Gå til innhold

Er det noen som har vært i rettsak ang økonomisk fordeling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eventuelt hvordan endte saken? Vi har desverre ikke samboerkontrakt noe jeg angrer sånn på, men det er for sent å tenke på det. Det er kun jeg som gikk inn med egenkapital da vi kjøpte huset. Jeg gikk inn med nesten 900.000. Det er mye rot i lånet og med penger inn og ut av konto. Eksen har skutt inn 250.000 og påstår han har rett på halvparten av alt. Vi eier huset 50/50

Advokaten min mener han fortsatt ikke er opp i 50/50. Det skal visst mye til for å få et vederlag i retten. Dette er et tap uansett og jeg sliter å se det store bilde. Han har komt med et tilbud og da sitter jeg igjen med kun 250.000. Vi har et rennoveringprosjekt som han ønsker å kjøpe til dagens takst. Han har tidligere sagt at han ønsker ta over lånet, men nå skal han tyne meg for hver krone han kan!

Jeg er så oppgitt å redd dette ender skikkelig stygt for meg, men sånn saken er per i dag er nok en rettsak det beste altetnativet for min del!

Anonymkode: 38756...16a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det en mulighet for å gjøre ferdig renovering? Å selge et opoussingsobjekt, er et tapsprosjekt. Men et par jeg kjenner klarte å presse seg til å gjøre ferdig huset, en unotiverende prosess, men det fikk de mye igjen for.

Er det mulig å komme i dialog? Kanskje via parterapi? Sånn at dere i hvert fall kan kommunisere om gode løsninger? Jeg ser for meg at advokaten her bare kan hjelpe deg å få et større stykke av kaka i et rent tapaprosjekt, mens samarbeid kan heve verdien. Og dermed gi dere begge større inntjening.

Kan du kjøpe ut han? Du skal uansett ha tilbake for de 650 000 du har skutt inn i  mer egenkapital, men problemet er vel bare at de har minket. Om huset nå har en lavere takst. 

AnonymBruker
Skrevet
SS skrev (12 minutter siden):

Er det en mulighet for å gjøre ferdig renovering? Å selge et opoussingsobjekt, er et tapsprosjekt. Men et par jeg kjenner klarte å presse seg til å gjøre ferdig huset, en unotiverende prosess, men det fikk de mye igjen for.

Er det mulig å komme i dialog? Kanskje via parterapi? Sånn at dere i hvert fall kan kommunisere om gode løsninger? Jeg ser for meg at advokaten her bare kan hjelpe deg å få et større stykke av kaka i et rent tapaprosjekt, mens samarbeid kan heve verdien. Og dermed gi dere begge større inntjening.

Kan du kjøpe ut han? Du skal uansett ha tilbake for de 650 000 du har skutt inn i  mer egenkapital, men problemet er vel bare at de har minket. Om huset nå har en lavere takst. 

Takk for svar, han ønsker overta husprosjektet og han er tømrer og skal ta alt selv. For han er det kun vinn vinn med å overta huset til dagens takst! Han er helt j...Vi har hatt en konflikt rundt økonomi i flere år, har vært på familievernkontoret også uten hell. Advokaten min mener han presser meg nok nå til te siste, for han ønsker nok ikke rettsak! Han hadde 0 kr da vi flyttet sammen, så han har lite å tape enn seff det han har spyttet inn på lånet i senere tid! 

Jeg aner ikke hva jeg bør gjøre🙄

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spør du her når du har advokat? Advokaten har mer peiling enn du kan vite at vi har.

Anonymkode: 6b809...9b5

• Liker 3
Skrevet

Du må huske på at det ikke er så lett for din tidligere samboer heller.

Hvis samboeren din tar over huset til dagens takst så er det riktig pris.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar, han ønsker overta husprosjektet og han er tømrer og skal ta alt selv. For han er det kun vinn vinn med å overta huset til dagens takst! Han er helt j...Vi har hatt en konflikt rundt økonomi i flere år, har vært på familievernkontoret også uten hell. Advokaten min mener han presser meg nok nå til te siste, for han ønsker nok ikke rettsak! Han hadde 0 kr da vi flyttet sammen, så han har lite å tape enn seff det han har spyttet inn på lånet i senere tid! 

Men han har betalt inn 250 000, i tillegg til de månedlige innbetalingene vi alle gjør?

Denne er vanskelig. Og jeg er usikker på hvordan du kan tape minst mulig. Har advokaten en klar plan på hva du kan vinne på sak? Med dagens takst?

Jeg hadde vært fristet til å nekte å la han kjøpe meg ut. Men det avhenger jo litt av din situasjon. Har du midler til å gjennomføre resten av renovasjon? Og ev gode hjelpere rundt deg? Og vol du da møte samme problem fra motsatt side? At han vil kjøpes ut, uten tanke for din egenkapital?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
SS skrev (1 time siden):

Men han har betalt inn 250 000, i tillegg til de månedlige innbetalingene vi alle gjør?

Denne er vanskelig. Og jeg er usikker på hvordan du kan tape minst mulig. Har advokaten en klar plan på hva du kan vinne på sak? Med dagens takst?

Jeg hadde vært fristet til å nekte å la han kjøpe meg ut. Men det avhenger jo litt av din situasjon. Har du midler til å gjennomføre resten av renovasjon? Og ev gode hjelpere rundt deg? Og vol du da møte samme problem fra motsatt side? At han vil kjøpes ut, uten tanke for din egenkapital?

Takk for svar. Jeg har tenkt tanken at i verste tilfelle at jeg skal prøve å få kjøpt huset selv og få noen til å pusse det opp enkelst mulig, men det vil nok koste en del.. Jeg får ringe banken over helga å høre. Jeg har sagt at jeg uansett vil kreve at huset blir lagt ut for salg på åpent marked om han ikke overtar hele huslånet, men vi har da forkjøpsrett. Han viser ingen vilje til å mekle, så får min del tenker jeg en rettsak må til! 

AnonymBruker
Skrevet
Granfrue skrev (1 time siden):

Du må huske på at det ikke er så lett for din tidligere samboer heller.

Hvis samboeren din tar over huset til dagens takst så er det riktig pris.

Det er riktig, men han har selv rotet det til for seg og jeg hadde 1 mill da vi flyttet sammen. Han vil sitte med 250.000 i + og  600.000 mindre i lån på husprosjektet. Jeg synes det er skikkelig urettferdig!

AnonymBruker
Skrevet
SS skrev (1 time siden):

Han sliter med å få finaniseringen i orden enn kun til dagens takst! Han har betalt ned på lånet ja.

Skrevet

Nekt å selge. Da må han utsette renoveringen frem til dere kommer til enighet. Han har vel ikke noe pressmiddel her egentlig? (Må sies at jeg ikke har greie på slikt da.’

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bare ikke gå med på det da. Vil du selge på det åpne markedet så, må han også gjøre det. Så du sitter egentlig med makta her. Gi han et tilbud du mener er rett iht dine og hans penger inn. Også kan du selge det på det åpne markedet. Få en takst på verdi av huset, slik det står i dag. Så ser du nok at du går tilbake pengene dine på åpent marked. Fremfor å la han kjøpe seg ut. Ingen grunn til å la han kjøpe deg ut, om han er drittsekk. Men kan hende han prøver seg fordi han ikke får lån nok til å kjøpe deg ut. 

Anonymkode: 902d5...7d5

AnonymBruker
Skrevet
Jadaomatte skrev (28 minutter siden):

Nekt å selge. Da må han utsette renoveringen frem til dere kommer til enighet. Han har vel ikke noe pressmiddel her egentlig? (Må sies at jeg ikke har greie på slikt da.’

Nei han prøver nok å presse meg til siste slutt. Jeg visste han er en drittsekk, men dette er helt uaktuelt for meg å godta. Advokaten hans prøvde presse meg også!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Bare ikke gå med på det da. Vil du selge på det åpne markedet så, må han også gjøre det. Så du sitter egentlig med makta her. Gi han et tilbud du mener er rett iht dine og hans penger inn. Også kan du selge det på det åpne markedet. Få en takst på verdi av huset, slik det står i dag. Så ser du nok at du går tilbake pengene dine på åpent marked. Fremfor å la han kjøpe seg ut. Ingen grunn til å la han kjøpe deg ut, om han er drittsekk. Men kan hende han prøver seg fordi han ikke får lån nok til å kjøpe deg ut. 

Anonymkode: 902d5...7d5

Ja, det er en viss fare at vi får enda lavere bud på det åpne marked men jeg føler det er verdt et forsøk!  Han får nok ikke nok lån te overta huset og for å pusse det opp nei. Han har vært avhengig av min egenkapital! Tenker også en dommer kan bruke skjønn å at det minimerer tapet mitt. Er iallefall det magefølelsen min sier.. Det nytter illefall ikke mekle med han!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei han prøver nok å presse meg til siste slutt. Jeg visste han er en drittsekk, men dette er helt uaktuelt for meg å godta. Advokaten hans prøvde presse meg også!

Få din advokat til å si det ikke blir aktuelt, ferdig snakka? At du «føler» mye for huset og at du ikke trenger de pengene? At du egentlig ser på det som en langsiktig investering? Bare på faen da, siden han oppfører seg dritt. Gjør ingenting om han vet det ikke er sant. Hadde ikke gitt meg når det er såpass mye penger, fyren eier jo ikke skam. Renoveringen, var det ett felles prosjekt? Noe dere holdt på med mens dere bodde sammen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, det er en viss fare at vi får enda lavere bud på det åpne marked men jeg føler det er verdt et forsøk!  Han får nok ikke nok lån te overta huset og for å pusse det opp nei. Han har vært avhengig av min egenkapital! Tenker også en dommer kan bruke skjønn å at det minimerer tapet mitt. Er iallefall det magefølelsen min sier.. Det nytter illefall ikke mekle med han!

Hadde heller tapt penger på det åpne markedet enn å ha «gitt» de til han.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Jadaomatte skrev (1 minutt siden):

Hadde heller tapt penger på det åpne markedet enn å ha «gitt» de til han.

Ja ikke sant, får eventuelt legge inn bud etter han om han legger inn et lavt bud og om jeg får kausjonist.. 

AnonymBruker
Skrevet
Jadaomatte skrev (5 minutter siden):

Få din advokat til å si det ikke blir aktuelt, ferdig snakka? At du «føler» mye for huset og at du ikke trenger de pengene? At du egentlig ser på det som en langsiktig investering? Bare på faen da, siden han oppfører seg dritt. Gjør ingenting om han vet det ikke er sant. Hadde ikke gitt meg når det er såpass mye penger, fyren eier jo ikke skam. Renoveringen, var det ett felles prosjekt? Noe dere holdt på med mens dere bodde sammen?

Det stemmer, mens jeg tok meg av alt hjemme og barna mens han jobbet i huset. Jeg vet dette huset er hans store drøm og at han garantert vil ha det!  Jeg sa blank nei til tilbudet han kom med å ut i fra det skjønner jeg at det ikke er håp å bli enig med han!

AnonymBruker
Skrevet
Jadaomatte skrev (6 minutter siden):

Jeg har sagt til han at enten overtar han lånet ellers blir det salg og at jeg også har forkjøpsrett. Jeg har kjøpt nytt hus, så han vet at jeg ikke ønsker bo i det huset..

AnonymBruker
Skrevet

Dersom dere er registrert som 50/50 eiere av enheten kan det hende at du på en eller annen måte må gå til tingretten og kreve å få omgjort din eierandel slik at den gjenspeiler de reelle eierforholdene. Deretter må han kjøpe deg ut ut fra den prosenten som blir satt. 

Om du får til dette kan du samle alle kvitteringer og dokumentasjon på hva du har gått inn med, så gjør han sikkert det samme. Dette skjedde med meg for noen år siden, bare at det var hans kreditorer jeg måtte gå til sak mot (de tok pant i hand ideelle halvdel). Jeg vant på grunnlag av all den dokumentasjonen jeg samlet (der jeg viste til betaling av elektriker, rørlegger, innskudd av egenkapital, betaling av boliglån, osv.). Hans andel ble satt til 5% og min til 95%. 

Jeg rekker ikke forklare alt nå, men dersom det er aktuelt for deg kan du finne frem til gamle dommer som viser tidligere rettspraksis (søk opp i lovdata).  Hør heller ikke på advokater eller vanlige folk som sier at dette ikke går, for alle sa til meg at det var håpløst. Jeg vant likevel :) 

Anonymkode: 4b296...c37

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ha de 900.000 du gikk inn med og evt. halvparten av verdistigning. Samme for han. Dersom dere har betalt likt på lån og renter. 

Anonymkode: a6817...a6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...