Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Synes de burde gå ut med info om hvordan det prioriteres nå om dagen, og hvilke kriterier som gjelder for å få det tidligere. Hører om stadig flere som får det på få dager, og det er jo positivt. Men samtidig fortsetter de å si at ventetiden er sju uker, og forventes å bli ti før sommeren. Så hvordan får noen det på et par dager, mens andre har ventet i uker? Kjenner en som har ventet en måned nå og ikke fått melding. Og han ble lovet tre ukers ventetid. Det varierer veldig hva som blir sagt i luken også, har jeg inntrykk av. 

Anonymkode: a2c5a...ee0

Det virker rett og slett som de har NULL kontroll!

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ekspress pass må hentes i Oslo dagen etter bestilling. Passet må bestilles før kl 11 dagen før. En betaler da et ekstra gebyr, men må altså hente passert på Gardemoen eller Grønland Politistasjon. Prioritert pass får en også fort.  Det betyr at saksbehandler setter hastesak på passet og en kan hente det der en bestilte det innen et par dager. Det sier seg selv at dette bare kan gjøres i spesielle tilfeller  for det skyver alle de ordinæres søknadene bakover i køen. Må vurderes behov for. Ferie er ikke noe menneskerett. Nødpass får en mens en venter der og da. Billetter og passbilde må tas med koster kr 1000,- pluss passbilde. Gjerder for en reise, med utreise fra Norge innom fire virkedager etter utskrevet pass. Kan ikke brukes i alle land. Det hjelper ikke om passkontorene er nærmest døgnåpen, når det bare er en produsent i Norge . Men nettopp pga utvidet åpningstid og mange flere søknader tar leveringstiden lenger tid. Fra om med neste uke er både nødpass, ekspresspass og prioriterte pass ikke lov og skrive når det « bare» gjelder ferie. Hilsen ansatt på et passkontor ( veldig overasket over en del selvutnevnte bedrevitere her)

Anonymkode: 86ff4...77d

Likevel har «dere» valgt å prioritere minst 500-600 pass-søknader HVER DAG over lengre tid🤡🤡🤡🤡🤡🤡

Jeg har ventet i over én måned. Blir nok ingen utenlandsferie på meg i sommer

Anonymkode: 6fa49...9f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det virker rett og slett som de har NULL kontroll!

Likevel har «dere» valgt å prioritere minst 500-600 pass-søknader HVER DAG over lengre tid🤡🤡🤡🤡🤡🤡

Jeg har ventet i over én måned. Blir nok ingen utenlandsferie på meg i sommer

Anonymkode: 6fa49...9f8

Det virker faktisk sånn, ja. Hun her fikk høre at det ville ta 12 uker, og fikk det på en dag. Mens politiets hjemmesider fortsatt opererer med 7 uker. 

Det ser ut til at en del av de som vil ha nødpass nå får ordinært på dagen isteden. Så de erstatter bare nødpass med  ekspress på vanlige pass. Noe som også ganske sikkert tar slutt snart. Egentlig burde det vært en selvfølge at man kunne få ordinære pass på dagen. Men når enkelte får det og andre må vente veldig lenge blir det nok ampre tilstander på passkontorene fremover. Og i tillegg er det altså noen som venter på kontoret hele dagen uten å få ut det ferdige passet sitt som de vet ligger klart i skranken. 

Anonymkode: a2c5a...ee0

AnonymBruker
Skrevet

Hadde time i slutten av april, har fått melding nå om at jeg kan hente. Bergen.

Anonymkode: 83674...e7d

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hadde time i slutten av april, har fått melding nå om at jeg kan hente. Bergen.

Anonymkode: 83674...e7d

Hvilken dato hadde du time? Jeg hadde 28. april og har ennå ikke hørt noe.

Skrevet
BellaDonna1 skrev (8 timer siden):

Hvilken dato hadde du time? Jeg hadde 28. april og har ennå ikke hørt noe.

Skriv gjerne her når du hører noe :) Vi hadde time 05.mai og reiser (forhåpentligvis) 18.juni 🤞🏻

• Liker 1
Skrevet
kristoffervin skrev (13 minutter siden):

Skriv gjerne her når du hører noe :) Vi hadde time 05.mai og reiser (forhåpentligvis) 18.juni 🤞🏻

Det skal jeg gjøre. 😊 Vi reiser 14. juni, men pga postleveringa må jeg ha fått passet senest om 14 dager. Nervepirrende dette...😬

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt pass går ut juli 2023, så jeg har bestilt passtime i september 2022. Da er jeg tidlig ute, og kan fint vente flere måneder på å få passet i posten, uten at det er noe problem.

Jeg har i 9 år vært klar over at passet mitt går ut i 2023. For meg er det null problem og holde styr på, planlegge og gjennomføre i god tid. 

Anonymkode: cddf7...8d4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2022 den 15.11):

Skal gifte meg i slutten av august og endrer etternavnet i den forbindelse. Skal på bryllupsreise i kombo med jul og nyttår så jeg prøver å bestille pass-time for august/september/oktober, men alt er så klart booket. Så står det at de legger ut nye tider fortløpende, men jeg har holdt på i nesten en mnd nå og det er vitterlig aldri ledig passtime når jeg er inne. Hvordan fungerer dette egentlig? Når blir de lagt ut? Tipper det er en del som har holdt på med dette i det siste og håper dere kan gi meg litt bistand her. Takker for svar :) 

Anonymkode: 3a966...63b

Du kan reise med det gamle passet, bare navnet i passet og billett stemmer overens🙂

Timene dukker opp automatisk når andre avbestiller. Hjelper ikke å sjekke 1-2 ganger i døgnet, oppdager hvert sekund i 30 min så finner du time.

Anonymkode: 47b82...2a1

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke logikken til folk som venter med å fornye passet kort tid før de skal reise. Eller i det hele tatt å gjøre det samme år som de skal reise. Spesielt når man burde forutse at mange kommer til å reise etter 2 år med lockdown og derav blir det mye pågang på passkontoret. 

Folk tørr ikke å drikke melk som er én dag over best-før datoen, men tørr å vente til siste liten med å bestille pass. Rare greier. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Mitt pass går ut juli 2023, så jeg har bestilt passtime i september 2022. Da er jeg tidlig ute, og kan fint vente flere måneder på å få passet i posten, uten at det er noe problem.

Jeg har i 9 år vært klar over at passet mitt går ut i 2023. For meg er det null problem og holde styr på, planlegge og gjennomføre i god tid. 

Næmmen så utrolig flink og smart du er....😆

Men nå vet du jo allerede om problemene, både med å få time og leveringsproblemene. 

Jeg bestilte time allerede 16. februar. Da var det kun snakk om at det var vanskelig å få time, ikke om produksjonsproblemene. Først fikk jeg time i Bergen 5. mai, og som det så ut da skulle det være mer enn god tid til ferien. Senere fikk jeg time en uke før, i Finnmark. Da var det akkurat begynt å dra seg til, men fremdeles skulle det være god tid. Men etter det har leveringstiden bare eskalert.

Så slutt med å sitte på din høye hest og antyd at ikke vi andre er i stand til å holde styr på noe som helst. Da jeg bestilte time i februar, da avisene akkurat var begynt å skrive om at det begynte å bli vanskelig å få time, var det umulig å forutse alle de andre problemene som kom etterpå. Jeg var heller ikke sikker på da om det kom til å bli noe utenlandstur pga situasjonen med Covid. 

Endret av BellaDonna1
  • Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
BellaDonna1 skrev (3 timer siden):

Næmmen så utrolig flink og smart du er....😆

Men nå vet du jo allerede om problemene, både med å få time og leveringsproblemene. 

Jeg bestilte time allerede 16. februar. Da var det kun snakk om at det var vanskelig å få time, ikke om produksjonsproblemene. Først fikk jeg time i Bergen 5. mai, og som det så ut da skulle det være mer enn god tid til ferien. Senere fikk jeg time en uke før, i Finnmark. Da var det akkurat begynt å dra seg til, men fremdeles skulle det være god tid. Men etter det har leveringstiden bare eskalert.

Så slutt med å sitte på din høye hest og antyd at ikke vi andre er i stand til å holde styr på noe som helst. Da jeg bestilte time i februar, da avisene akkurat var begynt å skrive om at det begynte å bli vanskelig å få time, var det umulig å forutse alle de andre problemene som kom etterpå. Jeg var heller ikke sikker på da om det kom til å bli noe utenlandstur pga situasjonen med Covid. 

Avisene gikk ut i oktober/november 

Anonymkode: b7ab8...bd3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Minner om at de minste barnas pass bare er gyldige i to år. Det er ikke snakk om alle har ti år å ta av her.

Ellers gjør jeg oppmerksom på jat myndighetens (manglende) evne til å få gjennom passbestillingene var de samme i fjor, i 2021! Jeg bestilte passtime våren 2021, men da var første ledige timer i oktober 2021! Så noe er riv ruskende galt med håndteringa. Det samme kommer til å skje neste år, og neste år, og neste år. Men likevel mener så mange at vi må tilpasse oss og være 'tidligere ute', når problemet er tjenesten som ikke virker?

Anonymkode: d8d61...463

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Ost skrev (9 timer siden):

Jeg skjønner ikke logikken til folk som venter med å fornye passet kort tid før de skal reise. Eller i det hele tatt å gjøre det samme år som de skal reise. Spesielt når man burde forutse at mange kommer til å reise etter 2 år med lockdown og derav blir det mye pågang på passkontoret. 

Folk tørr ikke å drikke melk som er én dag over best-før datoen, men tørr å vente til siste liten med å bestille pass. Rare greier. 

Vi venta ikke til rett før avreise. Da det ble tydelig at pandemi og restriksjoner ville være lave/fraværende i sommer bestilte vi ferietur og time til pass for barna. Barns pass er ikke holdbar i ti år. Det er meningsløst å fornye barns pass i en pågående pandemi når man ikke har reiseplaner og til vanlig reiser ut av Norden kanskje hvert 5. år. Passtime og ferietur ble bestilt for 4,5 måneder siden. Det er virkelig ikke å regne som siste liten og dårlig planlegging. 

(vi har fått passene våre, bare så det er sagt, men jeg føler veldig med alle dem som fortsatt venter)

Anonymkode: 54914...a34

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan ikke alle bare ta fingrene fra tastaturet og gi en liten applaus til dette unikumet av et menneske? Tusen takk for det informative innlegget ditt, der du fikk fremmet deg selv og samtidig kommet med syrlige stikk til andre🙌🏼

Anonymkode: baa70...ef4

• Liker 9
Annonse
Skrevet (endret)
Ost skrev (10 timer siden):

Det er virkelig ikke snakk om å være ute i dårlig tid. Vi startet å se etter time i januar, og fikk time i mai. Da var det 11-12 uker til vi skulle reise, og på det tidspunktet var det 10 dagers leveringstid på pass. Da hadde ikke råvaremangel osv dukket opp.

Da er man faktisk ute i god tid, set var ingen som på det tidspunktet forutså at det skulle være produksjonsproblemer. Dette dreier seg om pass til det ene barnet vårt, som har 3 års gyldighet, og det å bestille det et år i forveien ville bare vært tull.

Vi har fått passet, så for vår del har det gått greit, men argumentet dit er helt ute og kjører.

Endret av Brøleapen
  • Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Brøleapen said:

Det er virkelig ikke snakk om å være ute i dårlig tid. Vi startet å se etter time i januar, og fikk time i mai. Da var det 11-12 uker til vi skulle reise, og på det tidspunktet var det 10 dagers leveringstid på pass. Da hadde ikke råvaremangel osv dukket opp.

Da er man faktisk ute i god tid, set var ingen som på det tidspunktet forutså at det skulle være produksjonsproblemer. Dette dreier seg om pass til det ene barnet vårt, som har 3 års gyldighet, og det å bestille det et år i forveien ville bare vært tull.

Vi har fått passet, så for vår del har det gått greit, men argumentet dit er helt ute og kjører.

Nettopp. Og de som tror de er ute i god tid når de har bestilt til høsten, kan jo ikke vite det sikkert. Kanskje det er helt tomt for passpapir da? Og så kan vi andre si at de skulle bestilt for flere år siden og kan takke seg selv 😛 

Ventetiden skal faktisk ikke bli så mye lenger nå før man ikke får pass i det hele tatt. Politiet har kun lov å oppbevare dataene i 90 dager. Så smertegrensen begynner å nærme seg før det er helt stopp på passproduksjon. De som slår seg på brystet og sier at de fint kan vente et halvt år på levering, de tar feil. For da må de bakerst i køen igjen.

Norge er i dialog med andre land om å forlenge gyldigheten på utgåtte pass, men hva som kommer ut av det vites ikke. Og da må man gjøre egne avtaler med hvert enkelt land, så det er ingen enkel prosess.

Anonymkode: bbc24...8e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Kan ikke alle bare ta fingrene fra tastaturet og gi en liten applaus til dette unikumet av et menneske? Tusen takk for det informative innlegget ditt, der du fikk fremmet deg selv og samtidig kommet med syrlige stikk til andre🙌🏼

Jeg har null problemer med applauderer  denne personen, men i motsetning til deg er jeg ikke sarkastisk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har null problemer med applauderer  denne personen, men i motsetning til deg er jeg ikke sarkastisk.

Hæ?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ventetiden skal faktisk ikke bli så mye lenger nå før man ikke får pass i det hele tatt. Politiet har kun lov å oppbevare dataene i 90 dager. Så smertegrensen begynner å nærme seg før det er helt stopp på passproduksjon. De som slår seg på brystet og sier at de fint kan vente et halvt år på levering, de tar feil. For da må de bakerst i køen igjen.

Anonymkode: bbc24...8e6

Hva skjer da, egentlig? Må man selv betale nytt passgebyr (570 kr) for å "få lov til" å søke på nytt?

Og når er egentlig passet gyldig fra/til når det tar ukesvis å få det levert? På pass for barn som har kun to års gyldighet, utgjør jo 10 uker faktisk mer enn 10 prosent av passets totale gyldighetstid...

Ser de visstnok har strammet inn på kriteriene for nødpass (men det er jo oppgitt utrolig mange "gode" grunner til å likevel få nødpass), og kriteriene for å få ekspresslevering eller prioritert levering av pass finner jeg ingen steder, så jeg regner med mine til nå fem ukers ventetid lett kan doble seg ettersom jeg rykker stadig bakover i køen som følge av at så mange andre blir prioritert :) :) :) 

Anonymkode: f2d22...232

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...