Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes, men skal ikke bruke medisiner eller insulin foreløpig. Skal kun endre kosthold. 

Lurer på om andre har fått påvist dette i svangerskapet, og hva slags grep tok du? Jeg skjønner at jeg skal kutte sukker, men er det sukker eller karbohydrater generelt jeg må passe meg for? Hva annet? Kan jeg spise vanlig brød så lenge det er grovt?

Og hvordan gikk det med deg og baby under fødsel? Er veldig redd nå. Vil gjøre alt riktig for at det skal gå bra...

Anonymkode: 21a35...b5b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg skjønner at du er redd, det ble jeg også. Fikk svangerskapsdiabetes med baby nr 2, fødte for noen måneder siden. Først og fremst: pust ut og senk skuldrene! Dette skal gå fint! 

Du får god veiledning på sykehuset. De følger litt ekstra med, og du får ekstra kontroller for å sjekke at ikke babyen blir for stor. Du kan spise karbohydrater, helst de langsomme. Altså grovt brød etc. 

Jeg kutta alt av sukker tvert, og spiste veldig sunt og gikk turer hver dag. Men måtte over på insulin i uke 28 likevel. Sannheten er at det er ikke sååå mye du kan gjøre, så lenge du spiser sunt. Og er i litt aktivitet. Den diabetesen kommer til å gå sin gang.

Som regel blir du satt i gang i uke 38. Det gikk helt fint for meg, fødte babyen 2 dager etter igangsettelse, og fødselen gikk veldig fint. Ingen ekstra komplikasjoner for meg og baby. Baby kom ut frisk og rask, og ganske liten. Første døgnet etterpå måler de blodsukkeret til babyen hver andre time. Hvis det blir lavt, fordi det tar tid å få i gang amminga, gir de litt erstatning. De gav også litt rett etter fødsel, for at babyen skulle få en god start. Så du blir ekstra godt passa på første døgnet etter fødsel, som bare er en fordel. 

Lykke til!

Anonymkode: a4b7b...f33

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hei, jeg skjønner at du er redd, det ble jeg også. Fikk svangerskapsdiabetes med baby nr 2, fødte for noen måneder siden. Først og fremst: pust ut og senk skuldrene! Dette skal gå fint! 

Du får god veiledning på sykehuset. De følger litt ekstra med, og du får ekstra kontroller for å sjekke at ikke babyen blir for stor. Du kan spise karbohydrater, helst de langsomme. Altså grovt brød etc. 

Jeg kutta alt av sukker tvert, og spiste veldig sunt og gikk turer hver dag. Men måtte over på insulin i uke 28 likevel. Sannheten er at det er ikke sååå mye du kan gjøre, så lenge du spiser sunt. Og er i litt aktivitet. Den diabetesen kommer til å gå sin gang.

Som regel blir du satt i gang i uke 38. Det gikk helt fint for meg, fødte babyen 2 dager etter igangsettelse, og fødselen gikk veldig fint. Ingen ekstra komplikasjoner for meg og baby. Baby kom ut frisk og rask, og ganske liten. Første døgnet etterpå måler de blodsukkeret til babyen hver andre time. Hvis det blir lavt, fordi det tar tid å få i gang amminga, gir de litt erstatning. De gav også litt rett etter fødsel, for at babyen skulle få en god start. Så du blir ekstra godt passa på første døgnet etter fødsel, som bare er en fordel. 

Lykke til!

Takk for svar ❤ Så godt å høre at alt gikk bra! Har så dårlig samvittighet for om jeg overfører dette til babyen eller gjør babyen mer disponert for diabetes, fedme osv.. 

Gikk det over for deg rett etter fødsel?

Skrevet

Fikk påvist diabetes ved glukosebelastningstest  i uke 24. Målte deretter blodsukker x3 per dag i 14 dager. Ble så henvist til sykehuset for å starte behandling da målingene var litt for høye. Begynte først med tabletter, deretter insulin.

Blodsukker lå helt i grenseland hele svangerskapet. Hadde ett par episoder det var litt høyt.

Jeg var i utrolig god form hele svangerskapet. Jobbet frem til en uke før (beskjed om igangsettelse kom litt brått på). Men jeg synes det var et stress med all fartingen inn til sykehuset (hormonlege og vekstkontroller). Men jeg er selvfølgelig glad for å ha fått god oppfølging.

Ble satt i gang i uke 38. Det tok flere døgn før noe skjedde. Måtte til slutt ta vannet og gi meg drypp. Fikk stormrier og etterhvert epidural. Lå med 10 cm åpning lenge men baby kom ikke lenger ned. Hadde rotert feil i bekkenet. Ble keisersnitt midt på natta. Baby var nesten 4,1kg så var nok riktig å sette igang. 

Baby har vært helt fin og frisk etterpå. Fine målinger etter fødsel. Jeg har heller ikke hatt problemer med blodsukkeret i etterkant. 

Nå er jeg gravid igjen i uke 17, skal ta glukosetest i uke 22 så da får vi se. Jordmor mener jeg bør belage meg på diabetes denne gangen og. Jeg har flere risikofaktorer og mye diabetes i nær familie. 

Jeg husker jeg fikk beskjed om at det er vanskelig å påvirke fastende blodsukker med kosthold. Jeg prøvde litt forskjellige (lange gåturer på kvelden, forskjellig type kveldsmat, kutte ut kveldsmaten osv) men fikk samme tallene. Blodsukkeret gjennom dagen påvirker du ved å ha et normalt sunt kosthold med lite raske karbohydrater. Du vil få god veiledning underveis. Lykke til 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det viktigste er å kutte ut sukker ja, og de raske karbohydratene. Spis heller karbohydrater som er i poteter, rotgrønnsaker, frukt som ikke har alt for mye sukker, osv. Begrens det å spise grovt brød, kanskje bare spise f.eks 2 skiver om dagen, eller gå over til knekkebrød. 

Anonymkode: b4e7f...61d

Skrevet

Hadde insulinkrevende svangerskapsdiabetes med nr 2. Kuttet alt av sukker og mye karbohydrater. Bestilte mye sukkerfri sjokolade. 

Det var ganske irriterende å kjøre på kontroll hver 14 dag ( er 1 time å kjøre). Men ble godt sjekket og fulgt med på så var ikke noe bekymret. Jeg fikk utsatt igangsettingen til uke 39 +0, da alt såg fint ut og jeg ville helst at kroppen sku få mest mulig tid på seg til å ordne opp selv. Fødte spontant i uke 38. Ingen problemer med meg eller baby. Super irriterende å gå rundt med ctg på magen under hele fødselen, men det gjorde jeg med nr 1 også. Og da var det i grunn ikke noe som tilsa at det var nødvendig...

AnonymBruker
Skrevet

Det første som gjøres er egne målinger i 14 dager. Spis vanlig mat, kutt ut sukker og raske karbohydrater. Noen får utslag av grovbrød, andre ikke. Jeg kunne spise en sjokolade uten å få høyt blodsukker, mitt problem var fastende.

Det kan påvirkes med kostholdet, men er vanskeligere enn om man kun har høye verdier etter mat. 

Jeg spiste vanlig mat, men kuttet pasta og ris, samt frukt, sukker og fint brød. Siden jeg gikk på metformin i utgangspunktet (for noe annet), så ble dosen der justert. Noen leger går rett på insulin, mens andre går via tabletter, sikkert litt avhengig av hva som er utfordrende. 

Du kommer til å bli fulgt opp med kontroller hos diabeteslege om nødvendig, men det er først etter du har begynt å måle at de kan si med sikkerhet hvordan det skal håndteres videre. 

Siden dette var min nummer 2, og nummer 1 kom uke 38+2 ble de ikke overrasket om nummer 2 kom før også. Hun kom 39+3, og det var ikke aktuelt å sette meg i gang før enda nærmere termindato. 

Jeg slapp unna med kun ctg ved innkomst, jordmor brukte kun doppler underveis i fødselen. Dette hang sammen med en enkel, og raske førstefødsel, uten noen komplikasjoner. I tillegg til at jeg føder raskt og uten epidural, dermed kortere tid til å overvåke. Normalt er vel ctg underveis og evt elektrode i tillegg til at de legger klart venekateter (?) i hånda (det fikk jeg), for noen ønsker de også å sette inn kateter for epidural (men ikke koble på før nødvendig).

Et døgn overvåking av blodsukkeret til babyen også fikk vi reise hjem. 

Anonymkode: 22784...d72

AnonymBruker
Skrevet

Takker for alle svar. Kjenner jeg er veldig bekymret. Får bare høyere og høyere målinger selv om jeg spiser bra. 

Pleier det å gå bra med mor og baby selv med svangerskapsdiabetes? Noen som vet?

AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen, jeg var den første som svarte deg. Legen min sa til meg på den kontrollen 4 måneder etter fødsel, at det er egentlig ikke så lett å gjøre så mye med svangerskapsdiabetes (annet enn insulin). Fordi det er morkaka som jobber mot kroppens naturlige insulinproduksjon og opptak i cellene. Noen får det kraftig, noen får det mildt. 

Vi er heldige i Norge fordi vi FÅR insulin og god oppfølging. Det går stort sett veldig bra! Med både mor og barn! De er mest bekymra rundt fødsel, og barnets blodsukker når det kommer ut. Det er ikke sånn at du og barnet garantert får diabetes senere! Man må være mer obs, men alle har godt av å være obs på farene med usunt kosthold. Svangerskapsdiabetes er en egen tilstand. Normalverdiene for blodsukker (både fastende og etter måltid), er mye lavere for svangerskapsdiabetes enn utenfor graviditet. 5,3 er mye lavere enn man trenger å ha når man ikke er gravid. Dette er ikke din feil! Det er en del av kroppens prosess! Du får ikke gjort mer enn å spise sunt og være aktiv.

Jeg var heldig, og fikk relativt lave verdier. Veldig lave etter normalområdet utenfor graviditet. For meg gikk det over med en gang etter fødsel. Spiste smågodt på sykehuset, og langtidsblodsukkeret var helt nydelig 4 mnd etterpå. 😁 

Prøv å ikke stress og engste deg, bare følg beskjeder og målinger. Så gjør du så godt du kan, mer får du ikke gjort! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei igjen, jeg var den første som svarte deg. Legen min sa til meg på den kontrollen 4 måneder etter fødsel, at det er egentlig ikke så lett å gjøre så mye med svangerskapsdiabetes (annet enn insulin). Fordi det er morkaka som jobber mot kroppens naturlige insulinproduksjon og opptak i cellene. Noen får det kraftig, noen får det mildt. 

Vi er heldige i Norge fordi vi FÅR insulin og god oppfølging. Det går stort sett veldig bra! Med både mor og barn! De er mest bekymra rundt fødsel, og barnets blodsukker når det kommer ut. Det er ikke sånn at du og barnet garantert får diabetes senere! Man må være mer obs, men alle har godt av å være obs på farene med usunt kosthold. Svangerskapsdiabetes er en egen tilstand. Normalverdiene for blodsukker (både fastende og etter måltid), er mye lavere for svangerskapsdiabetes enn utenfor graviditet. 5,3 er mye lavere enn man trenger å ha når man ikke er gravid. Dette er ikke din feil! Det er en del av kroppens prosess! Du får ikke gjort mer enn å spise sunt og være aktiv.

Jeg var heldig, og fikk relativt lave verdier. Veldig lave etter normalområdet utenfor graviditet. For meg gikk det over med en gang etter fødsel. Spiste smågodt på sykehuset, og langtidsblodsukkeret var helt nydelig 4 mnd etterpå. 😁 

Prøv å ikke stress og engste deg, bare følg beskjeder og målinger. Så gjør du så godt du kan, mer får du ikke gjort! 

Tusen takk for så gode svar fra deg ❤ Det var veldig godt å høre at det stort sett går bra med mor og barn. Kan jeg spørre, hvordan var kosthold og vekten din før graviditeten? Jeg er dessverre veldig overvektig og hatt et veldig dårlig kosthold med mye sukker i perioder. Har mye skyldfølelse for dette nå... og er også da ekstra redd for at dette skal gi meg (eller baby) diabetes etter fødsel, at der er for sent liksom, selv om jeg endrer kosthold permanent nå...

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde veldig dårlig kosthold fram til jeg fikk påvist sv.diabetes(med stor vektoppgang). 
Jeg ble flinkere til å bevege meg mer, kutta kraftig ned på sukker, spiste bare små porsjoner med godteri/kake rett etter måltider en sjelden gang. (Da får du bedre sammensetning av næringsstoffer og mindre sannsynlighet for kraftig blodsukkertopp)

Jeg reagerte på frukt, så det måtte jeg også kutte. 
jeg fokuserte på å ha små, men hyppige måltider, passet på å ha nok fett og proteiner i forhold til karbohydrater, mye grønnsaker. 
Så lenge jeg fulgte dette hadde jeg fine målinger resten av svangerskapet uten medisiner. Måtte etterhvert justere ned størrelsen på frokostporsjonen, fordi blodsukkeret skøyt til værs ved mat på morgenen. 
Jeg fikk beskjed om at jeg kom til å bli satt i gang om jeg gikk 1 uke over termin, og fikk ekstra oppfølging med vekstkontroll(ultralyd). 
Fødte noen dager før termin, barnet hadde helt gjennomsnittlig vekt og lengde, ikke noe unormalt blodsukker etter graviditet. 
Fikk ikke svangerskapsdiabetes ved neste svangerskap. 

Anonymkode: 7b57f...1fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Tusen takk for så gode svar fra deg ❤ Det var veldig godt å høre at det stort sett går bra med mor og barn. Kan jeg spørre, hvordan var kosthold og vekten din før graviditeten? Jeg er dessverre veldig overvektig og hatt et veldig dårlig kosthold med mye sukker i perioder. Har mye skyldfølelse for dette nå... og er også da ekstra redd for at dette skal gi meg (eller baby) diabetes etter fødsel, at der er for sent liksom, selv om jeg endrer kosthold permanent nå...

Ts

Meg igjen 😊 Jeg er lett overvektig, men har stort sett et sunt kosthold, aktiv livsstil og hadde det også før graviditeten. Hadde dog en graviditet bak meg, ett år før jeg ble gravid denne gangen. Fikk ikke svangerskapsdiabetes i første runde, hadde dårligere kosthold før den graviditeten.

Skyldfølelse hjelper ingen. Det bare ødelegger gleden ved svangerskapet, og kan være til hinder for at du får til en varig endring (trøstespiser bort skyldfølelsen...). Det er ikke for sent! Hverken for deg, eller baby! Gjør endringer nå, og fortsett med dem! 😊❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har sv.dia for 3. gang nå. Fikk det i første svangerskap som nå er 10 år siden. Og husker jeg gikk totalt i kjelleren, følte meg så misslykket. Noe jeg absolutt ikke hadde trengt, lett for meg å si nå.

Husker jeg fikk beskjed om at det kunne skje at nyfødt intensiven kom og hentet babyen etter fødselen, men at de skulle gjøre alt de kunne for at jeg fikk ha han hos meg. Da gråt jeg hele bilturen hjem fra sykehuset 🙈

Men.. det gikk over all forventning. Fødselen ble satt igang i uke 38. Gutten kom ut frisk og fin, nydelig apgar score og trengte bare blodsukker oppfølging en dag (tror jeg) hvor sykepleieren kom inn til meg for å sjekke han. Veldig fin fødsel. Diabetesen min forsvant rett etterpå.

Barn nr 2, sv dia, den gangen påvist mye tidligere. Ba selv om henvisning til sykehuset for kontroll fremfor glukosebelastning. Fødselen ble også igangsatt i uke 38. Tok litt lengre tid, men kom enda en frisk og fin gutt til verden. Ingen komplikasjoner og diabetesen forsvant.

Nå er jeg 25 uker på vei med nr 3. Var i veldig faresonen for dia 2 før jeg ble gravid, så kom ganske raskt til sykehuset for oppfølging. Faktisk bare 8 uker på vei da jeg hadde første samtale med diabeteslegen 🙈 Foreløpig går svangerskapet bra. Lillebror er litt over gjennomsnittet på størrelse, så blir nok igangsatt i uke 38 denne gangen også. Krysser fingrene for at det går like fint med babyen denne gangen også.

Værre med meg 🙈 Kan nok belage meg på diabetes type 2 videre. Så blir streng omlegging av kost etter endt amming. Nå får jeg hjelp av insulin. 🙂 Tenker at det ordner seg på den ene eller andre måten.

Masse lykke til for deg. Lenge igjen av svangerskapet? 🙂

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Kakaoen skrev (4 minutter siden):

Jeg har sv.dia for 3. gang nå. Fikk det i første svangerskap som nå er 10 år siden. Og husker jeg gikk totalt i kjelleren, følte meg så misslykket. Noe jeg absolutt ikke hadde trengt, lett for meg å si nå.

Husker jeg fikk beskjed om at det kunne skje at nyfødt intensiven kom og hentet babyen etter fødselen, men at de skulle gjøre alt de kunne for at jeg fikk ha han hos meg. Da gråt jeg hele bilturen hjem fra sykehuset 🙈

Men.. det gikk over all forventning. Fødselen ble satt igang i uke 38. Gutten kom ut frisk og fin, nydelig apgar score og trengte bare blodsukker oppfølging en dag (tror jeg) hvor sykepleieren kom inn til meg for å sjekke han. Veldig fin fødsel. Diabetesen min forsvant rett etterpå.

Barn nr 2, sv dia, den gangen påvist mye tidligere. Ba selv om henvisning til sykehuset for kontroll fremfor glukosebelastning. Fødselen ble også igangsatt i uke 38. Tok litt lengre tid, men kom enda en frisk og fin gutt til verden. Ingen komplikasjoner og diabetesen forsvant.

Nå er jeg 25 uker på vei med nr 3. Var i veldig faresonen for dia 2 før jeg ble gravid, så kom ganske raskt til sykehuset for oppfølging. Faktisk bare 8 uker på vei da jeg hadde første samtale med diabeteslegen 🙈 Foreløpig går svangerskapet bra. Lillebror er litt over gjennomsnittet på størrelse, så blir nok igangsatt i uke 38 denne gangen også. Krysser fingrene for at det går like fint med babyen denne gangen også.

Værre med meg 🙈 Kan nok belage meg på diabetes type 2 videre. Så blir streng omlegging av kost etter endt amming. Nå får jeg hjelp av insulin. 🙂 Tenker at det ordner seg på den ene eller andre måten.

Masse lykke til for deg. Lenge igjen av svangerskapet? 🙂

Godt å høre at det gikk bra med barna dine ❤ Har du fått beskjed om at du ligger an til å få diabetes type 2? Man skal ikke slappe av selv om det forsvinner etter fødsel altså? 🙈 

Jeg er 26+4 nå.. så føler det er leeenge igjen..samtidig angster jeg for prematur fødsel så håper jeg føder nærme termin. 😢

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Gjort er gjort og spist er spist. Du får ikke gjort noe med fortiden. Prøv å se fremover.

Risiko for å utvikle permanent diabetes 2 etter fødsel handler om risikofaktorer (som for resten av befolkningen). Sv. Dia er jo en manifestasjon på at man har noen av disse. Overvekt kan du gjøre noe med og dermed redusere risiko betraktelig (evt utsette diabetes i mange tiår). Det er stor forskjell på å få diabetes når man er 40 og når man er 70 med tanke på utvikling av langtidskomplikasjoner. 

Baby påvirkes av ditt faktiske blodsukker under svangerskapet. Så det gjelder å være flink. Men de fleste må ha medisiner virker det som. 

Snakk med hormonlege om dine bekymringer ved neste kontroll så får du gode svar på disse tingene. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Godt å høre at det gikk bra med barna dine ❤ Har du fått beskjed om at du ligger an til å få diabetes type 2? Man skal ikke slappe av selv om det forsvinner etter fødsel altså? 🙈 

Jeg er 26+4 nå.. så føler det er leeenge igjen..samtidig angster jeg for prematur fødsel så håper jeg føder nærme termin. 😢

Ts

Mener man har 50% større sjanse enn de uten sv.dia til å utvikle diabetes type 2. så man kan jo få det, men lite sannsynlig. 
Jeg kunne jo selvsagt tatt meg sammen (som legen sa til meg 🙄) og endret livstilen totalt etter jeg fikk første barn. 
Men for meg sitter vekt/mat problemet så dypt i psyken min at det er vanskelig å bruke motivasjonen «kan få diabetes». Og eneste hjelp jeg fikk av fastlegen var at jeg måtte bare ta meg sammen og slutte å være en person som knakk sammen når ting ble for vanskelig og da tydde til mat.

Bytta fastlege btw 🙄

Du har gode sjanser til å komme helt fint fra dette.🙂 Jeg tok valget mellom full skjerpings eller å følge hjertet og få barn nr 3, selv om jeg visste at det ville gå ut over meg selv. 

Klarer du holde sukkeret stabilt er du på god vei 🤞🏼

AnonymBruker
Skrevet
Kakaoen skrev (7 timer siden):

Mener man har 50% større sjanse enn de uten sv.dia til å utvikle diabetes type 2. så man kan jo få det, men lite sannsynlig. 
Jeg kunne jo selvsagt tatt meg sammen (som legen sa til meg 🙄) og endret livstilen totalt etter jeg fikk første barn. 
Men for meg sitter vekt/mat problemet så dypt i psyken min at det er vanskelig å bruke motivasjonen «kan få diabetes». Og eneste hjelp jeg fikk av fastlegen var at jeg måtte bare ta meg sammen og slutte å være en person som knakk sammen når ting ble for vanskelig og da tydde til mat.

Bytta fastlege btw 🙄

Du har gode sjanser til å komme helt fint fra dette.🙂 Jeg tok valget mellom full skjerpings eller å følge hjertet og få barn nr 3, selv om jeg visste at det ville gå ut over meg selv. 

Klarer du holde sukkeret stabilt er du på god vei 🤞🏼

Hvis du opprinnelig er asiatisk er det 50% sjanse for å utvikle diabetes etter svangerskapsdiabetes,  er du europeisk er det 25%. (Ble fortalt det av en ekspert på Aker sykehus da jeg var med i et forskningsprosjekt om svangerskapsdiabetes for et par år siden). 

Anonymkode: 4eb08...537

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...