig. Jobber i NAV og ser mange eksempler på mennesker i 30-årene som aldri har vært i "ordinært arbeid", som vi så fint kaller det. Anonymkode: 407c6...ca3 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #17 Skrevet 24. april 2022 On 4/23/2022 at 1:02 PM, AnonymBruker said: Hvorfor har du aldri hatt jobb da? Har du utdanning? Ikke en sommerjobb engang? Anonymkode: 1aa6b...ca6 Jeg er ikke trådstarter, men jeg er over 30 og aldri vært skikkelig i arbeidslivet. Jeg har hatt noen strøjobber, men vedlig lite. Jeg slet en del tidlig i 20 årene, tok så opp fag for å komme inn på studiet jeg ønsket, startet å studere som 25 åring, studiet ble for vanskelig, mye rot, og vips så var jeg 34 som nyutdannet. Da var det vanskelig å få jobb siden jeg hadde nærmest 0 arbeidserfaring. Ikke en gøy situasjon, men håper å komme i jobb. Har i utgangspunktet en attraktiv utdanning, jeg må bare få en fot innenfor arbeidslivet. Anonymkode: 9a64e...32b 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #18 Skrevet 24. april 2022 Jeg er 32,og har, uten om lærlingetida, kun hatt midlertidige stillinger, tilkallingsvikarstillinger og ymse vikariater, frem til januar i år hvor jeg fikk min første faste jobb. Og det med både fagbrev og bachelor. Det er bare å stå på. Anonymkode: 824a1...d46
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #19 Skrevet 24. april 2022 noe lignende skjedde faktisk med det ene søskenbarnet mitt. Hun sleit visst en del på videregående, blant annet med helt elendig klasse-miljø og utestengelser fra de andre i klassen. i tillegg kan det sikkert være utrolig vanskelig å faktisk VITE hva man egentlig ønsker å arbeide med resten av livene deres. Samtidig som foreldrene hennes krevde at hun absolutt skulle gjennomføre ett eller annet på videregående, uansett hva. Dermed ender det selvfølgelig med at hun bare så vidt klarte å kreke seg gjennom hele utdannelsen, og fikk absolutt elendige karakterer. hvis en ung voksen skal konkurrere mot haugesvis med andre jevnaldrende, og de aller fleste mest sannsynlig har langt bedre karakterer enn henne. Da blir det tilnærmet umulig å skaffe seg fast arbeid. Når det først har gått noen få år uten noe som helst arbeid, så blir det selvfølgelig enda vanskeligere. Og plutselig har det ballet på seg 10 år eller 15 år uten noen som helst "arbeidserfaring" å skryte av. Anonymkode: ef38b...dcb
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #20 Skrevet 24. april 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: noe lignende skjedde faktisk med det ene søskenbarnet mitt. Hun sleit visst en del på videregående, blant annet med helt elendig klasse-miljø og utestengelser fra de andre i klassen. i tillegg kan det sikkert være utrolig vanskelig å faktisk VITE hva man egentlig ønsker å arbeide med resten av livene deres. Samtidig som foreldrene hennes krevde at hun absolutt skulle gjennomføre ett eller annet på videregående, uansett hva. Dermed ender det selvfølgelig med at hun bare så vidt klarte å kreke seg gjennom hele utdannelsen, og fikk absolutt elendige karakterer. hvis en ung voksen skal konkurrere mot haugesvis med andre jevnaldrende, og de aller fleste mest sannsynlig har langt bedre karakterer enn henne. Da blir det tilnærmet umulig å skaffe seg fast arbeid. Når det først har gått noen få år uten noe som helst arbeid, så blir det selvfølgelig enda vanskeligere. Og plutselig har det ballet på seg 10 år eller 15 år uten noen som helst "arbeidserfaring" å skryte av. Anonymkode: ef38b...dcb Sant. Verste er at det kan være småting som kunne gjort en på 30+ uten arbeidserfaring til en som jobbet fra hun var 18. Hadde foreldrene til ditt søskenbarn latt henne jobbe i stedet for å gjøre ferdig videregående hadde hun jobbet fra hun var 18. Ett lite dytt i en annen retning og alt hadde vært annerledes. Sykt å tenke på. Anonymkode: 9a64e...32b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå