Gå til innhold

Ufaglært lærer 2-3 dager i uken og iPad hele tiden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt eldste barn går i 1.klasse. Han kunne lese, regne en del og skrive før han startet. 

Jeg opplever at utviklingen har stagnert fullstendig. Skolen sverger til iPad og masse Apper, og det han har lært nå er helst å skrive på tastatur og ta bilder.

Jeg er selv lærer, og jeg stusser veldig på den voldsomme bruken av spill og apper på iPaden. Det er heldigvis fokus på andre ting på SFO.

Der viser seg også at læreren er borte rundt 2-3 dager i uken. Usikker på om hun studerer eller hva, men rundt halvparten av tiden i første klasse har mitt barn hatt vikarlærer eller en assistent som har ansvar for undervisningen…

Da skjønner jeg jo at man tar minste motstands vei og bruker iPad, apper og spill hele tiden.

Dere andre med barn i småskolen er det samme iPad, app og bruk av ufaglærte hos dere eller er dette spesielt hos mitt barn sin klasse?

Jeg kvir meg på å ta det opp. Det er to skoler i kommunen, og jeg jobber på ungdomsskolen…

Anonymkode: 498af...3a3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her måtte de snu, i tredjeklasse. Fordi barna manglet grunnleggende ferdigheter pga ipadbruk.

Er vel med ipad som med alt annet i undervisning. Det må.planlegges godt, for å gi læring.

Anonymkode: 48e13...411

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I min sønn sin klasse (2)  bruker de veldig sjeldent iPad. De har egne iPad-økter hvor de har om ikt/skriving/ta bilder osv, men alle lekser er for hånd, og oppgavene skal gjøres på «gamlemåten». Lese-lekse i ordentlige bøker, skrivetrening i kladdebok og matte med å regne ut på ulike måter. 
De har to utdannede lærere i klassen hver dag, pluss en fagarbeider. Deler mye i grupper når de jobber. 

Synes det høres spesielt ut med iPad hele tiden, og ufaglærte lærere, jeg hadde tatt det opp! 

Anonymkode: 5e859...b27

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sendt en Mail og luftet min bekymring med begrunnelse om at du er nettopp lærer selv. Jeg jobber sjøl som ufaglært lærer, siste året på barneskolen. Jeg har likevel klart å lese meg opp i læreplan og hva de skal igjennom, og har mye annen undervisning enn pc (i deres tilfelle) også. Tenker at det burde vært en lett nøtt å knekke nede i første klasse for en assistent også…? Kanskje de bare ikke tenker i de baner men har slått seg til ro med at det funker der og da..?

Anonymkode: b496c...010

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Galskap å ha det digitale i barnetrinnet. Ikke før 7.trinnet mener jeg.

Barn lærer og bruker nok skjerm på fritiden, få den vekk fra skolen!!

Anonymkode: cff18...262

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel kjent at det ofte ikke er utdannede lærere i småbarnskolen. De har vel en læreplan å gå etter. Mine to hadde førskolelærere til 3. klasse  

Anonymkode: 2ea5d...b1e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde sendt en Mail og luftet min bekymring med begrunnelse om at du er nettopp lærer selv. Jeg jobber sjøl som ufaglært lærer, siste året på barneskolen. Jeg har likevel klart å lese meg opp i læreplan og hva de skal igjennom, og har mye annen undervisning enn pc (i deres tilfelle) også. Tenker at det burde vært en lett nøtt å knekke nede i første klasse for en assistent også…? Kanskje de bare ikke tenker i de baner men har slått seg til ro med at det funker der og da..?

Å lese læreplan er en ting. Men er vel en grunn til at lærere utdannes i begynneropplæring?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, slik er det ikke her. Det har vært en del vikarbruk pga. sykdom dessverre, men oppgavene gjøres på papir og det er lesing i lesebok. De har ipad, men den brukes mest som belønning når de er ferdig med andre ting, har jeg inntrykk av.

Anonymkode: 7a7c3...57e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, slik er det ikke her. Det har vært en del vikarbruk pga. sykdom dessverre, men oppgavene gjøres på papir og det er lesing i lesebok. De har ipad, men den brukes mest som belønning når de er ferdig med andre ting, har jeg inntrykk av.

Glemte å nevne, det er to førsteklasser og de har felles lekseplaner, samme oppgaver og så videre. Det gjør det nok lettere for en vikar å bare hoppe inn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer på 1. trinn på en skole der alle elever har egen iPad. Vi har likevel ikke «frislipp» i bruken av denne - f.eks skrivearbeid stort sett gjøres med blyant.

Undervisningen er stort sett lagt opp som stasjonsarbeid, der en av stasjonene ofte er iPad (der vi i norsk bruker GG-app, eller På sporet). Det vil si at vi har andre aktiviteter på 3 av 4 stasjoner. Vi har også varierte leksevarianter hver uke: en norsklekse på ark/perm, en veiledet lesebok-lekse, og en leselekse med innlesing på iPad. I matematikk er det noen ganger lekse i matteboken, og andre ganger digitalt.

Jeg er glad vi er en digital skole, det gir mange muligheter for mye variert undervisning, MEN det er viktig å være bevisst i forhold til ipad-bruk, noe jeg tenker lærere i klassen TS referer til ikke er.

Anonymkode: 78684...9cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har du fått inntrykket av så mye iPad?

Jeg starter alltid dagen med penskrift (med blyant), lesing (i bok) og så individuell tekstskaping etter en felles skrivestarter (i skoleskrift på iPad). 

Gjett hva ungene forteller mest om hjemme ;) de elsker å gjenfortelle dagens historie hjemme. Det at de først har jobbet ganske hardt med å få en side i penskriftboka godkjent er ikke like viktig for dem. 

Så hvis det er fra elevene du baserer inntrykket ditt, så er det mulig det blir fremstilt feil. 

Anonymkode: 70bfc...d5f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Å lese læreplan er en ting. Men er vel en grunn til at lærere utdannes i begynneropplæring?

Jo helt klart. Men man bør vel kunne lese seg opp såpass at man har kompetanse rundt fagene til ungene godt, og dermed få veiledning av den utdannede læreren, slik at man kan begynneropplæring nok til å kunne utføre god undervisning med barna,  fremfor å dytte alt foran seg og sette ungene foran iPaden??

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt fantasisk at de bruker ipad på skolen, min er veldig sterk faglig i nesten alle fall uten engelsk som han sliter en del med. han går i 3 klasse.

Anonymkode: 8949e...3f6

Gjest lurven
Skrevet

Ipad og apper er fremtiden, viktig å ha digital kunnskap, dette viser bare at skolen følger med i tiden 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er vel kjent at det ofte ikke er utdannede lærere i småbarnskolen. De har vel en læreplan å gå etter. Mine to hadde førskolelærere til 3. klasse  

Anonymkode: 2ea5d...b1e

Førskole/barnehagelærere har undervisningskompetanse på barnetrinnet. 

Anonymkode: dcd80...dbd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere ikke hatt to utviklingssamtaler i år, og to foreldremøter? Lærer må jo informere om undervisningen, fast fravær osv. ta kontakt med lærer direkte og be om en samtale, eller snakk med klassekontaktene og etterspør mer informasjon fra skolens side.

Anonymkode: db541...02a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2022 den 10.25):

I min sønn sin klasse (2)  bruker de veldig sjeldent iPad. De har egne iPad-økter hvor de har om ikt/skriving/ta bilder osv, men alle lekser er for hånd, og oppgavene skal gjøres på «gamlemåten». Lese-lekse i ordentlige bøker, skrivetrening i kladdebok og matte med å regne ut på ulike måter. 
De har to utdannede lærere i klassen hver dag, pluss en fagarbeider. Deler mye i grupper når de jobber. 

Synes det høres spesielt ut med iPad hele tiden, og ufaglærte lærere, jeg hadde tatt det opp! 

Anonymkode: 5e859...b27

Dette høres jo veldig allright ut. Er forøvrig glad for at skolen har lagt seg på en leksefri-linje, men jeg skjønner at de får med seg iPaden hjem i 2.klasse og at det da blir mer lekser (på iPaden…).

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har dere ikke hatt to utviklingssamtaler i år, og to foreldremøter? Lærer må jo informere om undervisningen, fast fravær osv. ta kontakt med lærer direkte og be om en samtale, eller snakk med klassekontaktene og etterspør mer informasjon fra skolens side.

Anonymkode: db541...02a

Vi har hatt dette. To av fire på teams pga korona.

Vi får også ukeplan, men det er ikke mye info. Mest om tema, men også om disse appene.

Fraværet får jeg via gutten. Han forteller at læreren var borte når hun ikke er der. Er jo egentlig litt rart at fraværet ikke har vært noe tema..

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2022 den 13.35):

Hvordan har du fått inntrykket av så mye iPad?

Gutten, info fra lærer og assistent. 

Jeg starter alltid dagen med penskrift (med blyant), lesing (i bok) og så individuell tekstskaping etter en felles skrivestarter (i skoleskrift på iPad). 

Ble overrasket over at de har ikke bøker i klasserommet når vi fikk slippe inn. Det er selvfølgelig mye greier der, men aldri sett en lesebok eller noe. 

Fikk noen oppgavehefter vee juletider pga stenging. Disse var så enkle at han var ferdig på 15 minutter, men også spennende for han siden det var nytt.

Gjett hva ungene forteller mest om hjemme ;) de elsker å gjenfortelle dagens historie hjemme. Det at de først har jobbet ganske hardt med å få en side i penskriftboka godkjent er ikke like viktig for dem. 

Så hvis det er fra elevene du baserer inntrykket ditt, så er det mulig det blir fremstilt feil. 

Anonymkode: 70bfc...d5f

De har ikke noe penskrift bok. Var snakk om at de skulle starte mer med andre ting og skriving for hånd. I stedet ser det ut til å ha blitt mer fravær og iPad…

ts

Skrevet

Trenger man ikke utdanning lengre for å jobbe som lærer i barneskolen? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...