Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke lån på hytta, men den trenger litt oppgradering. Har penger til det, men er ellers gjeldsfri og har penger til å gjøre det uten lån, men så tenker jeg på skatten. 

Hvis jeg låner 80.000,- til 100.000,- over ti år, hvor mye må jeg betale omtrent? Og vil det lønne seg på fradrag på skatten i forhold til utgiftene på lånet? 

Anonymkode: 21a8d...716

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skatten blir ikke redusert med 100 % av det lånet koster. Skatteprosenten er 22 % og resterende 78 % av rentene må du dekke selv.

Anonymkode: b8f2d...973

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på en ting til, og det er hvor du har plassert pengene dine. Hvis du har høyere avkastning på sparepengene dine enn lånerenta (husk å regne inn skattefradraget) bør du heller låne. 

Men dette er selvsagt usikre tall, da ingen vet verken hvordan innskudds- eller utlånsrentene er om noen år, og heller ikke utvikling i aksje- eller fondsmarkedet. 

Det er altså ikke skattefradraget som er den viktige faktoren her, men rentenivåer og avkastning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (2 timer siden):

Det kommer an på en ting til, og det er hvor du har plassert pengene dine. Hvis du har høyere avkastning på sparepengene dine enn lånerenta (husk å regne inn skattefradraget) bør du heller låne. 

Men dette er selvsagt usikre tall, da ingen vet verken hvordan innskudds- eller utlånsrentene er om noen år, og heller ikke utvikling i aksje- eller fondsmarkedet. 

Det er altså ikke skattefradraget som er den viktige faktoren her, men rentenivåer og avkastning. 

Pengene mine på cirka halv million er i banken, såkalt høyrente, og jeg vet det er dumt. Jeg trenger ikke låne som sagt, og er gjeldfri, samtidig har jeg utgifter der jeg bor fast, der leier jeg og har lave boutgifter. Er lavlønnet, ca 340tusen i året og kan ikke jobbe 100 prosent. Det som skal gjøres på hytta vil koste omtrent 100tusen pluss minus. 

Ser ut som det ikke vil lønne seg å ta opp lån? Jeg vil ikke klare et stort lån uansett, for alt koster. Er usikker på fond, men kan sette cirka 200 tusen i fond, men da lurer jeg på hvilket fond. Synes også tidene er så usikre nå. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Pengene mine på cirka halv million er i banken, såkalt høyrente, og jeg vet det er dumt. Jeg trenger ikke låne som sagt, og er gjeldfri, samtidig har jeg utgifter der jeg bor fast, der leier jeg og har lave boutgifter. Er lavlønnet, ca 340tusen i året og kan ikke jobbe 100 prosent. Det som skal gjøres på hytta vil koste omtrent 100tusen pluss minus. 

Ser ut som det ikke vil lønne seg å ta opp lån? Jeg vil ikke klare et stort lån uansett, for alt koster. Er usikker på fond, men kan sette cirka 200 tusen i fond, men da lurer jeg på hvilket fond. Synes også tidene er så usikre nå. 

ts

Det lønner seg aldri å låne til slikt. Bankene låner ikke ut penger for å være snille. Det er hva de tjener på. Det er bare deler av rentene du må betale for lånet du får skattefradrag for. Du går i minus på å låne uansett. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ok takk. Jeg mistenkte at et lite lån ikke vil lønne seg. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ts

På et så lavt lån som du tenker på så vil du heller ikke få vanlig boliglånsrente, men høyere rente. Lån vil aldri lønne seg.

Anonymkode: 342e1...940

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

Lån lønner seg aldri, med et mulig unntak hvis man setter pengene i fond, og avkastningen er høyere enn renta på lånet. Men dette er kun noe man må gjøre når man har god økonomi og lav belåningsgrad (og har drevet med fond/aksjer en stund). 
Du vil få høy rente på et så lite lån, og med så lang nedbetalingstid i tillegg vil det bli et meget dyrt lån. Du må helt klart bruke av sparepengene dine. Deler av resten av sparepengene bør du vurdere å sette i fond (HVIS det er langsiktig sparing - og med forbehold om at du har en god buffer). 

Anonymkode: a58b8...4d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...