Gå til innhold

Søke finansjobber. Har det noe å si hvor karakterene er fra?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da har du fått helt feil inntrykk. Jeg er jo ikke en av de tullingene. Poenget er jo at jeg er langt bedre enn dem og derfor burde klare å gjøre det enda bedre. Og med bedre så mener jeg at jeg er smartere og er mer disiplinert. Dette er objektivt sant og ikke narsissisme slik enkelte her antyder.

TS

Anonymkode: 5546c...fdb

Hva er det som skiller deg fra alle andre som starter hos et meglerhus for eksempel? Hva har du å vise til som ikke er direkte karakterer? Har du oppnådd noe gjennom studietiden som skiller deg fra mengden, utveksling, startup, kjent i miljøet, kontakter? 

Hvordan vet du konkret at du både er smartere og mer disiplinert en andre?

Det er forsovit helt urealistiske forventninger du har til hverdagen, jobben, kollega, lønn og livet generelt innen for de selskapene du har nevnt.

Kjenner et par tre innefor flere av dem, noen gikk ut med A, noen med B, noen C. Men felles for fleste parten av dem var at dem var svært engasjert i løpet av studie tiden og tiden etter, det var både i foreninger, nettverksbygging, relevante jobber og traine stillinger, utveksling på gode college osvosv. 

Godt mulig du er verdens beste i matematikk men du må 100% jobbe mye med din sosiale intelligens for og i det heletatt bli vurdert inn i finansjobber. 

Hvor gammel er du forresten?

Anonymkode: 9bd73...eb5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Rart at du må spørre her, når du har en bror som tjener 1,2 millioner, ifølge deg selv. Det at gjennomsnittet er fordelt på 197 årsverk (ut fra artikkelen du linket til) har ingenting å si, når det er noen få sjefer som stikker av med to-sifret antall millioner i året.  Det er så godt som ingen som tjener "minst 4 millioner" og er samtidig i 20-årene. Punktum. Det er ikke noe å diskutere. Det er dette som er fakta, statistikk og tall.

Han sjefen du linker til i artikkelen, fyller 59 år i august, så det er et godt stykke unna 20-årene.

Anonymkode: 98f55...9a9

Målet er selvsagt ikke å bli toppsjef i slutten av 20-årene. Jeg vet også at det er ytterst få som tjener 4 millioner i året. Jeg sier bare at jeg tror og håper at jeg kommer til å bli blant dem i løpet av 20-åren.  Kanskje ender jeg med "bare" 2 millioner. Det er greit det også, men jeg satser på å klare mer.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Burde du da ikke klare A i snitt, selv på elitestudiet ditt? 😁

Anonymkode: 1b09e...a38

Kanskje jeg klarer det. Vi får se og jeg skal prøve. Men poenget er ikke at jeg er Norges  smarteste og verdens mest disiplinerte. Åpenbart ikke. Men man trenger ikke være Norges smarteste og mest disiplinerte for å være smartere og mer disiplinert enn gutta i finansbransjen. De hadde aldri klart det jeg har klart på universitetet.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor gammel er du forresten?

Jeg er 22.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg skal satse på aksjer, utleiebolig, osv. Men for å få kapital til å investere så må jeg først få en god jobb. Jeg har ikke rike foreldre til å hjelpe meg. 

TS

Ut fra det du skriver her ligger du allerede langt bak de du kommer til og måtte konkurrere med søkerprossesen. 

Et A snitt er ikke mye å vise til.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Målet er selvsagt ikke å bli toppsjef i slutten av 20-årene. Jeg vet også at det er ytterst få som tjener 4 millioner i året. Jeg sier bare at jeg tror og håper at jeg kommer til å bli blant dem i løpet av 20-åren.  Kanskje ender jeg med "bare" 2 millioner. Det er greit det også, men jeg satser på å klare mer.

Kanskje jeg klarer det. Vi får se og jeg skal prøve. Men poenget er ikke at jeg er Norges  smarteste og verdens mest disiplinerte. Åpenbart ikke. Men man trenger ikke være Norges smarteste og mest disiplinerte for å være smartere og mer disiplinert enn gutta i finansbransjen. De hadde aldri klart det jeg har klart på universitetet.

Jeg er 22.

TS

22 ja, så ung og dum.

Hva er det du har oppnådd da annet en studie? Hvor har du vært og hva har du gjort? Hva er det som skiller deg ut?

De fleste av disse konsernene har egne rekrutterings sider, der det gjerne er interjuet unge og lovende innenfor de forskjellige avdelingene ta en titt der og tenk over Hva er det som gjør deg bedre. Newsflash ingenting kjære deg, du ligger allerede bakpå.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ut fra det du skriver her ligger du allerede langt bak de du kommer til og måtte konkurrere med søkerprossesen. 

Et A snitt er ikke mye å vise til.

Jeg vet, det er jo derfor jeg er så frustrert. Handelshøyskolene deler ut A-ene rundhåndet og arbeidsgiverne skjønner ikke at A i realfag er mye vanskeligere enn A i økonomifag.  Hadde arbeidsgviverne vært litt smartere så hadde jeg stått først i køen når det kommer til jobb. Men sånn er det ikke og det må jeg akseptere.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet, det er jo derfor jeg er så frustrert. Handelshøyskolene deler ut A-ene rundhåndet og arbeidsgiverne skjønner ikke at A i realfag er mye vanskeligere enn A i økonomifag.  Hadde arbeidsgviverne vært litt smartere så hadde jeg stått først i køen når det kommer til jobb. Men sånn er det ikke og det må jeg akseptere.

TS

At du ikke greier å oppfatte hva hen nettopp henviste til, er enda et "rødt flagg". Hen mener, helt korrekt, at din arbeiderklasse bakgrunn er enda en ulempe i tillegg til alt det andre. Nettverk, nettverk og atter nettverk er veldig viktig i Norge, og slike nettverk dannes gjerne langt bak i tid som ungdomsskole, videregående og eventuelle studier.

Det dannes altså allerede i forhold til hvor mange bor som tenåring! 

Har en følelse at du har kanskje til og med minoritetsbakgrunn i tillegg til å ha arbeiderklasse bakgrunn. Så da går sjansen din fra 0,0000001% som hvit arbeiderklasse, til en odds på 0,0000000000000000000000000000001% som minoritetsarbeiderklasse kandidat. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS

De færreste arbeidsgiverne - med mindre du jobber typisk forskningsbasert - er interessert i rene A-studenter uten noe som helst annet å vise til. Man ansetter sjelden (hos oss aldri) utelukkende på bakgrunn av karakterer, de man ansetter skal jo også fungere i et arbeidsmiljø. Jeg er svært usikker på hvordan du hadde fungert i et arbeidsmiljø. Verv er positivt, hobbyer er positivt, bijobb er positivt. Engasjement for noe utenom jobb og skole er positivt. 

ps - mangfold er også positivt

Anonymkode: 472e6...018

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At du ikke greier å oppfatte hva hen nettopp henviste til, er enda et "rødt flagg". Hen mener, helt korrekt, at din arbeiderklasse bakgrunn er enda en ulempe i tillegg til alt det andre. Nettverk, nettverk og atter nettverk er veldig viktig i Norge, og slike nettverk dannes gjerne langt bak i tid som ungdomsskole, videregående og eventuelle studier.

Det dannes altså allerede i forhold til hvor mange bor som tenåring! 

Har en følelse at du har kanskje til og med minoritetsbakgrunn i tillegg til å ha arbeiderklasse bakgrunn. Så da går sjansen din fra 0,0000001% som hvit arbeiderklasse, til en odds på 0,0000000000000000000000000000001% som minoritetsarbeiderklasse kandidat. 

Greit, jeg aksepterer at jeg misforstod spørsmålet. Ja, jeg mangler nettverk, jeg kjenner ingen i finansbransjen.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De færreste arbeidsgiverne - med mindre du jobber typisk forskningsbasert - er interessert i rene A-studenter uten noe som helst annet å vise til. Man ansetter sjelden (hos oss aldri) utelukkende på bakgrunn av karakterer, de man ansetter skal jo også fungere i et arbeidsmiljø. Jeg er svært usikker på hvordan du hadde fungert i et arbeidsmiljø. Verv er positivt, hobbyer er positivt, bijobb er positivt. Engasjement for noe utenom jobb og skole er positivt. 

Jeg har hatt ulike jobber fra jeg var 13. Jobbet fulltid hver sommer og jul siden jeg var 16 og jeg har deltidsjobb. Det er ingen tvil om at jeg fungerer i et arbeidsmiljø.

Det er ikke slik at jeg ikke forstår hvordan det er å jobbe. At jeg kun har gått på skole. Det jeg sier er at jeg ikke har hatt finansjobber.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I finansbransjen? Absolutt ikke. Det er den "hviteste" bransjen i Norge. Og med hvit, mener jeg ikke bare hvit, men hvit med velstående bakgrunn. Ergo, selv hvite fra arbeiderklassen sliter med å få innpass der, for ikke å snakke om minoriteter.

Her er et nylig eksempel (mars 2022) blant mange andre eksempler. Selv om det er snakk om advokatbransjen her, så finner man mye av det samme i finansbransjen.

https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/g6GJWJ/fikk-beskjed-om-at-jobben-innebar-negerarbeid

Det ser du av dette eksempelet her. Du må kjenne riktige folk - som minoritet - som kan "eskalere" på vegne av deg nasjonalt, slik at det dukket opp noen firmaer som endelig gir minoritetskandidaten sjansen på jobbintervju.

Alene, hadde kandidaten ikke en sjanse.

Fra 2021

https://kapital.no/reportasjer/naeringsliv/2021/01/18/7608792/tar-til-orde-for-kvotering-av-minoriteter

Finans har alltid vært lukket. Alt skal "være riktig", i den forstand at man må ha "Riktig hudfarge", "riktig økonomisk bakgrunn". Nå også, "riktig utdanning". Det eneste som har skjedd de siste årene når det gjelder noe nyere utvikling, er at det er blitt bittegrann flere kvinner, men her gjelder også kombinasjonen av "riktig hudfarge" på kvinnen", sammen med "riktig" sosial- og økonomisk bakgrunn, i tillegg til "riktig" utdanning.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ditt er ikke karaktersnittet ditt, eller hvilken skole du går på, eller arbeidserfaringen din, eller at andre studenter får nærmest delt ut A-er for å møte opp i forelesning. Ditt problem er at du grunnleggende misforstår hva arbeidsgivere ser etter. 

Gode karakterer får deg inn døra på intervju, men om du har suksess i en stilling eller ikke, har svært lite med hvilke karakterer du fikk på universitetet å gjøre. Det er personlige egenskaper, erfaring og flaks som avgjør din suksess. 

Basert på hva du skriver i tråden her, så hadde jeg som arbeidsgiver tenkt at du a) konkluderer bombastisk på svakt grunnlag og basert på fordommer, b) er lite åpen for at andre mennesker kan og vet mer enn deg, c) er negativ og kranglete, d) vektlegger irrelevant informasjon, og e) har dårlig selvinnsikt. Ingen av disse tingene trenger nødvendigvis å være sant om deg, men en arbeidsgiver baserer seg et inntrykk dannet på svært kort tid, og det er faktisk helt uinteressant for meg om du er smartere, mer ambisiøs og har større arbeidskapasitet enn alle andre søkere sammenlagt, hvis du slår meg som en som er slitsom å jobbe med. Da finner jeg heller nestemann på lista som fungerer sosialt. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hipparchia
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

TS

Den største forskjellen mellom UiO og NHH er at NHH ønsker å forbli en høyskole slik at de kan jobbe tett opp mot næringslivet og kan sette opp relevante fag etter hva næringslivet ønsker og trenger. UiO streber etter å bli det beste universitetet i form av forskning. Vis du vil ha en glimrende karriere innen akademia er UiO stedet, men hvis du vil ha en godt betalt jobb er du på feil skole. Et stort flertall av norske næringslivstopper har gått på NHH. Men hei, hvis NHH er så rævva som du sier, hvorfor går du ikke på NTNU, Copenhagen Buissnes school, London buisniss school eller en av de andre gode handelsskolene i verden?

Du virker utrolig bitter over å ta master på UiO, men nå er det vel kun filosofistudiet der UiO faktisk hevder/hevdet seg i toppen. Men det instituttet gikk jo konkurs etterpå...

Du vil bli sivøk og jobbe innen finans, men du viser liten forståelse for hva det vil si å jobbe som sivøk og den bransjen generelt. For å bli en god økonom må man ikke være best i matte. Økonomi er sammensatt og krever en forståelse av både samfunnet, psykologi, historie i tillegg til  basic mattekunnskaper. Det at du da er jæskla god på realfagsmatte har lite å si for hvor god du vil bli som sivøk og det at du ser ned på fagene på NHH forteller bare alle andre at du ikke forstår hva bransjen ser etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hipparchia skrev (4 minutter siden):

Et stort flertall av norske næringslivstopper har gått på NHH. Men hei, hvis NHH er så rævva som du sier, hvorfor går du ikke på NTNU, Copenhagen Buissnes school,osv osv?

Du får ingen uttelling i Norge for disse skolene fra utlandet, se mine to linker over. Det virker som TS enten har arbeiderklasse bakgrunn, eller minoritetsbakgrunn, og bare en av disse er mer enn nok til at sjansen hans (går ut fra at han er en mann) er så godt som null prosent. 

Ingen skole og karaktersnitt kan overstyre det som foregår i toppen av finansbransjen. Er det et sted ånden til Adolf fortsatt lever, så er det i den bransjen.

Fullstendig fjernt å sitte og drømme om minst 4 millioner innen man fyller 30 år, uansett hvor mye A i snitt en måtte ha, ved å ha null kontakter i finansbransjen, og samtidig ikke har ressurssterke foreldre med "riktig hudfarge".

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, Hipparchia said:

Du virker utrolig bitter over å ta master på UiO, men nå er det vel kun filosofistudiet der UiO faktisk hevder/hevdet seg i toppen. Men det instituttet gikk jo konkurs etterpå...

Hva mener du med det? Om du sikter til Senter for fremragende forskning  så har UiO flere institutter som har og har hatt dem.  

Anonymkode: b0b1a...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Du får ingen uttelling i Norge for disse skolene fra utlandet, se mine to linker over. 

Man absolutt utteling for å gå på skoler som Copenhagen Buissnes school. Det som er sant er at man kun får utteling for å gå på en håndfull skoler i utlandet. De fleste arbeidsgivere har kun hørt om et lite antall skoler i utlandet, går man på en annen skole så får man null uttelling selv om det kan være en skole som er mye bedre enn noen man finner i Norge.

Det er også sant at det gjelder å ha riktig navn, man får det vanskeligere om arbeidsgiveren mistenker at du er utlending, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hipparchia
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener du med det? Om du sikter til Senter for fremragende forskning  så har UiO flere institutter som har og har hatt dem.  

Ser det var flere fag på lista jeg nevnte, men poenget mitt er like vel at UiO i større grad satser på å bli best på forskning og ikke til å forme studentene til arbeidslivet. Her er den rankingen jeg tenkte på: https://www.hf.uio.no/ifikk/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2019/ifikk-hoyt-oppe-i-internasjonal-karing.html

Jeg holder på med en master på UiO selv, så det er ikke sånn at jeg ser ned på UiO eller ser på det som et dårlig universitet. Jeg tar master her for å ha muligheten til doktorgrad senere. Jeg hadde trolig gått på et universitet i utlandet hvis jeg skulle rett i arbeidslivet, ettersom jeg ikke tror UiOs emner er like relevant for bransjen jeg utdanner meg innen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hipparchia
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du får ingen uttelling i Norge for disse skolene fra utlandet, se mine to linker over. Det virker som TS enten har arbeiderklasse bakgrunn, eller minoritetsbakgrunn, og bare en av disse er mer enn nok til at sjansen hans (går ut fra at han er en mann) er så godt som null prosent. 

Ingen skole og karaktersnitt kan overstyre det som foregår i toppen av finansbransjen. Er det et sted ånden til Adolf fortsatt lever, så er det i den bransjen.

Fullstendig fjernt å sitte og drømme om minst 4 millioner innen man fyller 30 år, uansett hvor mye A i snitt en måtte ha, ved å ha null kontakter i finansbransjen, og samtidig ikke har ressurssterke foreldre med "riktig hudfarge".

Jeg er enig med deg i at det er helt urealistisk å tro han skal tjene 4 mill i året innen han er 30 år. I så fall må han starte noe eget. 

CBS og London Buissnes school er svært ettertraktet i Norge, gjerne over NHH. De fleste nyutdannede sivøk vil inn hos de 4 store i starten (i hvert fall de med en MRR) og i disse selskapene står nok de førstnevnte sterkere enn NHH. Men NHH er fortsatt mer ettertraktet enn andre handelsskoler og universitet i Norge.

Men resten av innlegget ditt vitner om at du har sett litt for mye exit og ikke har en reell erfaring fra finansverdenen. De aller fleste som har gått på NHH og jobber i finans er nerdete, skoleflinke og sosialt oppegående mennesker. De er ambisiøse, og i slike bransjer er bakgrunn og hudfarge mindre viktig og talenter viktigere - de vil tjene penger. Dessverre er det en sammenheng mellon sosioøkonomisk bakgrunn og utdanning, og da er det kanskje ikke så rart at en bransje som krever master ikke har den beste representasjonen av minioriteter og arbeiderklasse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Hipparchia skrev (4 timer siden):

Jeg er enig med deg i at det er helt urealistisk å tro han skal tjene 4 mill i året innen han er 30 år. I så fall må han starte noe eget. 

CBS og London Buissnes school er svært ettertraktet i Norge, gjerne over NHH. De fleste nyutdannede sivøk vil inn hos de 4 store i starten (i hvert fall de med en MRR) og i disse selskapene står nok de førstnevnte sterkere enn NHH. Men NHH er fortsatt mer ettertraktet enn andre handelsskoler og universitet i Norge.

Men resten av innlegget ditt vitner om at du har sett litt for mye exit og ikke har en reell erfaring fra finansverdenen. De aller fleste som har gått på NHH og jobber i finans er nerdete, skoleflinke og sosialt oppegående mennesker. De er ambisiøse, og i slike bransjer er bakgrunn og hudfarge mindre viktig og talenter viktigere - de vil tjene penger. Dessverre er det en sammenheng mellon sosioøkonomisk bakgrunn og utdanning, og da er det kanskje ikke så rart at en bransje som krever master ikke har den beste representasjonen av minioriteter og arbeiderklasse. 

Vedkommende har nok et poeng i at finansbransjen er spesielt dårlig på dette med minoriteter. Men så er det kanskje ikke så mange minoriteter som sikter seg inn i utgangspunktet.

Anonymkode: 467d2...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis lønn er så viktig så er det lureste å ha flere inntektskilder.

Begynn med aksjer, et lite eget firma for du gjør ett eller annet. Dette vil også være positivt for arbeidsgivere. 

Slutt å heng på kvinneguide  og begynn og bruk den tiden du henger her på noe  fornuftig, av å sitte her kommer du ihvertfall ingen vei.

Hvis du virkelig ville tjene så mye og var så motivet og flink ville du ikke sittet her og krangla og sutra...

Anonymkode: 72254...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, Hipparchia said:

Ser det var flere fag på lista jeg nevnte, men poenget mitt er like vel at UiO i større grad satser på å bli best på forskning og ikke til å forme studentene til arbeidslivet. Her er den rankingen jeg tenkte på: https://www.hf.uio.no/ifikk/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2019/ifikk-hoyt-oppe-i-internasjonal-karing.html

Jeg holder på med en master på UiO selv, så det er ikke sånn at jeg ser ned på UiO eller ser på det som et dårlig universitet. Jeg tar master her for å ha muligheten til doktorgrad senere. Jeg hadde trolig gått på et universitet i utlandet hvis jeg skulle rett i arbeidslivet, ettersom jeg ikke tror UiOs emner er like relevant for bransjen jeg utdanner meg innen.

Skjønner. Finnes ulike rangeringer. Men nesten alle rangeringer fokuserer kun på forskning og rykte. Det er forståelig, men det sier jo ikke nødvendigvis så mye om kvaliteten på undervisningen. I fagene jeg studerte(samfunnsøkonomi) så virket pensum å være det samme over alt i den vestlige verden. Vi brukte de samme amerikanske lærebøkene. Så var det sikkert vanskeligere å få gode karakterer på universitetene med toppstudenter enn universitetene med mindre gode studenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Vedkommende har nok et poeng i at finansbransjen er spesielt dårlig på dette med minoriteter. Men så er det kanskje ikke så mange minoriteter som sikter seg inn i utgangspunktet.

Anonymkode: 467d2...0fe

Det med minoriteter i finansbransjen tror jeg er i ferd med å endre seg. Jeg er afrikaner og min storebror har jobbet i finansbransjen i 10 år. Han sier i hvert fall at det er flere minoriteter nå enn da han startet. Han brukes også av arbeidsgiveren for å prøve å rekruttere flere med minoritetsbakgrunn.

Tror det dummeste man kan gjøre er å skremme minoriteter fra finansbransjen ved å fortelle at de bare ansetter hvite, da får vi jo aldri mer mangfold i finansbransjen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...