Gå til innhold

Hvorfor skal uføre trekkes i trygd og betale skatt to ganger???

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange er etter de uføre fordi de kan tjene litt ekstra. Opptil 40% av G uten trekk i trygd. Inntil dette punktet betales det vanlig inntektsskatt av både utbetalt trygd og den inntekt man har ved siden av.

Men, det kanskje mange ikke er klar over, er at ved passert 40% av G, så trekkes man både i trygd, betaler av skatt av den lille andelen man får utbetalt og betaler skatt av den ekstra inntekten. For trygden sin del, vil det egentlig si at man trekkes to ganger i "skatt". Tror ikke noen annen "yrkesgruppe" ville godtatt noe slikt.

Den reelle skatteprosenten på trygden etter 40% av G blir godt over det folk som tjener mange millioner tjener.

Er dette en villet måte å gjøre det på fra politikerne, eller var det et flertall som sov og ikke fikk med seg denne urimeligheten da det ble bestemt at det skulle være slik?

For meg fremstår det som naturlig at enten trekkes man i trygd, og får resten utbetalt, og betaler skatt på inntekten ved siden av. Eller man bare fortsetter å betale skatt, og ingen trekk i trygd.

Hva tenker dere? Dere som er jobb og ikke uføre: hvis dere hadde jobbet overtid, ville dere ha godtatt å bli trukket både i det som utbetales og betalt skatt av det resterende? For det er litt slik systemet overfor uføre er.

Anonymkode: 476b0...14b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke problemstillingen. Man får mindre trygd og mer lønn og begge deler blir betalt skatt av. Høres helt normalt ut. Eller mente du noe annet? 

Anonymkode: 0726d...c2b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Nei hvet du hva SLUTT Å KLAGE!!! 
Du er ikke skattet to ganger. Du skal ikke bli sponset av Norge AS og meg, og samtidig klarer å gå ut og tjene masse ved siden av. Klarer du det så skal du JOBBE istedenfor å sitte på ræva di hjemme. 

Anonymkode: 44c61...92c

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg tenker det her er at du betaler tabelltrekk på hoved inntekt (Trygda) og fast prosent trekk på ektra inntekter.

Dette er IKKE dobbel skatt bare skatt, hvis du betaler for mye i prosent trekk kommer det tilbake på skatt året etter.

Du kan trøste deg med at for de som faktisk jobber er fast prosenten betydelig høyere, overtid bonus etc

Endret av NakenPanda
  • Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mange er etter de uføre fordi de kan tjene litt ekstra. Opptil 40% av G uten trekk i trygd. Inntil dette punktet betales det vanlig inntektsskatt av både utbetalt trygd og den inntekt man har ved siden av.

Men, det kanskje mange ikke er klar over, er at ved passert 40% av G, så trekkes man både i trygd, betaler av skatt av den lille andelen man får utbetalt og betaler skatt av den ekstra inntekten. For trygden sin del, vil det egentlig si at man trekkes to ganger i "skatt". Tror ikke noen annen "yrkesgruppe" ville godtatt noe slikt.

Den reelle skatteprosenten på trygden etter 40% av G blir godt over det folk som tjener mange millioner tjener.

Er dette en villet måte å gjøre det på fra politikerne, eller var det et flertall som sov og ikke fikk med seg denne urimeligheten da det ble bestemt at det skulle være slik?

For meg fremstår det som naturlig at enten trekkes man i trygd, og får resten utbetalt, og betaler skatt på inntekten ved siden av. Eller man bare fortsetter å betale skatt, og ingen trekk i trygd.

Hva tenker dere? Dere som er jobb og ikke uføre: hvis dere hadde jobbet overtid, ville dere ha godtatt å bli trukket både i det som utbetales og betalt skatt av det resterende? For det er litt slik systemet overfor uføre er.

Systemet er ment å være sånn. Med god grunn. Dersom uføretrygden omtrent bare er en biinntekt trenger man den kanskje ikke.

Det overordnede problemet er at det er omtrent dobbelt så mange uføre i Norge som det er i andre land. Gitt vi har det så bra som vi har det på de fleste plan er det ganske åpenbart at størrelsen på trygden er en av hovedårsakene til dette. 

Uten å gå til «angrep» på uføre er det derfor åpenbart at politikerne må lage begrensinger i ordningen.. får vi har 3 ganger så mange uføre som nabolandene..

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forstår ikke problemstillingen. Man får mindre trygd og mer lønn og begge deler blir betalt skatt av. Høres helt normalt ut. Eller mente du noe annet? 

For å illustrere med tall:

Jeg tjener kr 1000 over 40% av G:

Trygd: kr 1000 - kr 700 (70% kompensajsonsgrad) - kr 100 (skatt) = utbetalt kr 200

Inntekt: kr 1000 - kr 300 = utbetalt kr 700

Jeg sitter altså igjen med kr 900 av disse kr 2000. 

Hadde jeg latt være å jobbe, ville det gitt meg kr 700 utbetalt. Om jeg da har jobbet 3 timer for de kr 1000, så er kr 200 ekstra ikke akkurat noe å juble over. Hvordan noen kan tro at dette er å oppmuntre til å benytte sin restarbeidsevne, fremstår underlig for meg.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trygd: kr 1000 - kr 700 (70% kompensajsonsgrad) - kr 100 (skatt) = utbetalt kr 200

Hadde jeg latt være å jobbe, ville det gitt meg kr 700 utbetalt. Om jeg da har jobbet 3 timer for de kr 1000, så er kr 200 ekstra ikke akkurat noe å juble over. Hvordan noen kan tro at dette er å oppmuntre til å benytte sin restarbeidsevne, fremstår underlig for meg.

Hvis du er i stand til å jobbe 50 %, får du heller redusere uføregraden din til 50 % da vet du. 

Så sitter du igjen med mer penger. Verre er det ikke!

Anonymkode: 09230...6eb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2022 den 8.46):

Nei hvet du hva SLUTT Å KLAGE!!! 
Du er ikke skattet to ganger. Du skal ikke bli sponset av Norge AS og meg, og samtidig klarer å gå ut og tjene masse ved siden av. Klarer du det så skal du JOBBE istedenfor å sitte på ræva di hjemme. 

Anonymkode: 44c61...92c

Men er ikke min inntekt og mine skattepenger også med på å drifte velferdssamfunnet? Om jeg kan bidra med mer enn 40% av G, dvs rundt kr 40 000 brutto, så må det være til fordel for samfunnet? Og burde ikke det da oppmuntres? 

Et bedre alternativ er at man har en beløpsgrense, f eks 25% av tidligere inntekt, la oss si kr 100 000. Da reduseres uføretrygden. Da har man vist at man er i stand til å jobbe ved siden av, og da blir graden redusert. 

AnonymBruker skrev (På 23.4.2022 den 8.53):

Hvis du er i stand til å jobbe 50 %, får du heller redusere uføregraden din til 50 % da vet du. 

Så sitter du igjen med mer penger. Verre er det ikke!

Vet du hvor mye 40% av G er? Det utgjør ihvertfall ikke en 50% normal stilling.

Dette er mye av problemet omkring uføre og uføretrygd. Folk lager seg en versjon av virkeligheten som ikke stemmer.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet du hvor mye 40% av G er? Det utgjør ihvertfall ikke en 50% normal stilling.

Dette er mye av problemet omkring uføre og uføretrygd. Folk lager seg en versjon av virkeligheten som ikke stemmer.

Ja, men så gå til 80 % ufør da. 

Uansett, slutt å syte. Det er mine skattepenger du lever av. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men så gå til 80 % ufør da. 

Uansett, slutt å syte. Det er mine skattepenger du lever av. 

Jeg skatter av både trygden og inntekten ved siden av. Så du får nytte av mine skattepenger og.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Et det snakk om at du initgangpunktet er 100% uføretrygdet? Vil det si at man kan ha utbetalt:

100% uføretrygd + 40 % lønnet arbeid?

Før det blir kutt i trygden? Dette er vel i så fall en bra ordning?

Anonymkode: b9855...245

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye trekkes du i trygden om du feks tjener 50.000? 

AnonymBruker skrev (På 23.4.2022 den 9.00):

Et det snakk om at du initgangpunktet er 100% uføretrygdet? Vil det si at man kan ha utbetalt:

Nei, G er litt over 100.000, så 40% av G blir ca 40-45.000 kr

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at mange ser på det som paradoksalt at uføre ber om å få jobbe mer, når man er klassifisert som varig arbeidsufør. Jeg vil gjerne forklare min situasjon, så kanskje noen ser hvorfor det ikke er så enkelt. 

Jeg har en sykdom som varierer veldig både fra dag til dag og ikke minst igjennom året. Når jeg har gode perioder kan jeg derfor jobbe litt, men jeg vet ikke når de gode periodene kommer, eller hvor lenge de varer. Jeg tar derfor noen frilansoppdrag, slik at jeg kan tilpasse det etter formen min. Det at jeg har uføretrygden gjør at jeg har en stabil inntekt i bunn, noe som gjør at jeg får et forutsigbart liv og for eksempel vet at jeg alltid har råd til å betale på huslånet, strøm, mat, diesel og litt til. Dersom jeg skulle satt ned uføregraden, ville jeg kunne jobbet mer, men også mistet denne forutsigbarheten som jeg er helt avhengig av, da jeg som sagt ikke vet hvordan de gode periodene mine blir.

Det at jeg kan jobbe litt i tillegg gjør at jeg betaler mer skatt og bidrar til samfunnet på det viset. Jeg er glad for at jeg får muligheten til å jobbe utenom trygda, men skulle gjerne hatt mulighet til å jobbe ennå mer for å få mer livskvalitet i de gode periodene mine. Det å jobbe gir meg veldig mye. Men når jeg blir trukket så mye i trygda (har en kompensasjonsgrad på nesten 70%) gjør det at jeg ikke jobber mer enn opp til grensen.

Anonymkode: 77ba0...764

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det er 40% av grunnbeløpet. Dvs ca 40 000. Skatter for øvrig som inntektsskatt av både trygd og inntekt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt åpenbart at du ikke forstår dette ts, du skattes ikke to ganger. Hvis noen har flere jobber, altså flere inntektskilder, så skattes de selvfølgelig av begge deler. Hvis man ved neste års skatteoppgjør finner ut at en har skattet for mye får man penger til gode. 

Anonymkode: 67a8a...c36

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mye trekkes du i trygden om du feks tjener 50.000? 

Hvis jeg setter 40% av G til 40 000, vil jeg trekkes av de resterende kr 10 000. Da trekkes jeg 70%, dvs kr 7000. Og så skatter jeg av de resterende kr 3000. Og skatt av alt annet selvsagt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det skal være slik fordi uføretrygd ikke er ment å være en biinntekt. Det er helt på sin plass at er er slik.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2022 den 9.02):

Helt åpenbart at du ikke forstår dette ts, du skattes ikke to ganger. Hvis noen har flere jobber, altså flere inntektskilder, så skattes de selvfølgelig av begge deler. Hvis man ved neste års skatteoppgjør finner ut at en har skattet for mye får man penger til gode. 

Anonymkode: 67a8a...c36

Poenget er at det som overstiger 40% av G, trekkes to ganger. Først kompensasjonsgraden, som i mitt tilfelle er 70%, så skatt. Så jo, det blir dobbelt trekk.

Kan sammenlignes med at hvis du jobber overtid, så trekkes du en viss prosent av din vanlige lønn for å kompensere for at du får utbetalt litt ekstra.

PetterKanin skrev (På 23.4.2022 den 9.05):

Det skal være slik fordi uføretrygd ikke er ment å være en biinntekt. Det er helt på sin plass at er er slik.

Uføretrygd kan aldri bli en biinntekt. Kommer man opp til en viss sum, så vil NAV reagere og uføregraden reduseres.

For de fleste er det snakk om å få lov å gå tilbake til slik det var før, der man kunne tjene opptil en G, betale sin skatt  og yte både med skattepengerpenger og innsats i samfunnet.

Tror for øvrig ikke det er mange som kan jobbe så mye som dagens G tilsvarer. Men 40 000 er et ganske lavt beløp.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Så om du jobber for 1000 kroner over G, så får du utbetalt hele lønnen (minus normal skatt) + litt trygd på toppen.

Ser ikke at det skal være noen dårlig deal! 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 23.4.2022 den 9.22):

Så om du jobber for 1000 kroner over G, så får du utbetalt hele lønnen (minus normal skatt) + litt trygd på toppen.

Ser ikke at det skal være noen dårlig deal! 

Nei.

Opptil 0,4G fungerer det slik.

Overrå 0,4 g blir man trukket f.eks 70% av sin lønn i trygd. Dvs at om man tjener 10000 over 0,4 G i lønn, blir man trukket 7000 i trygd. Altså at man tjener 3000 kr mer ved å jobbe inn 10000 kontra det å bare motta trygd. Disse 3000 må man da skatte av. Og nå er det jo slik at de fleste som jobber ikke mottar uføretrygd i tillegg til arbeidsinntekten, så selv om dette systemet ikke gir særlig mye incentiver til å jobbe er det utvilsomt et riktig system.

AnonymBruker skrev (På 23.4.2022 den 9.10):

Uføretrygd kan aldri bli en biinntekt. Kommer man opp til en viss sum, så vil NAV reagere og uføregraden reduseres.

For de fleste er det snakk om å få lov å gå tilbake til slik det var før, der man kunne tjene opptil en G, betale sin skatt  og yte både med skattepengerpenger og innsats i samfunnet.

Tror for øvrig ikke det er mange som kan jobbe så mye som dagens G tilsvarer. Men 40 000 er et ganske lavt beløp.

Om man ikke trekkes i trygd ved arbeidsinntekt vil det i praksis bli en biinntekt. Før var det under visse forutsetninger mer lønnsomt å være uføretrygdet enn det var å være i jobb, og slik bør det selvsagt ikke være. Uføretrygd er attraktivt og man må derfor begrense hvor mange som egentlig ikke trenger den som likevel ender opp med å få.

Endret av PetterKanin
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...